Ανακοίνωση Επιτροπής Αγώνα για το Μητροπολιτικό Πάρκο στο Ελληνικό



 /var/www/rednotebook.gr/httpdocs/wp content/uploads/2016/09/160919 parko elliniko

Δελτίο Τύπου, 19-9-2016

ΠΑΡΑΝΟΜΗ Η ΨΗΦΙΣΗ ΑΠΟ ΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ
ΟΧΙ ΣΤΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΚΑΙ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟ ΕΓΚΛΗΜΑ
Συζητείται στη Βουλή σχέδιο νόμου που περιλαμβάνει την έγκριση της από 14-11-2014 σύμβασης Αγοραπωλησίας Μετοχών της Εταιρείας «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΕ» και της από 19-7-2016 Τροποποιητικής Σύμβασης.

Η Επιτροπή Αγώνα έχει απορρίψει εξαρχής την «επένδυση» της Lamda Development και αντιπροτείνει ένα εναλλακτικό σχέδιο για το Ελληνικό.

Στο κορεσμένο οικολογικά Λεκανοπέδιο όπου η Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή είναι απαγορευτική σε νέα δόμηση και στην καρδιά των παράκτιων και γειτονικών δήμων, όπου υπάρχει ήδη τεράστια φούσκα ακινήτων, η φερόμενη ως επένδυση αποτελεί μια καταστροφική επέμβαση/παρέμβαση τεράστιας κλίμακας με μη αναστρέψιμες επιπτώσεις για την οικονομία και κοινωνία της περιοχής, ευρύτερα για το Λεκανοπέδιο Αττικής.

Η νέα ιδιωτική πόλη θα προσελκύσει για ορισμένες, προσιτές οικονομικά λειτουργίες, καταναλωτές από τους κατοίκους των πέριξ δήμων και όλο το Λεκανοπέδιο, πλήττοντας τις ήδη συρρικνωμένες οικονομικές δραστηριότητες της Αττικής. 
Τα νέα κτίρια γραφείων, τα malls και λοιπά καταστήματα στον άξονα της Βουλιαγμένης και το πλήθος των κατοικιών του σχεδίου Foster θα οδηγήσουν σε οριστικό μαρασμό τη σημερινή αγορά ακινήτων και σε πτώχευση τις σχετικές επιχειρήσεις. 
Οι νέες κακοπληρωμένες και ανασφάλιστες θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν στα ερείπια των μικρών και μεσαίων οικοδομικών, εμπορικών και τουριστικών επιχειρήσεων, της μισθωτής εργασίας, της αυτοαπασχόλησης και των συμπληρωματικών εισοδημάτων από ενοικίαση.
 Ένα τεράστιο εργοτάξιο θα λειτουργεί για δεκαετίες, δημιουργώντας μόνιμη επιβάρυνση τόσο στις λειτουργίες της πόλης και της ζωής των κατοίκων όσο και στον τομέα του τουρισμού.

Σήμερα επανερχόμαστε με τεκμηριωμένη αναλυτική προσέγγιση για να αποδείξουμε ότι η Σύμβαση Αγοραπωλησίας και η Τροποποιητική Σύμβαση που εισάγονται προς ψήφιση στη Βουλή παραβιάζουν την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία και περιλαμβάνουν αναληθείς, προσχηματικούς ισχυρισμούς περί βελτιώσεων.

Α. Η ψήφιση προχωρεί παρανόμως καθώς υπάρχουν πλήθος εκκρεμοδικίες που αφορούν σε σημαντικά σημεία του περιεχομένου της σύμβασης. Επίσης, με την ψήφιση αυτή προστίθενται και άλλες παραβιάσεις στο μακρύ κατάλογο των παρανομιών που η σύμβαση περιλαμβάνει.

Εκκρεμοδικίες
Δεν έχει τελεσιδικήσει η διαδικασία ελέγχου της σύμβασης στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
Δεν έχει καν υποβληθεί Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) ούτε έχει γίνει διαβούλευση με το ενδιαφερόμενο κοινό και επομένως παραβιάζεται για μία ακόμη φορά η Οδηγία 2001/42/ΕΚ της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
 
Μάλιστα η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής το 2012 είχε κρίνει πως ο νόμος 4062 για την αξιοποίηση του Ελληνικού είναι σε ορισμένα σημεία αντισυνταγματικός λόγω της έλλειψης διαδικασίας δημόσιας διαβούλευσης αλλά και λόγω της μη εκπόνησης της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) σύμφωνα με την παραπάνω Ευρωπαϊκή Οδηγία. Επίσης, στις αναβλητικές αιρέσεις της Σύμβασης δεν αναφέρεται πουθενά ρητά η ΣΜΠΕ και γενικότερα οι απαιτήσεις της εν λόγω οδηγίας.

Βρίσκεται σε εξέλιξη εισαγγελική έρευνα για την εκτίμηση της αξίας του παραχωρούμενου ακινήτου.
 
Το φθινόπωρο εξετάζεται από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (ΕΚ) η αναφορά της Επιτροπής μας, η οποία ήδη έχει κριθεί παραδεκτή. Το ΕΚ θα αποφανθεί επί των παραβιάσεων των Οδηγιών, Διεθνών Συνθηκών κλπ και μπορεί ακόμα και να ακυρώσει τη σύμβαση.

Σοβαρές παραβιάσεις
Το άρθρο 107 και επόμενα της Συνθήκης Λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (πρωτογενές δίκαιο της Ε.Ε) γεγονός που εγείρει σοβαρά ζητήματα κρατικών ενισχύσεων υπέρ του «επενδυτή» υπό την έννοια της παροχής πλεονεκτήματος στον τελευταίο με την ευνοϊκή μεταχείρισή του στη διαδικασία της επιλογής/διαγωνισμού, όπως:

1.1 Τη χορήγηση άδειας καζίνο που δεν προβλεπόταν από την προκήρυξη του διαγωνισμού (στοιχείο νii αναβλητικών αιρέσεων σύμβασης).

1.2 Την απαλλαγή της εταιρείας «Ελληνικό Α.Ε.» από οποιονδήποτε φόρο σχετικό με την εκμετάλλευση και ιδιοκτησία του ακινήτου, (παρ. 6, αρθρ.42, ν.3943/2011).

Επιπροσθέτως, σημειώνουμε ότι, με πρόσφατη απόφασή της, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκρινε παράνομα τα φορολογικά πλεονεκτήματα που χορηγήθηκαν από την Ελληνική κυβέρνηση στην Cosco.

