ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

 

Ήθελαν απλώς να διαδηλώσουν ειρηνικά για την ανεξαρτησία τους....

Η σφαγή στο Παρίσι - La nuit oubliée.

17 Οκτωβρίου 1961:  200 έως 300 Αλγερινοί διαδηλωτές σφαγιάζονται από την αστυνομία του Παρισιού.


 Στις 17 Οκτωβρίου 1961, δεκάδες Αλγερινοί διαδηλωτές σφαγιάστηκαν από την αστυνομία του Παρισιού μετά την απαγόρευση κυκλοφορίας που είχε επιβάλλει ο Μορίς Παπόν, διοικητής της αστυνομίας στο Παρίσι,από τις 8:30 μ.μ. έως τις 5:30 π.μ. και αφορούσε τους "Αλγερινούς μουσουλμάνους εργάτες", τους "Γάλλους μουσουλμάνους" και τους "Γάλλους μουσουλμάνους της Αλγερίας".  Οι Αλγερινοί μετανάστες (350.000 ζούσαν στα 1961 στη Γαλλία, η μεγαλύτερη μεταναστευτική κοινότητα της Ευρώπης) θεώρησαν φυσικά την απαγόρευση ρατσιστική και αυθαίρετη. Ετσι,περισσότεροι από 30.000 άνθρωποι πορεύτηκαν ειρηνικά στους δρόμους τoυ Quartier latin, στις Grands Boulevards, κοντά στα Ηλύσια Πεδία, συγκεντρωμένοι στις κεντρικές πλατείες της πρωτεύουσας μετά το κάλεσμα του Εθνικού Απελευθερωτικού Μετώπου της Αλγερίας, το οποίο αγωνιζόταν για την ανεξαρτησία της Αλγερίας από τη Γαλλία και με βασικά συνθήματα: «Οχι στην απαγόρευση κυκλοφορίας!», «Διαπραγματευτείτε με την προσωρινή κυβέρνηση της Αλγερίας», «Ανεξαρτησία για την Αλγερία», «Ειρήνη στην Αλγερία», «Ζήτω το Απελευθερωτικό Μέτωπο».     

 Η αντίδραση της αστυνομίας ήταν βίαιη. Οι αστυνομικοί περίμεναν τους διαδηλωτές στις εξόδους των σταθμών του μετρό και στον δρόμο για να τους χτυπήσουν. «Οι πιο αδύναμοι χτυπήθηκαν μέχρι θανάτου, το είδα με τα μάτια μου», δήλωσε ο Αλγερινός διαδηλωτής Saad Ouazen το 1997. Αν και δεν είχαν αντισταθεί καθόλου, δεκάδες διαδηλωτές σκοτώθηκαν από πυρά, άλλοι πνίγηκαν στον Σηκουάνα.

«Από τον 19ο αιώνα είναι μία από τις λίγες φορές που η αστυνομία πυροβόλησε εργάτες στο Παρίσι», σημειώνει ο ιστορικός Benjamin Stora. Τις επόμενες βδομάδες αλιεύτηκαν στον Σηκουάνα δεκάδες πτώματα Αλγερινών με πρησμένο πρόσωπο.11.000 άτομα διαφόρων εθνικοτήτων και θρησκειών συνελήφθησαν και πάνω από 200 διαδηλωτές ξυλοκοπήθηκαν μέχρι θανάτου, ληστεύτηκαν από την αστυνομία και τα πτώματά τους τα πέταγαν στον ποταμό Σηκουάνα. Ο αρχηγός της αστυνομίας κατά τη διάρκεια της επιχείρησης ήταν εξέχων συνεργάτης των Ναζί. Εκείνη την εποχή τα γαλλικά μέσα ενημέρωσης ελάχιστα κάλυψαν τις δολοφονίες και το 1998 μετά από 37 ολόκληρα χρόνια επί προεδρίας Φρανσουά Ολάντ, το γαλλικό κράτος προχώρησε σε μια λειψή αναγνώριση των ευθυνών του για τη σφαγή αλλά δεν αναφέρει ποιος διέπραξε την "αιματηρή καταστολή", στην προκειμένη περίπτωση την αστυνομία του Παρισιού, η οποία ενήργησε υπό τις εντολές του νομάρχη της αστυνομίας, Μορίς Παπόν, ο οποίος έδρασε υπό την εξουσία της κυβέρνησης του στρατηγού Ντε Γκόλ.

Το 2004, η έκθεση «Φωτογραφίζοντας τον Πόλεμο της Αλγερίας», στο Παλάτι Sully στο Παρίσι, αποκάλυψε αδημοσίευτες φωτογραφίες της 17ης Οκτώβρη 1961, που τραβήχτηκαν από τον Γάλλο φωτογράφο της εφημερίδας «France Soir». Απεικονίζουν τους Αλγερινούς διαδηλωτές στοιβαγμένους στην Place de l' Opera, με τα χέρια τους στο κεφάλι, άλλους άγρια χτυπημένους, και πτώματα στους δρόμους του Παρισιού.

Οι εικόνες αυτές είναι αποκαλυπτικές για το γεγονός ότι υπάρχουν ακόμα πράγματα που πρέπει να ανακαλύψουμε γι' αυτήν την τραγική και αιματηρή νύχτα, γι' αυτήν τη σφαγή του γαλλικού ιμπεριαλισμού...




[---->]

Woke καπιταλισμός:Δούρειος ίππος του νεοφιλελευθερισμού

 

Α’ ΜΕΡΟΣ

του Δημήτρη Α. Τραυλού-Τζανετάτου

1. Ενώ η γηραιά ήπειρος, συνεχίζουσα και εντείνουσα την αυτοκτονική πολιτική της πλήρους, άκριτης και δουλικής ταύτισης με τα οικονομικά, γεωπολιτικά και γεωστρατηγικά συμφέροντα του αμερικανοκρατούμενου ΝΑΤΟ–που αδυνατεί να αντιληφθεί ότι ο μονοπολισμός πνέει τα λοίσθια– βρίσκεται αντιμέτωπη με έναν ενεργειακό και υφεσιακό Αρμαγεδδώνα και την απειλή των αλυσιδωτών κοινωνικών εκρήξεων να βρίσκεται ante portas, ο δε ενδοκαπιταλιστικός ανταγωνισμός τείνει να μετατρέψει τον φόβο ενός πυρηνικού ολέθρου σε αυτοεκπληρούμενη προφητεία, η διαχρονικά επίκαιρη προβληματική για το μέλλον τού, δημοκρατικού ιδίως, καπιταλισμού, εξακολουθεί να είναι στο επίκεντρο της πολιτικής, επιστημονικής και δημοσιογραφικής συζήτησης. Βεβαίως το κρίσιμο ζητούμενο εστιάζεται στο αν και κατά πόσο η πολυθρύλητη,επιτακτική αναγκαία αναδιάρθρωση, θα κινηθεί προς τη βελτίωση,σύμφωνα π.χ. με το εντόνως αμφιλεγόμενο αφήγημα της «μεγάλης επανεκκίνησης», ή αν, αντιθέτως,λόγω της δραματικής όξυνσης της κρίσης και της απειλούμενης επιβολής της «πολεμικής οικονομίας», κινείται προς την αντίθετη κατεύθυνση, «εμπλουτιζόμενο» μάλιστα, βοηθήσης και της σύγχρονης τεχνοεπιστήμης, με ολοκληρωτικά χαρακτηριστικά. (βλ.σχετικά ήδη F. Deppe,Autoritärer Kapitalismus : Demokratie auf dem Prüfstand, 2013).

