Οι «κόκκινες γραμμές» του Ντάισελμπλουμ

 του Νίκου Ρούσση
Εντύπωση προκάλεσε στους παροικούντες στην ευρωπαϊκή Ιερουσαλήμ, το γεγονός ότι, καμία, σχεδόν, δημοσιότητα δεν δόθηκε σ' αυτά που έγιναν στη συνεδρίαση της Οικονομικής και Νομισματικής Επιτροπής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις Βρυξέλλες, παρόντος του προέδρου του Γιούρογκρουπ Γερούν Ντάϊσεμπλούμ, δύο περίπου ώρες πριν από την περίφημη τηλεδιάσκεψη, όπου ενεκρίθη το ελληνικό αίτημα για τετράμηνη παράταση.

Και αυτό, όχι μόνον διότι, όπως προέκυψε από επίσημη ανακοίνωση της Επιτροπής, ο Ντάισεμπλουμ εμφανίστηκε "συγκρατημένα αισιόδοξος" για την πορεία της ευρωζώνης και τις ελληνικές μεταρρυθμίσεις, περιοριζόμενος να εξάρει την πρόοδο που έχουν σημειώσει η Ιρλανδία, η Πορτογαλία και η Κύπρος.

Αλλα κυρίως, διότι ο πρόεδρος του Γιούρογκρουπ, σε μία πολύ ενδιαφέρουσα συνομιλία που είχε, κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της εν λόγω Επιτροπής, με τον 14ο Αντιπρόεδρο του Ευρωκοινοβουλίου και ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρη Παπαδημούλη, έθεσε τις δικές του "κόκκινες γραμμές" που, σύμφωνα με τους πλέον καλοπροαίρετους παρατηρητές, αποτελούν τροχοπέδη στις όποιες προσδοκίες τρέφει και καλλιεργεί στο εσωτερικό της χώρας, η ελληνική κυβέρνηση.

Προκαλεί δε μεγαλύτερη εντύπωση το γεγονός ότι τα ελληνικά ΜΜΕ- πάντα πρόθυμα να φιλοξενήσουν τις δραστηριότητες και παρεμβάσεις του Ελληνα ευρωβουλευτή- δεν αναπαρήγαγαν ούτε λέξη από το Δελτίο Τύπου, που το γραφείο του διένειμε προς πάσα κατεύθυνση.



Απ' αυτήν τη στιχομυθία -που παραθέτουμε ολόκληρη παρακάτω- ο πρόεδρος του Γιούρογκρουπ υποστηρίζει σθεναρά ότι:
* «Στο θέμα της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους θα επανέλθουμε, βάσει της παράτασης του τετραμήνου, εφόσον συμφωνηθεί, κάτι που θα επιτρέψει στη νέα ελληνική κυβέρνηση να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της. Εφόσον αυτό γίνει, τότε θα ολοκληρωθεί η περίοδος του προγράμματος, θα γίνει μια νέα ανάλυση και εξέταση της βιωσιμότητας του χρέους και τότε θα δούμε τι πρόσθετα μέτρα, εφόσον χρειάζεται, μπορούμε να αναλάβουμε να προτείνουμε».

* «Για το "δέον" πρωτογενές πλεόνασμα, θα πρέπει να δούμε για το αν τηρούνται οι δημοσιονομικοί στόχοι και οι προθεσμίες. Εάν δηλαδή η αύξηση του πρωτογενούς πλεονάσματος είναι ακόμη εφικτή λόγω των οικονομικών συνθηκών. Αυτό διαφέρει από το να λέει μια κυβέρνηση ότι τώρα δεν θα σεβαστεί πλέον καν αυτούς τους στόχους, αυτό δεν μπορεί να γίνεται μονομερώς. Με άλλα λόγια, εάν οι οικονομικές προϋποθέσεις μάς δείξουν ότι υπάρχει περιθώριο, οι δημοσιονομικοί στόχοι μπορεί να προσαρμοστούν εντός των υφισταμένων προγραμμάτων, κάτι που έχει συμβεί στο παρελθόν. Αλλά δεν μπορεί να είναι μια μονομερής απόφαση της ενδιαφερόμενης κυβέρνησης που να λέει "πλέον δεν έχουμε δεσμεύσεις, δεν έχουμε στόχους". Αυτό δεν μπορεί να γίνει».

