Γράφει ο Γιώργος Παπαδόπουλος – Τετράδης
Μεγάλος ντόρος, μαύρη προπαγάνδα, κανένα ποινικό αδίκημα, έρχονται εκλογές. Αυτό είναι το τετράπτυχο της σαπουνόφουσκας «τραπεζικά δάνεια των κομμάτων», που ανεβάζει ως σαπουνόπερα η κυβέρνηση, όχι για να εξυγιάνει τον χώρο. Αλλά για να ρίξει λάσπη στον ανεμιστήρα. Αφού το τελικό νομικό αποτέλεσμα θα είναι μια τρύπα στο νερό. Όπως ήταν και η προκαταρκτική στη Βουλή για τους πρώην πρωθυπουργούς.
Για να εξηγούμαστε από νωρίς, το θέμα έχει τέσσερις διαστάσεις:
Η πρώτη είναι η ηθική. Αν δικαιούνται τα κόμματα να δανειοδοτούνται αφειδώς από τον προϋπολογισμό, και επ’ άπειρον, με βασική εγγύηση μελλοντικές τους απολαβές που δεν είναι καθόλου βέβαιες. Παράλληλα με τον εικονικό έλεγχο που υφίστανται για τα έξοδά τους!
Η δεύτερη είναι η νομική. Η υπόθεση ανασύρεται από το αρχείο για να «πέσει φως στο διεφθαρμένο σύστημα διαπλοκής κομμάτων- τραπεζών- ΜΜΕ», μετά την ψήφιση του νόμου τον Μάιο, που προβλέπει την υπό όρους ασυλία τραπεζικών στελεχών και στελεχών του δημοσίου για την αναδιάρθρωση κόκκινων δανείων και τον ταυτόχρονο αποκλεισμό αναδιάρθρωσης δανείων κομμάτων και ΜΜΕ.
Η τρίτη είναι η ουσιαστική. Η πρόθεση της κυβέρνησης να ανασκάψει την υπόθεση με γνώμονα την εξυγίανση των ηθών και την τιμωρία των πιθανών ενόχων ή με πρόθεση να βομβαρδίζει την αντιπολίτευση με κραυγές περί διαφθοράς, χωρίς νομικό αντίκρυσμα.
Η τέταρτη είναι η ειρωνική. Ανακινώντας την υπόθεση ο ΣΥΡΙΖΑ θα βρεθεί στη δυσάρεστη θέση να εμπλακεί στον ανεμιστήρα της λάσπης. Δεδομένου ότι και τα δικά του δάνεια δεν είναι και τόσο άσπιλα.
Ως προς την πρώτη διάσταση:
Η πρόβλεψη να δανειοδοτούνται τα κόμματα, βάζοντας ως εγγύηση μελλοντικές τους επιχορηγήσεις είναι σκανδαλώδης. Πρώτον γιατί καμιά επιχείρηση ή φορέας δεν δικαιούται τέτοιας ευνοϊκής μεταχείρισης έναντι του δημόσιου χρήματος. Και δεύτερον και σπουδαιότερο, γιατί δεν υπάρχει καμιά εγγύηση ότι τα ποσοστά του κόμματος, με βάση τα οποία δανειοδοτείται το κόμμα, θα τα εισπράξει από τους ψηφοφόρους στο μέλλον.
Επομένως, στην ουσία το δάνειο είναι στον αέρα. Η εγγύηση που προβλέπει ο νομοθέτης είναι χωρίς αντίκρισμα. Είναι μια καραμπινάτη χαριστική πράξη. Τρανό παράδειγμα, το ΠΑΣΟΚ. Το οποίο έχει δανειστεί χρήματα το 2010 με εγγύηση τις επιχορηγήσεις του 2015, με βάση τα ποσοστά του 40% που έπαιρνε, ενώ τα πραγματικά του ποσοστά, άρα και η αντίστοιχη επιχορήγησή του, ήταν κάτω από το 10%!
