Δεν γνώριζε ότι κόβονται εισιτήρια ενώ το πλοίο εμφανίζεται
στις Αζόρες παραδέχεται ο πρώην αναπληρωτής Υπ. Ναυτιλίας
O
πρώην
αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός
απαντά αναλυτικά στα ερωτήματα που προέκυψαν από το δημοσίευμα του Περιοδικού
για το πρόβλημα ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Ανάφης που δημιουργήθηκε τη φετινή
σεζόν, όταν το πλοίο «Aqua Jewel» της Seajets.
Υπενθυμίζουμε ότι το πλοίο που
ήταν δρομολογημένο στην εν λόγω επιδοτούμενη άγονη γραμμή, ναυλώθηκε -σύμφωνα
με δημοσιεύματα- στις Αζόρες από την Atanticonline, μέσα στον Ιούνιο, και αυτό,
όπως κατήγγειλαν, μεταξύ άλλων, κάτοικοι και επιχειρηματίες του νησιού, και σε
επιστολές τους προς τη Seajets, στις 12 Ιουνίου (εδώ) και στις 7 Ιουλίου (εδώ),
αλλά και με επιστολή τους στον πρώην υπουργό Ναυτιλίας Φώτη Κουβέλη στις 22
Ιουνίου (εδώ), χωρίς έγκαιρη μέριμνα για αναπλήρωση του κενού που
δημιουργήθηκε, με αντικατάσταση που συχνά περιλάμβανε τουριστικά πλοιάρια και
χωρίς έγκαιρη ενημέρωση από την εταιρεία για τις όποιες ακυρώσεις και αλλαγές
δρομολογίων.
Σε μια σημαντική τοποθέτηση, ο πρώην αναπληρωτής υπουργός
Νεκτάριος Σαντορινιός απαντά πως δεν γνώριζε ότι η εταιρεία συνέχιζε να εκδίδει
εισιτήρια με το «Aqua Jewel» για ένα διάστημα και ενώ το πλοίο ταξίδευε προς ή
ήταν ήδη στις Αζόρες. Στο καίριο ερώτημα αν τα χρήματα της επιδότησης θα δοθούν
για δρομολόγια που ακυρώθηκαν ή εκτελέστηκαν ελλιπώς, απαντά κατηγορηματικά πως
«όταν δεν εκτελείται δρομολόγιο, δεν πληρώνεται».
Αναφορικά με την άδεια
ακινησίας για το πλοίο για «εκτέλεση εργασιών ετήσιας συντήρησης και
επιθεώρησης», την οποία ο ίδιος υπέγραψε για τις 5 και 8 Ιουλίου, κι ενώ το
πλοίο δημοσιευόταν πως είχε ήδη ξεκινήσει δρομολόγια στις Αζόρες, ο πρώην
αναπληρωτής υπουργός απαντά ότι κάθε πλοίο δικαιούται συνολική δίμηνη ακινησία
και, όταν είναι σε ακινησία, η εταιρεία δεν υποχρεούται να το αντικαταστήσει.
Δημιουργείται, ωστόσο, η απορία κατά πόσο μπορεί να δοθεί ακινησία σε ένα πλοίο
που δεν είναι ακίνητο και κατά πόσο συνιστά στάση ευθύνης να δίνεται τέτοια
άδεια, χωρίς, όπως φαίνεται, να έχει διασφαλιστεί προηγουμένως η συνέχιση της
εύρυθμης λειτουργίας της γραμμής εν μέσω θερινής σεζόν, και ειδικά όταν
πρόκειται για την άγονη γραμμή.
Σε κάθε περίπτωση, ένα κομβικό ζήτημα που προκύπτει είναι εάν
και κατά πόσο, εντός του ισχύοντος σχετικού νομοθετικού πλαισίου, είναι εφικτό
να ελεγχθεί, όπως αρμόζει σε ευνομούμενο κράτος, η συνέπεια των πλοίων που
είναι δρομολογημένα κυρίως στην άγονη γραμμή, ώστε να αποφεύγεται, τόσο η
απομόνωση των κατοίκων των νησιών (λόγος για τον οποίο, άλλωστε, επιδοτείται η άγονη
γραμμή) και η οικονομική τους ζημία από την διατάραξη της τουριστικής σεζόν,
αλλά και το να πληγεί η εικόνα της χώρας στο εξωτερικό από τις αλγεινές
εντυπώσεις που αφήνει σε Έλληνες και ξένους τουρίστες η μη εύρυθμη λειτουργία
μιας τόσο κομβικής ακτοπλοϊκής γραμμής.