1.3 Την υποχρέωση μετεγκατάστασης των υπηρεσιών του Δημοσίου, οι οποίες βρίσκονται στο ακίνητο και την ανάληψη της προκύπτουσας δαπάνης από το Δημόσιο (βλ. και άρθ. 7 και 8 του ν4062/2012).

1.4 Τη σύσταση διοικητικού φορέα με εξουσία για την αποκλειστική είσπραξη και διαχείριση οποιωνδήποτε ανταποδοτικών τελών και ανάλογων χρεώσεων (στοιχείο vi αναβλητικών αιρέσεων σύμβασης).

1.5 Την καταβολή ανταλλάγματος στον ανάδοχο για τις υπηρεσίες του Δημοσίου κ.λπ. που θα στεγαστούν στο ακίνητο (βλ. και άρθ.8 του ν.4062/2012).

1.6 Την αλλαγή ουσιώδους όρου του διαγωνισμού μετά την αποχώρηση άλλων ενδιαφερομένων πλην ενός, της Lamda Development S.A. Όρος ο οποίος απαλείφθηκε και βάσει του οποίου το Δημόσιο θα διατηρούσε το 30% της αξίας της έκτασης των 6.205,677 στρεμμάτων, των κτιρίων και άλλων υποδομών μέσα στο πρώην αεροδρόμιο.

Η διεθνής σύμβαση του Aarchus για την πρόσβαση σε πληροφορίες, τη συμμετοχή του κοινού στη λήψη αποφάσεων και την πρόσβαση στη δικαιοσύνη για περιβαλλοντικά θέματα (Κανονισμός ΕΚ αριθ. 1367/2006).

3. Η Ευρωπαϊκή Σύμβαση της Φλωρεντίας για την προώθηση της προστασίας των τοπίων, την διαχείριση και τον σχεδιασμό τους και την οργάνωση της Ευρωπαϊκής συνεργασίας σε ζητήματα τοπίου.
 
Η Οδηγία 92/43/ΕΟΚ που αναδεικνύει τα λιβάδια Posidonia oceanica ως οικότοπο προτεραιότητας και της Συνθήκης της Βαρκελώνης που αναφέρει την Posidonia oceanica ως κινδυνεύον είδος.
 
Η Οδηγία 2001/42/ΕΚ κατά την έκδοση του Νόμου 4062/2012 με θέμα: « αξιοποίηση του πρώην Αεροδρομίου Ελληνικού & Πρόγραμμα ΗΛΙΟΣ…», επειδή η διαδικασία και τα προαπαιτούμενα της εν λόγω Οδηγίας δεν τηρήθηκαν πριν την έκδοση του σχετικού νόμου. Δηλαδή δεν πραγματοποιήθηκαν η εκπόνηση Στρατηγικής Περιβαλλοντικής Μελέτης (ΣΜΠΕ), η διεξαγωγή διαβουλεύσεων με το ενδιαφερόμενο κοινό και η συνεκτίμηση της περιβαλλοντικής μελέτης και των αποτελεσμάτων των διαβουλεύσεων.
 
Επιπλέον, επισημαίνεται ότι στις 10 Σεπτεμβρίου 2015 εκδόθηκε απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου (αριθ. υπόθεσης C 453/14) που αφορούσε σε ερώτημα του ΣτΕ σχετικά με την υποχρέωση ή μη της εφαρμογής της Οδηγίας 2001/42 πριν την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος 187/2011/ΦΕΚ Δ΄ «Περί μέτρων προστασίας της περιοχής όρους του Υμηττού….». Η απόφαση αυτή του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για την μη εφαρμογή της Οδηγίας 2001/42 θεωρείται ότι ενέχει θέση δεδικασμένου και στην περίπτωση του ν.4062/2012.

Επισημαίνουμε ότι η έγκριση της σύμβασης από την Κυβέρνηση και τη Βουλή εκθέτει το Ελληνικό κράτος στον κίνδυνο καταβολής προστίμων στην Ε.Ε. λόγω των παραβιάσεων της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Ακόμη το εκθέτει σε πιθανή διεκδίκηση αποζημιώσεων από την εταιρεία σε περίπτωση μη ικανοποίησης κάποιας εκ των αναβλητικών αιρέσεων (βλ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ) που διέπουν την σύμβαση ή και ακύρωση της σύμβασης για άλλους λόγους, εκ των οποίων οι τρείς αφορούν δικαστικές αποφάσεις.

Στο σχέδιο νόμου μετά την σύμβαση, έχει προστεθεί το άρθρο 2 το οποίο αναφέρει: «Οι διατάξεις του παρόντος νόμου κατισχύουν κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης, που περιέχει ρυθμίσεις αντίθετες με τις διατάξεις αυτού». Είναι αδιανόητο οι απαιτούμενες θεσμικές παρεμβάσεις και εγκρίσεις από πλευράς του Δημοσίου προκειμένου να οριστικοποιηθεί η μεταβίβαση, που ξεκινούν από την έγκριση του ειδικού χωροταξικού σχεδίου και καταλήγουν στην προκήρυξη του διαγωνισμού για την παραχώρηση άδειας λειτουργίας καζίνο, να διέπονται από τους όρους της σύμβασης και όχι από την ισχύουσα νομοθεσία.
 
Εξίσου προκλητικό είναι το γεγονός ότι στο νομοσχέδιο δεν περιλαμβάνεται εν τέλει η επίμαχη διάταξη η οποία προέβλεπε ότι χρειάζεται να συνυπογράφει τις σχετικές αποφάσεις και ο υπουργός Πολιτισμού, αντίθετα με την Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου 7 της 27.2.2014 (ΦΕΚ 45-Α-2014) της κυβέρνησης Σαμαρά, που προέβλεπε συνυπογραφή της σύμβασης από τον Υπουργό Πολιτισμού. Προφανώς η εξαίρεση αυτή έχει να κάνει με την πρόθεση του Υπουργείου Πολιτισμού να χαρακτηρίσει ως αρχαιολογικό χώρο μεγάλο μέρος της έκτασης και διατηρητέο το κτίριο του Κολλεγίου, στο οποίο ο ανάδοχος σχεδιάζει να κτίσει το Καζίνο.

Β. Οι φερόμενες ως βελτιωτικές αλλαγές της αρχικής από την τροποποιητική σύμβαση είναι απολύτως αδύνατον να υλοποιηθούν
Με την κατάθεση του νομοσχεδίου ήρθε στο φώς της δημοσιότητας και η από 19.7.2016 τροποποιητική σύμβαση που υποτίθεται ότι βελτιώνει την αρχική. Οι φερόμενες ως βελτιωτικές τροποποιήσεις των κεφαλαίων Ι και ΙΙΙ της τροποποιητικής σύμβασης είναι απολύτως αδύνατον να υλοποιηθούν καθώς τελούν υπό την αίρεση της πλήρωσης των αναβλητικών αιρέσεων μέχρι τις 14-11-2016 (βλ Παράρτημα). Παρατίθενται οι τροποποιήσεις

Η καταβολή του 51% του συνολικού τιμήματος έως τη δεύτερη επέτειο της ημερομηνίας μεταβίβασης.
 
