Ικαρία και Ανεμογεννήτριες: για τη στάση του Δήμου Ικαρίας


Χάρτης ΡΑΕ όπου φαίνεται η διάταξη των ανεμογεννητριών

Που τοποθετείται ο Δήμος Ικαρίας στο χάρτη των μνημονιακών και αντιμνημονιακών δυνάμεων; Ποιά είναι η στάση του απέναντι στην αιολική εταιρεία “Μυτιληναίου” και ποιά η στάση του απέναντι στους δημότες που εκπροσωπεί; Που βρισκόμαστε σε επίπεδο ενημέρωσης από τη πλευρά του Δήμου; [Υπενθυμίζουμε για μια ακόμη φορά ότι ο Δήμος Ικαρίας ως δημόσια αρχή έχει υποχρέωση να ενημερώσει τους δημότες, οι οποίοι έχουν τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο όπως άλλωστε ορίζεται από διεθνείς και ευρωπαϊκές συμβάσεις και συμφωνίες  που δεσμεύουν την Ελλάδα και τον Δήμο Ικαρίας]. Ποιές είναι οι αντιπροτάσεις που έχουν αρθρωθεί έως τώρα και ποιές οι πολιτικές επιλογές και πολιτικές ευθύνες του Δήμου Ικαρίας γενικά και του αριστερού Δημάρχου Ικαρίας ειδικά; Διαβάστε το άρθρο του συμπολίτη μας, Η.Γιαννίρη, με τίτλο “Ικαρία και Ανεμογεννήτριες: Ξεπουλούν το νησί υποθηκεύοντας το μέλλον του”, που δημοσιεύτηκε στις αρχές Φεβρουαρίου στην εφημερίδα Εποχή. 

Αναδημοσίευση από το http://www.epohi.gr.


Ικαρία και Ανεμογεννήτριες: Ξεπουλούν το νησί υποθηκεύοντας το μέλλον του
Του
Ηλία Γιαννίρη*
Η περίπτωση της κυβέρνησης Παπαδήμου, όπου ΠΑΣΟΚ, ΝΔ και ΛΑΟΣ συγκυβερνούν, χωρίζει εύκολα τις μνημονιακές από τις αντιμνημονιακές πολιτικές δυνάμεις.
Η περίπτωση, όμως, του δήμου Ικαρίας, όπου δήμαρχος εξελέγη ο Χρήστος Σταυρινάδης (ΣΥΝ) από ένα κοινό ψηφοδέλτιο ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΝ είναι πολιτικά πιο περίπλοκη και πολλαπλά διδακτική. Επιπλέον, το ΛΑΟΣ έδωσε τη στήριξή του σε αυτό το ψηφοδέλτιο.

 Απέναντί του ήταν ο συνδυασμός του ΚΚΕ, που είχε και τους τρεις Καποδιστριακούς δήμους, το οποίο στήριξε και ο βουλευτής της ΝΔ κ. Καμμένος.

Ο ΣΥΝ Ικαρίας με το ψηφοδέλτιο Σταυρινάδη (ευτυχώς όχι όλος) αγνόησε την αντιμνημονιακή πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ στην υπόλοιπη Ελλάδα..

Σήμερα, ένα χρόνο μετά, βρίσκεται κυριολεκτικά αφοπλισμένος, αμήχανος και με πολλά αδιέξοδα.

Υπάρχει και ένας τρίτος συνδυασμός η Αυτόνομη Συσπείρωση Πολιτών Ικαρίας (ΑΣΠΙ) που δεν έπαιζε στο δίπολο ΚΚΕ – ΑντιΚΚΕ αλλά εστίαζε στα προβλήματα, με προτάσεις και εκτεταμένο πρόγραμμα, που πήρε περίπου 12%.

Όπως όλοι οι Καλλικρατικοί δήμοι ανά την Ελλάδα, ο δήμος Ικαρίας βρέθηκε χωρίς επαρκείς πόρους. Άθλια η μεταφορά μαθητών και η λειτουργία των σχολείων.
 Το σύστημα ανακύκλωσης, που μισοδούλευε πριν, καταβαραθρώθηκε. Ούτε λάμπες δεν έχει ο δήμος για το δημοτικό φωτισμό. Τα προβλήματα πολλά και καμία πρωτοβουλία ή έστω πρόταση που να απευθύνεται από το δήμο στην ίδια την κοινωνία και τις δυνάμεις της.
 Η πολιτική του εφικτού και της μιζέριας θριαμβεύει και στην Ικαρία.


