Με μισθό μόλις 349,53 ευρώ καλούνται να… ζήσουν 607.906 εργαζόμενοι!




Τα δεδομένα δεν αφήνουν περιθώρια παρερμηνειών, αναδεικνύοντας μια ζοφερή πραγματικότητα για εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενους στη χώρα μας. Πλέον η ατάκα ότι «θέλουν να μας κάνουν Βουλγαρία», που ακούγεται όλα τα χρόνια της κρίσης, επιβεβαιώνεται από όλα τα στοιχεία και καταρρίπτει πανηγυρικά την πολυδιαφημισμένη από κυβερνητικά χείλη ανάκαμψη, ενώ κάνει να μοιάζουν με κυνική ειρωνεία οι αναβαθμίσεις της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας που ανακοινώνουν οι οίκοι της παγκόσμιας οικονομικής αφαίμαξης ολόκληρων χωρών.

Και η ορθότητα των στοιχείων που παρουσιάζει το σύστημα ΕΡΓΑΝΗ μπορεί να αμφισβητείται από την κυβέρνηση ως προς την πρωτοκαθεδρία των «ευέλικτων» μορφών εργασίας σε ό,τι αφορά τις νέες προσλήψεις (δείτε εδώ τα τελευταία στοιχεία), ωστόσο τα στοιχεία του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ), τα οποία προέρχονται από τις Αναλυτικές Περιοδικές Δηλώσεις (ΑΠΔ), αναδεικνύουν την τραγική πραγματικότητα που βιώνει η πλειοψηφία όσων «τυχερών» έχουν ακόμα δουλειά.

Σύμφωνα, λοιπόν με τις ΑΠΔ που κατατέθηκαν στον ΕΦΚΑ τον προηγούμενο Αύγουστο, από το σύνολο των 2.112.252 ασφαλισμένων μισθωτών, οι 607.906, δηλαδή, ποσοστό 28,8%(!) εργάζονται με «ευέλικτες» μορφές εργασίας και καλούνται να… ζήσουν με μισθό 416,09 ευρώ μικτά, που σημαίνει καθαρά κάτω από 350 ευρώ, όταν το επίδομα ανεργίας φτάνει τα 360 ευρώ.

Νίκη ενός υπαρκτού «λαϊκισμού»




Πλήρης μετάλλαξη του ιταλικού πολιτικού τοπίου



του Ερρίκου Φινάλη 

Οι  βουλευτικές  εκλογές  της  περασμένης Κυριακής στην Ιταλία αποτέλεσαν  καταρχήν  μια  δυσάρεστη έκπληξη για το στρατόπεδο της παγκοσμιοποίησης  στην  Ευρώπη    αν  υποθέσουμε  ότι  πίστεψε  κι  αυτό  τις  δημοσκοπήσεις. Διότι, όπως επισημαίναμε πρόσφατα, «η Ιταλία αποτελεί υπόδειγμα του πώς αυτές μετατρέπονται, από αποτυπώσεις  των  διαθέσεων  του  εκλογικού  σώματος, σε εργαλεία για τον επηρεασμό του.  Οι  τωρινές  δημοσκοπήσεις  μάλλον  φουσκώνουν τα ποσοστά του Ρέντσι, κυρίως, και δευτερευόντως του Μπερλουσκόνι»*. Δηλαδή των δύο πολιτικών που εξέφραζαν τις φρούδες ελπίδες των ελίτ για  το  σχηματισμό  ενός  ιταλικού  τύπου  «μεγάλου συνασπισμού», με διακηρυγμένη νομιμοφροσύνη στις επιταγές της Ε.Ε. και στο στρατόπεδο της παγκοσμιοποίησης. Όμως οι ελπίδες αποδείχθηκαν φρούδες.


Ήταν δίκαιο κι έγινε πράξη (κάτι βρωμάει)




Ο ΣΥΡΙΖΑ ψήφισε να διαγραφεί ο Παναμάς από τη λίστα φορολογικών παραδείσων της ΕΕ.
 