Η υπό όρους υλοποίηση της Επενδυτικής Υποχρέωσης κατά 80% εντός δωδεκαετίας από την ημερομηνία μεταβίβασης.
 
Η κάλυψη των εξόδων συντήρησης και ασφάλειας του Πάρκου από τον Αγοραστή και η λειτουργία του ως κοινόχρηστου χώρου.
 
Η υλοποίηση από τον Αγοραστή εκτεταμένου δικτύου πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων μήκους 50χμ που θα συνδέεται με τα μέσα σταθερής τροχιάς.
 
Η κατασκευή από τον Αγοραστή αστικής γραμμής Τραμ που θα διασχίζει το Πάρκο και θα συνδέεται με τους σταθμούς Μετρό «Ελληνικό» και «Αργυρούπολη».
 
Η κατασκευή από τον Αγοραστή Κέντρου διαλογής Ανακυκλώσιμων υλικών, σταθμού μεταφόρτωσης απορριμμάτων και χώρου μεταφόρτωσης/προσωρινής αποθήκευσης ανακυκλώσιμων υλικών στο Ακίνητο.
 
Η δημιουργία από την Εταιρεία στέγασης σωματείων ΑΜΕΑ εντός του Ακινήτου.
 
Η υποχρέωση του αναδόχου για αναπαλαίωση και λειτουργία των διατηρητέων κτιρίων.
 
Η δημιουργία από τον Αγοραστή δικτύου χώρων πρασίνου και προσβάσεων στους όμορους Δήμους.

Ακόμη πιο έωλα είναι τα πολυδιαφημισμένα έργα και υποδομές δημοσίου ενδιαφέροντος αξίας δήθεν 1,5 δις του κεφαλαίου ΙΙ της τροποποιητικής σύμβασης, τα οποία θα υλοποιούσε ο Αγοραστής, ενώ στην πραγματικότητα επαφίενται στην καλή του διάθεση καθώς η Σύμβαση αναφέρει: «Ο Αγοραστής …αναλαμβάνει την υποχρέωση, να καταβάλει κάθε προσπάθεια να υλοποιήσει….. έργα και υποδομές δημοσίου ενδιαφέροντος αξίας 1,5 δις» τα εξής :

Ανοικτοί χώροι του Μητροπολιτικού Πάρκου Πρασίνου και Αναψυχής.
Πρωτεύουσες συγκοινωνιακές υποδομές και εγκαταστάσεις.
 
Κύριες εγκαταστάσεις και δίκτυα κοινής ωφέλειας.
 
Κέντρο διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών, σταθμού μεταφόρτωσης απορριμμάτων και χώρου μεταφόρτωσης/προσωρινής αποθήκευσης ανακυκλώσιμων υλικών στο Ακίνητο για τη διαχείριση απορριμμάτων αποκλειστικά και μόνο του Ακινήτου.
 
Απαιτούμενα Λιμενικά έργα.
 
Παράκαμψη και υπογειοποίηση τμήματος της Λ. Ποσειδώνος, εφόσον εγκριθεί.
 
Έργα ανασύστασης/ διευθέτησης ρεμάτων.
 
Εκτεταμένο δίκτυο πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων μήκους 50χμ
 
Ανάληψη του 50% του κόστους μελέτης και κατασκευής κέντρου διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών, σταθμού μεταφόρτωσης απορριμμάτων και χώρου μεταφόρτωσης/προσωρινής αποθήκευσης ανακυκλώσιμων υλικών σε περιοχή εκτός Ακινήτου υπό προϋποθέσεις.
 
Ενίσχυση συνδεσιμότητας μέσων μαζικής τροχιάς.
 
Υλοποίηση του μεγαλύτερου μέρους αθλητικών και πολιτιστικών χρήσεων εντός του Μητροπολιτικού Πάρκου Πρασίνου και Αναψυχής.
 
Αναπαλαίωση, λειτουργία και ανάδειξη των διατηρητέων κτιρίων εντός του ακινήτου.
 
Δημιουργία χώρων στέγασης των σωματείων ΑΜΕΑ εντός του Ακινήτου.
Ανάπλαση/αναβάθμιση παραλίας 1χμ περίπου.

Το γελοίο της υπόθεσης είναι ότι τα σημεία 1-8, 9 και 11 έργα περιλαμβάνονται στο Επιχειρηματικό Σχέδιο και στο Ενδεικτικό Σχέδιο Γενικής Διάταξης της Προσφοράς, ενώ με τη νέα ρύθμιση ο Αγοραστής μπορεί και να τα παραλείψει.

Όλες οι παραπάνω φερόμενες ως βελτιωτικές παρεμβάσεις προστέθηκαν με την τροποποιητική σύμβαση εντελώς προσχηματικά, αφού είναι απολύτως αδύνατον - λόγω των αναβλητικών αιρέσεων - να δεσμεύσουν τον Αγοραστή, με αποκλειστικό σκοπό να ενισχύσουν την επικοινωνιακή πολιτική κυβέρνησης και ΤΑΙΠΕΔ και να συγκαλύψουν την εκποίηση του σημαντικότερου, όπως διατείνονται, ακινήτου των Βαλκανίων και της Μεσογείου.

Εξίσου σκανδαλώδες σημείο της Τροποποιητικής Σύμβασης είναι ότι δίνει το δικαίωμα στον Αγοραστή, 27 χρόνια μετά την Ημερομηνία Μεταβίβασης να κτίσει και μέσα στο Μητροπολιτικό Πάρκο, να διαχειρίζεται και να εκμεταλλεύεται τα κτίσματα αυτά, με το πρόσχημα της παραίτησης του Αγοραστή από το δικαίωμα επιφάνειας (κεφ ΙV).

Η τροποποιητική σύμβαση (V.12) δέχεται την απαράδεκτη ρήτρα αποζημίωσης που προβλέπεται για τον αγοραστή σε περίπτωση καθυστέρησης του έργου (άρθ. 11.2 της αρχικής σύμβασης) και απλώς θέτει χρονικό περιθώριο καθυστέρησης 110 ημερών για να ισχύσει το δικαίωμα αποζημίωσης.

