Σαν σήμερα

·
Δε μπορώ να κάνω ένα έργο, για να πάρω ένα βραβείο.
Κι όταν κάνω το μοντάζ είμαι καταστρεπτικά δωρικός.
Πετάω γοητευτικά πράγματα,
για να μείνει το έργο να μιλήσει μόνο του.
Και δεν με ενδιαφέρουν οι διανοούμενοι.
Με ενδιαφέρουν οι απλοί συνάνθρωποί μου.

Όταν πρωτοβγήκε η ''Ευδοκία''
συνάντησε τη σιωπή και την εχθρότητα.
Το διάβασα λοιπόν και γέλασα, ότι σήμερα
έχει αναγνωριστεί ως μία από τις καλύτερες ελληνικές ταινίες.
..............................................................................................................
Τα επιτεύγματά μας δεν έχουν τόση σημασία.
Σημασία έχει η μάχη του καθενός μας.
Πήραμε την ξένη συνταγή
και προσπαθήσαμε να την εφαρμόσουμε εδώ.
Και γίναμε γελοίοι.
Και τη γελοιότητα αυτή, την κάναμε αποδεκτή.
Από έναν λαό που τραγουδούσε τα δημοτικά τραγούδια,
ένα λαό τόσο ερωτικό που πάλλεται,
που τρέχει σαν το νεράκι.
Η λήθη που υπάρχει δεν μπορεί να πάει παραπέρα.
Πρέπει να φτάσουμε στην Αλήθεια που σημαίνει μη Λήθη.
Και να αγαπάμε.
Όποιος δεν αγαπά, εκείνος χάνει.


Αλέξης Δαμιανός Σαν σήμερα (3/5), το 2006, έφυγε από τη ζωή.
...........................................................................................................
(α) Απόσπασμα από συνέντευξη
στον δημοσιογράφο Γιάννη Κιμπουρόπουλο.
(β) Απόσπασμα από την εκπομπή ''Παρασκήνιο''


Φωτογραφία του χρήστη Πρόσωπα.

Μακρόνησος 1949 ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΝΔΟΥΡΟΣ για τον ΘΑΝΑΣΗ ΒΕΓΓΟ ΜΙΑ ΑΠΙΣΤΕΥΤΗ ΙΣΤΟΡΙΑ (Μακρόνησος 1949)
Πηγή: fb George Papangelis

Διαβάστε περισσότερα: https://www.kar.org.gr/2015/11/22/%CE%BD%CE%AF%CE%BA%CE%BF%CF%82-%CE%BA%CE%BF%CF%8D%CE%BD%CE%B4%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%BF%CF%82-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CE%BD-%CE%B8%CE%B1%CE%BD%CE%AC%CF%83%CE%B7-%CE%B2%CE%AD%CE%B3%CE%B3%CE%BF/

«Ως γόνος μεγάλης οικογένειας που ήμουν, οι βασανιστές θέλησαν να αλαφρύνουν το δικό μου βασανιστήριο στο Μακρονήσι.

"Ζήτα μια χάρη και θα σου την κάνουμε" μου είπαν και το μόνο που ζήτησα ήταν, να με αφήσουν να πάω να μείνω στο βουνό χωρίς φαΐ και χωρίς νερό, ενδεχομένως, αρκεί να μην τους βλέπω και να μη με βλέπουν.

Το δέχτηκαν!

Την πρώτη μέρα τράβηξα για το βουνό, βρήκα ένα μέρος να κάτσω και βάλθηκα να ατενίζω την απέραντη μοναξιά του τοπίου.

Ξάφνου, ένας γρήγορος, αεράτος τύπος εμφανίζεται κρατώντας κάτι πασσάλους στα χέρια του και δυο τρία κομμάτια ύφασμα.

Δεν μου μιλάει, δεν του μιλάω και σε ελάχιστα λεπτά με ταχυδακτυλουργικές κινήσεις στήνει ένα αντίσκηνο!

Το δικό μου αντίσκηνο!

«Τι κάνεις;» τον ρωτάω.

«Θα πεθάνεις εδώ πάνω» απάντησε σοβαρός και συνέχισε τη δουλειά.


