ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΗΣ ΑΥΤΟ-ΜΟΜΦΗΣ

 Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.

Πώς ο λόγος των ελίτ κατασκευάζει τον “α ν ώ ρ ι μ ο   π ο λ ί τ η / λ α ό"

Υπάρχει μια φράση που επανέρχεται σταθερά, από τον Κοραή μέχρι τα μνημόνια και τον Πάγκαλο έως και τις μέρες μας: «ο ελληνικός λαός δεν είναι ώριμος».

Άλλες φορές λέγεται ευθέως, άλλες φορές ντύνεται με πιο «ευγενικές» εκδοχές: «δεν έχουμε πολιτική παιδεία», «είμαστε συναισθηματικός λαός», «δεν θέλουμε αξιολόγηση», «μας αρέσει η χαλαρότητα», «είμαστε τεμπέληδες».

Από τον Θ. Πάγκαλο με το «όλοι μαζί τα φάγαμε», αυτή την εμβληματικότερη φράση της μνημονιακής περιόδου, τον Γιώργο Παπανδρέου του «Λεφτά υπάρχουν» που έλεγε σε διεθνή φόρα πως «Κυβερνώ έναν διεφθαρμένο λαό», τον Λουκά Παπαδήμο που υποστήριζε πως «Οι Έλληνες πρέπει να ωριμάσουν», τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη που έλεγε πως «Η χώρα χρειάζεται πειθαρχία», «Οι Έλληνες δεν έχουν κουλτούρα αξιολόγησης», «Η κοινωνία αντιστέκεται επειδή δεν καταλαβαίνει», «Ο λαός είναι συναισθηματικός, πρέπει να σκέφτεται ορθολογικά» ή διανοούμενους σαν τον Στέλιο Ράμφος που είχε την άποψη πως

«Ο Έλληνας δεν έχει αίσθηση ευθύνης», «Ο Έλληνας ζει στο συναίσθημα», «Είμαστε καθηλωμένοι στην παιδικότητα», «Δεν έχουμε ωριμάσει πολιτικά» ή δημοσιογράφους σαν τον Γιάννη Πρετεντέρη που εκτιμούσε πως «ο κόσμος δεν καταλαβαίνει»,

«ο λαϊκισμός φταίει», «ο Έλληνας βολεύεται», «οι διαμαρτυρίες είναι ανευθυνότητα» και τον Τάκη Θεοδωρόπουλο της Καθημερινής  με τις συχνές αναφορές του σε «ψυχική καθυστέρηση του δημόσιου λόγου», «πρωτογονισμό της κοινωνίας», «ανωριμότητα του Έλληνα», μέχρι ηθοποιούς σαν τον Αντώνη Καφετζόπουλο που έλεγε πως «Ο Έλληνας είναι τεμπέλης», «Σιχάθηκα να ακούω τις ανοησίες του κόσμου», «Φταίμε όλοι, είμαστε άρρωστοι» και τον ψυχίατρο Γιωσαφάτ που όριζε τους Έλληνες ως «καθηλωμένους στο πρωκτικό στάδιο ανάπτυξης» και όσους όριζαν τα Μνημόνια ως ευλογία ή ξεστόμισαν το αδιανόητο για τα Τέμπη «Όλοι μαζί τους σκοτώσαμε», όλοι αυτοί διαχέουν στο ελληνικό συλλογικό μια δηλητηριώδη ενοχή.

Όλες αυτές οι φράσεις έχουν κάτι κοινό: δεν περιγράφουν απλώς μια κατάσταση, κατασκευάζουν ένα συλλογικό υποκείμενο. Φτιάχνουν, ξανά και ξανά, την εικόνα του Έλληνα ως ανώριμου παιδιού που χρειάζεται πατρική επιτήρηση και με τον τρόπο αυτό νομιμοποιούν/κανονικοποιούν τις χυδαιότερες συμπεριφορές των κυρίαρχων ελίτ. Γιατί "τέτοιοι που είμαστε αυτοί μας αξίζουν".

