Έριξαν, που έριξαν μπετόν στην Ακρόπολη. Δε ρίχνουν και καμιά
τσιμεντοκολώνα στον Παρθενώνα, να τον κάνουμε μεζονέτα?
(φωτο κλεμμένες από Δέσποινα Κουτσούμπα )
[---->]
Τύπος ιστιοφόρου. Χρησιμοποιήθηκε πολύ γιά ανίχνευση, μετάδοση μηνυμάτων, πειρατεία και ρήξη αποκλεισμού.
Έριξαν, που έριξαν μπετόν στην Ακρόπολη. Δε ρίχνουν και καμιά
τσιμεντοκολώνα στον Παρθενώνα, να τον κάνουμε μεζονέτα?
(φωτο κλεμμένες από Δέσποινα Κουτσούμπα )
Το δικαίωμα της χρηματιστηριακής ολιγαρχίας να μην πληρώνει
φόρους ψηφίσθηκε, υπό την αίρεση ότι αν ακόμη και τότε, που θα έχει απολαύσει
αυτό το σκανδαλώδες προνόμιο, η τράπεζα εμφανίσει ζημιά, θα είναι υποχρεωμένη
να εκδώσει μετοχές υπέρ του δημοσίου. Να κρατικοποιηθεί με άλλα λόγια. Όταν
ωστόσο οι τράπεζες εμφάνισαν ζημιές εφαρμόστηκε το τρικ του hive-down: Μια μορφή
εταιρικού μετασχηματισμού που ακύρωσε τις προβλέψεις του νόμου, μεταφέροντας τα
δικαιώματα της τράπεζας σε μια νέα εταιρία κι αφήνοντας την υποχρέωση για
αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου υπέρ του δημοσίου που απέρρεε από το νόμο
Χαρδούβελη στο κουφάρι της παλιάς τράπεζας.
Πρόκειται για ένα ακόμη σκάνδαλο, το οποίο αξιοποίησαν ως τώρα
Εθνική, Alpha και Πειραιώς, που γίνεται καλύτερα εμφανές αν σκεφτούμε τι θα
πάθαινε κάθε κοινός θνητός αν επιχειρούσε την ώρα που έπρεπε να ενεργοποιηθεί
ένα δικαίωμα του δημοσίου επί της περιουσίας του, αποφάσιζε να φτιάξει μια νέα
εταιρεία για να ξεγλιστρήσει από την υποχρέωση που με νόμο (!) είχε αναλάβει,
ως αντιστάθμισμα για να αποκτήσει ένα σκανδαλώδες προνόμιο.
του Αντώνη Ανδρουλιδάκη
Η πανδημία, και πολύ περισσότερο τα ανόητα μέτρα για την
αντιμετώπισης της, άφησε πολλούς ανθρώπους αποπροσανατολισμένους και με την
αίσθηση ότι η ζωή τους βρίσκεται εκτός ελέγχου.
Συχνά στις περιπτώσεις αυτές οι άνθρωποι ανατρέχουμε, μη
συνειδητά, στα “ενθύμια” της παιδικής μας ηλικίας. Σ’ εκείνο το «μαγικό σπαθί»,
στη «μαγική μου χτένα» ή στο «τυχερό μου μπλουζάκι», στον μαγικό τρόπο σκέψης
δηλαδή, που είναι φυσιολογικός και συνηθισμένος στις ηλικίες 2 έως 8 ετών.
Βέβαια, έτσι κι αλλιώς, η Νew Αge εποχή που προηγήθηκε ανήγαγε
τον μαγικό αυτό τρόπο σκέψης σε κυρίαρχο δόγμα της, προωθώντας αντιλήψεις όπως
«έχεις την ικανότητα να αλλάξεις την πραγματικότητα με τη δύναμη της σκέψης», «προκαλείς
(ή/και φταις) για ό,τι σου συμβαίνει», «όλα είναι σημάδια-μηνύματα για σένα»,
«η θετική σκέψη τα καταφέρνει όλα» και λοιπά. Η τόσο διάσημη κοελική μπαρούφα
«αν θέλεις κάτι πάρα πολύ, όλο το σύμπαν συνωμοτεί για να στο προσφέρει», είναι
δείγμα αυτής της κυριαρχίας της μαγικής θετικότητας των «good vibes only» και
της «θετικής ενέργειας», δηλαδή της υποστροφής του ατόμου σ’ ένα παιδικό στάδιο
γνωστικής ανάπτυξης, που όλοι καταλαβαίνουμε γιατί ήταν ζητούμενο της
καταναλωτικής κοινωνίας (και) του μετανεωτερικού καπιταλισμού.