Ο δήμαρχος «είδε φως»…
Ώσπου, εκδίδεται τον Ιούλιο 2011 από το πουθενά, χωρίς καμία τοπική ενημέρωση ή διαβούλευση, η άδεια της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας προς εταιρεία συμφερόντων Μυτιληναίου, για 110 ανεμογεννήτριες 330MW στα 2/3 της ικαριακής οροσειράς. Αιφνιδιασμός πλήρης.
Αλλά ο δήμαρχος Ικαρίας κοντολογίς «είδε φως». Είναι πολλά τα λεφτά, έλεγε, δεν μπορείς να τα αγνοήσεις. Βέβαια όλο το καλοκαίρι μίλαγε παραπλανητικά για 4 και 5 εκατομμύρια το χρόνο που θα παίρνει ο δήμος (2% επί του αγοραζόμενου ρεύματος μέσω ΔΕΣΜΗΕ) και μόλις το Γενάρη του 2012 προσγειώθηκε στα 1,7 εκατ, όπως του είχαν επισημάνει από το καλοκαίρι ως ιδανικό μέγιστο διάφοροι επιστήμονες. Τα χρήματα τελικά υπολογίζονται σε πολύ λιγότερα, ίσως και κάτω από το 1 εκατ. ευρώ, λόγω συντήρησης ανεμογεννητριών, απωλειών της μεταφοράς του ρεύματος με υποθαλάσσιο καλώδιο στην Αττική κ.λπ.

Δεν σώζεται ο δήμος, που έχει προϋπολογισμό 8-9 εκατ ευρώ, με αυτά τα λεφτά. Μπορεί να εξασφαλίσει έσοδα και από αλλού, όπως θα δούμε παρακάτω. Ας σημειωθεί ότι όλο το παραγόμενο ρεύμα δεν είναι για τις ανάγκες της Ικαρίας, αλλά για εξαγωγή (λέγεται ότι θα είναι για εξαγορά ρύπων της Γερμανίας!). Η Ικαρία καλείται να δώσει τσάμπα το βουνό, που την έχει ζήσει χιλιάδες χρόνια και έχει ταυτιστεί μαζί της, να απαρνηθεί την ιστορία της, να γίνει παραγωγός ρεύματος από μια βιομηχανική χρήση του βουνού της για να εξάγει ρεύμα ιδιώτης, έναντι πινακίου φακής.

Ο δήμαρχος μέχρι σήμερα δεν έχει κάνει ούτε μια εκδήλωση προς τους δημότες για το ζήτημα των 110 ανεμογεννητριών, πέρα από το να ανακοινώνει ότι παζαρεύει με τον όμιλο Μυτιληναίου για περισσότερα χρήματα και για δήθεν εξαίρεση των προστατευόμενων περιοχών. Κάνει ότι δεν ξέρει, παρ’ όλο που του έχουν διαβιβαστεί στοιχεία και χάρτες (Natura, Ορνιθολογικής κ.λπ.), ότι δεν γίνεται να μη μπαζωθούν, εκσκαφούν, διχοτομηθούν, καταστραφούν οι προστατευόμενες περιοχές.


Έξω από το ευρώ, μια απλούστευση *



των Danilo Corradi και Marco Bertorello

Η κρίση του ευρώ κουβαλάει μαζί της ένα πλήθος προβλημάτων και πιθανές λύσεις. Οι οικονομικές πολιτικές που ακολουθούνται σε ευρωπαϊκό επίπεδο αποκαλύπτουν όλες τις αντιφάσεις τους, συντομεύοντας τις εξελίξεις και καθιστώντας επείγουσες τις αποφάσεις για ριζική αλλαγή. Στην κρίση αντιστοιχεί η επιστροφή μιας εθνικής πολιτικής, ικανή να λύσει τα σημερινά προβλήματα. Ο κίνδυνος είναι, η αντίθεση στις περικοπές  και στη λιτότητα να διολισθήσει προς  προγράμματα εθνικής αναδίπλωσης, που δεν αντιμετωπίζουν τα παγκόσμια προβλήματα και αρνούνται μια προσέγγιση συστημική και πραγματικά εναλλακτική. Σε κάθε περίπτωση, το σημείο εκκίνησης αντιπροσωπεύεται από την περίπτωση της Ελλάδας.