Ψυχοδυναμικά ή μάλλον ψυχοπολιτικά πρόκειται για την εδραίωση του «Επικριτικού Γονέα» ως δομή εξουσίας

Στη συναλλακτική ανάλυση του Eric Berne, ο ψυχικός μας κόσμος περιγράφεται με τρεις βασικές «θέσεις»: Γονέας (Προστατευτικός ή Επικριτικός), Ενήλικος, Παιδί (Ελεύθερο ή Υποτελές/Υποταγμένο)

Ο Επικριτικός Γονέας είναι η φωνή που κανοναρχεί, επιπλήττει,

κρίνει, επικρίνει, ηθικολογεί, ενοχοποιεί, ξέρει πάντα «τι είναι σωστό» και αντιμετωπίζει τον άλλον ως κατώτερο, ανώριμο ή ελλιπή.

Στις διαπροσωπικές σχέσεις, αυτό είναι ένας ρόλος. Όμως στην πολιτική, γίνεται μηχανισμός εξουσίας.

Όταν ένας πρωθυπουργός, ένας διανοούμενος, ένας διάσημος καλλιτέχνης, ένας «έγκριτος» δημοσιογράφος, μιλά για τον λαό σαν να τον μαλώνει, σαν να του εξηγεί «το μάθημά του», τότε δεν κάνει απλώς κριτική.

Μπαίνει στον ρόλο του Επικριτικού Γονέα έναντι ενός λαού-Παιδιού, δηλαδή νηπιοποιεί το συλλογικό σώμα.

Κι εκεί ξεκινά η ψυχοπολιτική παθολογία ή μάλλον η ψυχοπολιτική χειραγώγηση.

Και αυτή η ψυχοπολιτική χειραγώγηση είναι από τα πιο σταθερά στοιχεία της ελληνικής κοινωνίας, από τον ιστορικό «κηδεμόνα» έως τον σύγχρονο «εκσυγχρονιστή». Αν δούμε τη νεοελληνική ιστορία, το μοτίβο είναι σταθερό. Ο Κοραής ως διαφωτιστής μιλά για έναν λαό που πρέπει να «εκπολιτιστεί» και να γίνει "Γκρεκογάλλος". Οι Βαυαροί αντιμετωπίζουν τους Έλληνες ως ανώριμους για Σύνταγμα.

Οι ξένες δυνάμεις, σε όλη τη διάρκεια του 19ου και 20ού αιώνα, λειτουργούν ως «επιτηρητές». Στη μνημονιακή περίοδο, οι ευρωπαϊκοί θεσμοί αντιμετωπίζουν το ελληνικό κράτος σαν μαθητή υπό εξετάσεις.

Και βέβαια, οι εγχώριες ελίτ, αντί να αμφισβητήσουν αυτό το σχήμα, το εσωτερικεύουν. Και γίνονται οι ίδιες «ενδιάμεσοι γονείς» προς τον λαό που τον υποτιμούν και τον απαξιώνουν.

Ο λόγος αυτός δεν είναι ουδέτερος. Είναι λόγος αυτο-αποικιοποίησης. Ο ντόπιος «μορφωμένος» υιοθετεί το βλέμμα του ξένου επιτηρητή και το γυρίζει προς τα μέσα, πάνω στον λαό του.

Και κάπως έτσι κατασκευάζεται ο ανώριμος πολίτης. Ψυχαναλυτικά, ο άνθρωπος γίνεται αυτό που ακούει συνεχώς πως είναι. Όπως ένα παιδί που ακούει «δεν αξίζεις», «δεν ξέρεις»,

«είσαι άχρηστος», θα μάθει να ζει σαν μικρός και ανεπαρκής, ακόμη κι αν έχει ικανότητες, ανάλογα συμβαίνει σε συλλογικό επίπεδο. Όταν, επί δεκαετίες, ο λαός βομβαρδίζεται με μηνύματα ότι δεν είναι ώριμος για δημοκρατία, δεν είναι ικανός να κρίνει,

είναι εγωιστής, τεμπέλης, αμόρφωτος, είναι «λαϊκιστής» κάθε φορά που διαφωνεί, τότε γεννιέται μέσα του ένας εσωτερικός Επικριτικός Γονέας που λέει «Μην μιλάς, δεν ξέρεις. Κάτσε στον καναπέ. Οι άλλοι είναι πιο κατάλληλοι.»