Γ. Παράλογα και χαριστικά δικαιώματα της εταιρείας για αποζημίωση
Γ1. Σύμφωνα με το άρθρο 1 της Σύμβασης «Γεγονός Αποζημίωσης» για το οποίο η επενδύτρια εταιρεία θα δικαιούται αποζημίωση νοείται :

(i) Η εύρεση αρχαιοτήτων (είναι γνωστό ότι υπάρχουν αρχαιότητες σύμφωνα με την μελέτη
της αρχαιολόγου κας Καζά, κ.ά.).

(ii) Δικαστικές αποφάσεις ή διοικητικές πράξεις.

Ο χαρακτηρισμός τμήματος του ακινήτου ως δάσος.
 
(iv) Η μόλυνση του εδάφους (αυτή είναι πολύ πιθανή λόγω της επί 50 χρόνια λειτουργίας του αεροδρομίου που επισώρευσε λάδια, χημικά φορτία κάργκο, βαρέα μέταλλα από φθορά ελαστικών, κλπ.).
Ο Αγοραστής θα δικαιούται αποζημίωση εάν κάποιο από τα ανωτέρω γεγονότα αποζημίωσης έχει ως αποτέλεσμα :

α) τη μείωση της Δομήσιμης Επιφανείας κατά ποσοστό άνω του 3% σε κάθε ένα από (i) το Πρώην Αεροδρόμιο και/ή (ii) την Παράκτια Ζώνη.

β) την αδυναμία συνέχισης των απαιτούμενων εργασιών για την υλοποίηση του Επιχειρηματικού Σχεδίου εάν από την αδυναμία αυτή θίγεται ποσοστό άνω του 3% της Δομήσιμης Επιφάνειας σε κάθε ένα από (i) το Πρώην Αεροδρόμιο και/ή 

(ii) την Παράκτια Ζώνη (βλ. άρθρα 6.4 και 20.1 έως 20.6).

Γ2. Ο Αγοραστής θα αποζημιώνεται για τα έξοδα που προκύπτουν από την καθυστέρηση του έργου σε περίπτωση (βλ. άρθρο 11.2) :

α) Μη πλήρους λειτουργίας του γραφείου Ελληνικού (βλ. άρθρο 11.1 (α))

β) Αναστολής της εκτέλεσης ή ακύρωσης, βάσει διοικητικής πράξεως, οικοδομικής άδειας, που θα έχει ως αποτέλεσμα την ζημία της Εταιρείας ή την καθυστέρηση των εργασιών πέραν των 90 ημερών, (βλ. άρθρο 11.1 (β)).

γ) Μη έγκαιρης παροχής νερού, αερίου και ηλεκτρικού ρεύματος, (βλ. άρθρο 11.1 (γ))

δ) Εύρεσης αρχαιοτήτων και καθυστέρησης της αρμόδιας αρχαιολογικής υπηρεσίας η οποία εντός προθεσμίας 60 ημερών οφείλει να υποδείξει μεθόδους για την συνέχιση των εργασιών (βλ. άρθρα 11.1 (δ) και 9.7)

ε) Μη κατασκευής και λειτουργίας εντός του Ακινήτου δημοσίων υπηρεσιών και παροχών κοινής ωφέλειας παρομοίου επιπέδου με αυτές που παρέχονται σε δήμους όμορους του ακινήτου (βλ. άρθρο 11.1 (ε)).

στ) Μη διασφάλισης ότι o φορέας που θα διαχειρίζεται το Μητροπολιτικό Πάρκο και τους ελεύθερους χώρους (βλ. άρθρο 2.2 (vi)) θα έχει τους επαρκείς πόρους και χρηματοδότηση (βλ άρθρο 11.1 (στ)).

Το άρθρο 11.1 προβλέπει «Ότι οι ελεύθεροι χώροι δημοσίας χρήσεως και οι χώροι και εγκαταστάσεις κοινής ωφέλειας εντός του ακινήτου (συμπεριλαμβανομένου του Πάρκου όπως ορίζεται στον ν4062 και των λοιπών ελεύθερων χώρων δημοσίας χρήσεως, κοινωφελών κτιρίων και υπηρεσιών, δρόμων κοινοχρήστων πολεοδομικών έργων και υποδομών, θα διαχειρίζονται, θα λειτουργούν και θα συντηρούνται από ειδικό διοικητικό φορέα που θα ιδρυθεί σύμφωνα με το άρθρο 
2.2. (vi) (ή από τρίτο πρόσωπο που θα διοριστεί μέσω δημοσίου διαγωνισμού και θα αμείβεται από τον φορέα αυτόν ο «Διαχειριστής Πάρκου και Ελεύθερων Χώρων»). Το άρθρο αυτό πάσχει από αντισυνταγματικότητα καθώς προβλέπει παραχώρηση δικαιωμάτων σε ιδιώτες επί κοινοχρήστων πραγμάτων.

Γ3. Σε περίπτωση που προκύψει καθυστέρηση των εργασιών εξ αιτίας ψήφισης νόμου που τροποποιεί τον ν. 4062/2012, ή αυξάνει τις περιβαλλοντικές υποχρεώσεις της «Ελληνικό Α.Ε.» (εκτός αυτών που επιβάλλονται βάσει Δικαίου Ευρωπαϊκής Ένωσης), το Ελληνικό Δημόσιο υποχρεούται να αποζημιώνει τον Αγοραστή (βλ. άρθρα 11.3 (β) και 11.4).

Δ. Καταγγελία της Σύμβασης από τον Αγοραστή
Καταγγελία της Σύμβασης από τον Αγοραστή θα μπορεί να γίνει και στην περίπτωση Γεγονότος Εκτεταμένης Ανωτέρας Βίας (πχ λόγω της μόλυνσης του εδάφους από χημικά όπως κηροζίνη, εξ αιτίας της λειτουργίας του Πρώην Αεροδρομίου), που έχει ως συνέπεια τον μόνιμο περιορισμό της ανάπτυξης κατά ποσοστό μεγαλύτερο τού 30% της συνολικής Δομήσιμης Επιφάνειας του πρώην Αεροδρομίου ή/και του παράκτιου μετώπου, όπως αυτή θα έχει εγκριθεί βάσει των ΚΥΑ του άρθρου 2.2. Ως «μόνιμος» περιορισμός της ανάπτυξης, θεωρείται οιαδήποτε αδυναμία υλοποίησης των αντιστοίχων τμημάτων του ΕΣΧΑΔΑ για περίοδο επτά συνεχόμενων μηνών.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
Οι αναβλητικές αιρέσεις της σύμβασης
Η αγοραπωλησία των πωλούμενων μετοχών βάσει της σύμβασης, τελεί υπό τον όρο πλήρωσης των παρακάτω αναβλητικών αιρέσεων (άρθρο 2.2)