Ακολουθεί ο πλήρης διάλογος του προέδρου του Γιουρογκρούπ και του ευρωβουλευτή του Σύριζα Δημήτρη Παπαδημούλη:
Δημ. Παπαδημούλης«Κύριε Ντάισενμπλουμ, σας καλωσορίζω στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Πριν από λίγο διάβασα το σχόλιο της Κομισιόν για τη λίστα μεταρρυθμίσεων που έγκαιρα κατατέθηκε από την ελληνική κυβέρνηση. Τη χαρακτηρίζει "επαρκώς περιεκτική" και επίσης προσθέτει ότι η Κομισιόν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυμένη από την ισχυρή δέσμευση της νέας ελληνικής κυβέρνησης για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της διαφθοράς. Συμμερίζεστε αυτό το σχόλιο και εσείς προσωπικά που την έχετε δει;
Θα ήθελα να καθησυχάσω τους δυο συναδέλφους των Γερμανών Χριστιανοδημοκρατών και των Βρετανών Συντηρητικών ότι η νέα ελληνική κυβέρνηση είναι και πολύ σοβαρή και πολύ σταθερή. Έχει την υποστήριξη του 80% των Ελλήνων πολιτών σύμφωνα με όλες τις δημοσκοπήσεις σε ό,τι αφορά τις συζητήσεις που διεξάγονται και οι Έλληνες πολίτες υποστηρίζουν με ποσοστό 80% τη συμμετοχή στο ευρώ και δεν υπάρχει κανένας απολύτως κίνδυνος GRexit.

Θα ήθελα να σας ρωτήσω δύο πράγματα, κύριε Ντάισενμπλουμ.
Το πρώτο: Σύμφωνα με την απόφαση του Eurogroup της 27ης Νοεμβρίου του 2012, που κι εσείς μνημονεύσατε, το Eurogroup δεσμεύεται, από τη στιγμή που ο ελληνικός κρατικός προϋπολογισμός σημειώσει πρωτογενή πλεονάσματα, να ληφθούν πρόσθετα μέτρα απομείωσης του ελληνικού χρέους - χωρίς επιβάρυνση φυσικά, των Ευρωπαίων φορολογουμένων. Υπάρχουν σχετικές προτάσεις από το Ινστιτούτο Bruegel,που έχουν κατατεθεί. Πότε σκοπεύει το Eurogroup να συζητήσει και να εφαρμόσει, σε συνεργασία με τις ελληνικές αρχές, τέτοια μέτρα;

Και το δεύτερο: Ξέρετε πολύ καλά ότι το πρόγραμμα που τελειώνει προκάλεσε ύφεση 25% στην ελληνική οικονομία και μια τεράστια ανθρωπιστική κρίση. Πάνω από 25% ανεργία, 2.500.000 Έλληνες να ζουν κάτω από τα όρια της φτώχειας, 9 στους 10 Έλληνες ανέργους να μη λαμβάνουν ούτε ένα ευρώ επίδομα ανεργίας... Στην ανακοίνωση της Παρασκευής, έχετε σημειώσει "κατάλληλα πρωτογενή πλεονάσματα". Η νέα ελληνική κυβέρνηση θέλει πρωτογενή πλεονάσματα, θέλει νοικοκυρεμένα δημόσια οικονομικά, αλλά έχει ζητήσει μια αναπροσαρμογή, ρεαλιστική προς τα κάτω, των πρωτογενών πλεονασμάτων που είχε συμφωνήσει η προηγούμενη κυβέρνηση, με τα εξωπραγματικά 3 και 4,5%. Πότε σκοπεύετε να κάνετε συγκεκριμένη τη λέξη "appropriate" ("κατάλληλα πρωτογενή πλεονάσματα"), προκειμένου να ενισχυθεί μια δυναμική ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας;»

Γερούν Ντάισενμπλουμ: «Ευχαριστώ για τις ερωτήσεις. Κατά πρώτον με ρωτήσατε αν συμμερίζομαι τη θετική αποτίμηση της Κομισιόν, σχετικά με τις πρώτες ελληνικές προτάσεις. Θα έλεγα ότι πρέπει τα τρία θεσμικά όργανα, πρώτα να μας δώσουν κάποιες τοποθετήσεις και αν είναι και οι τρεις θετικές, να έχουμε μια συνέντευξη Τύπου για να ενημερωθούμε μεταξύ υπουργών. Αυτό είναι μόνο το πρώτο βήμα. Τη διαδικασία τη βλέπω θετικά και πιστεύω ότι θα προχωρήσει, πολλά όμως απομένει να γίνουν.

