ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ MIA ΑΛΛΗ ''ΕΘΝΙΚΗ ΓΙΟΡΤΗ''

 

του Rodrigo Rivas

https://www.marx21.it/.../a-proposito-della-cosiddetta.../

I ΕΙΣΑΓΩΓΉ, ΠΡΏΤΟ ΜΈΡΟΣ: «ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΉ ΕΙΣΒΟΛΉ ΚΑΙ ΟΡΙΣΜΈΝΟΥΣ ΚΑΤΕΕΧΟΜΕΝΟΥΣ».

Στις 12 Οκτωβρίου 1492 άρχισε η εισβολή των Ευρωπαίων στην Αμερική.

Πεντακόσια τριάντα δύο χρόνια αργότερα, μη ενημερωμένοι κύκλοι εξακολουθούν να την αποκαλούν «ανακάλυψη», χωρίς να αντιλαμβάνονται ότι ακόμη και η ισπανική βασιλική αυλή έχει αντικαταστήσει τον όρο με τον όρο «συνάντηση των λαών», μια άλλη παρεξηγημένη έννοια.

Μια γενοκτονία δεν είναι ποτέ συνάντηση. Με πολλή καλή θέληση  θα μπορούσαμε να την ονομάσουμε «πικρή σύγκρουση», «encontronazo» στην Καραϊβική.

Ή, μήπως και οι δύο παγκόσμιοι πόλεμοι του 20ού αιώνα είναι «συναντήσεις μεταξύ λαών».  Υποθέτω ότι στο Marzabotto, το θέατρο της μεγαλύτερης σφαγής αμάχων στην Ιταλία από τα γερμανικά Waffen SS. και όχι μόνο εκεί, κάποιος μπορεί να τσαντιστεί.

Στις 12 Οκτωβρίου 1492, άνοιξε ένα από τα πιο σκοτεινά κεφάλαια της ιστορίας.

Η συστηματική εξόντωση του ιθαγενικού πληθυσμού, η καταναγκαστική εργασία από τους Ισπανούς αποικιοκράτες (mita),η δουλεία  (encomienda) ,οι εισαγόμενες ασθένειες και η πολιτισμική σύγκρουση παρήγαγαν σφαγή.

Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1700, είχαν επιβιώσει περίπου 3,5 εκατομμύρια ιθαγενείς από τα 70-90 εκατομμύρια που υπολογίζονταν το 1492.

Η δραστική μείωση του ιθαγενικού πληθυσμού πυροδότησε ένα άλλο έγκλημα: τη διακίνηση και την υποδούλωση ανθρώπων που είχαν απαγάγει στην Αφρική για να μετατραπούν σε εργατικό δυναμικό στις φυτείες.

Μεταξύ 1500 και 1600, όχι λιγότεροι από 12 εκατομμύρια άνθρωποι μεταφέρθηκαν δια της βίας από την Αφρική, στους οποίους θα πρέπει να προστεθούν τα θύματα των επιδρομών και των πολέμων που εξαπολύθηκαν για την απόκτηση αυτού του «ανθρώπινου κεφαλαίου» (για περισσότερες πληροφορίες βλέπε Basil Davidson, «Black Mother: Black Africa and the Slave Trade», 1997).

Σύμφωνα με τον Aimée Césaire, ποιητή και πολιτικό με καταγωγή από τη Μαρτινίκα, «ο ναζισμός εφάρμοσε στην Ευρώπη αποικιοκρατικές μεθόδους που μέχρι τότε προορίζονταν αποκλειστικά για τους ιθαγενείς της Λατινικής Αμερικής, τους Άραβες της Αλγερίας, τους κουλί της Ινδίας και τους μαύρους της Αφρικής» («Discours sur le colonialisme», Για την αποικιοκρατία, 1955). Σύμφωνα με τον ψυχίατρο Frantz Fanon, επίσης από τη  Μαρτινίκα , «τι είναι ο φασισμός αν όχι αποικιοκρατία που εφαρμόζεται σε μια παραδοσιακά αποικιοκρατική χώρα;» («Οι καταραμένοι της γης», 1961).

Η προσέγγισή τους εξισώνει χοντρικά το Ολοκαύτωμα με την αποικιοκρατία, αλλά περιέχει μια γόνιμη διαπίστωση: τη γενετική σχέση μεταξύ των ναζιστικών εγκλημάτων και του αυτοκρατορικού παρελθόντος της Ευρώπης.

Ο Umberto Eco επισημαίνει: «Ο ουρ-φασισμός, ο αιώνιος φασισμός, αναπτύσσεται και επιδιώκει τη συναίνεση εκμεταλλευόμενος και επιδεινώνοντας τον φυσικό φόβο της διαφοράς.

Το πρώτο κάλεσμα ενός φασιστικού ή πρωτοφασιστικού κινήματος είναι ενάντια στους εισβολείς.

Ο ουρ-φασισμός είναι επομένως εξ ορισμού ρατσιστικός».

(Πανεπιστήμιο Κολούμπια, 25 Απριλίου 1995. Στο «Πέντε ηθικά κείμενα»).

Αν ο Cédaire, ο Fanon και ο Eco έχουν δίκιο, τότε ο Hernán Cortés, ο Francisco Pizarro και η παρέα του ήταν φασίστες  προτού καν επινοηθεί ο όρος.

Ωστόσο, η υπερβατικότητα του γεγονότος είναι αναμφισβήτητη. Δεδομένου ότι, εκτός από βίαιοι, οι Ευρωπαίοι ήταν και παράφρονες φορείς των αξιών της εκκολαπτόμενης καπιταλιστικής κοινωνίας, η εισβολή δρομολόγησε την παγκοσμιοποίηση.

Η ιστορική υπεραξία που δημιουργήθηκε επέτρεψε την ανάπτυξη του σύγχρονου καπιταλισμού στη Δυτική Ευρώπη και οδήγησε στη διαίρεση του κόσμου όπως τον ξέρουμε (για περισσότερα βλέπε Michael Barratt Brown, «Economic History of Imperialism», 1977).

Αν οι περισσότεροι Ευρωπαίοι και οι άρχουσες τάξεις της Λατινικής Αμερικής μπορούν να γιορτάσουν την 12η Οκτωβρίου, οι ιθαγενείς, οι μαύροι και οι φτωχοί δεν έχουν τίποτα να γιορτάσουν. Αυτοί που δεν γιορτάζουν δεν είναι απλώς «οι κομμένοι μαθητές της τρίτης γυμνασίου», όπως γράφουν οι άγρυπνοι Σόλωνες σε αυτές τις εγκαταλελειμμένες από τη θεά Αθηνά χώρες, αλλά το 90% του πληθυσμού.

Παρ' όλα αυτά, αυτό το «μικρό ανθρώπινο γένος», όπως το αποκαλούσε ο Μπολιβάρ, διεκδικεί όλη την κληρονομιά της: τη νεωτερικότητα που ήρθε ως προσάρτημα από την Ευρώπη, και την αντίσταση κατά των καταπιεστών που υπάρχει εδώ και πάνω από πέντε αιώνες (για τους αγώνες των ιθαγενών βλέπε José Bengoa, «Viaje a Caral: Crónicas acerca de la larga historia de América y la resistencia de los pueblos indígenas», Journey to Caral. Χρονικά για τη μακρά ιστορία της Αμερικής και την αντίσταση των ιθαγενών λαών, 2024).

Δεν πρόκειται να κρίνουμε τα γεγονότα του 16ου, του 18ου ή ακόμη και του 20ού αιώνα με τις αντιλήψεις του 21ου αιώνα, αλλά μάλλον να κατανοήσουμε πώς αρθρώθηκε η αποικιοκρατία και η βιομηχανική-οικονομική εξάρτηση μετά την πολιτική ανεξαρτησία της Λατινικής Αμερικής και, επειδή οι καταπιεστές ευδοκιμούν στην άγνοια, παραθέτω ένα απόσπασμα από το χρονικό που γράφτηκε το 1542 από έναν εξαιρετικό μάρτυρα, τον επίσκοπο της Τσιάπας, Bartolomé de las Casas.