Επισημαίνεται ότι με την αντικατάσταση του «Aqua Jewel» από το
«Andros Jet» , περί τα μέσα Ιουλίου, τα δρομολόγια από και προς Ανάφη της
συγκεκριμένης γραμμής φαίνεται πλέον να εξυπηρετούνται κανονικά. Επιπλέον, την
Ανάφη προσεγγίζει από τις 26 Ιουνίου και το Blue Star Patmos, με απόφαση που
ανακοινώθηκε στις 25 Ιουνίου.
Σημειώνεται, ότι, το σχετικό ρεπορτάζ του Περιοδικού συνέπεσε
με τις εθνικές εκλογές, οπότε και ήταν ανέφικτο να ζητηθούν οι τοποθετήσεις του
πρώην αναπληρωτή υπουργού, που έχει υπογράψει τη σχετική σύμβαση ανάθεσης
δημόσιας υπηρεσίας με την εταιρεία και τις πρόσφατες σχετικές αποφάσεις, του
νυν υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Ιωάννη Πλακιωτάκη και της
Seajets, οι οποίες, ωστόσο, ζητήθηκαν αμέσως μετά. Είμαστε σε αναμονή της
απάντησης του νυν υπουργού. Από τη Seajets, εκπρόσωπος της εταιρείας μας
παρέπεμψε να μιλήσουμε με τον υπεύθυνο Ανάπτυξης και Στρατηγικού Σχεδιασμού
Μάριο Ηλιόπουλο για να τοποθετηθεί σχετικά, το τηλεφωνικό ραντεβού με τον οποίο
ωστόσο στη συνέχεια ακυρώθηκε από τον ίδιο εκπρόσωπο.
Ακολουθούν οι πλήρεις απαντήσεις του πρώην αναπληρωτή υπουργού
Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριου Σαντορινιού:
-Γνωρίζατε, ως αναπληρωτής υπουργός, ότι το επιδοτούμενο
για συγκεκριμένα δρομολόγια «Aqua Jewel» είναι ναυλωμένο στις Αζόρες από τον
Ιούνιο – σύμφωνα με τα όσα έχουν δημοσιευτεί και από το πού εντοπίζεται το
πλοίο; Σημειώνεται ότι απόφαση στις 5 Ιουλίου φέρει την υπογραφή σας
(αναφέρεται στο ρεπορτάζ) για αντικατάσταση του Aqua Jewel «λόγω ακινησίας» για
συντήρηση, ενώ το πλοίο ήταν ήδη εκτός ελληνικών χωρικών υδάτων.
«Θα πρέπει να σημειωθεί
εξαρχής ότι το πεδίο εφαρμογής τόσο για τις ελεύθερες δρομολογήσεις των πλοίων
της ακτοπλοΐας όσο και για τις επιδοτούμενες δρομολογήσεις είναι ο νόμος 2932/2001
(Α΄145). Πιο συγκεκριμένα, στο άρθρο έκτο του υπόψη νόμου μεταξύ άλλων προβλέπεται
και η δίμηνη ακινησία των πλοίων της ακτοπλοΐας για ετήσια συντήρηση και τυχόν
επισκευή τους. Ως εκ τούτου, έχουμε από τη μια πλευρά την ετησία
δρομολόγηση ενός πλοίου, σε δρομολογιακές γραμμές (είτε ελεύθερες είτε
επιδοτούμενες) του δικτύου ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και από την άλλη τη νόμιμη
δεκάμηνη δραστηριοποίησή του. Το δίμηνο αυτό κενό, όπως είναι προφανές γίνεται
πιο ορατό στις επιδοτούμενες δρομολογιακές γραμμές, λόγω της έλλειψης του
επιχειρηματικού ενδιαφέροντος, και λιγότερο στις ελεύθερες γραμμές όπου ο
ανταγωνισμός «κλείνει» τα κενά που δημιουργούνται.