Η μαγική σκέψη αυτού του είδους προσφέρει στο άτομο και μια
αίσθηση μοναδικότητας -επίσης βασικό αιτούμενο της σύγχρονης κουλτούρας- αλλά
και κυρίως μια αίσθηση δύναμης και ελέγχου απέναντι στα πράγματα. Ψευδαίσθηση
βεβαίως αλλά εντούτοις πολύ ανακουφιστική, ιδιαίτερα στις δύσκολες στιγμές που
ο καπιταλισμός ξέρει καλά να «δημιουργεί».
Προς την ίδια κατεύθυνση, ως ανακούφιση στην ακραία και
αιφνιδιαστική αβεβαιότητα που προκάλεσε η πανδημία, τα περιοριστικά μέτρα ή/και
το εμβόλιο «επενδύθηκαν» με μια ανάλογη μαγική δύναμη, που «όλα τα κακά
σκορπάει». Μια μαγική δύναμη επενδυμένη μάλιστα διπλά με την «μαγεία» της
επιστήμης και της τεχνολογίας, που «στην τελική όλα τα μπορεί». Η «επιτροπή των
ειδικών» έγινε η νέα οικουμενική σύνοδος μιας θρησκευτικής αντίληψης της
επιστήμης με τα θέσφατα και αλάθητα της, με το κύρος, τα μυστήρια και την
αυθεντία της.
Το lockdown στην αρχή, αλλά και το εμβόλιο στην συνέχεια,
μοιάζει να έγιναν η νέα μαγική «θετική ενέργεια», που τόσο είχαμε συνηθίσει στο
παρελθόν και τόσο είχαμε ανάγκη και τώρα. Η ατομική, μάλιστα, ευθύνη που οι
μηχανισμοί του κράτους «πούλησαν», για να μην αναλάβουν τις δικές τους ευθύνες,
κούμπωσε μια χαρά με αυτό τον απλοϊκό τρόπο σκέψης. Οι προκαταλήψεις, ο
στερεοτυπικός τρόπος σκέψης και ο «επιστημονικός εγωκεντρισμός των ειδικών» του
συστήματος, που μόνο αυτοί γνώριζαν την αλήθεια, ήταν επίσης από τα κύρια
συστατικά που μπερδεύτηκαν γλυκά στην συνταγή της μαγικής σκέψης.
Οι ηθικολογίες για τους ανεύθυνους «αρνητές», «ψεκασμένους»,
που συμπεριελάμβαναν μάλιστα και κάθε εύλογο σκεπτικιστή, η απαίτηση
παραδειγματικής τιμωρίας των ενόχων-παραβατών και η ενοχοποιητική κοινωνική
μηχανική που εξαπολύθηκε εναντίον των «ανεύθυνων θανατολάγνων», που δεν
ντρέπονταν να θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή των άλλων παραβιάζοντας τα «ιερά μέτρα»,
ήταν επίσης συνεπαγωγές του άκαμπτου αυτού τρόπου σκέψης.
Πρόκειται για το ένα άκρο αυτού του «μαγικού» φάσματος. Στο
άλλο άκρο του βρίσκονται οι δεκάδες θεωρίες συνομωσίας. Γι’ αυτό και η
αμφισβήτηση -του ενός ή του άλλου άκρου- προκαλεί τόσο θυμό στο άτομο αφού
απειλεί τον «εξασφαλισμένο» και «σίγουρο έλεγχο» που παρέχει. Σαν ένα παιδί που
νιώθει εντελώς ανυπεράσπιστο επειδή του πήραν το μαγικό του ραβδί.
Με αυτή τη «λογική» το μαγικό lockdown παρείχε, για έναν ολόκληρο
χρόνο, την ψευδαίσθηση ελέγχου, παρά το ολοφάνερο γεγονός της επαναλαμβανόμενης
αναποτελεσματικότητας του. Καμία λογική έκκληση, καμιά ορθολογική φωνή, ακόμη
κι αν είχε την μέγιστη ισχύ μιας επιστημονικής αυθεντίας, δεν ήταν ικανή να
ακυρώσει την μαγική σκέψη των ακραίων περιοριστικών μέτρων.