«Στο νησί της Ισπανιόλα (που σήμερα χωρίζεται ανάμεσα στην Αϊτή και τη Δομινικανή Δημοκρατία), οι χριστιανοί με τα άλογά τους, τα σπαθιά και τις λόγχες τους, άρχισαν να προβαίνουν σε σφαγές και σκληρότητες.

Εισέβαλαν στα χωριά και δεν άφηναν ούτε παιδιά, ούτε γέρους, ούτε έγκυες γυναίκες, ούτε γυναίκες που γεννούσαν, που να μην τους ξεκοίλιαζαν και να μην τους έκαναν κομμάτια, σαν πρόβατα στα μαντριά τους.

Έβαζαν στοιχήματα για το ποιος θα έκοβε έναν άνθρωπο στη μέση με ένα μαχαίρι ή ποιος θα του έκοβε το κεφάλι ή θα τον ξεκοίλιαζε.

Επαιρναν τα βρέφη από τα βυζιά των μανάδων τους, τα έπιαναν από τα πόδια και έσπαζαν τα κεφάλια τους στα βράχια.

Άλλοι τα κουβαλούσαν στους ώμους τους στα ποτάμια και, καθώς βυθίζονταν στο νερό, γελώντας και πειράζοντάς τα, τους έλεγαν: «Κάνε μπουρμπουλίθρες».

Ή διαπερνούσαν βρέφη με τα σπαθιά τους μαζί με τις μανάδες τους και όλους όσους ήταν κοντά τους.

Επιπλέον έφτιαχναν κρεμάλες με τα πόδια τους να ακουμπούν σχεδόν στη γη, και ανά δεκατρείς κάθε φορά, άναβαν φωτιά και τους έκαιγαν ζωντανούς ως ένδειξη τιμής και πίστης προς τον Λυτρωτή μας και τους δώδεκα αποστόλους.

Άλλους τους έκαιγαν αφού τους έδεναν ή τύλιγαν ολόκληρο το σώμα τους με ξερά άχυρα, τα οποία στη συνέχεια άναβαν.

Σε άλλους, σε όλους εκείνους που τους έπιαναν αιχμάλωτους για να τους χρησιμοποιήσουν ως ζωντανά παραδείγματα, τους έκοβαν τα χέρια και αφού τα έδεναν πάνω τους, τους έλεγαν: Τραβάτε τώρα να πείτε τα νέα σας στους  ανθρώπους που έχουν καταφύγει στα βουνά.

Συνήθως,τους άρχοντες και τους ευγενείς τους σκότωναν με αυτόν τον τρόπο: έφτιαχναν σωρούς από ξύλα πάνω σε δρεπάνια, τους έδεναν από πάνω και άναβαν μια απαλή φωτιά από κάτω τους, έτσι ώστε, σιγά-σιγά, ουρλιάζοντας σαν εμμονικοί από τα βασανιστήρια, σε απόγνωση, να βγουν οι ψυχές τους.

Μια φορά είδα ότι ενώ κρατούσαν και έκαιγαν σ' αυτές τις ψησταριές τέσσερις ή πέντε αξιωματούχους και άρχοντες, επειδή αυτοί ούρλιαζαν πολύ δυνατά και στενοχωρούσαν τον αξιωματικό ή δεν τον άφηναν να κοιμηθεί, αυτός έδινε εντολή να τους πνίξουν.

Ο επίτροπος, ο οποίος ήταν χειρότερος κι από τον δήμιο που τους έκαιγε, αρνήθηκε να τους πνίξει και με τα ίδια του τα χέρια έβαλε μικρά ξυλάκια στο στόμα τους για να μην βγάλουν άχνα, και άναψε τη φωτιά μέχρι να ψηθούν σιγά σιγά όπως αυτός ήθελε.

Όλα αυτά που μόλις σας διηγήθηκα τα έχω δει με τα ίδια μου τα μάτια και πολλά, ακόμα».

Την 1 Οκτωβρίου 2024, η Κλαούντια Σεϊνμπάουν, η πρόεδρος του Μεξικού, δεν προσκάλεσε τον Φίλιππο ΣΤ΄, βασιλιά της Ισπανίας, στην εκπομπή Μαντό «επειδή ήταν αγενής». Αργότερα έγραψε στο Χ: «Ο Κολόμβος ανακάλυψε την Αμερική για τους Ευρωπαίους, αλλά στην ήπειρό μας και συγκεκριμένα σε αυτό που σήμερα αποκαλούμε Μεξικό, υπήρχαν σπουδαίοι πολιτισμοί και κουλτούρες για τις οποίες αισθανόμαστε υπερήφανοι. Κανείς δεν μας ανακάλυψε».

Η ισπανική γλώσσα είναι η δεύτερη πιο ομιλούμενη γλώσσα στον κόσμο. Το Μεξικό είναι η σημαντικότερη ισπανόφωνη χώρα από άποψη πληθυσμού και οικονομίας, αλλά, στην Ιταλία, το χαστούκι της Κλαούντια δεν έχει γίνει αντιληπτό από τα μέσα ενημέρωσης.

Στην Ισπανία, εκτός από τους Podemos,όλοι οι άλλοι, από τους κομμουνιστές (πρώην και νυν) μέχρι τους φασίστες ,τα πολιτικά κόμματα διαμαρτυρήθηκαν έντονα. Η αντίδραση αυτή, όντας ομόφωνα προσηλωμένη στην ιδέα της προόδου και στην αιώνια αντίληψή τους περί φυλετικής ανωτερότητας. αξίζει να συμπεριληφθεί στην επόμενη έκδοση της παγκόσμιας εγκυκλοπαίδειας του αίσχους.

Στην ΕΕ, το βασίλειο της σιωπής, όταν δεν τους κεντρίζουν οι ΗΠΑ, κανείς δεν είπε τίποτα, ούτε καν ο «Manolito», ο Ισπανός «σοσιαλιστής» που είναι υπεύθυνος για την εξωτερική πολιτική της ΕΕ.

Τον αποκαλώ «Manolito» γιατί αυτός ο γιος Ισπανών δημοκρατικών προσφύγων που ασχολήθηκαν με το εμπόριο στο Μπουένος Άιρες, μου θυμίζει το πονηρό παιδί με τα μαλλιά καρφάκια που πουλάει ληγμένα τρόφιμα μισοτιμής στο κόμικς της Μαφάλντα...

Δεν υπάρχουν μόνο στην Ισπανία φαινομενικά φυσιολογικοί άνθρωποι αγκυλωμένοι στην εποχή που τους αποικιοκράτες τους κουβαλούσαν οι ιθαγενείς  με αιώρες ή ρικσάκια όπως το 1899, όταν ο Rudyard Kipling  διέδιδε ατιμώρητα το παραλήρημά του για το «Χρέος του λευκού ανθρώπου, White man’s burden.».

Ο Kipling έχαιρε μεγάλης εκτίμησης στους κύκλους της εξουσίας, όπως αποδεικνύεται από το κίνητρο με το οποίο η κριτική επιτροπή του απένειμε το Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1907: «Λαμβάνοντας υπόψη τη δύναμη της παρατήρησης, την πρωτοτυπία της φαντασίας, τη δύναμη των ιδεών και το αξιοσημείωτο ταλέντο της αφήγησης που χαρακτηρίζουν τις δημιουργίες αυτού του παγκοσμίου φήμης συγγραφέα».

Ο Charles McGrath γράφει στο The New Yorker: «Ο Kipling έχει χαρακτηριστεί ποικιλοτρόπως,αποικιοκράτης, σοβινιστής, ρατσιστής, αντισημίτης, μισογύνης, πολεμοκάπηλος και δεξιός ιμπεριαλιστής- και, αν και ορισμένοι μελετητές έχουν υποστηρίξει ότι οι απόψεις του ήταν πιο περίπλοκες από ό,τι του έχουν αποδοθεί, σε κάποιο βαθμό ήταν πραγματικά όλα αυτά τα πράγματα» («Rudyard Kipling in America»).

Η μνησικακία είναι κατανοητή: ο Kipling  ανέπτυξε μια θεωρία ότι «μόνο κατώτερες φυλές γεννιούνται πέρα από τη Μάγχη».

Ο Kipling ήταν αναμφίβολα ένας ταλαντούχος συγγραφέας. Αυτό αποδεικνύεται από το «Βιβλίο της ζούγκλας» και αρκετά ποιήματα, με πρώτο και καλύτερο το «If».