Κατά την επίμαχη περίοδο που αναφέρεστε το πλοίο
είχε αιτηθεί και είχε λάβει μέρος της δίμηνης ακινησίας του. Το
ερώτημα που τίθεται είναι εάν κατά το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα η ανάδοχος
εταιρεία όφειλε, σύμφωνα με το νόμο και τη συναφθείσα σύμβαση, να
αντικαταστήσει το πλοίο του ή όχι; Όπως και η ίδια διαπιστώσατε από τη σύμβαση,
η οποία είναι απόρροια της προκήρυξης, η οποία επίσης είναι απόρροια του νόμου,
η αντικατάσταση του πλοίου είναι δυνητική και όχι υποχρεωτική κατά το υπόψη
χρονικό διάστημα της δίμηνης ακινησίας. Επισημαίνεται ότι τα προαναφερόμενα
αφορούν όλες τις ανάδοχες εταιρείες και όχι μόνον τη συγκεκριμένη εταιρεία,
γεγονός που μπορείτε να το επιβεβαιώσετε και από άλλες εταιρείες του χώρου.
Σημειώνεται επίσης ότι η υπόψη αντικατάσταση
πραγματοποιήθηκε κατόπιν έντονων πιέσεών μου προς την ανάδοχο εταιρεία
προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι εκλογείς.
Αναφορικά δε με το γεγονός ότι η σύμβαση αναφέρει ότι η
εκτέλεση των δρομολογίων είναι υποχρεωτική για τον ανάδοχο, γίνεται πλέον
αντιληπτό ότι η υποχρέωση αυτή δεν ισχύει κατά την δίμηνη ακινησία (διακοπή
δρομολογίων) του πλοίου, ενώ παράλληλα είναι σύνηθες το φαινόμενο την συντήρησή
του ένα πλοίο να την πραγματοποιεί σε λιμένα του εξωτερικού.
Τέλος σχετικά με την αντικατάσταση ενός πλοίου είτε αυτό
λειτουργεί σε ελεύθερες, είτε σε επιδοτούμενες γραμμές, αυτή είναι δυνατή
σύμφωνα και με τις διατάξεις του νόμου και εν προκειμένου της προκήρυξης και
της συναφθείσας σύμβασης. Στο πλαίσιο αυτό, εφόσον ένα πλοίο αντικατασταθεί στα
δρομολόγιά του από άλλο πλοίο για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα σύμφωνα με τους
προβλεπόμενους όρους το αντικαθιστούμενο πλοίο (το οποίο δεν έχει υποχρέωση
εκτέλεσης δρομολογίων καθόσον η υποχρέωση αυτή έχει «περάσει» στο
αντικαθιστέν), είναι πλέον ελεύθερο να
δραστηριοποιηθεί όπου επιθυμεί η πλοιοκτήτρια εταιρεία για το ίδιο πάντα
διάστημα (μετά τη λήξη της αντικατάστασης το πλοίο υποχρεούται να επιστρέψει
στα δρομολόγια της σύμβασης)».
-Γνωρίζατε, ως αναπληρωτής υπουργός, ότι το «Caldera
Vista», που εγκρίθηκε να αντικαταστήσει το «Aqua Jewel» για το διάστημα 5-9
Ιουλίου, δεν προσέγγισε την Ανάφη, ενώ έχουν καταγραφεί αρκετές περιπτώσεις
στις οποίες η εταιρεία έχει στείλει πλοιάρια αναψυχής (π.χ. «Μαΐστρος») για να
μεταφέρουν τους επιβάτες στη Σαντορίνη, και από κει πλέον να φύγουν με
συμβατικό πλοίο ή ταχύπλοο για τον προορισμό τους;
«Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στην προσπάθεια που καταβάλλεται
για να αντικατασταθεί ένα πλοίο με ένα άλλο δεν είναι πάντοτε εφικτή η μέγιστη
δυνατή εξυπηρέτηση για το επιβατικό κοινό. Στην περίπτωση που αναφέρεστε, όντως
το «Caldera Vista», λόγω τεχνικών δυσκολιών, δεν δύνατο να προσεγγίσει το λιμένα
της ΑΝΑΦΗΣ, το οποίο ωστόσο προσεγγίζει κατά τη παρούσα χρονική περίοδο
το Andros Jet, το οποίο διαθέτει άλλα χαρακτηριστικά. Σε κάθε περίπτωση
η μη προσέγγιση του πλοίου στην ΑΝΑΦΗ, σύμφωνα και με τους όρους της
συναφθείσας σύμβασης (άρθρο V), οδηγεί στην περικοπή του μισθώματος για την
ανάδοχο.
Για την πληρέστερη ενημέρωσή σας, το ίδιο πρόβλημα
αντιμετωπίσαμε και κατά την αντικατάσταση του πλοίου ΕΞΠΡΕΣ ΠΗΓΑΣΟΣ από το
πλοίο ΔΙΑΓΟΡΑΣ, το οποίο επίσης λόγω τεχνικών δυσκολιών δεν δύνατο να
προσεγγίσει το λιμένα του ΑΓΙΟΥ ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΥ.