Έτσι, ο άνθρωπος παύει να λειτουργεί ως Ενήλικος Πολίτης και μετατρέπεται σε Υποταγμένο νήπιο, αποσύρεται, δεν εμπιστεύεται τη φωνή του, νιώθει ότι «δεν έχει νόημα» να κάνει κάτι, βιώνει την πολιτική ως χώρο ενοχής, όχι ως χώρο ευθύνης.

Αυτό είναι η ψυχολογική βάση της απάθειας και του κυνισμού:

όχι ότι ο λαός «είναι αδιάφορος», αλλά ότι έχει μάθει να αμφισβητεί τη δική του αξία και δύναμη.

Αλλά το ξέρουμε πια αυτό. Αυτός είναι ο ρόλος της ελίτ: η επιβολή, όχι σχέση. Το ξέρουμε ότι οι ελίτ (πολιτικές, πολιτισμικές, τεχνοκρατικές) σπάνια μιλούν σε έναν λαό ως ισότιμο Ενήλικο. Γιατί επιδιώκουν πολύ συστηματικά, μεθοδικά και οργανωμένα να τον κρατήσουν για πάντα σε μια θέση ανεπαρκούς νηπίου.

Ο πολίτης δεν προσκαλείται να σκεφτεί. Καλείται να υπακούσει, να ενοχοποιηθεί ή να βολευτεί. Κι όταν αυτό γίνεται για χρόνια

οικοδομείται μια κουλτούρα πολιτικής ανωριμότητας, κανονικοποιείται η "αντιπροσώπευση" χωρίς πραγματική συμμετοχή και εν τέλει "παράγεται" ένας λαός που αισθάνεται ότι μιλά πάντα “απ’ έξω”.

Γιατί όλη αυτή η διαχεόμενη ψυχοπολιτική προπαγάνδα, αυτός ο αυτο-ενοχοποιητικός λόγος δεν πέφτει στο κενό. Αντίθετα, συναντάται με υπαρκτά ιστορικά τραύματα, ήττες, εμφύλιες συγκρούσεις, χρεοκοπίες, εξαρτήσεις από ξένες δυνάμεις, αποτυχίες θεσμών (Τέμπη, Μάτι, διαφθορά, ατιμωρησία) και συγκροτεί ένα νέο συλλογικό τραύμα αυτοϋποτίμησης και εθνικής μειονεξίας.

Ο πολίτης ζει μια διαρκή πραγματικότητα συνεχούς θεσμικής προδοσίας, και την ίδια στιγμή ακούει ότι ο ίδιος φταίει.

Αυτό δημιουργεί ένα σχίσμα: “Υποφέρω από πράγματα που δεν ελέγχω-κι όμως κατηγορούμαι ότι εγώ είμαι η αιτία.”

Οπότε, όταν το θύμα νιώθει ότι είναι και ο θύτης, η φυσική αντίδραση δεν είναι εξέγερση, αλλά η ντροπή, το μούδιασμα, η παραίτηση, η αυτοκαταστροφικότητα (εξαρτήσεις, τζόγος, κυνισμός, λάθος πολιτικές επιλογές).

Έτσι, ο λόγος των ελίτ που παριστάνουν τον «Επικριτικό Γονέα»

δεν παράγει ωριμότητα. Παράγει ψυχική κατάρρευση.

Και αυτό συμφέρει εξαιρετικά το σύστημα. Ο “ανώριμος πολίτης”, ο "ανώριμος λαός" συντηρεί και αναπαράγει το σύστημα που θα συνεχίσει να τον ορίζει ως “ανώριμο πολίτη”, ως "ανώριμο λαό" σ' ένα φαύλο καθοδικό σπιράλ επαναλαμβανόμενων τραυματισμών (trauma vortex).