Δεν ξέρω αν ακόμη και μεταξύ των νοσταλγών της «ανακάλυψης της Αμερικής» και του «Χρέος του λευκού ανθρώπου»  υπάρχουν ποιητές που δεν έχουν σχέση με την ποίηση. Αυτό για το οποίο όμως είμαι σίγουρος, είναι ότι δεν έχω ακούσει να έχουν κάποιο ταλέντο.

Από την άλλη, δεν μπορεί να είναι εύκολο να τοποθετήσεις το Mac σε τραπεζάκι ροκοκό, να συμβιβάσεις το βραδινό 'ουίσκι με πάγο’ με το πρωινό κακάο σε σκόνη, το πάθος για τον Elon Musk με το σχέδιο της ελιάς στο μάγουλο, το προσεκτικό βάψιμο του μαλλιού σε στυλ Donald και το σνιφάρισμα του καπνού σε σκόνη...

Δυστυχώς, η άγνοια, η αγυρτεία, η ανοησία και το πνευματικό γήρας είναι ευρέως διαδεδομένα και, φοβάμαι, μεταδοτικά.

Κλείνω παραθέτοντας ιστορίες που θα ευχαριστούσαν τον Salgari και σίγουρα τον Paco Taibo II , τις οποίες αφηγείται ο ποιητής Luis Palés Matos  και τραγουδά ο Ray Brown , και οι δύο περήφανοι Πορτορικανοί.

Το «Aires bucaneros», ο αέρας των πειρατών, απεικονίζει την περίπλοκη ιστορία που δημιουργεί μια εθνική Πορτορικάνικη ταυτότητα που χαρακτηρίζεται από βαθιές αφρικανικές ρίζες, αποκαθιστώντας, όπως κάνει ο Nicolás Guillén στην Κούβα, τα χαρακτηριστικό των  Αντιλλών σε όσμωση με τα  αφρικάνικα.

Η Αφροαντιλάνικη ταυτότητα  τους συνδυάζει τα ονοματοποιητικά και μουσικά χαρακτηριστικά που χαρακτηρίζουν τη μαύρη ποίηση με την εξέγερση κατά της αποικιακής υποταγής που επέβαλαν οι Ηνωμένες Πολιτείες.

Σε όσους ενδιαφέρονται για αυτά τα ζητήματα, προτείνω το 'Sacra ira' και το 'Preludio en boricúa'. Το Boricúa είναι το πατριδωνυμικό του Borinquen, το όνομα του νησιού κατά τους ιθαγενείς που σήμερα ονομάζουμε Πουέρτο Ρίκο, το οποίο στη λατινοαμερικανική λυρική γίνεται 'Borinquén, η γη της Εδέμ'.

Λογοτεχνικός πρωτοπόρος της αντίθεσης «στην αμερικανοποίηση», ο Πορτορικάνος ποιητής Luis  Palés Matos λυτρώνει την πραγματικότητα που περιέβαλε (και περιβάλλει) την κοινωνία του Πουέρτο Ρίκο, η οποία καραδοκούσε (και καραδοκεί) διαρκώς.

Από το μακροσκελές κείμενο, στα ισπανικά στο βίντεο που συνοδεύει τη μουσική, έχω μεταφράσει την αρχή και το τέλος.

Οι λαϊκοί ήρωες των πειρατών; Γιατί όχι;

Εξαρτάται από το ιστορικό πλαίσιο.

Ο Paco Taibo II μας έδωσε το 2010 το απολαυστικό «Οι τίγρεις της Μαλαισίας επιστρέφουν. Πιο αντιιμπεριαλιστικές από ποτέ». Πρωταγωνιστούν, ο Sandokan, ο Yanez , και οι τίγρεις, αλλά ακόμη και ένας βετεράνος της Παρισινής Κομμούνας και ο Δόκτωρ Mortimer του Conan Doyle.

Αυτό το θυμήθηκα ενώ περπατούσα στα ερείπια του Portobelo  που καταστράφηκε από τον πειρατή Henry Morgan το 1668.

Ο Morgan λεηλάτησε την αποικία για περίπου δύο μήνες. Εκτός από φήμη, κέρδισε και 200.000 ισπανικά νομίσματα και, αργότερα, μια ισόβια αμοιβή από τον ίδιο τον αρχηγό των πειρατών ενώ στο Λονδίνο, ο Κάρολος Β' Στιούαρτ, βασιλιάς της Αγγλίας, της Σκωτίας και της Ιρλανδίας, τον διόρισε «κυβερνήτη της Τζαμάικα».

Μπροστά από το Portobelo βρίσκεται το νησί Francis Drake . Εδώ πέθανε ηρωικά ο πειρατής που, ως καλός Άγγλος, δεν μπορούσε παρά να πεθάνει από δυσεντερία ή, πιο χυδαία ειπωμένο, από διάρροια.

[----->]

«Κλιματική κρίση» είπατε;

 https://neoplanodion.gr/wp-content/uploads/2024/08/cebccf80ceb9ceb6cebdceb5cf82.jpeg

του ΦΩΤΗ ΤΕΡΖΑΚΗ

 

Αν τα βάρη τής αναγκαίας ενεργειακής μετάβασης πέσουν στις πλάτες των πολλών, τότε […] θα επιφέρει σε πολλές κρίσιμες χώρες την άνοδο του ακροδεξιού λαϊκισμού και ακροδεξιών μορφωμάτων, αλλά και την άρνηση της κλιματικής κρίσης. Θυμάστε που είχαμε αρνητές τής πανδημίας; Τώρα θα έχουμε και αρνητές τής κλιματικής κρίσης!

ΑΛΕΞΗΣ ΤΣΙΠΡΑΣ

(Δημόσια ομιλία τής 24ης Νοεμβρίου 2022,

αναμετάδοση από την ΕΡΤ) [1]

Οι αρνητές της κλιματικής αλλαγής δεν διαφέρουν σε τίποτα από τους αντιεμβολιαστές· έχουν ψυχικές διαταραχές και χρειάζονται θεραπεία.

DONALD TRUMP

 

 

 