Η Ελλάδα βγαίνει, ή είναι έξω;
Σε πρόσφατη παρέμβαση του ο Emiliano Brancaccio θεώρησε ως κλειδί ανάγνωσης της ήττας του ΣΥΡΙΖΑ την "εμφανώς ασυνεπή"  θέση του να ζητήσει την επαναδιαπραγμάτευση του περίφημου μνημόνιου, χωρίς να κάνει ρητή αναφορά στις πιθανές συνέπειες από μια ενδεχόμενη αποτυχία του εν λόγω αιτήματος. Είναι πιθανό ο ΣΥΡΙΖΑ να φάνηκε απρόθυμος να συζητήσει λεπτομερώς τις συνέπειες από μια αρνητική απάντηση της Τρόικας, αλλά ήταν σαφές ότι οι επιπτώσεις από ένα τερματισμό των διαπραγματεύσεων θα οδηγούσαν στη μονομερή αναδιάρθρωση του χρέους από τη μεριά της Ελλάδας. Η στάση του ΣΥΡΙΖΑ, ως εκ τούτου, ήταν μία κίνηση τακτικής, δεδομένου ότι οι αντίπαλοι του ήταν αυτοί που τον κατηγορούσαν για το αντιευρωπαϊκό δήθεν προφίλ του, αλλά δεν μπορούμε να ισχυρηστούμε ότι δεν χρησιμοποιούσε το μοναδικό διαπραγματευτικό χαρτί που είχε  η Ελλάδα: στα χέρια της,το χρέος της, και επιπλέον την ελεύθερη κυκλοφορία κεφαλαίων και εμπορευμάτων στην επικράτειά της. Η σφοδρότητα  της προεκλογικής εκστρατείας στην Ελλάδα, ακόμα και με ομοβροντίες από την υπόλοιπη ήπειρο, χαρακτηρίστηκε από την υστερία ναι στο ευρώ όχι στο ευρώ, λες και είχαμε να κάνουμε με κάποιο δημοψήφισμα για το ενιαίο νόμισμα, και όχι με την αναζήτηση λύσεων διεξόδου από την κρίση στην Ευρώπη, γενικά, και ειδικά για το δημόσιο χρέος της.

 
Η κριτική του Brancaccio, αν και βάσιμη, είναι επομένως, ελάχιστα "γενναιόδωρη". Αναμφίβολα, η μονομερής αναδιάρθρωση του δημόσιου χρέους της Ελλάδας θα μπορούσε να σημαίνει την εγκατάλειψη του ενιαίου νομίσματος.

Αλλά αν και αυτό ήταν το πιο προβλέψιμο αποτέλεσμα, εντούτοις, δεν θα έπρεπε να θεωρείται και ως δεδομένο. Τακτικισμούς  στο μέτωπο της Ελλάδας δεν είχαμε μόνο από την πλευρά των Ελληνικών πολιτικών δυνάμεων, αλλά και από το  Ευρωπαϊκό διευθυντήριο  και τη Μέρκελ. Η έξοδος μιας χώρας από το ευρώ, όσο μικρή κι αν είναι αυτή, μπορεί να έχει απρόβλεπτες συνέπειες. Αν αληθεύει ότι τα δύο αυτά χρόνια, στη φυγή κεφαλαίων στο εξωτερικό αντιστοιχούσε μια  σταδιακή απεμπλοκή ξένων κεφαλαίων στην Ελλάδα, τότε τα ποσά της έκθεσης της Αγγλίας της Γαλλίας και της Γερμανίας θα πρέπει να υπερβαίνουν τα 68 δισεκατομμύρια δολάρια, συν τα χρήματα  του Ταμείου σωτηρίας και των άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Επιπλέον, στις συγκεκριμένες συνθήκες  γενικευμένης δυσκολίας δεν θα πρέπει να αποκλείσουμε ένα φαινόμενο μετάδοσης των συνεπειών της πτώχευσης σε χώρες με μεγαλύτερα προβλήματα.

Εδώ και κάποιο διάστημα, ακούγαμε να λένε ότι τελικά όλοι ήταν έτοιμοι  σε περίπτωση  πτώχευσης της Ελλάδας, αλλά αυτό πιο πολύ έμοιαζε με μέσο αποτροπής ενός τέτοιου ενδεχόμενου, παρά σαν σοβαρό μέσο μετριασμού των συνεπειών της. Ετσι, δεν θα έπρεπε να αποκλειστεί το ενδεχόμενο συμμαχιών μεταξύ χωρών των PIIGS για  να προσπαθήσουν να αντιμετωπίσουν το ζήτημα του χρέους με διαφορετικούς τρόπους. Με λίγα λόγια, μία Ελλάδα με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ θα μπορούσε να παίξει ένα παιχνίδι για να προσπαθήσει να έχει την πρωτοβουλία των κινήσεων, διαταράσσοντας  παγιωμένους συσχετισμούς σε μια συγκυρία όπου οι παγιωμένες καταστάσεις είναι σχετικά λίγες.