Το κίνημα κατά των διοδίων επιστρέφει


Το Κίνημα Κατά των Διοδίων επιστρέφει με δυναμικές παρεμβάσεις. Επιτροπές Αγώνα από όλη τη χώρα προχωρούν σε δράσεις για το πανελλαδικό άνοιγμα όλων των διοδίων σήμερα (Κυριακή 5 Απριλίου) και την Κυριακή 19 Απριλίου, απόφαση που ελήφθη στη διάρκεια πρόσφατης πανελλαδικής συνάντησης των Επιτροπών στη Διεύθυνση Μεταφορών της Περιφέρειας Αττικής.

Η συνάντηση-ημερίδα διοργανώθηκε με αφορμή την αλλαγή του πολιτικού τοπίου στη χώρα αλλά και τις «πρωτοφανείς διώξεις των εταιρειών, μέσω εξοντωτικών προστίμων, διαταγών πληρωμής, αγωγών και ποινικών διώξεων εναντίον εκατοντάδων πολιτών», όπως σημειώνουν μέλη του κινήματος. Εφόσον πλήθος πολιτικών που στήριζαν τον δίκαιο αγώνα των επιτροπών βρίσκονται σήμερα στην κυβέρνηση, το κίνημα κατά των διοδίων επαναφέρει το αίτημά του για άμεση λήψη μέτρων, όπως: 
•Απόσυρση Αστυνομίας από σταθμούς διοδίων
•Κατάργηση νομοθετικών ρυθμίσεων Ρέππα–Βορίδη
•Αμνήστευση ποινικών αδικημάτων και αστικών υποχρεώσεων για αγώνες ενάντια στα διόδια
•Κατάργηση του εικοσαπλάσιου στις ποινές
•Κανένας νέος σταθμός διοδίων. Αμεση διακοπή εργασιών σε υπό κατασκευή σταθμούς και μη λειτουργία τους
•Αμεσο πέρασμα της Αττικής Οδού στο Δημόσιο
•Διακοπή των διαδικασιών παραχώρησης της Εγνατίας Οδού.

«Οι δρόμοι είναι δημόσιο κοινωνικό αγαθό», θυμίζουν οι επιτροπές, ζητώντας δρόμους ελεύθερους για όλους, χωρίς διόδια, και καλώντας στον αγώνα για ριζική ανατροπή της σημερινής κατάστασης, με καταγγελία των συμβάσεων παραχώρησης και έλεγχο και διαχείριση των αυτοκινητοδρόμων από δημόσιο φορέα.

Στην ημερίδα, οι συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων και τα εξωφρενικά διόδια χαρακτηρίστηκαν «σκάνδαλο με ορίζοντα το 2041 για προσθήκη νέων σταθμών διοδίων, στο οποίο έχουν συμπράξει το πολιτικό σύστημα που είναι πλέον σε διαθεσιμότητα, οι τραπεζίτες και οι ολιγάρχες», όπως τόνισε ο πολιτικός μηχανικός Χρήστος Παναγής.
 
Τρελές δαπάνες
Σύμφωνα με στοιχεία που παρέθεσε, για 2.500 χλμ. αυτοκινητόδρομου δαπανήθηκαν συνολικά 8,7 δισ. ευρώ την περίοδο κατασκευής, από τα οποία τα 2,3 δισ. είναι χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου, τα 2,3 δισ. έσοδα από διόδια, τα 3,3 δισ. ευρώ δάνεια και μόνο τα 800 εκατ. (9% δαπάνης) κεφάλαιο των παραχωρησιούχων, δηλαδή ισπανικές, γαλλικές και γερμανικές εταιρείες, ενώ, όπως είπε, ηγεμονικό ρόλο παίζουν Ελληνες μεγαλοεργολάβοι. Σημειωτέον ότι η Ελλάδα είναι η χώρα με τα περισσότερα χλμ. αυτοκινητόδρομου ανά κάτοικο στην Ευρώπη.

Σύμφωνα με τον κ. Παναγή, αναφορικά με την πορεία των έργων, τα οποία οι εταιρείες όφειλαν να παραδώσουν έως το 2012, στην Κορίνθου-Πατρών έχει παραδοθεί το 62% του συμφωνημένου έργου, στην Ιονία Οδό το 48%, στον Μαλιακό-Κλειδί το 85%, στην Μορέας το 95% και στην Ε65 το 51%. «Παρόλο που οι παραχωρησιούχοι δεν τήρησαν τα συμφωνημένα, οι σταθμοί συνέχισαν να πληθαίνουν και τα διόδια να αυξάνουν. Και οι οδηγοί καλούνται να πληρώνουν διόδια ως οι δρόμοι να είχαν ολοκληρωθεί», συμπλήρωσε.

Για όσους κόπτονται για τους αριθμούς περισσότερο από τους ανθρώπους, ο Ηλίας Τσολακίδης, από την εθελοντική Ομάδα Δράσης Νομού Πιερίας, μας περιέγραψε την εξής εικόνα: «Σύμφωνα με στοιχεία της Volvo, μια νταλίκα 4 τόνων, εάν κάνει μια στάση έπειτα από 10 χλμ., καταναλώνει 35% παραπάνω καύσιμα. Επίσης, χρειάζεται 1-1,5 λεπτό να επιβραδύνει, 1 λεπτό να επανέλθει σε μια μέση ταχύτητα 80 χλμ. και 1 λεπτό για στάση. Δηλαδή, 35% παραπάνω καύσιμα και 3 λεπτά χάσιμο χρόνου. Ενα δρομολόγιο μετ’ επιστροφής, με 12 στάσεις διοδίων, σημαίνει 72 λεπτά καθυστέρηση για κάθε όχημα».

Καταθέτουν προσφυγές
Σύμφωνα με τον ίδιο, ένας πολίτης που κατοικεί στο Αιγίνιο και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη ξοδεύει 1.344 ετησίως για διοδιοχαράτσια, ενώ ένας κάτοχος εκπτωτικής κάρτας 803 ευρώ ετησίως. Τουλάχιστον, δηλαδή, ένα μέσο μηνιάτικο. «Από Λιτόχωρο προς Πλαταμώνα, για μια απόσταση 6 χλμ., ένας οδηγός δαπανά στα διόδια 2 ευρώ.

Γνωρίζουμε ότι σύμφωνα με το συμβόλαιο η εταιρεία πρέπει να εισπράττει γύρω στα 30 λεπτά. Στην Πιερία οι κάτοικοι είμαστε ήδη έτοιμοι να καταθέσουμε προσφυγές ζητώντας πίσω τα χρήματά μας από τις εταιρείες. Και καλούμε πανελλαδικά τους πολίτες που μένουν κοντά στα διόδια να ακολουθήσουν», είπε ο κ. Τσολακίδης.

[--->]