Για όλες τις επόμενες μέρες, για όσο καιρό έζησα σαν αγρίμι, εξόριστος μεσ’ στην εξορία, ο ίδιος τύπος πηγαινοερχόταν κάθε μέρα διανύοντας μια τεράστια απόσταση από το στρατόπεδο ίσαμε το βουνό, μόνο και μόνο για να μου φέρνει φαγητό να τρώω να μην πεθάνω.

Ήταν ο Θανάσης Βέγγος, η απαρχή μιας μεγάλης φιλίας πάνω απ’ όλα.»

Τρία υπαίθρια θέατρα χτίστηκαν στη Μακρόνησο από το 1947 μέχρι το 1950.

Τα έχτισαν οι ίδιοι οι εξόριστοι για την «ιδεολογική αναμόρφωσή τους» με πέτρες που έσπαγαν μόνοι τους από το βραχώδες έδαφος.

Έμεινε μαζί μου όλα τα χρόνια της Μακρονήσου.

Είχα χρεωθεί την κατασκευή ενός θεάτρου -ήμουν τριτοετής της αρχιτεκτονικής τότε.

Πήγα στη διοίκηση και λέω: «Αυτόν το μισότρελο φαντάρο να μου τον δώσετε».

Κι έτσι βρέθηκα να φτιάχνω το θέατρο με το Θανάση βοηθό.

Στήσαμε τη σκηνή, ανεβάσαμε το πρώτο έργο και να ο Βέγγος ηθοποιός και να ο Βέγγος πρωταγωνιστής και να ο Βέγγος αγαπημένος ολόκληρου του τάγματος, και να ο Βέγγος η ανακούφισή μας, η λύτρωση μας και το χαμόγελό μας».


Θανάσης Βέγγος. Σαν σήμερα (3/5), το 2011, έφυγε από τη ζωή.

ΠΗΓΕΣ :

 https://www.facebook.com/SintomiSinantisi/?hc_ref=ARQjeVeAXb-Zc-num_jZmgtFbLvy5WdZkux-Ouuv36uJqdOS1pO1dYEjkmi81WQ9pZY&fref=nf

http://www.enallaktikos.gr 

Απαλλαγή των διωκόμενων αγωνιστών



Συμβολική κατάληψη μιάμισης ώρας, πραγματοποίησαν το μεσημέρι στα γραφεία του ΣΥΡΙΖΑ, επί της οδού Εγνατία 76, κάτοικοι της Χαλκιδικής, αλλά και μέλη κινημάτων, που αντιτίθενται στην εξόρυξη χρυσού στις Σκουριές.
Όπως οι ίδιοι υποστήριξαν σε δηλώσεις τους, διαμαρτύρονται για τις δικαστικές διώξεις εναντίον τους που - όπως αναφέρουν - υπερβαίνουν ήδη τις 50, ενώ στο άμεσο μέλλον αναμένονται άλλες 20, με τουλάχιστον δύο εξ αυτών να αφορούν σε αδικήματα κακουργηματικού τύπου.

Πριν αποχωρήσουν απηύθυναν κάλεσμα για συμμετοχή στην αυριανή προγραμματισμένη πορεία στην Καμάρα, ενάντια στην εξόρυξη χρυσού, που θα ξεκινήσει στις 12 το μεσημέρι, καθώς και στη συγκέντρωση διαμαρτυρίας, που θα γίνει έξω από το δικαστικό Μέγαρο Θεσσαλονίκης, στις 10 Μαϊου, στις 9 το πρωί.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

«Αυτοί που κάηκαν δεν ήταν άνθρωποι»


 

Γράφει ο Γρηγόρης Τραγγανίδας

Σε κατεχόμενη πόλη παραπέμπει η Οδησσός σήμερα και για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά, μετά την τραγωδία της 2ας Μάη του 2014, όταν ναζί και λοιποί φασίστες, υπό την «μάσκα» των «οπαδών» «χουλιγκάνων», έκαψαν ζωντανούς δεκάδες αντιφασίστες στο Σπίτι των Συνδικάτων της πόλης, σε μια σφαγή που αποτελεί μέχρι σήμερα την πολιτική «επιτομή» αυτού που συνέβη τον Φλεβάρη της ίδιας χρονιάς στην Ουκρανία, με το πραξικόπημα του Μαϊντάν.