Και πάλι με την ίδια «λογική» το εμβόλιο προσφέρεται τώρα ως η
νέα ψευδαισθητική πανάκεια επιστροφής στην κανονικότητα, παρά το γεγονός ότι
α) δεν υπάρχουν σε επάρκεια, β) δεν μειώνουν τη μετάδοση, γ)
ίσως δεν μειώνουν τη νόσηση και δ) μόνο ίσως μειώνουν τη θνητότητα.
Ύστερα από μια ματαιωμένη χρονιά, καθώς οι μαγικές σκέψεις
αντιμετώπισης της πανδημίας μας εγκαταλείπουν σιγά-σιγά, αφήνοντας πίσω τους
μερικές χιλιάδες ανθρώπους νεκρούς, μερικά εκατομμύρια με περισσότερο ή
λιγότερο σοβαρές ψυχικές δυσλειτουργίες και μια κατεστραμμένη οικονομία, με
αναμενόμενες εν τέλει δραματικές συνέπειες στην υγεία που θα εκδηλωθούν σε
βάθος χρόνου, όλο και περισσότεροι άνθρωποι διαμορφώνουν πλέον την πεποίθηση
ότι ούτως ή άλλως η κατάσταση δεν αλλάζει, ανεξάρτητα από την όποια δική τους
συμπεριφορά.
Η βαθιά επίγνωση της ανθρώπινης ευαλωτότητας επανέρχεται με
δραματικό τρόπο στο υπαρξιακό προσκήνιο, μαζί με την αποκάλυψη ότι τα μαγικά
γιατροσόφια δεν λειτουργούν. Οι τελετουργίες του φύλαρχου πάντα σε αγαστή
συνεργασία με τον μάγο της φυλής δεν έπιασαν αυτή τη φορά.
Και κάπως έτσι ο «κοινωνικός ψυχισμός», αιφνιδιασμένος εκ
νέου, μουδιάζει για να μπορέσει να επεξεργαστεί την δυσφορία του ανεξέλεγκτου
και της αναποτελεσματικότητας.
Πρόκειται για μια μορφή «εμπειρικής απόγνωσης», που μπορεί και
να υπονομεύει την «εσωτερική θέση ελέγχου/internal locus control», την
απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη ψυχικής ανθεκτικότητας.
Ως εκ τούτου, οι άνθρωποι οδηγούνται σε τρεις πιθανές
συμπεριφορές:
(α) στην κατάθλιψη,
(β) στην αντίδραση/αντίσταση ή
(γ) στην αδιαφορία
Το ποια από τις τρείς εκδοχές θα διαμορφωθεί σε πλειοψηφικό
κοινωνικό ρεύμα είναι ένα μέγιστο πολιτικό διακύβευμα/επίδικο, μάλλον ανοιχτό
ακόμη, που φαίνεται όμως να μην απασχολεί τις κυρίαρχες πολιτικές δυνάμεις-και
αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό.
Άλλες εποχές θα λέγαμε ότι πήγες σαν το σκυλί στ’ αμπέλι. Δεν
το λέμε πια, γιατί στην εποχή μας η ζωή των σκύλων έχει αξία.
Για κάποιους όμως η δική σου ζωή δεν είχε αξία.
Ούτε το όνομα σου δεν θα ξέραμε αν δεν το ανέφεραν οι άνθρωποι
των δημοσίων σχέσεων, που έγραψαν την ανάρτηση της Μπακογιάννη. Δεν το έγραψαν,
γιατί τους ένοιαξες εσύ, το έγραψαν, για να προσδώσουν λίγη συγκίνηση στο κείμενο
που δήθεν έγραψε η Μπακογιάννη.
Για τον Αλέξανδρο, για τον Παύλο, για τον Ζακ, για τον
Βασίλειο μάθαμε και τα επώνυμά τους, είδαμε και φωτογραφίες τους, είδαμε τις
οικογένειές τους, είδαμε τις κηδείες τους. Για σένα τίποτε.
Ούτε είδαμε να έχουν στείλει στεφάνι η Μπακογιάννη και ο
Τασούλας.
Ακόμη και το βίντεο του θανάτου σου στην είσοδο της Βουλής
θεωρήθηκε απόρρητο και αντί αμέσως να το δώσει στη δημοσιότητα ο πρόεδρος της
Βουλής, διέταξε ΕΔΕ, για να μάθει πώς διέρρευσε. Και μετά είπανε ότι έτρεχες, γιατί
όσοι αρμέγουν την κρατική γίδα δεν ξέρουν ότι κάποιοι άλλοι τρέχουν καθημερινά για τον επιούσιο.