ί) την κύρωση της σύμβασης από το Ελληνικό Κοινοβούλιο και τη δημοσίευση του κυρωτικού νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, συμπεριλαμβανομένης, με την επιφύλαξη των διατάξεων και όρων του ν. 2687/1953 και του δικαίου της ΕΕ, της υπαγωγής της επένδυσης για την αξιοποίηση των ακινήτων στις διατάξεις του ν. 2687/1953,

ii) την έγκριση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης των ακινήτων με προεδρικό διάταγμα, όπως προβλέπεται στο ν. 4062/2012, ουσιωδώς στη μορφή του ενδεικτικού σχεδίου γενικής διάταξης της προσφοράς του επενδυτή,
 
iii) τη θέση σε ισχύ των κοινών υπουργικών αποφάσεων (ΚΥΑ) ή οποιασδήποτε άλλης πράξης τυχόν προβλέπεται από την εφαρμοστέα νομοθεσία περί έγκρισης των πολεοδομικών μελετών και περί ρύθμισης των θεμάτων των ακινήτων που προβλέπονται στο ν. 4062/2012,

iν) τη διανομή των ακινήτων σύμφωνα με διάγραμμα διανομής που θα συμφωνηθεί μεταξύ του επενδυτή, του ΤΑΙΠΕΔ και του Ελληνικού Δημοσίου και σύμφωνα με το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης και τις ως άνω ΚΥΑ ή άλλες πράξεις, βάσει της οποίας η εταιρεία θα αποκτήσει δικαίωμα πλήρους κυριότητας σε έκταση που αντιστοιχεί σε ποσοστό 30% επί των ακινήτων, εξαιρουμένων του αιγιαλού και της παραλίας που εφάπτονται σ' αυτά,
ν) τη μεταβίβαση στη Lamda Development S.A των ως άνω εμπράγματων δικαιωμάτων σύμφωνα με το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης και τις ως άνω διοικητικές πράξεις,

νί) τη θέση σε ισχύ νομοθετικής πράξης με την οποία θα συστήνεται φορέας επιφορτισμένος με τις εξουσίες που είναι αναγκαίες για τη διαχείριση και λειτουργία όλων των κοινοχρήστων χώρων, υποδομών, έργων και εξοπλισμού εντός των ακινήτων (συμπεριλαμβανομένων, ενδεικτικώς και μη περιοριστικώς, της διοίκησης λειτουργιών, της συνήθους, τακτικής και έκτακτης συντήρησης αυτών, και κάθε άλλης σχετικής υπηρεσίας) και με την αποκλειστική είσπραξη και διαχείριση οποιωνδήποτε ανταποδοτικών τελών και ανάλογων χρεώσεων,

vii) σε περίπτωση που το σχέδιο γενικής διάταξης του επενδυτή προβλέπει ζώνη ανάπτυξης με επιτρεπόμενη χρήση τουρισμού/αναψυχής που επιτρέπει την εγκατάσταση καζίνο στο ακίνητο, σύμφωνα με το άρθρο 2 παράγραφος 3 περ. α του ν. 4062/2012, τη θέσπιση από το Ελληνικό Δημόσιο γενικού νομοθετικού πλαισίου για τη χορήγηση αδειών λειτουργίας καζίνο και τη χορήγηση, εντός του εν λόγω πλαισίου, μέσω δημόσιου διαγωνισμού της αναγκαίας άδειας λειτουργίας, περιλαμβάνοντας όρο που να επιβάλλει στον κάτοχο της άδειας λειτουργίας την υποχρέωση να εκκινήσει τη λειτουργία εντός σύντομου χρονικού διαστήματος, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις τεχνικές προδιαγραφές του σχεδίου γενικής διάταξης,

viii) την έκδοση αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας, οι οποίες να απορρίπτουν οριστικά τις περιοριστικά αναφερόμενες στο σχέδιο αιτήσεις ακυρώσεως,

ix) τη μη ύπαρξη εκκρεμούς αίτησης ακύρωσης κατά οποιασδήποτε εκ των διοικητικών πράξεων που αναφέρονται στα σημεία iii, iv, ν, vi, με εξαίρεση τα προεδρικά διατάγματα,
 
x) τη μη έκδοση αμετάκλητης δικαστικής απόφασης ή τη μη επέλευση γεγονότος ανωτέρας βίας, που να έχουν ως αποτέλεσμα τη μείωση της δομήσιμης επιφάνειας των ακινήτων κατά ποσοστό άνω του 5%, και
 
xi) με την επιφύλαξη του άρθρου 8 παράγραφος 1 περ. στ του ν.4062/2012, την παράδοση στην Lamda Development SA των ακινήτων ελεύθερων από κατοχή τρίτων στο σύνολό τους, δυνάμει πρωτοκόλλου παράδοσης και παραλαβής που θα υπογραφεί μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και της εταιρείας, εκτός συγκεκριμένης έκτασης που περιγράφεται στο άρθρο 7 παρ. 1 περ. γ του ν. 4062/2012, η οποία θα εκκενωθεί εντός 10 μηνών από την ημερομηνία μεταβίβασης των μετοχών, και της μαρίνας των ακινήτων (άρθρο 2.2 του σχεδίου).
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ

ΤΟ ΧΑΜΕΝΟ ΑΡΧΕΙΟ Αγνωστες ιστορίες από την Ανάφη των εξορίστων




- Εικόνες από την περίοδο 1935-42 που περιγράφουν τη ζωή των πολιτικών εξορίστων στο μικρο νησί των Κυκλάδων. Σε αυτά τα κουτιά, πίσω από έναν ψεύτικο τοίχο, έμειναν ξεχασμένα επί δεκαετίες τα αρνητικά με τις φωτογραφίες ντοκουμέντα, που ανακαλύφθηκαν τυχαία.

- Eνα μοναδικό ταξίδι στον χρόνο, μέσα από αφηγήσεις, μαρτυρίες και δεκάδες φωτογραφίες, που εξιστορούν άγνωστες πτυχές της Νεότερης Ιστορίας όπως εκτυλίχθηκαν σε ένα μικρό νησί του Αιγαίου, παρουσιάστηκε προχθές στο Μουσείο Πολιτικών Εξορίστων Αϊ Στράτη.

 Σημείο αναφοράς το όμορφο νησί της Ανάφης με τις δαντελένιες ακρογιαλιές, τα διάφανα νερά και μια ψηλή κορυφή να δεσπόζει στο πέλαγος. Πίσω από τα ασβεστωμένα κυκλαδίτικα σπίτια και τα στενά δρομάκια της Χώρας, το νησί έχει τη δική του πορεία στον χρόνο συνδεδεμένη και με τα πολιτικά βιώματα σε ταραγμένες εποχές.