Ενόψει πάντως της κρατούσας δυστοπίας δεν είναι τυχαίο το γεγονόςότι, προ της ενεργειακής κρίσης και της έκρηξης του μετώπου στην Ουκρανία, είχε διατυπωθεί ο φόβος ότι, μετά τη λήξη της πανδημίας,ο καπιταλισμός, λόγω της επιτακτικής ανάγκης ανοικοδόμησης της καθημαγμένης από τις συνέπειες των lockdown μικρο- και μακροοικονομίας, θα εμφανίσει ένα πιο αντικοινωνικό, πιο «άγριο» πρόσωπο (Έτσι P. Artus – M. P.Virard,Η τελευταία ευημερία του καπιταλισμού, 2021, σ. 202). Γίνεται ευκόλως αντιληπτό ότι στη σημερινή ακόμα πιο ζοφερή συγκυρία ο φόβος αυτός τείνει να αποκτήσει τη δυναμική μιας αυτοεκπληρούμενης προφητείας: Τούτο δε καθώς οι συνθήκες ανοικοδόμησης της κατεστραμμένης οικονομίας λόγω των επιπτώσεων της ενεργειακής κρίσης, της κλιμάκωσης και της αναβάθμισης από πλευράς της «συλλογικής Δύσης» του πολέμου στην Ουκρανία, μετατρέποντάς τον σχεδόν πλέον απροκάλυπτα σε ΝΑΤΟρωσικό πόλεμο, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει για ολόκληρο τον κόσμο, ιδίως όμως για ευρισκόμενη σε «αυτοκτονικό ιδεασμό» Ευρώπη, είναι ασυγκρίτως δυσμενέστερες.



2. Υπό τις κρατούσες δυσμενέστατες συνθήκες και την προκαλούμενη ανησυχία και αβεβαιότητα για το μέλλον ήταν επόμενο το διαχρονικά κρίσιμο ζήτημα της εξέλιξης του πλανητικά κυρίαρχου καπιταλισμού να βρίσκεται στο επίκεντρο της επικαιρότητας. Στο πλαίσιο της δραματικά επίκαιρης προβληματικής για το μέλλον του καπιταλισμού ανήκει η διεξαγόμενη στην Ευρώπη με ιδιαίτερη έμφαση συζήτηση τα τελευταία δύο χρόνια για ένα, εκπορευόμενο από τις ΗΠΑ και εφαρμοζόμενο βασικά μόνο, καπιταλιστικό μοντέλο. Το μοντέλο αυτό συνίσταται βασικά στην υιοθέτηση μιας νέας «πολιτικής κουλτούρας», απηχούσας το επικρατών ιδίως στις «τάξεις της προοδευτικής νεολαίας πνεύμα των καιρών», που χαρακτηρίζεται από μια κοινωνικοπολιτική ευαισθησία έναντι των κάθε μορφής διακρίσεων, ιδίως έναντι του ρατσισμού, του σεξισμού, της ομοφοβίας και των μειονοτήτων γενικότερα, καθώς και έναντι ζητημάτων που αφορούν την προστασία του περιβάλλοντος. 

Η κουλτούρα αυτή εκφράζεται και υλοποιείται μέσω της επικοινωνίας, της διαφήμισης, του marketing και της προώθησης στην αγορά των σχετικών των προϊόντων, προνομιακό αγοραστικό κοινό των οποίων αποτελεί βασικά μία κοινωνικά ευαισθητοποιημένη, ήδη από τη δεκαετία του ’70, διαδικτυωμένη και εμφανίζουσα μια αυξανόμενη επιρρέπεια στον καταναλωτισμό και το lifestyle, νεολαία. Πρόκειται για το σφοδρά αμφιλεγόμενο φαινόμενο του λεγόμενου «woke καπιταλισμού». (βλ. ενδεικτικά C.Rhodes, Woker Kapitalismus:Wie die Unternehmenskultur die Demokratie zerstört und wie man mit Antirassismus die Profite erhöht, 2022, Anne de Guigné:Le Capitalisme woke:les entreprises face à la morale,2022, V. Rayaswamy,Woke, Inc. –Inside Corporate America's Social Justice Scam, 2021)

3. Εννοιολογική, αλλά και ιστορική, μήτρα του καπιταλιστικού αυτού μοντέλου είναι η αγγλική λέξη woke, που σημαίνει «άγρυπνος,επαγρυπνών, αφυπνισμένος». Έτσι η απόδοση στα ελληνικά του φαινομένου αυτού είναι «αφυπνισμένος ή επαγρυπνών καπιταλισμός» (βλ. Λ. Αποσκίτη,Η θρησκεία του Woke Capitalism,Τρίτο Μάτι, τεύχ. 315 (2022), σ. 8 επ.). Η λέξη woke χρησιμοποιήθηκε από τους αφροαμερικάνους ήδη από τη δεκαετία του 1930 για να  εκφράσει την ανάγκη αφύπνισης της συνείδησης και επαγρύπνησης έναντι των φυλετικών διακρίσεων. Στη συνέχεια ως αγωνιστικό σύνθημα εξέφρασε την ιδεολογι κοπολιτική ταυτότητα του αντιρατσιστικού κινήματος. Από το 2012 η λέξη woke συνδέθηκε με τη φράση «stay woke» (μείνε σε εγρήγορση) ως προτροπή αντιμετώπισης της αστυνομικής βίας και των φυλετικών διακρίσεων. Μέσω δε του διαδικτύου, ιδίως του Twitter και του Facebook, ανέπτυξε ιδίως στον χώρο της κοινωνικά και πολιτικά ευαισθητοποιημένης νεολαίας, ιδιαίτερη δυναμική.