Ένας πολίτης που πιστεύει ότι δεν ξέρει, δεν αξίζει, δεν μπορεί,

είναι ένας πολίτης εύχρηστος, ευάλωτος στην εξαπάτηση και στη χειραγώγηση των εξουσιαστών του. Είναι ένας πολίτης που δεν διεκδικεί, δεν οργανώνεται, δεν εμπιστεύεται τον διπλανό του για να κάνει κάτι μαζί. Στρέφεται εναντίον του εαυτού του ή των διπλανών του και όχι εναντίον των δομών που τον καταπιέζουν.

Ο «ανώριμος πολίτης» είναι ιδανικός για πελατειακά δίκτυα,

χειραγώγηση, life-style πολιτική, ψευδο-συμμετοχή (likes, τηλε-δημοκρατία, δημοσκοπική «έκφραση» χωρίς πραγματική δύναμη).

Άρα, η ρητορική του Επικριτικού Γονέα δεν είναι απλώς ψυχολογικό στυλ. Είναι εργαλείο διατήρησης της εξουσίας.

Ποια είναι άραγε η έξοδος απ' όλο αυτό;

Πως πάμε από το Παιδί στον Ενήλικο. Τον Ενήλικο ως άτομο και ως συλλογικό υποκείμενο.

Και τι σημαίνει αυτό πολιτικά;

1. Να αρχίσουμε να υποψιαζόμαστε τον λόγο που μας μειώνει.

Κάθε φορά που ακούμε: «εσείς φταίτε», «είστε ανώριμοι», «δεν ξέρετε τι θέλετε», αξίζει να ρωτάμε: Ποιον εξυπηρετεί αυτή η αφήγηση; Εμένα ή εκείνον που την λέει;

2. Να απομυθοποιήσουμε τον “επικριτικό πατέρα”. Ο διανοούμενος, ο καλλιτέχνης, ο πολιτικός που μιλά από τον ηθικό του θρόνο, χωρίς να αναλαμβάνει ο ίδιος ευθύνη, δεν είναι «καθοδηγητής». Είναι φορέας μιας παραδοσιακής εξουσίας που επιδιώκει να μας κρατά "μικρούς".

3. Να μεταφέρουμε την κουβέντα από την ενοχή στην ευθύνη.

Η ενοχή λέει: «είμαι σκάρτος». Η ευθύνη λέει: «τι μπορώ να κάνω εγώ, μαζί με τους άλλους;».

4. Να ξαναχτίσουμε σχέσεις, όχι “καθοδηγούμενα ποίμνια”.

Εκεί που η πολιτική γίνεται σχέση (κινήματα, συνελεύσεις, πραγματικές κοινότητες), ο άνθρωπος παύει να είναι παιδί που δέχεται επίπληξη και γίνεται πρόσωπο που συμμετέχει.

Τελικά, όσο οι ελίτ μιλούν σε έναν λαό σαν να είναι παιδί,

ο λαός θα ταλαντεύεται ανάμεσα στην εξάρτηση και στην έκρηξη.

Η θεραπεία αρχίζει όταν ο λόγος του “Επικριτικού Γονέα” αναγνωριστεί ως βίαιος, ο πολίτης πάψει να τον εσωτερικεύει ως αλήθεια και η συλλογικότητα αρχίσει να μιλά στον εαυτό της ισότιμα, σαν ενήλικος προς ενήλικο.

Ίσως τότε να γίνει αυτό που φοβάται κάθε εξουσία: Ο «ανώριμος πολίτης» να ανακαλύψει ότι ήταν ώριμος εδώ και πολύ καιρό-απλώς κάποιος τον χρειαζόταν να νιώθει "κακομαθημένο παιδί" που πρέπει να τιμωρηθεί...και αυτό του "έκανε".

[----->] 

ΠΤΩΣΗ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗΣ

 

Οι περισσότεροι Αμερικανοί είναι σαν τα παιδιά ενός αφεντικού της μαφίας. Αγνοούν την αιματοβαμμένη αυτοκρατορία που έχτισε ο πατέρας τους, ωστόσο έκπληκτοι όταν μια χειροβομβίδα προσγειώνεται στο σαλόνι τους, ή οι πρόσφυγες εμφανίζονται στις ακτές τους.