Με τίτλο «Ανάφη το νησί της εξορίας» ξετυλίγεται το νήμα σε μια άγνωστη πλευρά για τα πέτρινα χρόνια που σημαδεύτηκαν από πολιτικές διώξεις και την εκτόπιση των αντιφρονούντων στα αποκαλούμενα «ξερονήσια», τόπους τότε μακρινούς από τα κέντρα των αποφάσεων.

Η κ. Μάργκαρετ Κενά, καθηγήτρια στο πανεπιστήμιο του Σουόνσι, έχει αφιερώσει πέντε ολόκληρες δεκαετίες επιστημονικής έρευνας προκειμένου να καταγράψει τη ζωή των ανθρώπων που βρέθηκαν εξόριστοι στο νησί, αλλά και την κοινωνία των λιγοστών μόνιμων κατοίκων.

Με μια πληθώρα μελετών και άρθρων η καθηγήτρια κοινωνικής ανθρωπολογίας συνέθεσε τα κομμάτια της Ιστορίας ενώ μια τυχαία ανακάλυψη έφερε στο φως ένα μεγάλο φωτογραφικό αρχείο που έμεινε χαμένο για δεκαετίες. Ξύλινα κουτιά με γυάλινες πλάκες κρυμμένα πίσω από τοίχους σε σπίτια που νοίκιαζαν πολιτικοί εξόριστοι και βρέθηκαν κάποτε τυχαία από τα παιδιά του νησιού.

Οι ξεχασμένες εικόνες αποτυπώνουν την κοινωνική δομή και τη ζωή των εξορίστων που είχαν μεταφερθεί εκεί την περίοδο της δικτατορίας του Μεταξά και παρέμειναν την περίοδο της Κατοχής.

Χειρόγραφες εφημερίδες
«Η ανακάλυψη του ''χαμένου φωτογραφικού αρχείου'' μαζί με χειρόγραφες εφημερίδες φωτίζουν την περίοδο 1935-1942 και ξυπνούν μνήμες της ιστορίας των διώξεων (εκτόπιση-εγκλεισμός-κράτηση) από τις αρχές του 20ού αιώνα. Πάνω από 40 νησιά έγιναν τόποι εξορίας στο Αιγαίο» σημειώνει ο κ. Χαρίλαος Σισμάνης, αντιπρόεδρος και διευθυντής του Μουσείου Πολιτικών Εξορίστων Αϊ Στράτη. «Τα κλικς της ''αποφασιστικής στιγμής'' των φωτογράφων της Ανάφης απεικονίζουν και μορφοποιούν με τρόπο καταλυτικό το κείμενο της Kενά ολοκληρώνοντάς το. Η Κοινωνική Οργάνωση της Εξορίας προβάλλει με μοναδικό τρόπο την περίοδο 1935-1942 και αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο για την ιστορική έρευνα των εξοριών. Το κείμενο και οι φωτογραφίες δείχνουν λεπτομέρειες από τον κόσμο των εξορίστων καταδεικνύοντας τα οράματα, τις κατευθύνσεις μαζί με τις αντιφάσεις, τις δυσκολίες και το δράμα της καθημερινότητας».

Ολα άρχισαν το 1966, όταν στην Ανάφη έφτασε μια νεαρή τότε ερευνήτρια ανθρωπολογίας από την Αγγλία.

«Ο αρχικός μου σκοπός και η διδακτορική μου διατριβή είχαν ως αντικείμενο την κοινωνική ζωή στην Ανάφη με τον αγροτικό κύκλο, τη μετανάστευση και τη σταδιακή ερήμωση. Η σύνδεσή της ως τόπος εξορίας ήταν κάτι που δεν περίμενα να βρω, δεν υπήρχε κανένα βιβλίο» λέει στο «Εθνος» η κ. Κενά, η οποία γνώρισε το νησί όταν δεν υπήρχε βεβαίως δρόμος, ούτε ηλεκτρικό ρεύμα και ένα πλοίο την εβδομάδα ήταν η μοναδική σύνδεση με τον υπόλοιπο κόσμο.

Ανάφη τη δεκαετία του 1960. Ως νεαρή ερευνήτρια ανθρωπολογίας η κ. Μάργκαρετ Κενά αποβιβάστηκε πρώτη φορά στο νησί για να μελετήσει τη ζωή στις μικρές κοινότητες. Στα βιβλία της περικλείει 50 χρόνια έρευνας στην Ανάφη

Το νησί τότε δεν είχε προβλήτα ούτε πόσιμο νερό, ούτε αποχέτευση, ούτε δρόμους. Ιατρός υπήρχε μονάχα μερικούς μήνες το καλοκαίρι και στα κατάστιχα του νησιού είδε καταγραφές θανάτων που προέκυπταν από αυτή την απομόνωση.

Για αρκετά χρόνια η κ. Κενά προσπάθησε να αναδείξει τη ζωή των ανθρώπων με τα ήθη, τα έθιμα, τις δυσκολίες των καιρών σε μια εποχή που «κανείς στη δεκαετία του 1960 δεν φαινόταν να ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για τη σύγχρονη ζωή των νησιωτών και των μεταναστών και για εκείνες τις πτυχές της ζωής τους τις οποίες οι κοινωνικοί και πολιτισμικοί ανθρωπολόγοι θα αναζητούσαν».

160 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ-ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΑ
Ενας ψεύτικος τοίχος έκρυβε την αληθινή ιστορία


Το 1988, ύστερα από πολλές επισκέψεις και αφού είχε δημιουργήσει επί χρόνια σχέσεις εμπιστοσύνης και φιλίας με αρκετούς κατοίκους, η κ. Μάργκαρετ Κενά βρέθηκε μπροστά σε ένα εκπληκτικό εύρημα.

«Ηταν τυχαία ανακάλυψη. Κάποια παιδιά που έπαιζαν σε ερείπια σπιτιών όπου κάποτε ζούσαν πολιτικοί εξόριστοι είχαν βρει πίσω από έναν ψεύτικο τοίχο φωτογραφίες και αρχεία από μια ομάδα εξορίστων.

Πολιτικοί εξόριστοι μεταφέρουν φρύγανα, αναγκαίο προσάναμμα για το μαγείρεμα. Σε μια άκρη του οικισμού είχαν δημιουργήσει τον δικό τους χώρο για συνεδριάσεις και αναγνωστήριο (φωτογραφία κάτω)





Μια οικογένεια διέσωσε αυτά τα κουτιά και κάποια στιγμή μού τα έδειξαν καθώς είχαμε γνωριμία από παλιά και υπήρχε εμπιστοσύνη. Εν τω μεταξύ είχαν αλλάξει και τα πολιτικά πράγματα» λέει η κ. Κενά, η οποία ξεκίνησε μια νέα μεγάλη έρευνα με βάση αυτές τις 160 φωτογραφίες.