Από το 1980 περίπου, μια ανησυχία για την «υπερθέρμανση του πλανήτη» έχει αντικαταστήσει την ανησυχία για «παγκόσμια ψύξη» που επικρατούσε τις προηγούμενες δύο δεκαετίες.[2] Ανθρωπιστικές κρίσεις όπως η πείνα, οι επιδημίες στην τροπική ζώνη και οι ανελέητοι πόλεμοι αυξάνονται προκαλώντας εκατομμύρια νεκρούς κάθε χρόνο, αλλ’ απασχολούν πολύ λιγότερο τους φακούς τής δημοσιότητας απ’ όσο οι πάγοι που λιώνουν κάθε καλοκαίρι στου πόλους για να ξανασχηματιστούν ξεχασμένοι τον χειμώνα. Ειδήσεις κι επιστημονικές δημοσιεύσεις βομβαρδίζουν την κοινή γνώμη με κάθε είδους απειλές για το μέλλον, οι οποίες βασίζονται σε στατιστικά μοντέλα και προσομοιώσεις αδύνατης εγκυρότητας.[3] Το σήριαλ τής ανόδου τής στάθμης των θαλασσών κρατάει με κομμένη ανάσα το κοινό του, αλλά οι μετρήσεις που έρχονται είναι αβέβαιες και αλληλοαναιρούμενες. Οι κυβερνήσεις δικαιολογούν την ανικανότητα (ή την αδιαφορία) τους να αντιμετωπίσουν φυσικούς κινδύνους όπως δασικές πυρκαγιές, ξηρασίες, πλημμύρες, κατολισθήσεις, σεισμούς, καταιγίδες ή χιονοπτώσεις επικαλούμενες τη δήθεν πρωτόγνωρη ένταση των φαινομένων που οφείλεται στην «κλιματική αλλαγή». Δισεκατομμύρια σπαταλιούνται σε μάταιες έρευνες και δράσεις χωρίς κανένα πρακτικό αποτέλεσμα ενώ επιστημονικές σταδιοδρομίες χτίζονται με δημοσιεύσεις για την επίδραση της «κλιματικής αλλαγής» σε ό,τι μπορεί κάποιος να φανταστεί – από τις πολεμικές συγκρούσεις, την έμφυλη βία και την εγκληματικότητα μέχρι τη διανοητική υγεία και την πέτρα στο νεφρό…(!). Οι κυβερνήσεις δημιουργούν Υπουργεία Κλιματικής Κρίσης, τα πανεπιστήμια ιδρύουν σχετικά μεταπτυχιακά και η Ευρωπαϊκή Ένωση ανακοινώνει ότι θα διαθέσει 600 δισ. ευρώ για την «καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής», όχι βέβαια σε τεχνικά έργα που θα βοηθούσαν στην ανάσχεση πλημμυρών και ξηρασιών είτε στη διαχείριση των δασών αλλά για τη συγγραφή μελετών οι οποίες θα υποδεικνύουν πως για να σωθούμε από τις φυσικές καταστροφές πρέπει να προβούμε σε απανθρακοποίηση ή να μετατρέψουμε τις τελευταίες νησίδες άγριας ζωής σε γιγάντια τεχνολογικά πάρκα σπαρμένα ηλιακούς συσσωρευτές και ανεμογεννήτριες – και όλοι προσαρμόζονται στο αφήγημα που φέρνει τα χρήματα. Το δόγμα είναι ότι το κλίμα τού πλανήτη που είναι ιδανικό για τον άνθρωπο έχει αποσταθεροποιηθεί εξαιτίας των εκπομπών διοξειδίου τού άνθρακα (CO2), πράγμα που οφείλεται στο ότι σήμερα καλύπτουμε περίπου ένα 80% των ενεργειακών μας αναγκών από την καύση ορυκτών καυσίμων. Και η λογική αυτή, άπαξ και γίνει αποδεκτή, δεν έχει λογικό όριο: το ότι ο ίδιος ο μεταβολισμός τής ζωής παράγει CO2 καθιστά αυτήν καθαυτήν τη ζωή ένοχη – ποινικοποιήσιμη και (τουλάχιστον) φορολογήσιμη. Και από τη στιγμή που η αύξηση του πληθυσμού αυξάνει τη φυσική εκπομπή CO2, επιβάλλονται νεομαλθουσιανές λογικές για τον έλεγχο των γεννήσεων, παράλληλα με τη μεθοδευμένη καταστροφή τής γεωργίας.

 

 

Υπάρχει μια ιδεολογία χαρακτηριστική τού ανεπτυγμένου καπιταλισμού, αυτή που αποκαλούμε φυσικοποίηση του κοινωνικού: προβάλλοντας στην ίδια τη φύση δικές της πρακτικές (αρχετυπικό παράδειγμα είναι ο λεγόμενος κοινωνικός δαρβινισμός), η καπιταλιστική κοινωνία ενοχοποιεί τη φύση για τις συνέπειες της δράσης της – πράγμα που εν συνεχεία χρησιμεύει ως άλλοθι για να εντείνει την ίδια αυτή δράση πολλαπλασιάζοντας τις συνέπειες. Σε μία κάπως πολυπλοκότερη χρήση τού στρατηγήματος εισάγεται στην εξίσωση και η «ανθρωπογενής συμβολή», αλλά χωρίς να προσδιορίζεται ποια ακριβώς ανθρωπογενής συμβολή και ποιων ακριβώς ανθρώπων. Στρεβλώνοντας σκόπιμα τη θέση τού «ανθρώπινου παράγοντα», η ευθύνη επιρρίπτεται στους φυσικούς όρους τής ανθρώπινης ύπαρξης οι οποίοι εξ ορισμού αφορούν το σύνολο της ανθρωπότητας, ενώ οι πραγματικά ένοχες πρακτικές (που ασκούνται από συγκεκριμένες ελίτ) παρουσιάζονται ταχυδακτυλουργικά ως λύση.

 

 

Αυτό το σενάριο ξαναζήσαμε στην «πανδημική» σκηνοθεσία: μια υγειονομική κρίση εξ ολοκλήρου πολιτικά προκεκλημένη, ένας δήθεν θανάσιμος «υγειονομικός κίνδυνος» που ήταν σχεδιασμένος και στρατηγικά ενορχηστρωμένος μέχρι την τελευταία του λεπτομέρεια, παρουσιάστηκε σαν αιφνίδια φυσική καταστροφή, απέναντι στην οποία προτάθηκαν εκείνες ακριβώς οι στρατηγικές που θα εξυπηρετούσαν το προειλημμένο σχέδιο.[4] Το ίδιο σενάριο επαναλαμβάνεται τώρα με την «κλιματική αλλαγή». Ένα περιορισμένο, αλλά δραματικό, παράδειγμα είναι οι καταστροφικές πυρκαγιές που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια σε όλη τη χώρα, με αποκορύφωμα την ανυπολόγιστου μεγέθους καταστροφή τής Βόρειας Εύβοιας το καλοκαίρι τού 2021, και η επικοινωνιακή τους διαχείριση.[5] Είναι απλώς μια μικρογραφία τής ευρύτερης εικόνας, εκείνου που συμβαίνει σε πλανητική κλίμακα και προωθείται υπό τη δικαιολογία τής «κλιματικής αλλαγής».

 

 

Αξίζει να παρατηρηθεί ο παραλληλισμός των συνεπαγωγών που μοχθεί να εδραιώσει ο καθεστωτικός λόγος:

 

πανδημία (κίνδυνος) —— εμβόλια γενετικής τεχνολογίας (λύση)

κλιματική αλλαγή (κίνδυνος) —— ενεργειακή μετάβαση (λύση)

 

δηλαδή: φύση = πρόβλημα, τεχνολογία = απάντηση. Και όπως τα εμβόλια γενετικής τεχνολογίας αυξάνουν τη νοσηρότητα που στάθηκε η δικαιολογία για την εισαγωγή τους, έτσι και η προτεινόμενη «ενεργειακή μετάβαση» αυξάνει τη φυσική καταστροφή που ήταν η δικαιολογία για την πρότασή της.

 

 

Πρέπει συνεπώς να δούμε τί κοινό έχουν τα «εμβόλια» και η «ενεργειακή μετάβαση» αν θέλουμε να καταλάβουμε τί είναι εκείνο που διακυβεύεται στις αναμορφώσεις τού παγκοσμίου συστήματος σήμερα. Για να το πω όσο πιο επιγραμματικά μπορώ, είναι η επίθεση του καρτέλ των ψηφιακών τεχνολογιών (γενετική, πληροφορική, βιοκυβερνητική, ρομποτική, κτλ.) με στόχο τον καθολικό τεχνολογικό έλεγχο της ζωής, από τη μία πλευρά, και τη δημιουργία μιας νέας πηγής κερδοφορίας ως απάντηση στη βαθιά και ανακυκλούμενη καπιταλιστική κρίση, από την άλλη. Στα 150 τρισ. δολάρια ανέρχεται ο προϋπολογισμός τής σχεδιαζόμενης ενεργειακής μετάβασης στις λεγόμενες «πράσινες τεχνολογίες» μάς λένε… Αληθινή πηγή ανάσας για ένα σύστημα που μοιάζει παγιδευμένο στη μάταιη χρηματοπιστωτική αναπαραγωγή μιας εικονικής αξίας!

 

 

Για να λειτουργήσει αυτό, χρειάζονται μονόπλευρες και παραμορφωτικές εξηγήσεις. Και, όπως συνήθως, αυτές έγκεινται στην ανάμιξη αληθών και ψευδών θέσεων ώστε να γίνει η σύγχυση αδιαπέρατη. Αιτία τής «πανδημίας» υποτίθεται πως ήταν ένας ιός – όχι η ανοσολογική αποδυνάμωση της ανθρωπότητας λόγω της επιβεβλημένης κοινωνικής, οικονομικής και ψυχικής δυστυχίας, αλλά και λόγω της χημικής επίθεσης που έχει δεχθεί και δέχεται από έναν ιατροφαρμακευτικό βομβαρδισμό, καταλήγοντας να μας πουν ότι αυτός ακριβώς ο ιατροφαρμακευτικός βομβαρδισμός θα μας σώσει από «επερχόμενες πανδημίες»! Με τον ίδιον τρόπο, αιτία τής «κλιματικής αλλαγής» υποτίθεται πως είναι οι εκπομπές CO2 – όχι η μόλυνση του πλανήτη και η προϊούσα περιβαλλοντική καταστροφή, από τον αφανισμό των τροπικών δασών, τη ρύπανση των ωκεανών και του υδροφόρου ορίζοντα από βιομηχανικά απόβλητα ή υποπροϊόντα τής πολεμικής βιομηχανίας, από πειράματα γεωμηχανικής, από την πολυτελή υπερκατανάλωση μιας ολιγάριθμης ελίτ, από την υπεράντληση φυσικών πόρων για προηγμένες τεχνολογικές εφαρμογές (μικροηλεκτρονική, ρομποτική, βιοτεχνολογία, νανοτεχνολογία, κ.ά.), καταλήγοντας να μας πουν ότι αυτές ακριβώς οι εφαρμογές είναι που θα σώσουν τον πλανήτη από την κλιματική κρίση!

