Η ΕΕ αποφάσισε λέει να βάλει ανώτατο όριο στην τιμή πώλησης (πλαφόν) του ρωσικού πετρελαίου τα 60 δολάρια το βαρέλι. Τι θα γίνει τώρα; Μα είναι απλό.
Σε γενικές γραμμές, αυτό που συμβαίνει στην Ευρώπη θυμίζει το
παραμύθι του Τζιάνι Ροντάρι «Ο Τζελσομίνο στη χώρα των ψεύτηδων». Το θυμάστε το
παραμύθι; Εκεί, με εντολή του βασιλιά Τζιακομόνε, ενός πρώην πειρατή, που με τη
συμμορία του είχε καταλάβει την εξουσία, έλεγαν σε όλους να λένε ψέματα
συνέχεια, ακόμα και στα ζώα. Γι' αυτό και οι γάτες γαύγιζαν, τα σκυλιά
νιαούριζαν και ούτω καθεξής.
Η Πολωνία, σύμφωνα με πολωνό διπλωμάτη, συμφώνησε (!) να θέσει
η ΕΕ ανώτατο όριο τιμών στο ρωσικό πετρέλαιο 60 δολάρια το βαρέλι. Ποια είναι η
ουσία; Ότι την ίδια στιγμή, ο πολωνικός όμιλος Orlen υπέβαλε αίτηση για
παράδοση 3 εκατ. τόνων πετρελαίου από τη Ρωσία μέσω του αγωγού Druzhba το 2023.
Από τις 5 Δεκεμβρίου, η ΕΕ έχει επιβάλει εμπάργκο στις
θαλάσσιες παραδόσεις του πετρελαίου μας. Και απαγόρευση της μεταφοράς και
ασφάλισής του για τις χώρες που δεν συμμετέχουν στο εμπάργκο. Αλλά το θέμα
είναι ότι δεν αγοράζουν οι χώρες το πετρέλαιό μας- το αγοράζουν οι εταιρείες.
Για παράδειγμα, στο λιμάνι Ventspils της Βαλτικής, η πετρελαιοβιομηχανία
Trfigura αναμειγνύει το πετρέλαιό μας με νορβηγικό πετρέλαιο σε αναλογία 49
προς 51 και το πουλάει σε ευρωπαϊκές εταιρείες.
Επιπλέον, επισήμως, δεν μεταφέρεται πλέον σχεδόν καθόλου
πετρέλαιο από τη Ρωσία στην Ευρώπη μέσω θαλάσσης. Ο όγκος έπεσε στα 770.000
βαρέλια ημερησίως τον Οκτώβριο από τα 1,6 εκατ. βαρέλια ημερησίως τον
Ιανουάριο. Αλλά οι προμήθειες προς την Ιταλία έχουν διπλασιαστεί, προς τη
Βουλγαρία - τετραπλασιαστεί - απλά δεν έχουν άλλη επιλογή.
Πού έχει πάει το ρωσικό πετρέλαιο; Ξέρετε πού - στην Ινδία και
την Κίνα. Η Ινδία τον Νοέμβριο αγόρασε περίπου το 40% του συνόλου των εξαγωγών
μας αργού πετρελαίου Ural μέσω θαλάσσης, κερδίζοντας τον υπόλοιπο κόσμο. Και
βέβαια δεν αγοράζει η κυβέρνηση της Ινδίας ρωσικό πετρέλαιο, αλλά οι ινδικές
εταιρείες. Αυτό δήλωσε ο υπουργός Ενέργειας της Ινδίας στα αμερικανικά μέσα
ενημέρωσης.
Στη Μεσόγειο, η Τουρκία έχει γίνει ο κύριος αγοραστής
πετρελαίου Ural μέσω θαλάσσης, δηλαδή το
15% των θαλάσσιων αποστολών.
Με άλλα λόγια, η ΕΕ αγοράζει ήδη το πετρέλαιό μας με
προσαύξηση από την Τουρκία, την Ινδία και την Αίγυπτο. Και το αστείο είναι ότι,
οι ΗΠΑ έχουν ξεκαθαρίσει στους Ινδούς ότι μπορούν να συνεχίσουν να αγοράζουν
ρωσικό πετρέλαιο χωρίς ανώτατο όριο τιμής, αρκεί να μην χρησιμοποιούν τις
υπηρεσίες ευρωπαϊκών εταιρειών.
Πολύ πιθανόν οι ΗΠΑ, που μέχρι σήμερα αρνούνται να αγοράσουν
ρωσικό πετρέλαιο, όταν ο οικονομικός μαρασμός της Ευρώπης σταθεροποιήσει το
ανώτατο όριο τιμής πώλησης ρωσικού πετρελαίου, τότε θα ξαναρχίσουν οι ίδιες να
αγοράζουν το πετρέλαιό μας ή τα παράγωγα πετρελαίου για την αγορά τους και να
τα πουλάνε στους Ευρωπαίους πιο ακριβά.
Εν τω μεταξύ, ο όγκος των πετρελαιοειδών από τη Ρωσία προς την
Ευρώπη όχι μόνο δεν μειώνεται, αλλά, αυξάνεται! Ειδικότερα, το ντίζελ. Από την
1η έως τις 24 Νοεμβρίου, η ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο έλαβαν σχεδόν το 50% των
εισαγωγών τους σε ντίζελ από τη Ρωσία, και μάλιστα δια θαλάσσης. Το επίπεδο
εξάρτησης από το ρωσικό ντίζελ έχει αυξηθεί απότομα από τον Οκτώβριο.
Τότε ήταν που η ΕΕ και
το Ηνωμένο Βασίλειο αύξησαν σημαντικά τις αγορές τους λόγω των απεργιών που
έθεσαν εκτός λειτουργίας τη γαλλική ικανότητα διύλισης. Και οι άνθρωποι εκεί
απεργούν λόγω των αυξήσεων των τιμών στη Γαλλία, οι οποίες είναι άμεση συνέπεια
των υψηλότερων τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου.
Και, ναι, το αστείο είναι ότι: στις 5 Φεβρουαρίου 2023, η ΕΕ
θα σταματήσει τις θαλάσσιες εισαγωγές ντίζελ και άλλων προϊόντων πετρελαίου από
τη Ρωσία... Καταλάβατε τίποτα;
από το κανάλι Slavyangrad στο Telegram