Στην περαιτέρω εξέλιξη και ενδυνάμωση του ακτιβιστικού, αντιρατσιστικού αυτού φαινομένου καταλυτικός υπήρξε ο ρόλος του κινήματος των αφροαμερικανών «Black-Lives-Matter» μετά τη δολοφονία του 18χρονου αφροαμερικανού Michael Brown από αστυνομικό το 2014, ιδίως όμως το 2020, όταν, με αφορμή τη δολοφονία ενός ακόμη αφροαμερικανού,του George Floyd, πρωτοστάτησε στο επακολουθήσαν κύμα διαδηλώσεων. Έκτοτε το εύλογο κίνημα απετέλεσε τον αγωνιστικό πυρήνα του ευρύτερου αντιρατσιστικού κινήματος στις ΗΠΑ. Ήδη δε από τις προεδρικές εκλογές του 2016,ιδίως όμως στις εκλογές του 2020, παρεμβαίνοντας στην εκλογική αναμέτρηση υπέρ του δημοκρατικού υποψήφιου, αύξησε σημαντικά την επιρροή του στο αμερικανικό πολιτικό σύστημα και την κοινωνία γενικότερα.Σήμερα οι κυριαρχούσες πια στο διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης λέξεις-έννοιες woke και wokeness δεν εκφράζουν μόνο τον αντιρατσιστικό κινηματικό χώρο,πολύ περισσότερο καταλαμβάνουν ένα ευρύτερο, υπερεθνικά δραστηριοποιούμενο, ακτιβιστικό κίνημα, που αγωνίζεται εναντίον κάθε μορφής διακρίσεων, ιδίως σε βάρος πάσης φύσεως μειονοτήτων (πολιτικές ταυτοτήτων) στο πλαίσιο ενός ατομοκεντρικού δικαιωματισμού και άλλων mainstream ζητημάτων όπως είναι η κλιματική  αλλαγή.

4. Μολονότι μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων, κυρίως πολυεθνικών ομίλων, στις ΗΠΑ, είχε ενσωματώσει στην οργάνωση της πολιτικής της επικοινωνίας, της διαφήμισης και του marketing αξίες και θέσεις του woke ακτιβισμού, ο όρος «woke καπιταλισμός» ως προσδιοριστικός και δηλωτικός του φαινομένου αυτού, πρωτοεμφανίστηκε μόλις το 2018, επινοηθείς από τον αρθρογράφο των New York Times Ross Douthat,συμπεριληφθείς στο άρθρο του «The rise of woken kapitalism». Σύμφωνα με τον συγγραφέα, ο woke καπιταλισμός βασίζεται στην πολιτική αντικατάστασης μιας οικονομικής αξίας από μια συμβολική. Στο πλαίσιο αυτό ο επιχειρηματίας αντί να προβαίνει σε οικονομικής φύσεως παραχωρήσεις, όπως π.χ. μισθολογικές αυξήσεις και κοινωνικές παροχές, προσφέρει φθηνή προοδευτική ρητορεία. Από την άλλη πλευρά προσπορίζεται σημαντικά οικονομικά οφέλη. Έτσι πιο συγκεκριμένα, υιοθετώντας μια επιχειρηματική πολιτική προσφιλή στις νεοφιλελεύθερες, παραδοσιακής και «αριστερής» κοπής, πολιτικές και δικαιωματικές ευαισθησίες για τις κάθε μορφής διακρίσεις, το κλίμακαι το προσφυγικό-μεταναστευτικό, πέραν της αύξησης της κερδοφορίας μέσω ενίσχυσης της θέσης των στην αγορά, επιταχύνει επίσης σημαντικές οικονομικές φύσεως διευκολύνσεις, όπως π.χ. εκπτώσεις φόρων, κ.λπ. (Βλ. σχετικά A. Grau:Der neue "woke" KapitalismusEine Mogelpackung? 11/09/2022, www.swr.de/swr2/wissen/220911-der-neue-woke-kapitalismus-100.pdf).

 

5. Ο ευρισκόμενος ήδη προ της πανδημίας, της ενεργειακής κρίσεως και του πολέμου στην Ουκρανία,νεοφιλελεύθερος, παγκοσμιοποιημένος καπιταλισμός στο στόχαστρο σφοδρής ενδοσυστημικής κριτικής, απαιτούσας επιλεκτικά την αλλαγή πορείας, πλεύσης επί το κοινωνικότερο (βλ. ενδεικτικά το αμφιλεγόμενο αφήγημα των K.Schwub και T. Malleret, για την «μεγάλη επανεκκίνηση», βλ. σχετικά Τραυλού-Τζανετάτου,Ψηφιακός καπιταλισμός και εργασία στον αστερισμό της πανδημίας, 2021, σ.51 επ.) απέδειξε για μια ακόμη φορά την ικανότητά του να αναπροσαρμόζεται στις εκάστοτε νέες συνθήκες,ιδίως δε να μετατρέπει την κρίση σε ευκαιρία ανασυγκρότησης και αναπαραγωγής του (βλ. σχετικά J.Kocka,Ιστορία του Καπιταλισμού,2021).

Έτσι, στο πλαίσιο των πολιτικών και των ιδεολογημάτων που, ιδίως μετά τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008, απέκτησαν ιδιαίτερη δυναμική και επικαιρότητα (εταιρική κοινωνική ευθύνη, εταιρική διακυβέρνηση συμμετοχικός καπιταλισμός) οι μεγάλοι, αμερικανικών συμφερόντων, πολυεθνικοί όμιλοι επιχειρήσεων, άδραξαν την ευκαιρία που τους προσέφερε, άθελά του βεβαίως, το woke ακτιβιστικό κίνημα.

Έτσι πιο συγκεκριμένα διέγνωσαν ορθώς την οικονομική, ιδεολογική και κοινωνική σημασία και επιρροή που θα είχε η ενσωμάτωση στην πολιτική επικοινωνίας, διαφήμισης, marketing και προώθησης των προϊόντων τους στην αγορά του ηθικού και αξιακού κώδικα του woke ακτιβισμού.Όπως αποδείχθηκε στην πράξη, η επιλογή αυτή των αμερικανικών ομίλων υπήρξε ιδιαιτέρως και πολλαπλώς επωφελής. Πιο συγκεκριμένα:

Πρώτον: Ο ενστερνισμός βασικών στοιχείων της ιδεολογικοπολιτικής και αξιακής ταυτότητας του woke κινήματος δεν απομακρύνει, μόνον, έστω προσωρινά, αν τελικά δεν αποτρέπει, τον κίνδυνο ο woke ακτιβισμός να επανεύρει τον αρχικό αντισυστημικό της ρόλο: Επιτυγχάνει επίσης να προσδώσει στην επιχείρηση μια προοδευτική-φιλάνθρωπη εικόνα, η οποία όμως,συχνά αν όχι κατά κανόνα, δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

Πρόκειται για το περιβόητο woke washing, γνωστό ήδη αναφορικά με τις «οικολογικές ευαισθησίες» ορισμένων καπιταλιστικών επιχειρήσεων ως «greenwashing» (βλ. σχετικά B. Kramer,Der Woke Kapitalismus,14/01/2022,www.sueddeutsche.de/leben/wokeness-unternehmenskultur-werbung-jan-fleischhauer-1.5506585).