 

 

Εκείνο που έχουν κοινό τα δύο project, το «υγειονομικό» και το «ενεργειακό», μπορούμε να πούμε χωρίς καμία δόση ειρωνείας, είναι μια οικολογική καταστροφή στο όνομα της «οικολογίας» και μια υγειονομική καταστροφή στο όνομα της «υγείας». Προωθούνται από την ίδια μερίδα τού διεθνούς κεφαλαίου – την πιο επιθετική κεφαλαιακή μερίδα σήμερα: το καρτέλ των ψηφιακών τεχνολογιών (που είναι οργανικά δεμένο με τον χρηματοοικονομικό κεφάλαιο, κυρίαρχο εδώ και τέσσερις δεκαετίες τουλάχιστον στη Δύση).[6] Το εν λόγω καρτέλ βρίσκεται σε σκληρό ανταγωνισμό με τον επιχειρηματικό τομέα των υδρογονανθράκων, που αντιπροσωπεύει μιαν άλλη μερίδα τού παγκόσμιου κεφαλαίου, πανίσχυρη μέχρι χθες αλλά σε σχετική υποχώρηση σήμερα. Ο λεγόμενος «κυβερνοχώρος» εξελίσσεται, πέραν οτιδήποτε άλλου, στον κλάδο τής οικονομίας με την υψηλότερη ένταση κεφαλαίου: χαρακτηριστικά τo 2018, πριν από τον «πανδημικό» εγκλεισμό, οι τέσσερις μεγαλύτεροι τεχνολογικοί γίγαντες —Google, Amazon, Facebook και Microsoft— πραγματοποίησαν μεγαλύτερες επενδύσεις (συνολικά 77,6 δισεκατομμύρια δολάρια) από τις τέσσερις μεγαλύτερες εταιρείες πετρελαίου, Shell, Exxon, BP και Chevron (συνολικά 71,5 δισεκατομμύρια δολάρια).[7] Σήμερα, οι συνδεόμενοι πόλεμοι της Δύσης στην Ουκρανία και στη Μέση Ανατολή μπορούν να διαβαστούν επίσης στο πλαίσιο αυτού του ανταγωνισμού, δεδομένου ότι οι πλουσιότερες σε φυσικό αέριο χώρες, η Ρωσία και το Ιράν, θα μπορούσαν μόνες τους να καλύψουν τις ενεργειακές ανάγκες τής ανθρωπότητας για τα επόμενα 80 χρόνια. Διαφορετική είναι η περίπτωση της Κίνας, η οποία φιλοδοξεί ν’ ανταγωνιστεί τη Δύση στον ίδιον αυτό νευραλγικό τομέα: στην επιθυμία της να γίνει κατασκευαστής και εξαγωγέας προϊόντων υψηλής τεχνολογίας εμφανίζεται ακόμη πιο φιλόδοξη από τις μοναρχίες τής Μ. Ανατολής· ο Τενγκ-Σιαοπίνγκ έχει από καιρό δηλώσει: «Η Μέση Ανατολή έχει πετρέλαιο, η Κίνα έχει σπάνιες γαίες» (το 75% του πλανήτη μαζί με τη Μογγολία).

 

 

Τί περιέχει ωστόσο η προτεινόμενη «ενεργειακή μετάβαση»; Μπορούμε να δούμε εν συντομία δύο δείγματα, τις ανεμογεννήτριες και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, από την άποψη της αποδοτικότητας όσο και του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος. Μία ανεμογεννήτρια 100 τόνων χρειάζεται για την κατασκευή της 20 τόνους αλουμινίου, 50 τόνους χάλυβα, κι έχει μάξιμουμ χρόνο ζωή 20 χρόνια· τα υλικά αυτά δεν ανακυκλώνονται. Το ρεύμα της είναι ασταθές (εξαρτάται από τη μεταβλητότητα των ανέμων) και δεν αποθηκεύεται (η απώλειά του υπολογίζεται άνω του 80%). Η λειτουργία των ανεμογεννητριών ερημώνει την έκταση από πανίδα δημιουργώντας γύρω τους μια πραγματικά νεκρή ζώνη, ενώ η τοποθέτησή τους καταστρέφει δάση και ορεινούς δρυμούς προκειμένου να ανοιχτούν δρόμοι για τη μεταφορά τους.[8]

 

 

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα λειτουργούν με μπαταρίες που έχουν χρόνο ζωής 10 χρόνια. Για την κατασκευή τους απαιτούνται μεγάλες ποσότητες σπάνιων μετάλλων – κοβάλτιο (εξορύσσεται κατά 60% στο Κογκό ), λίθιο (εξορύσσεται στην Αυστραλία, στη Νότιο Αφρική, στη Χιλή και στη Βραζιλία), γραφίτη (εξορύσσεται στην Ινδονησία και κατά 70% στην Κίνα) και τεράστιες ποσότητες χαλκού: για να επιτευχθεί ο στόχος να κυκλοφορούν 140 εκατ. αυτοκίνητα έως το 2030, θα πρέπει κατ’ έτος να εξορύσσονται 3 εκατομμύρια τόνοι χαλκού περισσότεροι από όσο σήμερα… Χρειάζεται επίσης ενέργεια για την παραγωγή των κινητήρων: αν αυτή δεν παραχθεί από λιγνίτη και ορυκτά καύσιμα, από πού θα παραχθεί; Ενδέχεται ν’ απαιτήσει την εξόρυξη ακόμη πιο σπάνιων μετάλλων, όπως τελούριο και νεοδύμιο, με ανυπολόγιστο κόστος (χρειάζονται επίσης αυτά για τις ανεμογεννήτριες). Η δυνατότητα λειτουργία τέτοιων αυτοκινήτων θα είναι αναγκαστικά περιορισμένη σε αρτηρίες τεχνολογικά συνδεδεμένες, πράγμα που απαιτεί νέα τεχνικά project και γιγάντιες εγκαταστάσεις αποθήκευσης, σταθμούς φόρτισης και την καλωδίωση των πόλεων με χαλκό. Οι εξορυκτικές βιομηχανίες μολύνουν τεραστίως το περιβάλλον, εξαντλούν βασικά αποθέματα πολύτιμων πηγών (όπως κατά κύριον λόγο τού νερού) και σκοτώνουν αργά τους ανθρώπους που εργάζονται σε αυτές. Πάνω απ’ όλα, είναι αδύνατη η ανακύκλωση τέτοιων υλικών (όπως συμβαίνει και με τα πυρηνικά), που σημαίνει ότι μπορούν πολύ γρήγορα να μεταβάλλουν τον πλανήτη σε ένα απέραντο νεκροταφείο αποβλήτων χωρίς δυνατότητα επανομαλοποίησης.

 

 

Ξαναθέτουμε λοιπόν το ερώτημα: τί καλείται ν’ αντισταθμίσει μια τέτοια πελώρια περιβαλλοντική θυσία; Συζητήσιμα είναι τρία ζητήματα που θα πρέπει να διακριθούν προσεκτικά μεταξύ τους. Πρώτον, εάν όντως παρατηρείται μια αλλαγή τού κλίματος που συνεπάγεται αυξημένες θερμοκρασίες σε όλες τις περιοχές τού πλανήτη. Δεύτερον, κι εφόσον αυτό ισχύει, κατά πόσον τελεί στα όρια του στατιστικώς προβλέψιμου για μακρές περιόδους ή εγγίζει ανησυχητικές τιμές με ανοδική προοπτική στο μέλλον. Και τρίτον, σε οιαδήποτε περίπτωση, ποιος είναι ο αιτιώδης παράγων γι’ αυτό.