Ενώ η κυβέρνηση είχε αναδείξει τα λεγόμενα Panama Papers ως κυρίαρχο σκάνδαλο φοροδιαφυγής, αποκαλύπτεται ότι ο κ. Τσακαλώτος ψήφισε στο EcoFin να διαγραφεί ο Παναμάς από την λίστα των χωρών «φορολογικών παραδείσων» της Ε.Ε.

Η συνεδρίαση του Ecofin έγινε στις 23 Ιανουαρίου 2018 και προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ συναίνεσε καθώς έχει αναγάγει σε μείζον θέμα τόσο τα περίφημα panama papers, όσο και την πάταξη της φοροδιαφυγής των πολυεθνικών που αξιοποιούν τους φορολογικούς παραδείσους τύπου Παναμά.
 

Αντικείμενο της συζήτησης στην Ευρωβουλή ήταν η «διαγραφή ορισμένων τρίτων χωρών από τον κατάλογο της ΕΕ των μη συνεργαζόμενων χωρών για φορολογικούς σκοπούς», στις οποίες πέραν των άλλων περιλαμβανόταν και ο Παναμάς.

Το Αιγαίο θα ανήκει στα ψάρια του,αλλά μέχρι τότε...

 Άσκηση με πραγματικά πυρά η Τουρκία μεταξύ Σκύρου, Ψαρών και Ευβοίας μέχρι τέλη Απρίλη 

Η Τουρκία δεσμεύει την περιοχή μεταξύ Σκύρου, Ψαρών και Ευβοίας για άσκηση με πραγματικά πυρά στο διάστημα 7, 8, 25-27, 28, 29 Μαρτίου και 2, 3, 4, 5, 6-10, 24-26 και 30 Απριλίου.

Είναι η δεύτερη δέσμευση περιοχής μετά από αυτή στο Καστελόριζο για άσκηση έρευνας και διάσωσης.

Το επικίνδυνο στη δεύτερη ναυτική οδηγία είναι ότι μέχρι τις 30 Απριλίου, δηλαδή για μεγάλο χρονικό διάστημα, ο τουρκικός στόλος θα πραγματοποιεί άσκηση με πραγματικά πυρά.

Όπως αναφέρει το Hellas Journal, η Άγκυρα παραβιάζει το Μνημόνιο Παπούλια - Γιλμάζ για αποφυγή πραγματοποίησης ασκήσεων στις εθνικές και θρησκευτικές εορτές, καθώς η δέσμευση της περιοχής καλύπτει τόσο την 25η Μαρτίου όσο και το Πάσχα.

Η τουρκική δέσμευση επικαλύπτει και περιοχές τις οποίες έχει δεσμεύσει ήδη η Αθήνα για πραγματοποίηση ασκήσεων, και είναι ενδεικτικό των προθέσεων της Άγκυρας, καθώς έτσι προκαλούνται εντάσεις και κορυφώνονται οι κίνδυνοι για ένα απρόβλεπτο θερμό επεισόδιο.

Πηγή: in.gr

Μια de facto, σχεδόν… πέμπτη αξιολόγηση




Εκτεθειμένο σε απρόβλεπτους «εξωγενείς» παράγοντες, όπως ο πόλεμος του χάλυβα, το μεταμνημονιακό σχέδιο ανάπτυξης (και επιτήρησης) που περιμένουν οι δανειστές από την κυβέρνηση