Σημειώνεται επίσης ότι η υπόψη δραστηριοποίηση των σκαφών
από Θήρα προς Ανάφη πραγματοποιήθηκε κατόπιν έντονων πιέσεών μου προς την
ανάδοχο εταιρεία προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι κάτοικοι της νήσου,
αδαπάνως για το ελληνικό δημόσιο, ή τη δημοτική αρχή, γεγονός που επίσης
μπορείτε να επιβεβαιώσετε».
-Γνωρίζατε ότι, τόσο στην ιστοσελίδα της SeaJets, όσο
και σε εκείνες ταξιδιωτικών πρακτορείων, το «Aqua Jewel» παρουσιαζόταν,
τουλάχιστον μέχρι τις 7 Ιουλίου -όπως μπορεί κάποιος να διαπιστώσει και από τη
σχετική επιστολή Αναφιωτών προς της Seajets- να εκτελεί το δρομολόγιο της
συγκεκριμένης επιδοτούμενης γραμμής και οι πολίτες αγόραζαν εισιτήρια, ενώ το
πλοίο ήταν εκτός ελληνικών χωρικών υδάτων;
«Δεν γνώριζα αυτή την λεπτομέρεια, αλλά και δεν ενημερώθηκα
ποτέ είτε από κάποια Υπηρεσία, είτε με τη μορφή καταγγελίας από ενδιαφερόμενο
πολίτη».
-Γνωρίζατε για το μεγάλο πλήγμα που φέρεται να καταφέρεται
σε βάρος, τόσο του τουρισμού μας, όσο και των μόνιμων κατοίκων και των
επιχειρηματιών του νησιού που, με την κατάσταση που προηγήθηκε, όπως
περιγράφεται στο ρεπορτάζ, φέρονται να έχουν λόγους να αγωνιούν ακόμα για το αν
η πλοιοκτήτρια εταιρεία Seajets/JumboJet θα εκτελέσει το δρομολόγιο και αν θα
το εκτελέσει σύμφωνα με το προβλεπόμενο πρόγραμμα;
«Όπως προαναφέρθηκε, κατά το δίμηνο της ακινησίας δεν
υφίσταται υποχρέωση αντικατάστασης του πλοίου, κάτι που δεν ισχύει την παρούσα
χρονική περίοδο, όπου έχει παρέλθει το δίμηνο.»
-Γνωρίζατε ότι το νησί της Ανάφης, εξαιτίας όλων αυτών
που καταγράφονται στο ρεπορτάζ, είχε μείνει, σε κάποιες περιπτώσεις, για ημέρες
χωρίς καθόλου πλοίο;
«Η Ανάφη συνδέεται
με συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας (επιδοτούμενα δρομολόγια):
-Με τον Πειραιά, τις Κυκλάδες, την Κρήτη και τα Δωδεκάνησα με
το ΠΡΕΒΕΛΗΣ με δύο δρομολόγια τη βδομάδα για όλο το χρόνο
-Με τον Πειραιά, και τις Κυκλάδες με το ΜΠΛΟΥ ΣΤΑΡ ΠΑΤΜΟΣ με
δύο δρομολόγια τη βδομάδα για τη θερινή περίοδο και
-ΜΕ τη Σύρο και τις λοιπές Κυκλάδες με το ΑΚΟΥΑ ΤΖΙΟΥΕΛ με δύο
επίσης δρομολόγια τη βδομάδα για όλο το χρόνο».
-Προβλέπεται το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής
Πολιτικής να δίνει χρήματα της επιδότησης, τα χρήματα του φορολογούμενου
πολίτη, για δρομολόγια που ποτέ δεν εκτελέστηκαν ή εκτελέστηκαν με ασυνέπεια;
«Για την καταβολή των μισθωμάτων στην ανάδοχο εταιρεία
ακολουθείται η διαδικασία που προβλέπεται από τους όρους της συναφθείσας
σύμβασης (άρθρα IV και V), ενώ ο έλεγχος και η τελική καταβολή των μισθωμάτων
πραγματοποιείται, τόσο από τις Υπηρεσίες του Υπουργείου, όσο και από τις
αρμόδιες Υπηρεσίες του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Με λίγα λόγια, όπως είπα και
παραπάνω, όταν δεν εκτελείται δρομολόγιο, δεν πληρώνεται».