 

Αποτέλεσμα αυτής της «ώσμωσης» καπιταλιστικής επιχείρησης και «κουλτούρας αφύπνισης» πέραν του όποιου «αμοιβαίου οφέλους»,λειτουργεί τελικά ως σημαντικός ιδεολογικοπολιτικός μηχανισμός ενίσχυσης και αναπαραγωγής του στηριζόμενου στη «πολιτική ορθότητά» του, αποκλείοντας την όποια εναλλακτική λύση και συνακόλουθα άποψη, νεοφιλελεύθερου μονόδρομου, προσδίδοντας μάλιστα «αριστερή» νομιμοποίηση. (βλ. Ενδεικτικά C. Taborda, Politisch Korrekter,Neoliberalismus, 30/2/2021,katehon.com/de/article/politisch-korrekter-neoliberalismus).

Δεύτερον: Με δεδομένο ότι ο woke πολυεθνικός επιχειρηματικός όμιλος απευθύνεται βασικά στους millenials, φανατικούς χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και του διαδικτύου γενικότερα, δεν ενισχύει μόνο σημαντικά τη θέση του σε μια ευρύτατη, κυριαρχούμενη από έναν προϊόντα καταναλωτισμό, προσανατολισμένο στο mainstream και το lifestyle καταναλωτισμό, αγορά, αυξάνοντας τα κέρδη του και επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα σημαντικές φορολογικές και άλλες συναφείς οικονομικές διευκολύνσεις από το κράτος. Η δε τυχόν απώλεια μέρους της πελατείας λόγω αντίθεσή του π.χ.στην υιοθετηθείσα από την woke κουλτούρα «πολιτική ταυτοτήτων» δε επηρεάζει σημαντικά τη δεσπόζουσα θέση του επιχειρηματικού ομίλου στη συγκεκριμένη αγορά.

6. Χαρακτηριστικό της δυναμικής του φαινομένου του woke καπιταλισμού είναι το γεγονός ότι επενδυτικές εταιρείες, ασκούσες μεγάλη επιρροή στις χρηματαγορές,στηρίζουν με ζέση τον woke λομπισμό. Στο πνεύμα αυτό η περιβόητη Blackrock εκφράζει τη βούληση και ετοιμότητά της να διαθέσει όλη την επιρροή της στην εκτελεστική και νομοθετική εξουσία για την προώθηση των θέσεων και αιτημάτων του woke κινήματος. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι οι επιχειρήσεις, στις οποίες έχει επενδύσει η Blackrock, υπόκεινται σε αξιολόγηση σύμφωνα με τις απηχούσες τη woke ιδεολογία αντιλήψεις, την «racialequity» (φυλετική δικαιοσύνη),«inclusion» (συμπεριληπτικότητα),και τη «diversity» (ποικιλότητα),σε συνδυασμό με τις αξιολογικές σταθερές του αφηγήματος της «εταιρικής κοινωνικής ευθύνης» (corporate social responsibility),που αφορούν το περιβάλλον, την κοινωνία και την εταιρική διακυβέρνηση. Χαρακτηριστικό άλλωστε της επιρροής της woke αξιακής ατζέντας είναι το γεγονός ότι, προφανώς προς «εξοικείωση» των εργαζομένων της woke επιχείρησης με τις σχετικές αξιολογικές θέσεις, είναι η διοργάνωση σχετικών σεμιναρίων, η συμμετοχή στα οποία είναι υποχρεωτική.

Όπως ήδη σημειώθηκε, ο woke καπιταλισμός εμφανίζει στην Ευρώπη αυξανόμενη δυναμική. Είναι χαρακτηριστικό ότι στη Γερμανία η νέα αυτή επιχειρηματική πολιτική που, ωστόσο, στη γενέτειρά της,τις ΗΠΑ, αντιμετωπίζει ένα ισχυρό ρεύμα αμφισβήτησης, στηρίζεται από την κυβέρνηση στο πλαίσιο της λεγόμενης «πολιτικής ενσωμάτωσης» (Integrationspolitik). Ήδη περισσότερες από 3.900 επιχειρήσεις και οργανισμοί έχουν υπογράψει την «Charta der Vielfalt» (Χάρτης της ποικιλομορφίας) στον κόσμο της εργασίας. (Για όλα αυτά βλ. Ν.Brauer, Wie die Konzerne woke wurden, 5/10/2021,www.achgut.com/artikel/wie_die_konzerne_woke_wurden).

Από τα προαναφερθέντα προκύπτει ότι ο μεγάλος κερδισμένος από την «αφύσικη» και «ανάρμοστη» σχέση της καπιταλιστικής επιχείρησης με τον woke ακτιβισμό μέσω ένταξης του αξιακού του κώδικα στην εμπορική της πολιτική, είναι ο αποκτήσας όχι μόνο woke πρόσωπο δηλ.προοδευτικό προσωπείο, αλλά και βελτιώσας τη θέση του στην αγορά, καπιταλισμός. Βεβαίως, από την άλλη πλευρά, μέσω της woke επιχείρησης, ιδίως διαδικτυακά ενίσχυση προώθηση και περαιτέρω διάδοση των αρχών και θέσεων του woke ακτιβισμού θα μπορούσε να θεωρηθεί ως ένα σημαντικό όφελος.

Όμως το κέρδος αυτό στην ουσία λειτουργεί προς όφελος του καπιταλισμού. Τούτο καθώς το γεγονός αυτό σημαίνει περαιτέρω αποδυνάμωση και διάσπαση του ευρύτερου κοινωνικοπολιτικού μετώπου, μάλιστα όχι μόνον του ανατρεπτικού αντικαπιταλιστικού τμήματός του,αλλά και του διεκδικούντος απλώς τον αντινεοφιλελεύθερο μετασχηματισμό του καπιταλισμού.

 

7. Ενίοτε το φαινόμενο του woke καπιταλισμού συνδέεται με τον λεγόμενο stakeholder καπιταλισμό (καπιταλισμό των ενδιαφερόμενων ή συμμετοχικό καπιταλισμό), όπως αυτός εντάσσεται στο προαναφερθέν αφήγημα της «μεγάλης επανεκκίνησης» (Βλ. ενδεικτικά Λ. Αποσκίτη,ό.π. σ. 10 επ.). Βεβαίως ο woke καπιταλισμός μοιάζει prima facie με τον stakeholder καπιταλισμό ως ένα ιδεολογικοπολιτικό μοντέλο, με το οποίο επιδιώκεται η πρόσδοση στον καπιταλισμό ενός προοδευτικού-κοινωνικού προσώπου, λαμβάνοντας υπόψη, παράλληλα με το βασικό συμφέρον των μετόχων και το συμφέρον όλων εκείνων που συνδέονται αμέσως ή εμμέσως με τη δραστηριότητα της επιχείρησης (βλ.σχετικά Τραυλού-Τζανετάτου, ό.π.σ. 68 επ.). Το καπιταλιστικό αυτό μοντέλο, που μέσω της «μεγάλης επανεκκίνησης» βρίσκεται στο επίκεντρο της επικαιρότητας, διαφέρει ποιοτικά από το μοντέλο του woke καπιταλισμού. Πιο συγκεκριμένα ο stakeholder καπιταλισμός, ως οργανικό στοιχεία της, επαγγελλόμενης από τη «μεγάλη επανεκκίνηση», καπιταλιστικής αναδιάρθρωσης, τουλάχιστον στη θεωρητική σύλληψή του, συνδέεται άρρηκτα με ένα κράτος εντόνως παρεμβατικό στην οικονομία, την εργασία και την κοινωνία γενικότερα στο πλαίσιο μιας, νέας, κεϋνσιανικού τύπου, κοινωνικής συμφωνίας, όπου ο νεοφιλελευθερισμός, τουλάχιστον στη σύγχρονη ακραία και βουλιμική του μορφή, δεν θα έχει θέση.