Ούτε μάθαμε και ούτε θα μάθουμε πόσα οχήματα και πόσοι άντρες
διαφυλάσσουν την ασφάλεια της Μπακογιάννη, γιατί η δική της ζωή δεν είναι σαν
τη δική σου. Η δική της έχει αξία. Αλλά το ότι η δική της ζωή έχει μεγαλύτερη
αξία από τη δική σου το ήξερες. Αυτό που δεν ήξερες και δεν πρόφτασες να μάθεις
είναι ότι η δική σου ζωή έχει πολύ μικρότερη αξία από το πολιτικό κόστος. Το
πολιτικό κόστος μετράει πάνω από όλα, γιαυτό εσύ καταδικάστηκες στη σιωπή και
στη λήθη.
Για σένα δεν πήραν συνεντεύξεις οι δημοσιογράφοι από τη
γειτονιά. Για σένα δεν βγήκε κανείς να πει πως δεν είχες δώσει δικαιώματα, δεν
είπαν αν ήσουν αιμοδότης κι αν είχες πάει στους προσκόπους. Εσύ πρέπει να
ξεχαστείς. Ξεχάστηκε η Ζήμενς, ξεχάστηκε ο Χριστοφοράκος, ξεχάστηκε το αδήλωτο
εκατομμύριο, ξεχάστηκαν και ξεχάστηκαν, δεν θα αφήσουν να τους χαλάσει τη
ζαχαρένια ένας Ιάσωνας.
Αλλά είμαστε εμείς πίσω σου κι εμείς δεν θα αφήσουμε να
ξεχαστείς.
Και όχι δεν ήσουν θύμα τροχαίου.
Ήσουν θύμα της μεγαλομανίας με τα πολλά υπηρεσιακά οχήματα.
Ήσουν θύμα κρατικής αμέλειας και αδιαφορίας.
Ήσουν θύμα αστυνομικής αναλγησίας.
Ήσουν θύμα του μόνιμου κουκουλώματος και της μη απόδοσης
ευθύνης.
Αλλά είμαστε εμείς πίσω σου.
Στο χάρτη που συνοδεύει το νομοσχέδιο, μπορεί κάποιος να
διαπιστώσει:
-Ό,τι είναι μπλέ
παραχωρείται σε ιδιώτες "επενδυτές" για πάντα.
-Ότι είναι ροζ παραχωρείται σε ιδιώτες "επενδυτές"
για 99 χρόνια και περιφράσσεται.
- Ό,τι είναι πορτοκαλί παραμένει ως δημόσιος κοινόχρηστος
χώρος
ΕΛΛΗΝΙΚΟ : Η ΥΦΑΡΠΑΓΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΝΕΤΑΙ.
"...Η πιο σημαντική, από πολεοδομική άποψη, ρύθμιση περιλαμβάνεται στο τελευταίο κεφάλαιο του σχεδίου νόμου (το οποίο, αξίζει να σημειωθεί, δεν περιλαμβάνεται στην αιτιολογική έκθεση που κατατέθηκε στη Βουλή).
Οπως προβλέπει, «επιτρέπεται η κατασκευή περιφράξεων για διαχωρισμό δραστηριοτήτων και λειτουργιών, ακόμα και εντός του ίδιου γηπέδου, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης».
Επιπλέον, «για την οριοθέτηση του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά επιτρέπεται η κατασκευή περίφραξης περιμετρικά της συνολικής έκτασης κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης».
Με άλλα λόγια, η πρόσβαση στις περιοχές κατοικίας που θα διαμορφωθούν ή σε όποια άλλη χρήση επιλέξει ο επενδυτής δεν θα είναι ελεύθερη, αλλά ελεγχόμενη (gated community), ενώ οι νέες περιοχές θα είναι αποκομμένες από τις υπόλοιπες γειτονιές του Ελληνικού.
Πρόκειται για ένα μοντέλο πρωτόγνωρο για τη χώρα μας,
καθώς ακόμα και στις πλέον ακριβές περιοχές κατοικίας μέσα στον αστικό ιστό
(λ.χ. Ψυχικό, Εκάλη) δεν απαγορεύεται η ελεύθερη κίνηση των πολιτών. Δείγματά
του έχουμε δει μόνο στη μεταολυμπιακή χρήση δύο πολύ μικρών οικιστικών
συγκροτημάτων (λ.χ. «Ηλιδα» στο ΟΑΚΑ)..."