 Χιλιάδες αστυνομικοί και τεθωρακισμένα των ειδικών δυνάμεων της αστυνομίας έχουν αναπτυχθεί από το πρωί στην πόλη, με στόχο να αποτρέψουν τον κόσμο να πάει να αφήσει ένα λουλούδι στον τόπο της σφαγής, έχοντας τοποθετήσει διαδοχικά σημεία «ελέγχου» μέχρι το Σπίτι των Συνδικάτων. 

Αντιθέτως, οι αρχές θα αφήσουν ελεύθερους τους ναζί του «Δεξιού Τομέα» και άλλων φασιστικών και εθνικιστικών συμμοριών να κάνουν την «παρέλασή» τους. Ουσιαστικά, να επιδείξουν τα φασιστοτάγματα εφόδου με στόχο να τρομοκρατήσουν τον λαό της πόλης και να δείξουν ποιος είναι το «αφεντικό».
Ατιμώρητο παραμένει από την «Δικαιοσύνη»(;) του καθεστώτος αυτό το έγκλημα και ουδείς οδηγήθηκε σε δίκη.

‘Ολα αυτά τα χρόνια η αστυνομία και η εισαγγελία αφήνει «διαρροές», από τις οποίες «προκύπτει», ούτε λίγο – ούτε πολύ, ότι… οι άνθρωποι στο Σπίτι των Συνδικάτων κάηκαν μόνοι τους! Είναι χαρακτηριστικό, ότι οι μισοί από τους συλληφθέντες για την τραγωδία ήταν μέλη του κινήματος του «αντι-Μαϊντάν», δηλαδή οι στόχοι των φασιστών. Επιπλέον, η αστυνομία «δεν» βρήκε αποδείξεις εσκεμμένου εμπρησμού του Σπιτιού των Συνδικάτων, παρά και ενάντια σε ό,τι είδε όλος ο πλανήτης. Για την ιστορία να αναφέρουμε, ότι η εισαγγελία της Οδησσού αποκλείστηκε εξαρχής από την συμμετοχή στις «έρευνες» οι οποίες «διεξάγονται» κεντρικά, από την εισαγγελία του Κιέβου.

 Πρόκειται για μια συνειδητή πολιτική επιλογή, αφού αυτές οι ναζιστικές, φασιστικές, εθνικιστικές συμμορίες, αποτελούμενες κατά βάση από ποινικούς και καθοδηγούμενες από τις μυστικές υπηρεσίες με «βιτρίνα» «ιδεολόγους» «φυρερίσκους», αποτέλεσαν την αιχμή του δόρατος της αποκαλούμενης από την Δύση «εξέγερσης» του Μαϊντάν στο Κίεβο, η οποία οδήγησε στην ανατροπή της προηγούμενης αστικής κυβέρνησης και στην έλευση στην εξουσία εκείνου του τμήματος του ουκρανικού κεφαλαίου που τα συμφέροντά του εξυπηρετούνται από την πρόσδεση της χώρας στην ΕΕ και το ΝΑΤΟ.

‘Ηταν ένα αιματηρό πραξικόπημα που οδήγησε στον εμφύλιο στο Ντονμπάς, στα ανατολικά της Ουκρανίας, όπου ο τακτικός στρατός, μαζί με τα φασιστοτάγματα, σπέρχουν εδώ και τέσσερα χρόνια τον όλεθρο στον λαό των Λαϊκών Δημοκρατιών του Ντονιέτσκ και του Λουγκάνσκ, ο οποίος έχει πάρει τα όπλα για να αντισταθεί.

 
Αν υπάρχουν ακόμη αμφιβολίες για το τι συνέβη στην Οδησσό αλλά και σε όλη την χώρα το 2014, φροντίζει να τις διαλύσει ο Ντεμιάν Γκανούλ, επικεφαλής μιας ναζιστο-οργάνωσης, που αυτοαποκαλείται «Μέτωπο του Δρόμου», εκ των συνδιοργανωτών, μαζί με τον «Δεξιό Τομέα» της σημερινής παρέλασης: «Δεν θεωρώ τους καμένους εκεί (σσ. στο Σπίτι των Συνδικάτων) “ανθρώπους” και δεν βλέπω σε αυτό κάποιο έγκλημα». Κατά τον εν λόγω φασίστα, η σφαγή εκείνη «έβαλε τέλος σε μια πραγματική τρομοκρατική επιχείρηση φιλορωσικών βλέψεων».