Όπως προκύπτει από τις προηγηθείσες αναπτύξεις, ο woke καπιταλισμός αποτελεί ένα νεόκοπο,συγκυριακό, συνδεόμενο με το εμφανισθέν και εξελισσόμενο κυρίως στις ΗΠΑ ακτιβιστικό κίνημα,μοντέλο που, άλλωστε, στην ίδια τη γενέτειρά του βρίσκεται σε υποχώρηση (βλ. ενδεικτικά S. Wurzel,Mit Gesetzen gegen «Woke-Kapitalismus», 07/07/2022,www.tagesschau.de/ausland/amerika/usa-bundesstaaten-unternehmen-wokeness-101.html), το οποίο πόρω απέχει από το χαρακτηρισμό του ως ένα σοβαρού, επεξεργασμένου και συνεκτικού εναλλακτικού, έναντι της κρατούσας νεοφιλελεύθερης παγκοσμιοποίησης, αφηγήματος,στοχεύοντος στη βελτίωση του καπιταλιστικού συστήματος. Αντιθέτως,συνιστά ένα συγκυριακό και μάλιστα απατηλό και ψευδεπίγραφο μοντέλο,που εμφανίζεται υποκριτικά ως ενστερνιζόμενο τον αξιακό κώδικα του woke ακτιβισμού, ενώ στην πραγματικότητα όχι μόνον δεν υιοθετεί τις προβαλλόμενες μέσω επικοινωνίας,διαφήμισης και marketing αξίες,αλλά πολύ περισσότερο συγκρούεται στην πράξη με αυτές. Δεν είναι έτσι τυχαίο το γεγονός ότι ο woke καπιταλισμός έχει συνδεθεί, όπως ήδη προαναφέρθηκε, με το φαινόμενο woke washing.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα woke washing αποτελεί μια συγκεκριμένη στάση της πασίγνωσης και διαβόητης πολυεθνικής επιχείρησης Amazon. Καίτοι η επιχείρηση αυτή εμφανίζεται ως θιασώτης του κινήματος «Black-Lives-Matter», έσπευσε μεσούσης της πανδημίας να απολύσει μαύρο εργαζόμενο, ο οποίος μέσω συνδικαλιστικής δράσης επεδίωξε την διεκδίκηση καλύτερων μέτρων προστασίας έναντι του κορωνοϊού (βλ. σχετικά M. Covic, Konzernegeben sich heute gern idealistischaber was zählt, ist etwas anderes, 29/06/2020,www.watson.ch/wirtschaft/wissen/506843116-warum-wir-kritish-bleiben)


8.Κοντολογίς: Ο «αφυπνισμένος καπιταλισμός» αποτελεί ένα συγκυριακό, παραπλανητικό και υποκριτικό ιδεολόγημα, έναν μηχανισμό απόκρυψης και συνακόλουθα παραποίησης των πραγματικών κινήτρων και στοχεύσεων της καπιταλιστικής επιχείρησης και δημιουργίας μιας «ψευδούς συνείδησης» και εικόνας στην αγορά. Παρά τις όποιες ωραιοποιήσεις, συγκαλύψεις και ψιμυθιώσεις, η woke επιχείρηση όχι μόνον δεν συγκροτεί ένα νέο κοινωνικό μικροοικονομικό και καπιταλιστικό παράδειγμα. Αντιθέτως,εμφανιζόμενη με το προσωπείο της προοδευτικότητας, της ηθικότητας και της φιλανθρωπίας, συμβάλλει σημαντικά στην ιδεολογικοπολιτική,και όχι μόνον, ενίσχυση του, ευρισκόμενου σε βαθιά πολυδιάστατη κρίση, καπιταλιστικού συστήματος.

Ο woke ακτιβισμός, από τη στιγμή που, αποκοπείς από τις ριζοσπαστικές αντισυστημικές ρίζες του αφροαμερικανικού αντιρατσιστικού κινήματος, διαπλέχθηκε με τον διεπόμενο, από έναν ατομοκεντρικό,ακραίο, υπερφίαλο, ναρκισιστικό,συχνά δε οιονεί ψυχαναγκαστικό,δικαιωματισμό (για το συνδεόμενο με την εκφυλιστική πορεία της Αριστεράς, εξ αυτό φαινόμενο διεισδυτικής σκέψης, Φ. Τερζάκη,Δικαιωματισμός, η γεροντική αρρώστια των κοινωνικών κινημάτων,Δρόμος της Αριστεράς, 11/10/2017),όχι μόνον «αδυνατεί αντικειμενικά», παρά την όποια αυταπάτη, να λειτουργήσει ως ένα «αριστερό» και μάλιστα «ριζοσπαστικό κίνημα ανατροπής» του καπιταλισμού. Αντιθέτως συμβάλλει σημαντικά στην ιδεολογική και πολιτική ψευδαίσθηση ότι ο καπιταλισμός, μάλιστα στην ακόμη κυρίαρχη, νεοφιλελεύθερη χρηματοπιστωτική του εκδοχή,και παρά την παρούσα υπαρξιακή πολυδιάστατη κρίση του, είναι σε θέση, υιοθετώντας βασικές θέσεις ενός «αριστερού-ριζοσπαστικού»,κοινωνικού κινήματος και «απαρνούμενος» την κερδοσκοπικήτου βουλιμία, να εμφανιστεί ως εμφορούμενος από «κοινωνική-δικαιωματική ευαισθησία». Μια ευαισθησία που δεν αφορά, βεβαίως, την κοινωνική ανισότητα,την αδικία, τη φτωχοποίηση, την πρεκαριοποίηση και την ανεργία,δηλαδή τα διαχρονικά, υπό καπιταλιστικό καθεστώς, κρίσιμα και υπό τις κρατούσες συνθήκες άκρως επίκαιρα και ζωτικής σημασίας κοινωνικά ζητήματα. Αντιθέτως περιορίζεται σε ζητήματα, αφορώντα σημαντικές, λιγότερο σημαντικές ή και εξεζητημένες, ατομοκεντρικά και ηθικολογικά προσδιορισμένες,μορφές διακρίσεων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα μια τεχνητή αντιπαράθεση του δικαιωματισμού αντιπαρατίθενται ντε φάκτο τεχνητά με τις προαναφερθείσες κρίσιμες κοινωνικές προτεραιότητες. Δεν πρέπει όμως να διαφεύγει της προσοχής ότι η δραστική και ουσιαστική αντιμετώπιση όλων των μορφών διακρίσεων δεν μπορεί να γίνει αν δεν αντιμετωπιστούν τα γενεσιουργικά αίτια που είναι βεβαίως οι καπιταλιστικές εξουσιαστικές σχέσεις.(βλ. B. Jones-Hogu, Rassismus,Kapitalismus und Klassenkampf,www.klassegegenklasse.org/rassismus-kapitalismus-und-klassenkampf)