Μια έρευνα του 2015 από το YouGov έδειξε ότι λιγότερο από το 50% των Αμερικανών γνώριζε ότι η κυβέρνησή τους διεξήγαγε επιθέσεις (συμπεριλαμβανομένων επιθέσεων με drone) σε χώρες όπως η Υεμένη, το Πακιστάν ή η Σομαλία. Δεν μπόρεσα να βρω πιο πρόσφατες παρόμοιες μελέτες αλλά σε έναν κόσμο με τόσο πολύ περισπασμό των ΜΜΕ,  αμφιβάλλω αν έχει βελτιωθεί η ευαισθητοποίηση.

Σε έναν κόσμο απαθή στη ζοφερή αριθμητική της γενοκτονίας και των εξ αποστάσεως εγκεκριμένων επιθέσεων drone, ο κατάλογος καταστροφής που πραγματοποιεί ο αμερικανικός στρατός συνεχίζει να μεγαλώνει. Ενώ τα φώτα της δημοσιότητας ορθώς εστιάζουν στη Γάζα, άλλες καταστροφικές πράξεις βίας παίζουν με σχεδόν μηδενικό έλεγχο.

Βόμβες πέφτουν στους καταπιεσμένους ενώ οι παρατηρητές στο σπίτι ξεκινούν με κενό στις οθόνες ειδήσεων της τηλεόρασης, πιστεύοντας ότι είναι αθώοι και η Αμερική "σπουδαία:.

Όπως και ο Πάμπλο Εσκομπάρ στο «Narcos», η αυτοκρατορία κρύβεται σε κοινή θέα, ενορχηστρώνοντας το χάος ενώ πίνει καφέ σε ένα ασφαλές σπίτι δημόσιας άγνοιας.

Τα κυρίαρχα μέσα ενημέρωσης, αντί να φωτίζουν την πραγματικότητα, προσφέρουν ένα λεπτό πέπλο περισπασμού. Είναι σαν ολόκληρη η χώρα να παρακολουθεί ένα μαγικό σόου μέσα σε ένα φλεγόμενο σπίτι - μαγευμένη από την ταχυδακτυλουργία, πολύ μαγευμένη για να παρατηρήσει τον καπνό να κυλάει κάτω από την πόρτα.

Ακόμα και όταν εκδότες όπως ο Julian Assange αποκάλυψαν μαζικές αποκαλύψεις των μηχανημάτων των ΗΠΑ οδήγησαν σε πολέμους με τις καταδικαστικές αποκαλύψεις τους το 2010 και το 2011 μέσω του WikiLeaks, οι αποκαλύψεις θάφτηκαν κάτω από κύματα λασπολογίας που συσσωρεύτηκαν πάνω στον Ασάνζ και την κρατική προπαγάνδα.

Στο «THE TRUST FALL», ο ιδιαίτερα διορατικός Tariq Ali δήλωσε ότι η C.I.A. είναι «σαν μαφία», μια σκιώδης δύναμη που διαμορφώνει τα παγκόσμια αποτελέσματα ενώ κρύβεται πίσω από ένα καπλαμά νομιμότητας.

Εν τω μεταξύ, το ισραηλινό κράτος - εξαργυρώθηκε με «στρατιωτική βοήθεια» των ΗΠΑ και διπλωματικά θωρακισμένο από τις Δυτικές δυνάμεις - βομβαρδίζει παιδιά και νοσοκομεία, χαρακτηρίζοντάς το «ασφάλεια».  Ολόκληρες γειτονιές έχουν γίνει ερείπια ενώ ο κόσμος συζητά για τη σημασιολογία.