Οι εξόριστοι είχαν φύγει από το νησί ή χάθηκαν στη δίνη του πολέμου και των μεγάλων γεγονότων, όμως τα αρχεία είχαν παραμείνει για δεκαετίες στο νησί. Οι εικόνες χρονολογούνται κυρίως την περίοδο 1935 έως 1942 και αποτυπώνουν τη ζωή της κοινότητας των πολιτικών εξορίστων.

«Είχαν εξοριστεί εξαιτίας των δραστηριοτήτων τους ή των πολιτικών τους ιδεών» αναφέρει η καθηγήτρια. «Συνδικαλιστές, σοσιαλιστές και κομμουνιστές, ταξινομούνταν ως ''δημόσιοι κίνδυνοι'' και στέλλονταν σε εξορία μέσα στη χώρα. Η χρήση του νησιού ως τόπου εξορίας για διάφορες κατηγορίες ''κοινωνικά ανεπιθύμητων'' ατόμων, κυρίως για τους πολιτικά αντιφρονούντες, έγινε για μένα ένα βασικό σημείο εστίασης της έρευνας στα τέλη της δεκαετίας του 1980 και κατά τη δεκαετία του 1990».

Μαρτυρίες
Η ερευνήτρια μίλησε με πολλούς ανθρώπους στο νησί, αναζήτησε στοιχεία και τον μίτο της ιστορίας. Μελέτησε τις φωτογραφίες και προσπάθησε να ταυτοποιήσει πρόσωπα και γεγονότα. Συνάντησε στην Αθήνα πρώην εξορίστους, κατέγραψε τις μαρτυρίες τους και τους παρουσίαζε τις εικόνες αυτές σε μια προσπάθεια να αναγνωρίσουν ενδεχομένως τον εαυτό τους ή άλλα πρόσωπα από εκείνη την εποχή. Παράλληλα συνέθεσε ψηφίδα ψηφίδα την κοινωνική δομή που είχαν δημιουργήσει οι εξόριστοι.

Το Καλλιτεχνικό τμήμα της Ομάδας Συμβίωσης (15-3-1938) . Πάνω, το λεγόμενο σπουδαστήριο της ΟΣΠΕ (Ομάδα Συμβίωσης Πολιτικών Εξορίστων ) στην Ανάφη το 1938

«Το επόμενο μέρος της έρευνάς μου ήταν μια κοινωνικοϊστορική ανθρωπολογική ανάλυση της ζωής στις κολεκτίβες και τις ομάδες συμβίωσης των πολιτικών εξορίστων που ζούσαν στο νησί ανάμεσα στα τέλη της δεκαετίας του 1920 και στις αρχές της δεκαετίας του 1940» αναφέρει η κ. Κενά.

Ασχολήθηκε με βιβλιογραφική έρευνα, αναζήτησε δημοσιευμένα απομνημονεύματα αλλά και συνεντεύξεις με πρώην εξόριστους. Αυτή η έρευνα πάλι από τύχη, οδήγησε στη μελέτη των χειρόγραφων εφημερίδων της κοινότητας των εξορίστων της Ανάφης.

Η εργασία της αποτυπώθηκε στο βιβλίο «Η κοινωνική οργάνωση της εξορίας» (εκδόσεις Αλεξάνδρεια) ενώ εν συνεχεία παρέδωσε στο Φωτογραφικό Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη ασπρόμαυρα και έγχρωμα αρνητικά, διαφάνειες, εκτυπώσεις, επιστολικά δελτάρια κ.λπ.

Ειδική εκδήλωση
Το επιστημονικό έργο της Μάργκαρετ Κενά και η έρευνα που πραγματοποίησε επί 50 χρόνια παρουσιάστηκε σε ειδική εκδήλωση στο Μουσείο Πολιτικών Εξορίστων Αϊ-Στράτη, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη και τα Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας (ΑΣΚΙ).

«Φέτος είναι η 50ή επέτειος από τότε που ξεκίνησα την έρευνα στην Ανάφη και είμαι πλέον 66 ετών. Το νησί με τίμησε με μετάλλιο και με ανακήρυξε επίτιμο δημότη πριν από δέκα χρόνια. Στο πέρασμα του χρόνου επισκέφθηκα το νησί ως σύζυγος, αργότερα μαζί με τα παιδιά μου και με όλη την οικογένεια.

Κάθε φορά επιστρέφω στην Ανάφη με αγάπη».

Γιώργος Αποστολίδης

Πλάκα μας κάνετε, ε;



Του Γιάννη Κιμπουρόπουλου

Το απόλυτο τίποτα στην άτυπη σύνοδο των 27 στην Μπρατισλάβα- Πρώτος μικρός θρίαμβος της ακροδεξιάς, με προτεραιότητες για περισσότερη «Ευρώπη Φρούριο»- Εξηφανίσθη η συζήτηση για το Σύμφωνο Σταθερότητας



Ολόκληρο το καλοκαίρι, μετά το βρετανικό δημοψήφισμα, ολόκληρη η Ευρώπη σύρθηκε πάνω σε μια τσουλήθρα ακατάσχετης φλυαρίας για την ανάγκη επανεκκίνησης του ευρωπαϊκού σχεδίου. Μεγάλες προσδοκίες καλλιεργήθηκαν για την άτυπη σύνοδο στη Μπρατισλάβα. Μέτωπα Βορρά, Νότου, Κέντρου, Ανατολής και Δύσης συγκροτήθηκαν. 