Η σκέψη του νομοθέτη να χρηματοδοτούνται τα κόμματα από το δημόσιο χρήμα και όχι από ιδιώτες είναι κατά βάση σωστή. Γιατί τα κόμματα πρέπει να υπηρετούν το δημόσιο συμφέρον και όχι των ιδιωτών. Ο τρόπος, που βρήκε, όμως, ο νομοθέτης να δέχεται ως εγγύηση τα άγνωστα μελλοντικά ποσοστά ενός κόμματος είναι καραμπινάτα διεφθαρμένος.
Κερασάκι στην τούρτα, αλλά πολύ σημαντικό είναι ο… διαπλεκόμενος «φιλικός» έλεγχος, που γίνεται στα εξοδολόγια των κομμάτων. Στο πού και πώς ξόδεψαν και ξοδεύουν το δημόσιο χρήμα που παίρνουν. Εκεί, ίσως θα έπρεπε να είχε παρέμβει εδώ και χρόνια η δικαστική αρχή.
Ως προς τη δεύτερη διάσταση:
Τα 420 εκατομμύρια ευρώ, που χρωστάνε τα κόμματα, συμπεριλαμβανομένων των τόκων που είναι 136 εκατ. ευρώ, δεν αποτελούν ποινικό αδίκημα! Όπως έχει αποδειχτεί και θα ξανααποδειχτεί, οι τράπεζες είναι νομικά κατοχυρωμένες έναντι αυτών των δανείων! Γιατί;
1. Σύμφωνα με το νόμο την εποχή που χορηγούσαν τα δάνεια, τα κόμματα κατέθεταν ως εγγύηση την κρατική επιχορήγηση και έναντι αυτής έπαιρναν νόμιμα τα δάνεια. Ο νόμος δεν έβαζε φραγμό στο έτος της επιχορήγησης! Έτσι, ένα κόμμα έπαιρνε δάνειο το 2010 βάζοντας σαν εγγύηση την επιχορήγηση του 2018, αλλά με βάση τα ποσοστά που πήρε το 2010! Χωρίς να ξέρει καν αν θα μπει στη Βουλή το 2018!
Μεγάλος ντόρος, μαύρη προπαγάνδα, κανένα ποινικό αδίκημα, έρχονται εκλογές. Αυτό είναι το τετράπτυχο της σαπουνόφουσκας «τραπεζικά δάνεια των κομμάτων», που ανεβάζει ως σαπουνόπερα η κυβέρνηση, όχι για να εξυγιάνει τον χώρο. Αλλά για να ρίξει λάσπη στον ανεμιστήρα. Αφού το τελικό νομικό αποτέλεσμα θα είναι μια τρύπα στο νερό. Όπως ήταν και η προκαταρκτική στη Βουλή για τους πρώην πρωθυπουργούς.
Για να εξηγούμαστε από νωρίς, το θέμα έχει τέσσερις διαστάσεις:
Η πρώτη είναι η ηθική. Αν δικαιούνται τα κόμματα να δανειοδοτούνται αφειδώς από τον προϋπολογισμό, και επ’ άπειρον, με βασική εγγύηση μελλοντικές τους απολαβές που δεν είναι καθόλου βέβαιες. Παράλληλα με τον εικονικό έλεγχο που υφίστανται για τα έξοδά τους!
Η δεύτερη είναι η νομική. Η υπόθεση ανασύρεται από το αρχείο για να «πέσει φως στο διεφθαρμένο σύστημα διαπλοκής κομμάτων- τραπεζών- ΜΜΕ», μετά την ψήφιση του νόμου τον Μάιο, που προβλέπει την υπό όρους ασυλία τραπεζικών στελεχών και στελεχών του δημοσίου για την αναδιάρθρωση κόκκινων δανείων και τον ταυτόχρονο αποκλεισμό αναδιάρθρωσης δανείων κομμάτων και ΜΜΕ.
Η τρίτη είναι η ουσιαστική. Η πρόθεση της κυβέρνησης να ανασκάψει την υπόθεση με γνώμονα την εξυγίανση των ηθών και την τιμωρία των πιθανών ενόχων ή με πρόθεση να βομβαρδίζει την αντιπολίτευση με κραυγές περί διαφθοράς, χωρίς νομικό αντίκρυσμα.