Το Ισραήλ έχει καταστρέψει περισσότερα από 1.500 κτίρια στη Γάζα από την έναρξη της «κατάπαυσης του πυρός». Από τότε που τέθηκε σε ισχύ η κατάπαυση του πυρός στις 10 Οκτωβρίου 2025, οι ισραηλινές επιθέσεις σκότωσαν τουλάχιστον 242 Παλαιστίνιους και τραυματίστηκαν 622. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι όλα αυτά είναι μέρος της "αυτοάμυνας τους. ” Η ιδέα του Ισραήλ για «κατάπαυση του πυρός» είναι σαν τον Michael Corleone του Νονού, χαμογελάει καθώς οι απειλές και τα χτυπήματα πέφτουν βροχή, φροντίζοντας όλοι να γνωρίζουν ότι η άρνηση δεν είναι επιλογή - με την Αμερική ως βάναυσο επιβολή τους.

Τα μηχανήματα της αυτοκρατορίας χαμογελούν σαν μια δυσλειτουργία του καρναβαλιού - περιστρέφονται, ουρλιάζουν, αποπροσανατολίζουν ανθρώπους, ωστόσο κανείς δεν τολμά να τραβήξει την πρίζα.

Αυτές δεν είναι παρεκκλίσεις αλλά το σχέδιο της αυτοκρατορίας. Όπως δηλώνουμε στο «THE TRUST FALL», οι ΗΠΑ βρίσκονται σε πόλεμο περίπου 240 από τα 249 χρόνια ύπαρξής τους. Στη Σομαλία, οι εκτιμήσεις απωλειών αποκρύπτονται επειδή η αλήθεια θα διέλυε την ψευδαίσθηση της "ακρίβειας. ” Στη Γάζα, τα εγκλήματα γενοκτονίας πολέμου μεταμφιέζονται ως άμυνα.

Γι' αυτό τα ανεξάρτητα μέσα ενημέρωσης είναι ζωτικής σημασίας. Είναι το αντίδοτο σε αυτές τις προσόψεις - ένα φως που διαπερνά τις ρωγμές της αυτοκρατορίας.

Το WikiLeaks ήταν το πρώτο ανεξάρτητο μέσο ενημέρωσης που πήρε σοβαρά το κύριο αφήγημα, διαλύοντας την ψευδαίσθηση ότι η εταιρική δημοσιογραφία κατείχε το μονοπώλιο της αλήθειας. Κάθε ανεξάρτητος δημοσιογράφος ή πολίτης που αρνείται να αποδεχτεί την επίσημη ιστορία κουβαλάει την ίδια σκυτάλη μπροστά.

Για όσους είναι αλληλέγγυοι με την Παλαιστίνη -και όλους τους ανθρώπους κάτω από τις μπότες της Empire- η σύνδεση μεταξύ αυτών των αγώνων είναι ξεκάθαρη. .

Οι περισσότεροι Αμερικανοί παραμένουν αποκομμένοι από την πραγματικότητα των ενεργειών της κυβέρνησής τους επειδή οι πληροφορίες τους φιλτράρονται μέσω εταιρικών μέσων ενημέρωσης που δίνουν προτεραιότητα στο θέαμα αντί της αλήθειας. Η καθημερινότητα, οι περισπασμοί των καταναλωτών και το πολιτικό θέατρο τους κρατούν απομονωμένους από το ανθρώπινο κόστος της αυτοκρατορίας.

Εάν μιλάμε σοβαρά για δικαιοσύνη για την Παλαιστίνη, δεν μπορούμε να αγνοήσουμε τη Σομαλία. Εάν θέλουμε σοβαρά να εναντιωθούμε στην αυτοκρατορία, πρέπει να ενώσουμε όλους τους αγώνες - από το Κάιρο ως το Μογκαντίσου ως τη Γάζα ως την Ουάσινγκτον. Και αν είμαστε σοβαροί για τη δημοκρατία, πρέπει να απαιτήσουμε διαφάνεια και να τερματιστούν τα προνόμια των κρατών που διεξάγουν πολέμους και γενοκτονίες πέρα από το δημόσιο βλέμμα.