 

 

Υπάρχει κατ’ αρχάς μία εσκεμμένη ασάφεια στη χρήση τού ίδιου τού όρου «κλίμα». Η γη έχει πολλά διαφορετικά «κλίματα» σε διαφορετικές ζώνες. Είναι άκρως παραπλανητικό να προσπαθούμε να περιγράψουμε τη θερμοκρασία τής γης με έναν αριθμό. Ποιος ακριβές θα ήταν αυτός; Αν για παράδειγμα πάρουμε τις θερμοκρασίες διαφόρων σημείων του πλανήτη, π.χ. του Έβερεστ και της Νεκράς Θάλασσας, και βγάλουμε μέσους όρους, σημαίνει άραγε αυτό κάτι; Και όμως, αυτό κάνουν: στους μετεωρολογικούς σταθμούς μετρούν τη «μέση θερμοκρασία» 30 ετών κι εν συνεχεία εξομαλύνουν τις αποκλίσεις που είναι κατά κανόνα πολύ μεγάλες. Η διασπορά των θερμοκρασιών γύρω από τη μέση τιμή είναι τεράστια, κάνοντας αδύνατο να βγει από τέτοιες μετρήσεις κάποια αξιόπιστη εικόνα. Αλλ’ ακόμη και αν μπορούσαμε να προσδιορίσουμε μια μεταβολή τής θερμοκρασίας για μερικά δεκαδικά τού ενός βαθμού, αυτή θα ήταν μία ασήμαντη παράμετρος ανάμεσα στις πολλές που συνιστούν το κλίμα. Το κλίμα, ως σύστημα, είναι πολύ πιο περίπλοκο από τη φυσική και τη χημεία, και αγνοεί τις εξισώσεις που χρησιμοποιούνται στα μαθηματικά μοντέλα με τα οποία αρέσκονται να παίζουν οι στατιστικολόγοι.[9]

 

 

Επιστημονικά μιλώντας, ο όρος «κλιματική αλλαγή» είναι κενός νοήματος, διότι η αλλαγή εμπεριέχεται στον ίδιον τον ορισμό τού κλίματος. Διαφορετικό νόημα έχει ο όρος «κλιματική κρίση» που τείνει όλο και περισσότερο να χρησιμοποιείται στη θέση τού προηγούμενου, για να υπονοήσει ανησυχητικές και μη αναστρέψιμες συνέπειες. Πώς τεκμηριώνεται αυτή η θέση; Ένα επιχείρημα που συνήθως προβάλλουν οι κήρυκες της κλιματικής κρίσης —με επικεφαλής την IPCC («Διακυβερνητική Επιτροπή για την Κλιματική Αλλαγή» υπό την αιγίδα τού ΟΗΕ)— είναι τα «ακραία καιρικά φαινόμενα» που φαίνεται να έχουν πολλαπλασιαστεί τελευταία κι ευθύνονται για πολλές «φυσικές καταστροφές». Και η γενική τάση είναι ν’ αποδίδονται αυτά στο «φαινόμενο του θερμοκηπίου», που εξηγείται σαν μια «ζεστή κουβέρτα» η οποία σκεπάζει την επιφάνεια της γης, οφειλόμενη στην αύξηση των «αερίων θερμοκηπίου» (μεθάνιο, οξείδιο του αζώτου και κυρίως CO2) για τα οποία ενοχοποιείται όχι μόνο η καύση υγρών καυσίμων αλλά και η γεωργία και η κτηνοτροφία. Σύμφωνα με όλες τις έγκυρες μετρήσεις, ωστόσο, τα αέρια αυτά δεν ξεπερνούν ένα 2,4% τής ατμοσφαίρας (του οποίου το 98% περίπου είναι υδρατμοί) ενώ το CO 2 συνιστά μόνο το 1,6% του συνόλου των εν λόγω αερίων. Έχει αυξηθεί, λένε, κατά 40% από την προβιομηχανική εποχή – αλλά πώς γίνονταν οι μετρήσεις στην προβιομηχανική εποχή;

 

 

Δεν μιλάμε μόνο για το παράλογο της ιδέας τού να δαπανώνται τρισεκατομμύρια για την απομάκρυνση από τα υγρά καύσιμα ενόσω καμία μορφή ασφαλέστερης, φτηνότερης και φιλικότερης προς το περιβάλλον ενέργειας δεν έχει ακόμα βρεθεί[10], πόσο μάλλον τού να καταστραφεί η γεωργία και να προκληθεί πείνα και δυστυχία σε ολόκληρους πληθυσμούς για τη μείωση τέτοιων ελαχίστων ποσοτήτων… Μιλάμε για στρέβλωση της ίδιας τής λογικής που πλήττει τη στοιχειώδη ικανότητά μας για σκέψη και κρίση. Το CO2 υπάρχει στην ατμόσφαιρα εδώ και 4,5 δισ. χρόνια (όση είναι η ηλικία τής γης) κι ευθύνεται για την απαρχή τής ζωής και της φωτοσύνθεσης. Παίζει πράγματι ρόλο ρυθμιστή τής θερμοκρασίας και στις θερμοκρασιακές διακυμάνσεις των τελευταίων 800.000 χρόνων στη γη (ακόμη και όταν δεν υπήρχε καθόλου ανθρώπινη δραστηριότητα) η αύξηση της θερμοκρασίας έτεινε να συνδέεται με την αύξηση του CO 2 – αλλά ποια είναι η αιτιώδης σχέση; Όλοι πιστεύουν πως η αύξηση του CO2 προκαλεί άνοδο της θερμοκρασίας, αλλά ελάχιστοι σκέφτονται το αντίστροφο. Στην πραγματικότητα, η αύξηση της θερμοκρασίας ευνοεί την έκλυση CO2 από τους ωκεανούς ενώ ταυτόχρονα ευνοεί την ανάπτυξη βλάστησης.[11] Με βάση τα δεδομένα των τελευταίων 40 ετών, διαπιστώνεται ότι η μεταβολή τής θερμοκρασίας προηγείται της αύξησης του CO2 . Εξ άλλου, υπάρχουν εκατοντάδες άλλοι παράγοντες που μπορούν να συσχετιστούν στατιστικά με τη θερμοκρασία και κανείς δεν επιχειρεί να τους συσχετίσει.

 

 

Έτσι, η ρύπανση του αέρα, του εδάφους και του νερού —η οξίνιση των ωκεανών και η ποσότητα των αερολυμάτων στην ατμόσφαιρα, η μόλυνση από φυτοφάρμακα, πλαστικά και πυρηνικά απόβλητα, ο κύκλος τού αζώτου και του φωσφόρου στο περιβάλλον και ιδιαίτερα στις ευαίσθητες θαλάσσιες υφαλοκρηπίδες— μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα· το CO2 βαφτίζεται ρύπος που μπαίνει σε χρηματιστήριο δικαιωμάτων εκπομπής ενώ οι πραγματικοί ρύποι δεν λαμβάνονται υπόψιν ούτε μετριούνται.