Ατζέντες με προτεραιότητες κυκλοφόρησαν. Παραδοσιακές συμμαχίες έσπασαν, οι σοσιαλιστές, ως αναγεννημένοι Χριστιανοί, θυμήθηκαν τον κεντροαριστερό εαυτό τους, αγάπησαν ακόμη και τον Τσίπρα, οι χριστιανοδημοκράτες και το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα τους έσπασε σε στρατόπεδα, πρωθυπουργοί ξιφούλκησαν κατά της γερμανικής ηγεμονίας στην Ευρώπη, συντηρητικοί πολιτικοί πρότειναν την αποπομπή της Ουγγαρίας του εθνικιστή και ξενοφοβικού Όρμπαν από την Ε.Ε., κεντροδεξιοί, κεντροαριστεροί και ακραιφνείς νεοφιλελεύθεροι αναγνώρισαν ως υπ’ αριθμόν 1 κίνδυνο τη «λαϊκιστική ακροδεξια», ο Τουσκ πήρε σβάρνα τις περισσότερες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες ως κήρυκας μιας χαλαρότερης, αλά κάρτ Ε.Ε. ο Ντράγκι ανακάλυψε τις αρετές του «ευρωπαϊκού κοινωνικού κράτους» κι αναγνώρισε ότι η φούσκα της ποσοτικής χαλάρωσης πιάνε ταβάνι, ο Γιούνκερ υπέδειξε εαυτόν ως νέο ηγέτη της Ε.Ε., ενόψει της απροθυμίας της πραγματικής ηγέτιδας, της Μέρκελ, να παίξει τον συνήθη ρόλο της… 

Οδικός χάρτης προς… το πουθενά
Ε, και; Ποιο ήταν το αποτέλεσμα; Μια έκθεση ιδεών, επιπέδου μαθητή Γυμνασίου, που καταλήγει στην απλή υπόσχεση ότι τους προσεχείς μήνες οι 27 ηγέτες της Ε.Ε. θα παρουσιάσουν στους πολίτες της «μια ελκυστική Ε.Ε. που θα εμπιστεύονται και θα υποστηρίζουν». 

Στην παιδιαριώδη διακήρυξη της Μπρατισλάβα, καταλήγουν και σε έναν οδικό χάρτη ενεργειών: σ΄αυτόν τον οδικό χάρτη αποτυπώνεται ο τρόμος που έχει προκαλέσει στις ευρωπαϊκές ηγεσίες η ξενοφοβική, ρατσιστική και μισαλλόδοξη ρητορική της απανταχού Ευρώπης ακροδεξιάς, αλλά και των κυβερνήσεων που την έχουν ενστερνιστεί. Παρ’ ότι αυτός ο οδικός χάρτης δεν έχει δεσμευτικό χαρακτήρα, κυριαρχείται από την αγωνία ολοκλήρωσης της «Ευρώπης Φρούριο». Τι προβλέπει; 

Διακοπή των «ανεξέλεγκτων ροών παράτυπων μεταναστών», πλήρη έλεγχο των εξωτερικών συνόρων, επιστροφή στη Σένγκεν, μεταναστευτική πολιτική με «υπευθυνότητα και αλληλεγγύη», πλήρη στήριξη της ευρωτουρκικής συμφωνίας και συνέχιση υποστήριξης των Δυτικών Βαλκανίων (με τα σφραγισμένα σύνορα), προστασία βουλγαρο-τουρκικών συνόρων, πλήρης επιχειρησιακή λειτουργία της Ευρωπαϊκής Συνοριακής και Ακτοφυλακής μέχρι το τέλος του χρόνου, γενίκευσης της αστυνόμευσης –παρακολούθησης όλων των ταξιδιωτών, πολιτών και μη της Ε,Ε., συστηματική «καταπολέμηση της ριζοσπαστικοποίησης», απόφαση – μέχρι τον Δεκέμβριο- σχεδίου «ασφάλειας και άμυνας» της Ε.Ε. συμβατού με τις Συνθήκες της, άμεση εφαρμογή της κοινής δήλωσης Ε.Ε.- ΝΑΤΟ. 

Μέχρι αυτό το σημείο, η διακήρυξη της Μπρατισλάβα (που, προς το παρόν εξαφανίζει τη διακήρυξη της Αθήνας και κάθε τι σχετικό), δίνει ην αίσθηση μιας Ευρώπης που δέχεται επίθεση σχεδόν σε όλη τη γραμμή των συνόρων της. 

Φυσικά, το πρόσχημα της τρομοκρατίας και των δεκάδων επιθέσεων που έχουν καταγραφεί τα τελευταία δυο χρόνια σε ευρωπαϊκό έδαφος είναι ισχυρό. Αλλά εφόσον οι 27 δεν βρήκαν μια λέξη να πουν για τη Συρία, ως βασικής πηγής και της «τρομοκρατίας» και του προσφυγικού, απλώς κατέληξαν να υιοθετήσουν ουσιαστικά την ατζέντα του Όρμπαν, που θα κάνει δημοψήφισμα κατά της αποδοχής προσφύγων στην Ουγγαρία.

Τελικά, είναι μια βολική για πολλούς ατζέντα. Όχι μόνο για τις χώρες Βίζεγκραντ, αλλά και για τη Μέρκελ που πιέζεται από το AfD, και από τον Ολάντ, που συνθλίβεται μεταξύ Σαρκοζί και Λεπέν. 

Κουβέντα για τον ζουρλομανδία της λιτότητας
Και τι απέμεινε από τη Διακήρυξη της Αθήνας, το Μέτωπο του Νότου, τους λεονταρισμούς των σοσιαλιστών και το μεγαλεπήβολο μανιφέστο του Γιούνκερ; Ουσιαστικά τίποτα. Ακόμη και η διακήρυξη ευέλικτης και ευφυούς εφαρμογής του Συμφώνου Σταθερότητας, του δημοσιονομικού ζουρλομανδία, εξαφανίστηκε. Έμεινε μόνο η επέκταση του «ταμείου Γιούνκερ» για τις στρατηγικές επενδύσεις- τελικά ο Γιούνκερ αποφάσισε να υπερασπιστεί ότι στενότερα δεμένο με τ’ όνομά του.
Ένα μεγαλοπρεπές φιάσκο, μια ρητορική φούσκα κατέληξε η Μπρατισλάβα. Αν δεν ήταν αποτυπωμένα σε ένα επίσημο ανακοινωθέν, θα έλεγε κανείς ότι οι 27 μας κάνουν απλώς πλάκα. Μόνο ο Ρέντσι προσπάθησε να σώσει τα προσχήματα, δηλώνοντας δημόσια τη διαφωνία του στη διακήρυξη- προφανώς γιατί έχει μπροστά του το δημοψήφισμα του Οκτωβρίου (στις 26 του μηνός θα μάθουμε και μια ακριβώς Κυριακή του Οκτωβρίου θα μείνει- άλλο παράδοξο μυστικό κι αυτό). Κι η παράδοξα λιγόλογη Μέρκελ- κι αυτή ξεχώρισε- που έδωσε ραντεβού για συνέχιση της συζήτησης τον Μάρτιο του 2017. Τότε, θα έχει εξαντληθεί το καύσιμο της ποσοτικής χαλάρωσης του Ντράγκι. Κι ίσως έχουμε μάθει αν θα διεκδικήσει για τέταρτη φορά την καγκελαρία στη Γερμανία και την ηγεμονία στην Ευρώπη. Βάσει ποιου σχεδίου, άγνωστο. 

This is European way of life, που θα έλεγε κι ο Γιούνκερ..

www.dikaiologitika.gr