του Γιάννη Κιμπουρόπουλου 



Ενα «κουτί της Πανδώρας» έχει ήδη ανοίξει, ένας «ασκός του Αιόλου» ενδέχεται ν’ ανοίξει την Κυριακή και να προκαλέσει αναταράξεις στη «χαμηλή πτήση» της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ προς την ολοκλήρωση του τρίτου Μνημονίου. Το πρώτο είναι, φυσικά, η επίσημη κήρυξη εμπορικού πολέμου από την αμερικανική κυβέρνηση, με την επιβολή δασμών στον χάλυβα και στο αλουμίνιο, στον οποίο η Ε.Ε. δηλώνει ήδη έτοιμη να προβεί σε «αντίποινα», με απρόβλεπτες συνέπειες στο αφήγημα της ευρωπαϊκής οικονομικής σταθερότητας. Ο δεύτερος είναι οι ιταλικές εκλογές της Κυριακής, το αποτέλεσμα των οποίων μπορεί να καταστήσει την πιο εκτεθειμένη οικονομία της Ευρωζώνης στο επόμενο μεγάλο πρόβλημά της. 

Η εκταμίευση και η κομμένη ανάσα
 Το ασταθές διεθνές πλαίσιο υποχρεώνει τους δανειστές να επιμείνουν στην τακτική κλεισίματος της ελληνικής εκκρεμότητας, αν και δεν είναι διατεθειμένοι για καμιά έκπτωση από τις απαιτήσεις τους έναντι της ελληνικής κυβέρνησης. 

Στη συνεδρίαση του Euro Working Group χθες Παρασκευή έγινε δεκτή η θετική εισήγηση της Κομισιόν για «ολοκλήρωση των προαπαιτουμένων της τρίτης αξιολόγησης», αλλά η εκταμίευση της δόσης των 5,7 δισ. ευρώ από τον ESM ορίστηκε για το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Μάρτη, όπως ακριβώς είχε προαναγγείλει εδώ και μέρες ο επικεφαλής του ESM Κλάους Ρέγκλινγκ.

Πάντως, σ’ αυτή την κατάσταση limbo μεταξύ τυπικής ολοκλήρωσης της τρίτης αξιολόγησης και έναρξης της τέταρτης και φαρμακερής η κυβέρνηση φαίνεται περίπου να κρατά την ανάσα της. Η πρώτη διερευνητική αποστολή του κουαρτέτου για την τέταρτη αξιολόγηση, που χαρακτηρίστηκε «επιτυχής», περιορίστηκε σε μια διαγώνια ματιά και στις προτεραιότητες των 88 προαπαιτούμενων. Η κυβέρνηση υπόσχεται ότι θα έχει τακτοποιήσει τα περισσότερα μέχρι τέλη Μαΐου, ώστε να προλάβει το ορόσημο της 21ης Ιουνίου (συνεδρίαση Eurogroup) που θα κλείσει την αξιολόγηση.

 Το debate τραπεζών - ΕΚΤ
Ορισμένα από τα προαπαιτούμενα, όμως, έχουν μια εξαιρετική τεχνική δυσκολία και διαπλέκονται με άλλα μείζονα θέματα. Για παράδειγμα, η αναθεώρηση των αντικειμενικών τιμών ακινήτων ώστε να προσεγγίσουν τις πραγματικές, ακόμη κι αν επιτευχθεί εντός Μαρτίου - Απριλίου, θα έχει ποικίλες παρενέργειες στο πρόγραμμα πλειστηριασμών ακινήτων και στους ισολογισμούς των τραπεζών, που βρίσκονται ήδη σε διαδικασία των stress tests, τα οποία θα ολοκληρωθούν αρχές Μαΐου.

 Διόλου τυχαία, στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, που έχει μετατραπεί σε ένα άτυπο πεδίο διαπραγμάτευσης για την μεταμνημονιακή εποχή, εκτυλίχθηκε ένα χαρακτηριστικό debate μεταξύ των τραπεζιτών και της ΕΚΤ, που εκπροσωπήθηκε από την επικεφαλής του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού (SSM) Ντανιέλ Νουί. 