ΠΗΓΗ: Δρόμος της αριστεράς,Σάββατο 8 Οκτωβρίου 2022

Ξεχείλισε ο ελληνόφωνος βόθρος

Ξεχείλισε ο ελληνόφωνος βόθρος. Μας κυβερνά η μαφία ,ας συμφιλιωθούμε με αυτή την κατάσταση για να μην χαζολογάμε με άσκοπη ρίψη χαρτιών σε κουτί νομίζοντας ότι κάτι κάνουμε.

Ο Μίχος απείλησε ότι θα δώσει μεγαλόσχημους πελάτες και αμέσως οι αρχές ανταποκρίθηκαν με πογκρόμ σε βάρος των θυμάτων και πιθανών μαρτύρων. Μάνα ,πατέρας μέχρι και ιερόδουλες στο Γκάζι. Η μάνα έλαβε 25ρια ,ο πατέρας κατείχε μικροποσότητα ουσιών και οι άλλες για παρατυπίες στην άσκηση του "επαγγέλματος" .Μη τυχόν εμφανιστεί κανείς άλλος μάρτυρας. Να μετατοπιστεί το βάρος από το κύκλωμα στην απαξίωση των θυμάτων. Τα σκυλιά με μικρόφωνο πήραν τη γραμμή και εργάζονται πυρετωδώς , το"βαρύ θέμα" είναι η μάνα.

Οι πολιτικές πουτάνες του ελληνικού δικαιωματισμού δεν έχουν αρθρώσει λέξη. Πάνε και τα metoo και οι τρίχες οι κατσαρές από το από τέτοιο μας , σιωπή και συνενοχή. Sex workers ,να παντρεύονται 5-6 μαζί ,ο κώλος μας ,η μάσα μας και ένα σίριαλ.

Πρόγραμμα μαζών όχι μαλακίες.

Υπό μία έννοια ο Μίχος ήταν συνάδελφος. Κατά την πανδημία έβγαινε στα κανάλια να πουλήσει υπευθυνότητα ,αλληλεγγύη με δωρεάν πανιά για τη μούρη και "εμβολιαστείτε " ανεύθυνοι. Έμπαινε σε σελίδες υπουργείων να πει περί εμβολίων. Habeas corpus γιόκ. Αυτός το πήγε λίγο παραπέρα αλλά το ίδιο είναι στην ουσία. Δεν σου ανήκει το σώμα σου. Νταβατζήδες. Κράτος και παρακράτος βιάζουν το λαό.

 [----->]

 

 

Αν κάποιοι κάνουν πως δεν συμβαίνει τίποτα

 

«Αυτός είναι ένας πόλεμος που μας αφορά όλους, είναι ένας πόλεμος που δεν θα έπρεπε να είχε γίνει, είναι ένας πόλεμος που θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί με τη διπλωματία, κάτι που η μαριονέτα ο Ζελένσκι δεν ήθελε.

Να θυμάστε πάντα ότι όλα ξεκίνησαν το 2014, όχι τώρα.

Να θυμάστε πάντα ότι ο διαβόητος Ζελένσκι δεν έκανε τίποτα άλλο από το να προκαλεί και σε έναν πόλεμο αργά ή γρήγορα, πληρώνεις τις συνέπειες.

Και τέλος, ακόμα κι αν κάποιοι κάνουν πως δεν συμβαίνει τίποτα, ας μάθουν ότι με την απόφαση της κυβέρνησης να δώσει όπλα, μπήκαμε κι εμείς αυτόματα στον πόλεμο.Θα το καταλάβουμε όταν έρθουν πραγματικά υψηλοί λογαριασμοί, όταν κλείσουν επιχειρήσεις, όταν γίνουν απολύσεις, με λίγα λόγια, όταν πεινάσει και ο τελευταίος, γιατί θα είναι ο τελευταίος που θα πληρώσει τη νύφη, τότε ίσως κάποιοι καταλάβουν, τώρα δεν νομίζω...μακάρι οι ηλίθιοι!»

[---->]


Trafficking στην Ηλιούπολη: «Η 21χρονη απειλείται και κινδυνεύει ενώ εγώ διώκομαι», καταγγέλλει η δικηγόρος της Αντωνία Λεγάκη

 

Σε σοβαρές καταγγελίες για την υπόθεση trafficking στην Ηλιούπολη που είχε συγκλονίσει το πανελλήνιο προχώρησε η διηγόρος Αντωνία Λεγάκη, η οποία στέλνει ένα αγωνιώδες μήνυμα ότι δεν μπορεί να υπερασπιστεί την 21χρονη που έπεσε θύμα, επειδή η ίδια διώκεται, ενώ απειλείται το θύμα.

Σύμφωνα με όσα βλέπουν το φως της δημοσιότητας και όσων γνωστοποιεί πλέον η δικηγόρος της 21χρονης, Αντωνία Λεγάκη, 14 μήνες μετά την αποκάλυψη της υπόθεση trafficking ακόμη δεν έχουν οριστεί δικάσιμοι.

Ο τεράστιος κίνδυνος να μην μπορεί να υπερασπιστεί η δικηγόρος της την κοπέλα της υπόθεσης trafficking στην Ηλιούπολη είναι απολύτως πραγματικός και δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητος.


Καλείται από τον ΔΣΑ σε επείγουσα πειθαρχική διαδικασία

Την  δικηγόρο Αντωνία Λεγάκη την  γνωρίζουμε από πλήθος υποθέσεων που αφορούν θέματα βίας κατά των γυναικώνστις οποίες ήταν και είναι συνήγορος των καταγγελλουσών, και τώρα καλείται, από τον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών σε επείγουσα πειθαρχική διαδικασία. Υπό άλλες συνθήκες και διαφορετικά δεδομένα, η υπόθεση της πειθαρχικής δίωξης μιας δικηγόρου από το Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών δεν θα απασχολούσε κανέναν. Όμως, στην περίπτωση της πειθαρχικής δίωξης της  τα πράγματα είναι διαφορετικά. Όχι μόνο γιατί στα 25 χρόνια της μάχιμης δικηγορίας της η κυρία Λεγάκη δεν έχει απασχολήσει ξανά το πειθαρχικό του Δικηγορικού Συλλόγου αλλά και διότι η εν λόγω δικηγόρος έχει αναλάβει να φέρει εις πέρας μία πολύ δύσκολη αποστολή, αυτή της υπεράσπισης της κοπέλας από την Ηλιούπολη που έχει πέσει θύμα trafficking από κύκλωμα που φέρεται να «έστησε» πρώην αστυνομικός με τη συνεργασία μάλιστα του πατέρα της κοπέλας. Αμφότεροι, άλλωστε, κρατούνται από τον Ιούλιο του 2021.

