Νίκος Δημητράτος




Ήρθε ο καιρός

Στίχοι: Νίκος Γκάτσος
Μουσική: Σταύρος Ξαρχάκος
Ερμηνεία: Νίκος Δημητράτος

Εσείς που βάλατε την έγνοια προσκεφάλι
κι είχατε στρώμα της ζωής την ερημιά
Εσείς που χρόνια δεν σηκώσατε κεφάλι
και καλοσύνη δεν σας άγγιξε καμιά

Ήρθε ο καιρός, ήρθε ο καιρός
πάνω στου κόσμου την πληγή
ήρθε ο καιρός, ήρθε ο καιρός
να ξαναχτίσετε την γη

Εσείς αδέρφια που ποτέ δεν βγάλατε άχνα
κι ούτε ξημέρωσε στην πόρτα σας γιορτή
εσείς που η πίκρα σας πλημμύρισε τα σπλάχνα
κι όλοι σάς βλέπανε σαν άγραφο χαρτί.

[--->]

η θάλασσα και τα πλοία



 


Η ποιητική επανάσταση της καθημερινής ζωής

του Γιώργου Μπλάνα

Ήταν κάποτε ένας Ιταλός χαρτογράφος, που τον έλεγαν Αντζελίνο Νταλόρτο. Ο άνθρωπος αυτός συνέβαλε πολύ στην ανάπτυξη της γεωγραφίας και ο πορτολάνος του (Γένοβα, 1325) αποτέλεσε σπουδαίο οδηγό για τους ναυτικούς. Σ' αυτόν τον χάρτη, λοιπόν, εμφανίζεται ένα μυστηριώδες νησί με το όνομα Μπραζίλ. Βρισκόταν στον Ατλαντικό Ωκεανό. Ο χαρτογράφος δεν το είχε επισκεφτεί ποτέ. Συνήγαγε την ύπαρξή του από μεσαιωνικές μαρτυρίες. Έκτοτε, και μέχρι τα μέσα του 19ου αιώνα, δεν εγκαταλείφθηκαν ποτέ οι προσπάθειες για την εύρεσή του. Στο μεταξύ, όλο και κάποιες πληροφορίες έφταναν στα λιμάνια. Πότε έλεγαν πως ζούσαν εκεί μεγάλα μαύρα κουνέλια κι ένας μάγος και πότε πως ήταν ένας παράδεισος. Πότε πως ήταν γεμάτο με νεράιδες και ξωτικά και πότε πως το λυμαίνονταν τέρατα.

Μύθος! Ναι, αλλά αυτός ο μύθος έκανε μεγάλα ιστιοφόρα να ταξιδεύουν, με τεράστιο κόστος. Τα ταξίδια αυτά δεν σταμάτησαν ούτε μετά την ανακάλυψη της Βραζιλίας. Το ιστορικό γεγονός δεν μπορούσε να διαλύσει τη γοητεία του μύθου. Θα μπορούσαν κάλλιστα οι θαλασσοπόροι να υποθέσουν πως το μυστηριώδες νησί ήταν μια ασαφής πληροφορία για την ύπαρξη γης στην άκρη του Ατλαντικού. Αλλά ο καλός θαλασσοπόρος κάνει πάντα δύο ταξίδια σε κάθε ταξίδι του. Εμείς γνωρίζουμε το ένα, αυτό για το οποίο μας πείθουν τα γεγονότα.

Le Monde: Χρονικό ενός γεύματος




Μια συνόψιση της LeMonde των ομιλιών των ευρωπαίων αρχηγών κρατών, στη διάρκεια του δείπνου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της Πέμπτης. Προφανώς, οι Ευρωπαίοι ηγέτες φοβούνται μήπως χάσουν τις εκλογές και προσπαθούν να αντισταθούν (προς το παρόν) στις πιέσεις της Γερμανίας ...
 



Από τις ομιλίες των αρχηγών κρατών της Ε.Ε. που μετέφερε η Le Monde με βάση εσωτερική πληροφόρηση ,όπου οι περισσότεροι  από αυτους συντάχτηκαν κατά του σχεδίου που πρότεινε η Μέρκελ για την αντιμετώπιση της κρίσης δημόσιου χρέους : να υπογραφούν δεσμευτικές συμφωνίες ανάμεσα σε κάθε κράτος μέλος και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και να ασκηθεί αυστηρός έλεγχος κατά την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων , με αντάλλαγμα , ενδεχομένως , τυχόν οικονομικά κίνητρα .