Οι βόμβες σε Γάζα και Σομαλία είναι δύο κεφάλαια του ίδιου κατηγορητηρίου. Χρειαζόμαστε όλοι να δουν μέσα από την ψευδαίσθηση του "καλού πολέμου. ” Η αυτοκρατορία καταβροχθίζει χωρίς συνείδηση, αφήνοντας μόνο συντρίμμια και σβησμένες οικογένειες και η σιωπή των πολιτών της εξασφαλίζει τη συνέχισή της Οι ΗΠΑ είναι η πιο ισχυρή και βίαιη αυτοκρατορία στον πλανήτη και όλοι πρέπει να γνωρίζουν τη βαρβαρότητά τους, όχι μόνο οι Αμερικανοί.

Το να εκπαιδεύουμε τους εαυτούς μας και τους άλλους - το να ξυπνάμε τους ανθρώπους με το τι ετοιμάζει ο μπαμπάς τους- είναι μια πράξη εξέγερσης. Σε έναν κόσμο όπου οι κυβερνήσεις ποινικοποιούν την αποκάλυψη, οι πλατφόρμες διαγράφουν στοιχεία και η οργή κατευνάζεται από αλγόριθμους, κάθε πράξη όρασης, κοινοποίησης ή μνήμης γίνεται περιφρόνηση.

Ο αντίκτυπος του «THE TRUST FALL» βασίζεται σε εκείνους που είναι έτοιμοι να ενισχύσουν το μήνυμά του.

Επίσης σας ενθαρρύνουμε να κοινοποιείτε την ταινία όποτε είναι δυνατόν. Εδώ είναι ο καλύτερος σύνδεσμος για να μοιραστείτε:

Δείτε ΔΩΡΕΑΝ την ταινία  www.thetrustfall.org/watch

Η "ΠΤΩΣΗ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗΣ" δεν είναι απλά μια ταινία. Είναι ένα κίνημα προς τον τερματισμό των πολέμων, την πρόληψη γενοκτονιών και την επίτευξη παγκόσμιας ειρήνης. Εκτιμούμε ιδιαίτερα την αλληλεγγύη σας σε αυτό.

Με σεβασμό και αποφασιστικότητα,

Kym Staton

Συγγραφέας & σκηνοθέτης

"Η ΠΤΩΣΗ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗΣ": JULIAN ASSANGE

Όσο πιο εξαθλιωμένος ο εργαζόμενος, τόσο πιο υγιής ο εργοδότης

Ούτε μια βδομάδα δεν πέρασε από την απελευθερωτική ψήφιση του 13ωρου και η "ελευθερία των εργαζομένων" λαμβάνει σάρκα και οστά στον όμιλο Μυτιληναίου, στους "Ευρωπαϊκούς Βοξίτες" (κάθε τι το "Ευρωπαϊκόν" άλλωστε είναι επ' ωφελεία μας).

Καλούνται λοιπόν οι εργαζόμενοι να υπογράψουν "ατομική σύμβαση εξαρτημένης εργασίας" με τους κάτωθι όρους τους οποίους οφείλει να αποδεχτεί ο εργαζόμενος:

-- Αλλάζει το σύστημα εβδομαδιαίας απασχόλησής του από πενθήμερο σε εξαήμερο για ορισμένους μήνες και μετά θα επανέλθει σε πενθήμερο.

-- Ο προσδιορισμός των ημερών και των ωρών απασχόλησης -εντός της εβδομάδας και των εργάσιμων ημερών, αντίστοιχα- «θα πραγματοποιείται αποκλειστικά από την Εταιρεία, σύμφωνα με τις λειτουργικές της ανάγκες».

-- Η εταιρεία, «βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, διατηρεί την δυνατότητα να απασχολεί τον/την Εργαζόμενο/η υπερεργασιακά, όποτε το κρίνει αναγκαίο, ενώ ο/η εργαζόμενος/η υποχρεούται να παράσχει την εργασία αυτή όποτε του/της ζητηθεί».

-- Ειδικότερα για την υπερωριακή απασχόληση διευκρινίζεται ότι θα αποζημιώνεται μόνο αυτή που θα πραγματοποιείται κατόπιν εντολής της εργοδοσίας ενώ υπερωριακή απασχόλησης «άνευ εντολής δε θα αναγνωρίζεται από την Εταιρία».