Η Νουί αποδόμησε τον εξωραϊσμό που έχουν επιτύχει οι συστημικές τράπεζες επισημαίνοντας ότι «τα προ προβλέψεων κέρδη τους διαμορφώνονται σε λογικά επίπεδα, αλλά μόλις ληφθούν υπόψη οι προβλέψεις για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, τα κέρδη μετατρέπονται σε ζημίες». Το μήνυμα ήταν «μειώστε τις προβλέψεις, ξεφορτωθείτε κόκκινα δάνεια και ακίνητα, κι ας εξαφανιστούν τα εικονικά κέρδη σας».

 Αλλά, αυτό θα άνοιγε τη συζήτηση για νέα ανακεφαλαιοποίηση. Εξ ου και οι τραπεζίτες, δια του προέδρου της Ένωσής τους Νίκου Καραμούζη, αντέτειναν ότι διαθέτουν «μαξιλάρι ρευστότητας» 12 δις. ευρώ σε βάθος τριετίας.
Εξαιρετικά αμφίβολο πόσο έπεισαν την Νουί, τα stress tests θα δείξουν, κι έχουν ένα πλήρες δίμηνο μπροστά τους. 

Πορεία μακρά και ευάλωτη…
Εξ ίσου ενδιαφέρον είναι το debate που συνεχίζεται για το απροσδιόριστο μεταμνημονιακό καθεστώς επιτήρησης της ελληνικής οικονομίας. Ο Γ. Στουρνάρας της ΤτΕ επιμένει στην προληπτική πιστωτική γραμμή ως ζώνη αμύνης, η κυβέρνηση επιμένει στο λεγόμενο clean exit, ωστόσο όχι με όλα τα στελέχη της και όχι με τον ίδιο ζήλο.
 Ο υφυπουργός Ανάπτυξης Στέργιος Πιτσιόρλας, σε μια τοποθέτησή του στη Βουλή, χαρακτήρισε περιττή τη σχετική αντιπαράθεση και περιορίστηκε να ορίσει ως στόχο «την πάση θυσία αποφυγή νέου προγράμματος μετά τον Αύγουστο», προκαλώντας ανησυχία στους βουλευτές της κυβερνητικής πλειοψηφίας.

Αλλά στο ίδιο περίπου μήκος κύματος κινήθηκε και ο Γ. Δραγασάκης. Παραλαμβάνοντας το υπουργείο Οικονομίας από τον παραιτηθέντα Δ, Παπαδημητρίου, χαρακτήρισε την έξοδο από την κρίση ως «μία πορεία μακρά, ευάλωτη σε εξωγενή γεγονότα». 

Η επισήμανση είναι ρεαλιστική και ακριβής και, παρότι από τα συγκεκριμένα κυβερνητικά στελέχη προβάλλεται για να δικαιολογηθούν τα σκληρά μέτρα που θα προσθέσει η τέταρτη αξιολόγηση και οι απαιτήσεις του ΔΝΤ για επίσπευση των περικοπών που έχουν συμφωνηθεί για το 2019, διασταυρώνεται με την «απαισιοδοξία» του ΔΝΤ για τη μακροπρόθεσμη ελληνική ανάπτυξη, και όχι μόνο με αυτή.

 Κυβέρνηση και δανειστές εξαντλούν τις προσπάθειές τους στη διαμόρφωση του αποθέματος ρευστότητας των 19 δισ. ευρώ ως «εγγύηση» για τον δανεισμό από τις αγορές, αλλά το ερώτημα είναι με ποιους πόρους θα στηριχθεί μια μέση ετήσια ανάπτυξη 2%.

 Ο πρώην διοικητής της ΤτΕ Γ. Προβόπουλος, μιλώντας στους Δελφούς, προσδιόρισε στα 80 δισ. ευρώ το επενδυτικό κενό προκειμένου να στηριχθεί μια ανάπτυξη αρκετά πάνω από το 1% του ΑΕΠ που βλέπει το ΔΝΤ.
 Ενώ μελέτη της PricewaterhouseCoopers υπολόγισε σε πάνω από 60 δισ. ευρώ το επενδυτικό κενό που δημιουργήθηκε στον τομέα των κατασκευαστικών σήμερα. Πού θα βρεθούν αυτά τα χρήματα, αν υποθέσουμε ότι ελάχιστος στόχος είναι η επαναφορά στα προ κρίσης επίπεδα;