Η κρίσιμη λεπτομέρεια: Αν στις 19 Οκτωβρίου η απόφαση του Πειθαρχικού του Δικηγορικού Συλλόγου είναι η δίμηνη αφαίρεση αδείας από την Αντωνία Λεγάκη, τότε η δικηγόρος δεν θα μπορέσει να υπερασπιστεί την κοπέλα αν η δίκη οριστεί μέσα σ’ αυτήν την περίοδο.

Εν τω μεταξύ, αν δεν οριστεί σύντομα δικάσιμος, ελλοχεύει ο κίνδυνος να παρέλθει το 18μηνο της προφυλάκισης (10 Ιανουαρίου) και οι κατηγορούμενοι να αποφυλακιστούν. Είναι κάτι που η κοπέλα το τρέμει μόνο και μόνο ως σκέψη!

«Κάποιος ενόχλησε τον Βερβεσό»

Η ιστοσελίδα news247 μίλησε με την Αντωνία Λεγάκη στο γραφείο της, και προσπαθεί να εξηγήσει τόσο την κλήση της όσο και γιατί την δεδομένη στιγμή ορισμένοι δεν θέλει η υπόθεση να φτάσει στο τέλος της. Άλλωστε  το αποτέλεσμα της εκδίκασης την απασχολεί εντόνως: «Eίναι για μένα μεγάλο πρόβλημα το να έχω οποιαδήποτε ποινή επειδή υπαινίχθηκα ότι είναι διαπλεκόμενη μία καταφανώς διαπλεκόμενη συνάδελφος. Ο καταγγελλόμενος ήταν προϊστάμενός της. Οι δικοί μου πελάτες πήγαν και τα είπαν στη προδικασία. Την ώρα που κατέθετε η μία κοπέλα, με πήρε τηλέφωνο η άλλη και μου είπε ότι «ξέρεις, μέσα γίνεται πόλεμος».

Είπαν, μεταξύ άλλων, ότι έπρεπε να προστατεύσω τη συνάδελφό μου. Μα, συντεχνία είμαστε; Δεν κατάλαβα! Και προσέξτε, από τις καταθέσεις των κοριτσιών δεν γράφτηκαν όλα παρά μόνο, όπως τους είπαν, μόνο αυτά που έχουν σημασία για την πειθαρχική δίωξη. Δεν γράφτηκαν, άρα, τα πιο σημαντικά. Για να επιστρέψω όμως σ’ αυτό που λέγαμε. Ακόμα και μία σύσταση να μου γίνει, θα είναι πρόβλημα».

Πρόβλημα μία σύσταση; Και όμως «διότι τριάντα χρόνια τώρα που δουλεύω έχω πληρώσει ακριβά την αξιοπρέπειά μου, σε χρήμα, σε ύπνο και σε πολλά άλλα. Για να μπορώ να βγάζω γλώσσα κατά το κοινώς λεγόμενον. Το να μου επιβάλλουν σύσταση και επίπληξη όταν το μόνο που έχω κάνει είναι το σωστό, ε, ναι, έχω πρόβλημα. Είναι, επίσης, πρόβλημα για όλους τους τίμιους δικηγόρους διότι είναι εξευτελιστικό να υφίστασαι πειθαρχική ποινή. Είναι σαν να σου λένε ότι δεν εφάρμοσες τη δεοντολογία».

Και ακόμη περισσότερο «στην περίπτωση που μου επιβάλλουν αφαίρεση αδείας, αν και θα είναι ακραίο,… τι να πω. Εχουν γίνει βέβαια πολλά ακραία στο σύλλογό μας τον τελευταίο καιρό. Το να προηγηθεί άνευ λόγου και αιτίας η δική μου υπόθεση σε σχέση με άλλες περίπου ένα χρόνο και μάλιστα με παρέμβαση του προέδρου όπως μού έχει μεταφερθεί από δύο επίσημες πηγές είναι ακραίο. Το να μου έρθει στις 16 Σεπτεμβρίου ένα χαρτί από το σύλλογό μου που να μου λέει ότι στις 28, δηλαδή 10 μέρες και κάτι μετά, πρέπει να περάσω πειθαρχικό και ενώ μία εβδομάδα πιο πριν έχω βγάλει δελτίο τύπου στο οποίο λέω ότι η δικαιοσύνη αδιαφορεί για τον προσδιορισμό της εκδίκασης της υπόθεσης της Ηλιούπολης και αυτό είναι ακραίο».

Η δεύτερη σκέψη είναι ότι από τις δικογραφίες που χειρίζομαι αυτήν την περίοδο η μόνη που δικαιολογεί παρέμβαση είναι η υπόθεση της Ηλιούπολης.

Να πως γίνεται η σύνδεση των δύο υποθέσεων της πειθαρχικής δίωξης και της Ηλιούπολης: «Δεν μου αρέσουν τα σενάρια και μπορεί, πράγματι, η υπόθεση της Ηλιούπολης να μην έχει σχέση. Γιατί όμως το σκέφτομαι και το φοβάμαι; Με τον Βερβεσό δεν είχα ποτέ καλή σχέση, είμαστε σε άλλους πλανήτες από την άποψη της πολιτικής σκέψης, όποτε έχουμε βρεθεί, έχουμε συγκρουστεί. Δεν θεωρώ ότι κοιμάται και ξυπνάει με την εικόνα μου. Αρα, ενοχλήθηκε. Κάποιος τον πήρε τηλέφωνο.

Ε, τότε αρχίζω και σκέφτομαι τι έχω ανοιχτό που να μπορεί να δικαιολογεί τέτοιου είδους παρέμβαση. Η μία εκδοχή είναι ότι η καταγγέλουσα βρίσκεται στον περιβάλλοντα χώρο του. Δεν το αποκλείω αλλά η αναφορά έχει γίνει εδώ και ένα χρόνο και πρεμούρα δεν υπήρξε. Η δεύτερη σκέψη είναι ότι από τις δικογραφίες που χειρίζομαι αυτήν την περίοδο η μόνη που δικαιολογεί παρέμβαση είναι η υπόθεση της Ηλιούπολης. Και ως προς το ποιους δικηγόρους έχω απέναντί μου, και ως προς τι συμπεριφορά έχει δείξει όλος ο κρατικός μηχανισμός από την αρχή και ως προς τι συμπεριφορά δείχνει ο δικαστικός μηχανισμός τώρα».