Δηλαδή, η εργοδοσία λέει στον εργαζόμενο ότι:

-- Τον δεσμεύει για μια ακόμα μέρα στη δουλειά την εβδομάδα την οποία αφαιρεί από τον ελεύθερο χρόνο του.

-- Ανά πάσα στιγμή πρέπει να είναι έτοιμος να δεχθεί αλλαγή των ημερών και της έναρξης - λήξης του ωραρίου εργασίας. Το ωράριο μπορεί να είναι ακόμα και «σπαστό».

-- Με την 6ήμερη εργασία θα είναι υποχρεωμένος να κάνει 8 ώρες αντί για 5 ώρες τη βδομάδα υπερεργασία (όπως αντιστοιχούν στην πενθήμερη εργασία) και άρα ο εργοδότης μπορεί μονομερώς να του επιβάλλει να δουλεύει 48 αντί 45 ώρες τη βδομάδα.

-- Θα αμείβεται για τμήμα των επιπλέον ωρών λιγότερο από ό,τι πριν, αφού οι τρεις ώρες (46η - 48η ώρα) στην πενθήμερη εργασία είναι υπερωρίες και αμείβονται με 40% προσαύξηση όμως στην εξαήμερη μετατρέπονται σε υπερεργασία και αμείβονται με 20% προσαύξηση.

-- Είναι υποχρεωμένος να κάνει υπερωρία όταν του το λέει ο εργοδότης, ο οποίος θα επικαλείται τη δήθεν «συναίνεση» που απέσπασε από τον εργαζόμενο, αφού θα έχει μπει η υπογραφή στη Σύμβαση.

-- Είναι υποχρεωμένος -και με βάση τον πρόσφατο νόμο Κεραμέως, για 13ωρη εργασία σε έναν εργοδότη- να δουλεύει, αν το θελήσει ο εργοδότης, μέχρι και 78 ώρες την εβδομάδα! Ετσι πάνε περίπατο στην πράξη τα κουραφάξελα του Υπουργείου Εργασίας ότι η «υπερωρία απαιτεί τη συναίνεση του εργαζόμενου».

-- Δεν θα αποζημιώνεται για υπερωρία που κάνει χωρίς την εντολή της εργοδοσίας λες και υπάρχει εργαζόμενος που κάθεται στην δουλειά χωρίς να τον αναγκάζει ο εργοδότης!

«Δεν απαγορεύεται»

Είναι χαρακτηριστικό ότι η δυνατότητα που αξιοποιεί η εργοδοσία του ομίλου Μυτιληναίου για να μετατρέψει το 5ήμερο σε 6ήμερο, ώστε από τη μία να έχει τον εργαζόμενο άλλη μία μέρα στη δουλειά και από την άλλη να μετατρέπει τις υπερωρίες σε πιο φθηνή υπερεργασία δεν είναι καινούργια πρακτική.

Μάλιστα, το 2017 είχε εκδοθεί μια απόφαση του Υπουργείου Εργασίας που εντόπιζε ότι «ενδεχόμενη υιοθέτηση ενός τέτοιου συστήματος ενέχει κινδύνους, καθώς καθιστά αδύνατη την εφαρμογή βασικών διατάξεων της εργατικής νομοθεσίας», επομένως «δεν παρέχει ασφάλεια δικαίου για τον εργαζόμενο». Παρ' όλα αυτά η τότε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ξεκαθάριζε στην παραπάνω απόφαση ότι «δεν υφίστανται διατάξεις που απαγορεύουν ρητά κάτι τέτοιο», οπότε επιτρεπόταν να εφαρμόζεται από την εργοδοσία όπως γίνεται σήμερα στην παραπάνω επιχείρηση.

Συμπέρασμα:  Όσο πιο εξαθλιωμένος ο εργαζόμενος, τόσο πιο υγιής ο εργοδότης και επειδή οι εργοδότες είναι πολύτιμοι, τους στηρίζει κάθε κυβέρνηση σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό.  Που σημαίνει πως οι εργαζόμενοι δεν έχουν να περιμένουν ούτε από την ψήφο τους ούτε απ' την όποια κυβέρνηση αλλά μόνο απ' τους αγώνες τους.

[---->]