 Το ελληνικό «μεταμνημονιακό μνημόνιο»
Η απάντηση που επιχειρείται σ’ αυτό από την κυβέρνηση, την οικονομική ελίτ και τους δανειστές περιλαμβάνει, πέρα από το αγχώδες κυνήγι άμεσων ξένων επενδύσεων, έστω και με τους πιο αποικιοκρατικούς όρους, την εκπόνηση του «ελληνικού μεταμνημονιακού σχεδίου ανάπτυξης και μεταρρυθμίσεων» που πρέπει να παρουσιαστεί τον Απρίλιο. «Η χώρα πρέπει να εφαρμόσει το δικό της μνημόνιο», είπε ο Γ. Προβόπουλος, κάτι αντίστοιχο λέει ο Στουρνάρας, η κυβέρνηση αντίθετα το παρουσιάζει ως «αυτοδύναμο αντιμνημόνιο», αλλά η πραγματικότητα είναι ότι θα αποτελεί την ατζέντα της μεταμνημονιακής επιτήρησης από τους Ευρωπαίους εταίρους - δανειστές.

 Άρα, θα περιέχει σειρά δεσμεύσεων που το περιεχόμενό τους τελεί υπό την έγκρισή τους. Ο επικεφαλής του Eurogroup Μάριο Σεντένο, στην «πανηγυρική» δήλωση για ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης, το επεσήμανε με αρκετή σαφήνεια: «…Η ελληνική κυβέρνηση δουλεύει σε μια μακροπρόθεσμη στρατηγική ανάπτυξης, η οποία θα είναι κρίσιμη στον καθορισμό του μετά-πρόγραμμα πλαισίου»

Σ’ αυτό το πεδίο, που αποτελεί μια de facto, σχεδόν… πέμπτη αξιολόγηση η οποία θα «τρέξει» παράλληλα με την τέταρτη, διασταυρώνονται οι ταυτόχρονες διεργασίες για τις οποίες έχουμε ξαναγράψει από αυτές τις σελίδες: η τελική απόφαση του ΔΝΤ μέχρι τον Μάιο, η συμφωνία για «τα πιθανά νέα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους», το «υβριδικό» μεταμνημονιακό πρόγραμμα επιτήρησης, η σχέση του με τα νέα εργαλεία διακυβέρνησης της Ευρωζώνης και ιδιαίτερα με το υπό συζήτηση Ευρωπαϊκό Νομισματικό Ταμείο.
Είναι ένα ασφυκτικά ολιγόμηνο σπριντ πριν από μια «πορεία μακρά και ευάλωτη σε εξωγενή γεγονότα», που θα έλεγε και ο Γ. Δραγασάκης. Και τα «εξωγενή γεγονότα» είναι ήδη εδώ, όπως επισημάναμε εξ αρχής.

 Οι ιταλικές εκλογές της Κυριακής, τόσο σημαντικές που ο πρόεδρος Ευρωκοινοβουλίου Α. Ταγιάνι δηλώνει πρόθυμος να εγκαταλείψει τον ασφαλή θώκο του για να γίνει πρωθυπουργός, επικεφαλής μιας ακροδεξιάς κυβέρνησης.
Ο πόλεμος του χάλυβα, που προκαλεί ήδη αναταράξεις στις αγορές και μπορεί να μετατρέψει την Ε.Ε. σε… σάντουιτς, μεταξύ ΗΠΑ και Κίνα. Και η πλασματική αναπτυξιακή ευφορία της Ευρωζώνης, που δέχθηκε πλήγμα από μια θεαματική πτώση του πληθωρισμού τον Φεβρουάριο στο 1,2%, εξαερώνοντας μεγάλο μέρος του νομισματικού «θαύματος» του Ντράγκι.