 

 

Τί ρόλο έχουν όλοι αυτοί οι παράγοντες στην παραγωγή των λεγόμενων ακραίων καιρικών φαινομένων; Και τί ρόλο έχει προπάντων η γεωμηχανική τού κλίματος, η οποία αναπτύσσεται από το 1949 υπό την αιγίδα τής DARPA, της υπηρεσίας τού Αμερικανικού Στρατού, πρωτίστως για πολεμικούς σκοπούς (χρησιμοποιήθηκε εκτενώς στο Πόλεμο του Βιετνάμ) και σήμερα τουλάχιστον 50 χώρες αναπτύσσουν τέτοια προγράμματα για στοχευμένες κλιματικές παρεμβάσεις;[12] Τί συνέπειες μπορεί να έχει στην αυτορρύθμιση ενός ευφυούς και πολύπλοκου συστήματος οιαδήποτε τεχνική παρέμβαση που αδυνατεί να κατανοήσει τη λειτουργία τού όλου – όπως ακριβώς οι γενετικές παρεμβάσεις στους έμβιους οργανισμούς;

 

 

Ένα άρρωστο περιβάλλον είναι η συνέπεια ενός άρρωστου πολιτισμού. Μπορούμε ασφαλώς να μιλάμε για οικολογική κρίση, αλλ’ αυτή είναι προϊόν μιας προϊούσας περιβαλλοντικής καταστροφής και όχι μιας «κλιματικής αλλαγής» του είδους που προπαγανδίζεται από τους ίδιους κύκλους οι οποίοι είναι υπεύθυνοι για την πρώτη. Η προτεινόμενη «οικολογική μετάβαση» είναι στην πραγματικότητα, και σε πρώτο τουλάχιστον βήμα, μια οικονομική μετάβαση: μια μορφή οικοκαπιταλισμού —για να θυμηθούμε έναν χρησιμοποιημένο στο παρελθόν όρο[13]— που έχει επινοήσει ένα νέο προϊόν το οποίο υπόσχεται αθρόα κερδοφορία για τους παραγωγούς του αδιαφορώντας για τις πολλαπλάσιες περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Επιδοτήσεις ΑΠΕ, εμπόριο ρύπων, χρηματιστήριο ενέργειας αποσκοπούν ασφαλώς στο να προωθούνται πηγές ενέργειας που είναι ιδιωτικές εις βάρος άλλων οι οποίες ήταν συνήθως δημόσιες (άνθρακας, υδροηλεκτρικά, πυρηνικά). Δεν πρόκειται όμως μόνο για το ότι η ενέργεια μετατρέπεται από κοινωνικό αγαθό σε εμπόρευμα με τα κέρδη να πηγαίνουν σε μεσάζοντες· ακόμη περισσότερο σήμερα, πρόκειται για το ότι ο έλεγχός των πηγών της —είναι ίδιον των νέων τεχνολογιών— γίνεται όλο και πιο μονοπωλιακός, με την πρόσβαση σε αυτόν να περιορίζεται σε όλο και μικρότερες, οικονομικά και τεχνικά ισχυρές ομάδες.

 

 

Μία πρόσθετη διάσταση είναι η απενοχοποίηση των κυβερνήσεων και η μεταφορά της ευθύνης στον γενικό πληθυσμό. Αλλά ούτε εδώ τελειώνει το πράγμα. Σημαντικότερη πιθανώς από τους υπολογισμούς κερδοφορίας, τουλάχιστον για τα υψηλότερα κλιμάκια των σχεδιαστών, είναι η δυνατότητα ολοκληρωτικού ελέγχου των πληθυσμών: η χειραγώγηση των ανθρώπων ώστε να αποδέχονται οιεσδήποτε επιβαλλόμενες πολιτικές και, ως μέρος αυτού, η εκτροπή τής διαμαρτυρίας ή της δυσαρέσκειας σε δρόμους ανώδυνους για το σύστημα εξουσίας. Αποφασιστική εν προκειμένω ήταν η «εξημέρωση» του οικολογικού κινήματος που στη δεκαετία τού ’70 πρόβαλε σαν ένα ριζοσπαστικό αντικαπιταλιστικό ρεύμα. Πέραν οτιδήποτε άλλου, η ρητορική τής «κλιματικής κρίσης» οδηγεί στις ημέρες μας κινήματα νεολαίας και περιβαλλοντικούς ακτιβιστές σε παραπλανητικούς στόχους οι οποίοι ελάχιστα απειλούν την ωμή ταξική και ιεραρχική δομή τού παγκόσμιου συστήματος, που επιδεικνύει μια θαυμαστή ικανότητα ν’ αφομοιώνει τις αντιδράσεις υπέρ της δικής του διαιώνισης (όπως η «woke ατζέντα» αφομοίωσε το κίνημα σεξουαλικής απελευθέρωσης των δεκαετιών τού ’60 και του ’70, με τη θεμελιώδη του απειλή για τους αστικούς θεσμούς, σ’ ένα φιλελεύθερο lifestyle απολύτως συμβατό με τις νέες τεχνοκαπιταλιστικές αναμορφώσεις).

 

~.~

 

[ 1 ] Δυσκολεύεται κανείς να διακρίνει τη ρητορική τού Αλέξη Τσίπρα εδώ από τη ρητορική και τη φρασεολογία τού Κυριάκου Μητσοτάκη. Εν τω μεταξύ, μετά την εκλογική ήττα τού Ιουνίου 2023, την επαύριο της παραίτησής του και στην προοπτική αναζήτησης νέας ηγεσίας, ακούσαμε την τότε υποψήφια Έφη Αχτσιόγλου να δηλώνει (στον OPEN) ότι οραματίζεται «ένα κόμμα δομών, που θα λειτουργεί μεθοδικά και… τεχνοκρατικά» (!).

[2] Για την ιστορία των αλληλοαναιρούμενων αφηγημάτων περί «κλιματικής αλλαγής» σε όλη τη διάρκεια του εικοστού αιώνα, και για τις ιδεολογικές διαστάσεις του αφηγήματος σήμερα, βλ. το εξαιρετικά διαφωτιστικό βίντεο του καθηγητή στο ΕΜΠ Νίκου Μαμάση: The communication of climate change (Η επικοινωνία της κλιματικής αλλαγής).

[3] Τα περιβαλλοντικά συστήματα, όπως θα έπρεπε να είναι γνωστό, διέπονται από χαοτική συμπεριφορά και η προβλεψιμότητά τους εξανεμίζεται πολύ γρήγορα. Το ίδιο ισχύει για όλους τους έμβιους οργανισμούς, και το κλίμα στο γήινο σύστημα λειτουργεί με τον ίδιον υπερπολύπλοκο τρόπο που λειτουργεί ο ανοσοποιητικός μηχανισμός στα έμβια όντα. Μια τέτοια εικόνα τού γήινου συστήματος ως έμβιου οργανισμού, βιοκυβερνητικά αυτορρυθμιζόμενου, ζωγράφισαν με απαράμιλλη παραστατικότητα στη δεκαετία τού ’70 ένας χημικός, ο J.E. Lovelock, και μια βιολόγος, η Lynn Margoulis, στις ΗΠΑ. Για μια εύληπτη σύνοψη αυτού που έγινε γνωστό ως «η θεωρία τής Γαίας», βλ. J.E. Lovelock, Γαία. Μια νέα θεώρηση στη ζωή τού πλανήτη, μετ. Αλέξης Πετίδης (Aquarius/Novapress: Αθήνα 1993 [1978]). Από αυτή την κατανόηση προκύπτουν δύο συνέπειες: πρώτον, ότι κάθε μακρόχρονη κλιματική πρόβλεψη είναι μάταιη και αυθαίρετη· και, δεύτερον, ότι κάθε ανθρώπινη παρέμβαση σε τόσο σύνθετα αυτορρυθμιζόμενα σύστημα (όπως η γενετική παρέμβαση σε ζώντες οργανισμούς και η γεωμηχανική στο κλίμα) οδηγεί σε συνέπειες που είναι ανθρωπίνως αδύνατον να προβλεφθούν και να ελεγχθούν.

[4] Για το ολέθριο υγειονομικό και κοινωνικό αποτύπωμα των «υγειονομικών μέτρων ενάντια στην «πανδημία», και μόνο στην Ελλάδα, θα αρκεστώ να παραπέμψω εδώ στην ποιοτική έρευνα δύο κοινωνικών ανθρωπολόγων, της Έρης Σαμικού και του Λάζαρου Τεντόμα, Πήραμε τις ζωές μας πίσω; Μια ανθρωπολογική μελέτη για τον (μετα)πανδημικό λόγο στην Ελλάδα (Αλήστου Μνήμης: Αθήνα 2023). Στοιχεία μάς κατακλύζουν σε κάθε περίπτωση από διάφορες πηγές, εγχώριες και διεθνείς, για όποιον θέλει να τα αναζητήσει.