«Το κορίτσι απειλείται συνεχώς και κινδυνεύει»

Μα πότε επιτέλους θα εκδικαστεί η υπόθεση της Ηλιούπολης ήταν η επόμενη ερώτησή . Η απάντηση αποκαλύπτει μία κατάσταση επιεικώς προβληματική: «Εχω καταγγείλει από τις 10 Σεπτέμβρη ότι από τις 10 Ιουνίου έχει εκδοθεί παραπεμπτικό βούλευμα για τους κατηγορουμένους. Ενας από αυτούς έκανε έφεση, το αργότερο στις 20 Ιουνίου. Από τις 20 Ιουνίου, και ενώ είχαν ήδη περάσει 11 μήνες από την τέλεση των αδικημάτων, μέχρι τώρα που μιλάμε, η δικογραφία είναι χρεωμένη σε εισαγγελέα εφετών και αυτός δεν έχει φέρει πρόταση. Αυτό δεν συμβαίνει ποτέ!

Ότι πειστήριο έρχεται είναι κενό! Φωτογραφική μηχανή; Κενή. Κάμερα; Κενή. Δεν υπάρχει τίποτα. Έχουν σωθεί μόνο SMS που έχει ανταλλάξει το κορίτσι με τον αστυνομικό.

Όλες οι ποινικές δικογραφίες, με την εξαίρεση την υπόθεση της Χρυσής Αυγής, προσδιορίζονται στο χρόνο έτσι ώστε να υπολογιστεί και μία πιθανή αναβολή και να γίνει κανονικά το δικαστήριο πριν λήξει το 18μηνο και αποφυλακιστούν οι κατηγορούμενοι. Η παραγραφή και το 18μηνο είναι οι διατάξεις που «καίνε» τα χέρια των δικαστών μαθαίνουμε όταν πρωτοπερπατάμε στα δικαστήρια. Εδώ δεν φαίνεται να «καίνε» τα χέρια κανενός. Να μην θυμηθώ επίσης πώς μού απαντούσε το Εσωτερικών Υποθέσεων όταν κατήγγειλα τις μεθοδεύσεις τους από το πρώτο βράδυ. Προΐσταται Εισαγγελέας Εφετών έλεγε τότε η ανακοίνωση του Εσωτερικών Υποθέσεων».

Δεν είναι αυτό όμως το μοναδικό προβληματικό σημείο: «Να θυμηθώ και κάτι άλλο. Οτι τα πειστήρια που στέλνει η ΔΑΕΒ από όσα έχουν κατασχεθεί στο σπίτι του αστυνομικού έρχονται όλα κενά. Και να φανταστεί κανείς ότι ο αστυνομικός συνελήφθη λίγο μετά την καταγγελία και έτσι δεν πρόλαβε να καθαρίσει το σπίτι του και ότι το κορίτσι έχει καταθέσει ότι μέσα στο σπίτι βρισκόταν το δικό της τηλέφωνο, σπασμένο, το οποίο περιείχε το πρόγραμμα των ραντεβού και τα ονόματα των πελατών. Οτι έρχεται είναι κενό! Φωτογραφική μηχανή; Κενή. Κάμερα; Κενή. Δεν υπάρχει τίποτα. Εχουν σωθεί μόνο SMS που έχει ανταλλάξει το κορίτσι με τον αστυνομικό».

Τι, όμως, θα γίνει αν τελικά επιβληθεί από το δικηγορικό σύλλογο δίμηνη παύση; «To να μου επιβληθεί αυτή η ποινή και μέσα σ’ αυτό το διάστημα να προσδιοριστεί η δίκη της υπόθεσης της Ηλιούπολης θα είναι, για να το πω απλά, μία «τρελή» καραμπόλα.

Η αγωνιώδης ερώτηση της μάνας πριν από ελάχιστες ημέρες ξέρετε ποια ήταν; «Αντωνία αν βγουν αυτοί έξω, εμείς τι θα γίνουμε;

Και προσέξτε τώρα: Σ’ αυτήν την περίπτωση εγώ θα πρέπει να ζητήσω αναβολή. Αλλά εν τω μεταξύ θα έχει συμπληρωθεί το 18μηνο της προφυλάκισης και οι κατηγορούμενοι θα πρέπει να βγουν. Τι θα μου πουν τότε; Ότι εγώ ζήτησα την αναβολή. Η εναλλακτική είναι να δικάσω με άλλους δικηγόρους γιατί εγώ δεν θα μπορώ να παρίσταμαι. Μου το έχω προτείνει ήδη συνάδελφοι, δεν μπορεί να γίνει όμως αυτό, δεν θα δουλέψει.

Σε κάθε απόφαση η έκδοση της απόφασης πρέπει να γίνει μέχρι τις 10 Ιανουαρίου. Σε όλες τις άλλες ανάλογες υποθέσεις η εισαγγελία εφετών διαχωρίζει τα πλημμελήματα, τα στέλνει στο πλημμελειοδικείο, οι κατηγορούμενοι δικάζονται και καταδικάζονται και παραμένουν στη φυλακή χωρίς κανέναν κίνδυνο αποφυλάκισης».

Ποιο όμως είναι το πιο σοβαρό στοιχείο της υπόθεσης όπως αυτή εξελίσσεται; «Την ίδια ώρα η κοπέλα απειλείται συνεχώς. Της πετούν σκουπίδια στην είσοδο του σπιτιού της, βρίσκουν τη μάνα της στο δρόμο και την «προειδοποιούν» κτλ. Όλα αυτά είναι πάρα πολύ συνηθισμένα. Σας θυμίζω ότι έχουν λάβει χώρα και οι απειλές για τις οποίες το παιδί έχει ήδη καταθέσει στην ανακρίτρια. Ακόμα και απειλές έξωσης από το σπίτι αντιμετωπίζει η οικογένεια γιατί το σπίτι στο οποίο μένουν τώρα είναι στο όνομα του πατέρα. Η αγωνιώδης ερώτηση της μάνας πριν από ελάχιστες ημέρες ξέρετε ποια ήταν; «Αντωνία αν βγουν αυτοί έξω, εμείς τι θα γίνουμε;».

Όντως, αυτό το ερώτημα πολύ δύσκολα μπορεί να απαντηθεί. Οπως και σχεδόν όλα από αυτά που διατυπώθηκαν παραπάνω από την Αντωνία Λεγάκη. Τα πάντα σ’ αυτήν την υπόθεση μοιάζουν ερεβώδη, 15 μήνες μετά την τέλεση των αδικημάτων και τις συλλήψεις. Αντί να πέφτει φως, βασιλεύει όλο και περισσότερο το σκοτάδι…