Ο συνεχώς μεταβαλλόμενος πολυκόσμος της παγκόσμιας εργατικής τάξης



του Καρλ Χάινζ Ροθ (Karl Heinz Roth) *

Οι διαδικασίες της παγκόσμιας προλεταριοποίησης και αποπρολεταριοποίησης

Από τα τέλη του 18ου αιώνα, υπήρξαν ειδικές φάσεις προλεταριοποίησης και σχετικής απο-προλεταριοποίησης των κατώτερων τάξεων του παγκόσμιου πληθυσμού. Φάσεις οι οποίες προεξόφλησαν, εν μέρει, την παγκόσμια επέκταση του κεφαλαίου (πολιτική και κοινωνική μαζική μετανάστευση σε διηπειρωτικό επίπεδο) ή μπήκαν σε κίνηση ως συνέπειά της. Η τελευταία φάση μιας σχετικής αποπρολεταριοποίησης εμφανίστηκε στον κύκλο συσσώρευσης και ρύθμισης των δεκαετιών 1950 και 1960, ο οποίος κυριαρχήθηκε από το κοινωνικό κράτος και συνοδεύθηκε από την προσωρινή αποαποικιοποίηση της περιφέρειας.

Από το 1973 και μετά η φάση αυτή αντικαθίσταται από ένα νέο κύμα παγκόσμιας επαναπρολεταριοποίησης, για την οποία πρέπει να ειπωθεί κάτι παραπάνω, δεδομένου ότι η εσωτερική σύνθεση τής παγκόσμιας εργατικής τάξης κατά την έναρξη της κρίσης αποκαλύπτει οπτικές για τις τωρινές δυνατότητες δράσης της.

Ο πολυκόσμος της παγκόσμιας εργατικής τάξης

Η  παγκόσμια  εργατική  τάξη  δεν  κυριαρχείται από την ελεύθερη μισθωτή εργασία, αλλά αποτελεί, από το δεύτερο μισό του 18ου αιώνα, έναν πολύπλοκο κόσμο μέσα στον οποίο η βιομηχανική μισθωτή εργασία έπαιξε έναν σημαντικό και (προσωρινά σε πολιτικό επίπεδο) ηγεμονικό ρόλο, που όμως δεν είχε ποτέ την προοπτική να απορροφήσει τα υπόλοιπα τμήματα του προλεταριάτου ή/και να τα μετατρέψει σε έναν αμιγώς βιομηχανικό εφεδρικό στρατό.

Μέχρι σήμερα, η παγκόσμια τάξη των εργατριών και των εργατών συγκροτείται σε ένα  «πεντάγωνο»:  μαζικής  φτώχειας  και μαζικής ανεργίας, μικροαγροτικής οικονομίας συντήρησης, αυτοαπασχολούμενης   εργασίας   (μικροαγρότες, τεχνίτες και μικροέμποροι, ψευτο-αυτοαπασχολούμενοι  εργάτες  γνώσης),  βιομηχανικής μισθωτής εργασίας και ανελεύθερων εργασιακών σχέσεων όλων των αποχρώσεων (σκλαβιά, δουλεία λόγω χρεών, χαμαλοδουλειά και συμβολαιακή εργασία, στρατιωτικοποιημένη και περιοριστική καταναγκαστική εργασία, μέχρι  και  τους  φτωχούς  εργάτες  των μητροπόλεων που στερούνται ελευθερίας κίνησης, όπως π.χ. στη Γερμανία οι παραλήπτες των εργασιακών μεταρρυθμίσεων της επιτροπής Hartz IV – στμ: επίδομα ανεργίας).

Μεταξύ αυτών των τμημάτων της παγκόσμιας εργατικής τάξης, που στις διάφορες περιοχές του κόσμου συνυπάρχουν σε πολύ διαφορετικές αναλογίες, υπάρχουν περάσματα και δικτυώσεις: τα νήματά τους τέμνονται κυρίως στη μαζική μετανάστευση ανάμεσα στις προλεταριακές - μικροαγροτικές οικογενειακές σχέσεις αφενός και τις διηπειρωτικές υποκουλτούρες αφετέρου. 