[5] Εξαιρετικά αποκαλυπτικό επί του προκειμένου είναι το ντοκυμανταίρ-έρευνα της Νέλλης Ψαρρού και του Ιωάννη Λαζάρου Β. Εύβοια – Το σχέδιο, Μέρος 1ο: «8 δέκατα και αναφορά»· Μέρος 2ο : «Πάρτι συνεργειών» (2021/22): https://www.youtube.com/watch?v=bLPIHCfzTf4&ab_channel=jpastos και https://www.youtube.com/watch?v=mOwGkA8se6Q&ab_channel=%CE%BF-ThePlan. Η αξία του έγκειται στο ότι έδειξε πως κάτι που προβλήθηκε ως «φυσική καταστροφή» ήταν εξ ολοκλήρου πολιτικά σχεδιασμένο και σκόπιμο· και σκοπός ήταν ακριβώς να υφαρπαχθεί ένα κομμάτι φύσης από την κοινή χρήση και να υπαχθεί σε επιχειρηματικό έλεγχο και κερδοφορία.

[6] Προμαχώνας αυτού του εξαιρετικά επιθετικού κεφαλαιοκρατικού συνασπισμού είναι το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ (με αδελφό θεσμό τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας), και βίβλος του το τερατούργημα των Klauss Schwab & Thierry Malleret, Η μεγάλη επανεκκίνηση, μετ.-επιμ. Αριάδνη Αλαβάνου (Λιβάνη: Αθήνα 2021). Είναι αμφίβολο κατά πόσον η ανθρωπότητα, με όλη την διαφαινόμενη αλλοτρίωσή της, θα μπορούσε ποτέ ν’ ανεχθεί τόσο δυσοίωνους σχεδιασμούς εις βάρος της – αλλά είναι επίσης ενδεικτικό του απύθμενου μίσους για την ανθρωπότητα που τρέφει μια τέτοια παγκόσμια ελίτ η οποία έχει βαρύνοντα ρόλο στη διαχείριση του πλανήτη.

[7] Για λεπτομερέστερα στοιχεία, βλ. Evgeny Morozov, “The illusion of the once free Ιnternet”, NRC Handelsblad, 5 Απριλίου 2019. Για τις ολοκληρωτικές δυνατότητες αυτού του τεχνοσυστήματος, τον κυβερνοπόλεμο, την ψηφιακή κατασκοπεία και τη διείσδυση του ελέγχου στην κοινωνία, βλ. επίσης του ιδίου, The Νet Delusion: The Dark Side of Internet Freedom (www.PublicAffairsBooks.com 2011). Για τις διασυνδέσεις ανάμεσα στην καθολική ψηφιοποίηση, τη ρητορική τής κλιματικής κρίσης και τους σχεδιασμούς μείωσης του πληθυσμού, βλ. τη συζήτηση τού Νίκου Προγούλη, της 26ης Οκτωβρίου 2022, με τον Άρη Λαμπρόπουλο: https://www.youtube.com/watch?v=xoGtEPM0c48.

[8] Για την απάτη των ΑΠΕ, και ειδικότερα για το πρόγραμμα εγκατάστασης ανεμογεννητριών στην Ελλάδα, βλ. επίσης το καλά τεκμηριωμένο ντοκυμανταίρ τού Νασίμ Αλάτρας Ο ασκός τού Αιόλου (2020): https://www.youtube.com/watch?v=DOYWmxr4GsM&ab_channel=%CE-WindbagofAeolus. Απομυθοποιεί τη λεγόμενη «πράσινη ανάπτυξη» και την «καθαρή ενέργεια» και καθιστά ορατό τον εμπορικό ρόλο των μεγάλων ενεργειακών ομίλων.

[9] Σε πρόσφατη συνέντευξή του (https://www.youtube.com/watch?v=tXGWeO0KXlU) ο Richard Siegmund Lindzen, ατμοσφαιρικός φυσικός με διακεκριμένη υπηρεσία ως καθηγητής μετεωρολογίας στο Χάρβαρντ και στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο τής Μασαχουσέτης, γνωστός ιδιαίτερα για το έργο του στη δυναμική τής μέσης ατμοσφαίρας, τις ατμοσφαιρικές παλίρροιες και τη φωτοχημεία τού όζοντος, δέχεται ότι η «μέση θερμοκρασίας τής γης» —με όλες τις προαναφερθείσες επιφυλάξεις που επιδέχεται ο όρος— έχει ανέβει σχεδόν 1 βαθμό από το τέλος τής «μικρής εποχής των παγετώνων» (1300-1850 μ.Χ.), εξηγώντας ότι τέτοιες μικρές αυξομειώσεις έχουν συμβεί πολλές φορές και δεν έχουν αφεαυτών τίποτε το ανησυχητικό. Διευκρινίζει ότι στην τροπική ζώνη το «φαινόμενο του θερμοκηπίου» παίζει μεν σημαντικό ρόλο, αλλά εάν η θερμοκρασία στην τροπική ζώνη ανέβει κατά 1 ή 2 βαθμούς, αυτό επ’ ουδενί ενισχύεται (πολλαπλασιάζεται) στους πόλους· και, σε κάθε περίπτωση, υποδεικνύει την πολλαπλότητα των παραγόντων που υπεισέρχονται σε τέτοιες διακυμάνσεις, ολότελα άσχετων με την τρέχουσα ρητορική.

[10] Για αρκετούς λόγους θα ήταν σοφό να προσανατολιστούμε σε έναν πολιτισμό με χαμηλότερη κατανάλωση άνθρακα, τουλάχιστον για τον λόγο ότι τα πετρελαιοειδή είναι αναλώσιμα καύσιμα και τα αποθέματά τους δεν είναι ανεξάντλητα. Το όντως ανησυχητικό ερώτημα είναι όμως: κι αν, εντός τού υπάρχοντος παραγωγικού μοντέλου, βρίσκονταν άλλες πηγές ενέργειας, ασφαλέστερες, φτηνότερες και φιλικότερες προς το περιβάλλον, θα τους επιτρεπόταν άραγε να εισαχθούν σε μαζική χρήση εάν δεν ήταν ακριβές, συνεπώς εμπορεύσιμες και διαθέσιμες για επιχειρηματική κερδοφορία;

[11] Μια πολύτιμη παρακαταθήκη σχετικών στοιχείων, ευφυώς αναλυμένων, είναι το έργο τού Δημήτρη Κουτσογιάννη, καθηγητή Υδρολογίας και Ανάλυσης Συστημάτων Υδραυλικών Έργων στο ΕΜΠ, διευθυντή τού Τομέα Υδατικών Πόρων και Περιβάλλοντος, και συντάκτη πολλών διεθνών περιοδικών στο πεδίο του. Ενδεικτικά, βλ. D. Koutsoyiannis, “Stochastic assessment of temperature – CO₂ causal relationship in climate from the Phanerozoic through modern times”, Mathematical Biosciences and Engineering, 21 (7): 6560–6602 (2024)· Stochastics of Hydroclimatic Extremes – A Cool Look at Risk (Kallipos Open Academic Editions: Αθήνα 2023)· και την επιστημονική του αντιπαράθεση με τον καθ. Δημήτρη Λάλα, στις 16 Νοεμβρίου 2011, στο πλαίσιο εκδήλωσης στο Ίδρυμα Ευγενίδου με θέμα «Το κλίμα τής γης αλλάζει ή το αλλάζουμε;»: https://www.blod.gr/lectures/to-klima-tis-gis-allazei-i-to-allazoume/.

[12] Μερικά ενδιαφέροντα στοιχεία για την DARPA, για τις εταιρείες γεωμηχανικής και τις τρέχουσες πρακτικές κλιματικής παρέμβασης δίνει ο Γιώργος Ρωμανός σε συζήτησή του τής 23ης Σεπτεμβρίου 2023 με τον Άρη Λαμπρόπουλο: https://www.youtube.com/watch?v=n–eU6_5PBI.

[13] Ένα από τα πρώτα βιβλία που έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου αυτής της εξέλιξης, και μπορούμε να πούμε αρκετά νωρίς, ήταν της Rita Madotto, Ο οικοκαπιταλισμός. Το περιβάλλον ως μεγάλη επιχείρηση, μετ. Καίτη Μάρακα (Στάχυ: Αθήνα 1996 [1993]). Για ορισμένες προεκτάσεις αυτής της συζήτησης, βλ. Τάκη Νικολόπουλου, Σκιές από το μέλλον. Δυσδιάκριτες πτυχές τής οικοκλιματικής κρίσης (Εκδόσεις των Συναδέλφων: Αθήνα 2021).

 

[----->]