η κρίση ως σχέδιο


Στην ιστορία δεν υπάρχουν «λύσεις».Αλλά μπορούμε, πάντα να πούμε ότι ο μόνος δυνατός δρόμος είναι η όξυνση των αντιθέσεων μέχρι τα άκρα, η πλήρης αντιπαράθεση απόψεων, η ανάδειξη των αντιφάσεων. Κι αυτό, όχι για κάποιους ειδικούς  σαδομαζοχιστικούς λόγους, αλλά  για χάρη της υπόθεσης ενός ριζικού μετασχηματισμού, που  μας κάνει να θεωρούμε ξεπερασμένα, μαζί με την  θλιβερή σημερινή συγκυρία, και τα προσωρινά καθήκοντα  που επιχειρήσαμε να αποσαφηνίσουμε για εμάς τους ίδιους .

Το Black Rock του Συριζα!




Το καινούργιο δεν θα βγει μέσα από την αναπαραγωγή του παλιού, θα βγει μέσα από τη ρήξη και τη διαφοροποίηση από το παλιό. Κι όμως, με αφορμή τη δημοσιοποίηση του «πόθεν έσχες» και τη γνωστοποίηση των περιουσιακών στοιχείων μερικών βουλευτών της Αριστεράς αυτό το παλιό εμφανίστηκε αποφασισμένο να διατηρήσει την πρωτοκαθεδρία του στη νέα υπό ανάδυση εποχή.

Τι θα ήταν πιο απλό, και πιο αριστερό, από το να παραδεχτούν οι βουλευτές ότι η κατοχή επενδυτι­κών χαρτοφυλακίων, που από τη φύση τους είναι κερδοσκοπικά, αποτελεί σφάλμα, παραδρομή έστω, και θα διορθωθεί πάραυτα. Άνθρωποι είμαστε. Οταν όμως, αντ' αυτού, προσπαθεί ο καθένας να δικαιολογηθεί με μισόλογα ή αυτοσυστρατεύονται σύντροφοι του για να τον υπερασπιστούν υπερθεματίζοντας το παλιό θριαμβεύει. η αυτοκριτική παραμένει πρακτικά αχρησιμοποίητη στην Αριστερά.

 

Και τότε, πώς θα εμπνεύσουμε εμπιστο­σύνη στην κοινωνία;

 

 

Πώς θα πείσουμε ότι είμαστε φορείς νέων ιδεών και νέων αντιλήψεων όταν χρησιμοποιούμε ακριβώς τα ίδια επιχειρήματα με τους παλιούς τους χρεοκοπημένους ηθικά, πολιτικά και πολιτισμικά; Η αντιπαράθεση σκόπιμα ή επιπόλαια πήρε λάθος κατεύθυνση, όχι μόνο γιατί βρήκαν ευκαιρία οι επαγγελματίες και ερασιτέχνες πυροβολητές του ΣΥΡΙΖΑ να τραβήξουν τα εξάσφαιρα, αλλά και γιατί οι αμυνόμενοι βουλευτές και οι συνήγοροί τους αποπειράθηκαν να αντιμετωπίσουν τις σφαίρες με άλλα λόγια ν’ αγαπιόμαστε.

 

Οι υπερασπιστικές παρεμβάσεις δεν απαντούν στα ερωτήματα που βάζει ο πολίτης και δεν διακρίνονται από πολιτική ευαισθησία. Μυρίζουν εσω­κομματική ιπποδρομία. Τα επιχειρήματα είναι αβαθή, μεροληπτικά, και σε ορισμένες περιπτώσει στερούνται σοβαρότητας κάνοντας τα πράγματα χειρότερα.

Οι παρομοιώσει των εύπορων βουλευτών μας με τον Μαρξ και τον Ενγκελς η άκαιρη προάσπιση της συμβατότητας να είναι κανείς πλούσιος και αριστερός ο χαρακτηρισμός ως «υποανάπτυκτων» εκείνων που δεν αναδεικνύονται μέσα στο καπιταλιστικό σύστημα, ακόμα και η επίκληση ms αφιλοκερδούς συμμετοχής των Βουλευτών στην πώληση σουβλακιών στη γιορτή νεολαίας αδικούν τους συντρόφους και tους ενο­χοποιούν περισσότερο γιατί τα «ελαφρυντικά» προϋποθέτουν παραδοχή της ενοχής.