Η τέταρτη είναι η ειρωνική. Ανακινώντας την υπόθεση ο ΣΥΡΙΖΑ θα βρεθεί στη δυσάρεστη θέση να εμπλακεί στον ανεμιστήρα της λάσπης. Δεδομένου ότι και τα δικά του δάνεια δεν είναι και τόσο άσπιλα.
Ως προς την πρώτη διάσταση:
Η πρόβλεψη να δανειοδοτούνται τα κόμματα, βάζοντας ως εγγύηση μελλοντικές τους επιχορηγήσεις είναι σκανδαλώδης. Πρώτον γιατί καμιά επιχείρηση ή φορέας δεν δικαιούται τέτοιας ευνοϊκής μεταχείρισης έναντι του δημόσιου χρήματος. Και δεύτερον και σπουδαιότερο, γιατί δεν υπάρχει καμιά εγγύηση ότι τα ποσοστά του κόμματος, με βάση τα οποία δανειοδοτείται το κόμμα, θα τα εισπράξει από τους ψηφοφόρους στο μέλλον.
Επομένως, στην ουσία το δάνειο είναι στον αέρα. Η εγγύηση που προβλέπει ο νομοθέτης είναι χωρίς αντίκρισμα. Είναι μια καραμπινάτη χαριστική πράξη. Τρανό παράδειγμα, το ΠΑΣΟΚ. Το οποίο έχει δανειστεί χρήματα το 2010 με εγγύηση τις επιχορηγήσεις του 2015, με βάση τα ποσοστά του 40% που έπαιρνε, ενώ τα πραγματικά του ποσοστά, άρα και η αντίστοιχη επιχορήγησή του, ήταν κάτω από το 10%!
Η σκέψη του νομοθέτη να χρηματοδοτούνται τα κόμματα από το δημόσιο χρήμα και όχι από ιδιώτες είναι κατά βάση σωστή. Γιατί τα κόμματα πρέπει να υπηρετούν το δημόσιο συμφέρον και όχι των ιδιωτών. Ο τρόπος, που βρήκε, όμως, ο νομοθέτης να δέχεται ως εγγύηση τα άγνωστα μελλοντικά ποσοστά ενός κόμματος είναι καραμπινάτα διεφθαρμένος.
Κερασάκι στην τούρτα, αλλά πολύ σημαντικό είναι ο… διαπλεκόμενος «φιλικός» έλεγχος, που γίνεται στα εξοδολόγια των κομμάτων. Στο πού και πώς ξόδεψαν και ξοδεύουν το δημόσιο χρήμα που παίρνουν. Εκεί, ίσως θα έπρεπε να είχε παρέμβει εδώ και χρόνια η δικαστική αρχή.
Ως προς τη δεύτερη διάσταση:
Τα 420 εκατομμύρια ευρώ, που χρωστάνε τα κόμματα, συμπεριλαμβανομένων των τόκων που είναι 136 εκατ. ευρώ, δεν αποτελούν ποινικό αδίκημα! Όπως έχει αποδειχτεί και θα ξανααποδειχτεί, οι τράπεζες είναι νομικά κατοχυρωμένες έναντι αυτών των δανείων! Γιατί;
1. Σύμφωνα με το νόμο την εποχή που χορηγούσαν τα δάνεια, τα κόμματα κατέθεταν ως εγγύηση την κρατική επιχορήγηση και έναντι αυτής έπαιρναν νόμιμα τα δάνεια. Ο νόμος δεν έβαζε φραγμό στο έτος της επιχορήγησης! Έτσι, ένα κόμμα έπαιρνε δάνειο το 2010 βάζοντας σαν εγγύηση την επιχορήγηση του 2018, αλλά με βάση τα ποσοστά που πήρε το 2010! Χωρίς να ξέρει καν αν θα μπει στη Βουλή το 2018!