Μετά με ρωτήσατε τι θα κάνουμε με τη βιωσιμότητα του χρέους. Και μιλήσατε για τις 12 Νοεμβρίου και τη σχετική συμφωνία στο Eurogroup. Μου κάνει εντύπωση πως όταν αναφέρονται όλοι σε αυτό, μιλούν μόνο για ένα από τα κριτήρια. Όμως τα κριτήρια ήταν πολλά: όπως ότι το Eurogroup θα μπορούσε να θεωρήσει, αν χρειαζόταν, το τι θα γίνει με τη βιωσιμότητα του χρέους το 2021-22 και αν τότε θα έπρεπε να ληφθούν περισσότερα μέτρα για τη βιωσιμότητα του χρέους, με την προϋπόθεση φυσικά ότι η Ελλάδα θα έχει πρωτογενές πλεόνασμα, εάν θα έχει καλύψει όλες τις δεσμεύσεις του προγράμματος, πράγμα το οποίο δεν έχει γίνει ακόμα.

Νομίζω ότι αυτά ήταν τα λόγια που είχαν ειπωθεί. Ότι το Eurogroup θα λάβει υπόψη του και θα σκεφτεί, εφόσον χρειαστεί. Εφόσον δηλαδή υπάρξει θέμα βιωσιμότητας και με την προϋπόθεση ότι η Ελλάδα έχει εκπληρώσει όλες τις υποχρεώσεις της και όλες οι υποχρεώσεις της έχουν έρθει εις πέρας επιτυχώς και με θετική αποτίμηση. Μετά θα βλέπαμε τι είδους μέτρα θα πρέπει να αναληφθούν.

Όταν, λοιπόν, αναφέρεστε σε αυτή τη δήλωση, μην ξεχνάτε τα υπόλοιπα τμήματά της και απομονώνετε ένα από τα κριτήρια. Στο θέμα, ωστόσο, αυτό, θα επανέλθουμε, βάσει της παράτασης του τετραμήνου, εφόσον συμφωνηθεί, κάτι που θα επιτρέψει στη νέα ελληνική κυβέρνηση να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της. Εφόσον αυτό γίνει, τότε θα ολοκληρωθεί η περίοδος του προγράμματος, θα γίνει μια νέα ανάλυση και εξέταση της βιωσιμότητας του χρέους και τότε θα δούμε τι πρόσθετα μέτρα, εφόσον χρειάζεται, μπορούμε να αναλάβουμε να προτείνουμε. Νομίζω αυτές ήταν οι ερωτήσεις σας».

Δημ. Παπαδημούλης: «Σας ρώτησα και για το πρωτογενές πλεόνασμα».

Γερούν Ντάισενμπλουμ: «Εδώ καλό θα ήταν να διαβάσετε και την υπόλοιπη δήλωση η οποία αναφέρει: "Το δέον" πρωτογενές πλεόνασμα. Αναφέρεστε και πάλι στις δηλώσεις του Νοεμβρίου του 2012. Εκεί είχαμε καταλήξει σε μια συμφωνία για προσαρμογή του δεύτερου προγράμματος, επειδή είχαμε καλύτερους αριθμούς για το πρωτογενές πλεόνασμα - ήδη 3% φέτος και 4,5% λέγαμε για του χρόνου. Καθώς λοιπόν είναι "δέον", θα πρέπει να δούμε τι γίνεται από τα τέλη της προηγούμενης χρονιάς. Η ελληνική οικονομία βρέθηκε σε μια στάση. 

Θα πρέπει να δούμε και τι θα γίνει φέτος - κατά πρώτον η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα κρίνει για το τηρούνται οι δημοσιονομικοί στόχοι και οι προθεσμίες. Εάν δηλαδή η αύξηση του πρωτογενούς πλεονάσματος είναι ακόμη εφικτή λόγω των οικονομικών συνθηκών.

 Αυτό διαφέρει από το να λέει μια κυβέρνηση ότι τώρα δεν θα σεβαστεί πλέον καν αυτούς τους στόχους, αυτό δεν μπορεί να γίνεται μονομερώς.

 Με άλλα λόγια, εάν οι οικονομικές προϋποθέσεις μάς δείξουν ότι υπάρχει περιθώριο, οι δημοσιονομικοί στόχοι μπορεί να προσαρμοστούν εντός των υφισταμένων προγραμμάτων, κάτι που έχει συμβεί στο παρελθόν. 

Αλλά δεν μπορεί να είναι μια μονομερής απόφαση της ενδιαφερόμενης κυβέρνησης που να λέει "πλέον δεν έχουμε δεσμεύσεις, δεν έχουμε στόχους". Αυτό δεν μπορεί να γίνει».
[--->]