 

Ούτε η κριτική για την υψηλόμισθη θέση της συζύγου ενός βουλευτή στο επιτελείο του Προβόπουλου, διοικητή μιας ξένης τράπεζας και τοποτηρητή των ευρωπαίων τοκογλύφων, μπορεί να προσπεραστεί λέγοντας στον κόσμο «μήπως θα έπρεπε να κάτσει σπίτι να πλένει πιάτα;»! Κανένας ούτε οι εχθροί μας, δεν κατηγόρησαν τους βουλευτές μας ότι είναι κλέφτες ή ότι πήραν μίζες.

 

Ούτε ότι δεν αγωνίζονται για την κοινή υπόθεση. Αλλά εύλογα οι πολίτες θέτουν μερικά ερωτήματα, στα οποία πρέπει να δώσει κανείς καθαρές και ίσιες απαντήσεις. Όταν, όμως απαντάς λέγοντας ουσιαστικά no problem, πού διαφέρει από τους άλλους τους οποίους νυχθημερόν αποδοκιμάζει και ποιον πείθει πέρα από τους κομματικούς σου φίλους.

Υπάρχει κάποια Βάση στο να εξαιρούνται της κριτικής οι αγωνιστές της Αριστεράς;

Ούτε η αγωνιστικότητα ούτε η ικανό­τητα απαλλάσσει κάποιον από τις ευθύνες του. Σκεφθείτε να ίσχυε αυτό γενικότερα στη ζωή. Π.χ. να μη χρεώνεται με φάουλ ο Μέσι επειδή είναι παιχταράς και καλό παιδί! Αστειεύομαι, Βέβαια, αλλά γιατί όχι;

 

Πρέπει, λοιπόν, για να καλύψουμε τους δικούς μας όταν εκτροχιάζονται, να τρελάνουμε όλη την κοινωνία αντιστρέφοντας τη μέχρι σήμερα αξιολογική στάση μας, κάνοντας το μαύρο άσπρο; Να αρχίσουμε, δηλαδή, να λέμε ότι δεν είναι και τόσο κακό να βγάζει τα λεφτά σου στο εξωτερικό, ότι δεν είναι και τόσο φοβερά τα τραπεζικά ολιγοπώλια, ότι και οι αριστεροί έχουν δικαίωμα να επωφελούνται από τα κερδοσκοπικά funds και άλλα τέτοια ως «νεοαριστερά» πιστεύω;

 

Η Αριστερά ξελαρυγγιάζεται καταγγέλλοντας αδιάκοπα τον καταστροφικό ρόλο των επενδυτικών κολοσσών JP Morgan, Black Rock κ.ά. Ότι κερδο­σκοπούν λεηλατώντας και πτωχεύοντας την Ελλάδα. Δεν συνιστά, λοιπόν, η κατοχή «χαρτοφυλακίων» της JP Morgan και της Black Rock, σοβαρότα­το πολιτικό φάουλ, που επισύρει κάρτα; Δεν θέτει υπό αμφισβήτηση, αν όχι την ηθική, τουλάχιστον την πολιτική εγρήγορση και το εκλεπτυσμένο φίλτρο που απαιτείται να έχει ένας πολιτικός ms Αριστεράς και δη πρώτης γραμμής; Δεν αυξάνει τον πλούτο του κατέχοντος από τις καταδικαστέες κερδοσκοπικές πρακτικές των επενδυτικών κολοσσών; Μπορεί ένας αριστερός Βουλευτής να επιθυμεί ή να επιτρέπει στον εαυτό του να έχει τέτοιου είδους πόρους;

Αυτά ρωτάει ο κόσμος και σ' αυτά πρέπει να δίνουμε απαντήσεις. Εάν, όμως δεν λαμβάνουμε υπόψη μας την κοινωνία, μπορούμε να λέμε ό,τι μας κατέβει. Και εάν δεν καταλαβαίνουμε ότι αυτή η υπόθεση έβλαψε το κίνημα, την Αριστερά και ιδίως την αξιοπιστία του ΣΥΡΙΖΑ είμαστε όχι μόνο παλαιάς κοπής, αλλά και βαθιά νυχτωμένοι.

 

                                                                                                                                    Black Sabbath,

                                                                                                                                                                                                                                                                                                             Γκαούρ

 

από την εφημερίδα δρόμος ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ,"Ας ανθίσουν εκατό λουλούδια"