Το μικρό κόκκινο κουτί με τραγούδια διαμαρτυρίας

 



Το μικρό κόκκινο κουτί με τραγούδια διαμαρτυρίας (The Little Red Box Of Protest Songs) είναι πραγματικά μια εξαιρετική έκδοση: 3 CD (και  ένα DVD) με μερικά από τα καλύτερα λαϊκά τραγούδια διαμαρτυρίας των ΗΠΑ των αρχών του 20ου αιώνα.
Με την ευκαιρία της 100ής επετείου από τη δημοσίευση του πρώτου αμερικανικού βιβλίου με τραγούδια διαμαρτυρίας το "The Little Red Song Book" και τα 90α γενέθλια του Πιτ Σίγκερ, η συλλογή αυτή ακολουθεί την πορεία του τραγουδιού διαμαρτυρίας στις ΗΠΑ  από το πρώτο μισό του περασμένου αιώνα έως τη δεκαετία του '50, και τη γέννηση της μουσικής σκηνής όπου μεσουράνησαν γίγαντες των τραγουδιών διαμαρτυρίας της δεκαετίας του '60 όπως ο Μπομπ Ντίλαν και ο Φιλ Ος. Με κλασσικές μουσικές παραστάσεις των Πιτ Σίγκερ, Γούντι Γκάρθι, Τζος Γουάιτ, Λίντμπέλι, Αλμανάκ Σίνγκερς, Γουέηβερς και πολλών άλλων.

Δίσκοι όπως αυτοί προκαλούν κάποια αμηχανία στον σύγχρονο ακροατή, όπως είναι η ευκολία αγοράς μιας συλλογής που περιλαμβάνει ένα τόσο μεγάλο εύρος ανθρώπινης εμπειρίας.  Υπάρχουν τραγούδια τόσο οικεία όσο το παιδικά νανουρίσματα και άλλα που εκπλήσσουν τον ακροατή όταν τα ακούει για πρώτη φορά τόσο που χρειάζεται να τα ακούσει και δεύτερη.
Αν και θεωρούνται λαϊκά τραγούδια, στην πραγματικότητα καλύπτουν το χώρο της τζαζ, των μπλουζ και της σόουλ.
Είναι τέτοια η φύση των τραγουδιών διαμαρτυρίας, που ίσως είναι καλύτερα να ακούγονται σε μικρές δόσεις, με δεδομένη την ποσότητα του μουσικού υλικού.

 Λίστα τραγουδιών

 Δίσκος πρώτος- THE HOUSE I LIVE IN

 Banks are Made of Marble - Pete Seeger
Chain Gang Bound - Josh White & His Carolinians
Joe Hill - Earl Robinson
This Land is Your Land - Woody Guthrie
Jim Crow - The Union Boys
Farmer's Letter to the President - Bob Miller
The Strange Death of John Doe - Almanac Singers
Southern Exposure - Josh White
Talking Atom - Pete Seeger
We've Got a Plan - Tom Glazer & Josh White
Bank Failures - Bob Miller
The House I Live In - Earl Robinson
Round & Round Hitler's Grave - Almanac Singers
Eisenhower Blues - J.B Lenoir
Unity Rhumba - Goodson & Vale
Dear Mr. President - Almanac Singers
Pastures of Plenty - The Weavers
The Bosses' Gang - Mara Alexander & Others
Freedom Road - Josh White
The Scottsboro Boys - Leadbelly

Δίσκος δεύτερος- PATRIOTIC DIGGERS
Voting Union - Pete Seeger
Talking Sailor - Woody Guthrie
The Roosevelt Song - Leadbelly
The Boll Weevil - Carl Sandburg
The Preacher & the Slave - Seeger, Glazer, Wood & Gilbert
Nine Foot Shovel - Josh White & His Carolinians
High Price Blues - Brownie McGhee
Hold On - The Union Boys
Miner's Song - Woody Guthrie
Pity the Downtrodden Landlord - Bob Hill (Fred Hellerman)
Jim Crow Train - Josh White
Patriotic Diggers - John Allison
Farm Relief Blues - Bob Miller
Worried Man Blues - Woody Guthrie
Trouble - Josh White & His Carolinians
UAW-CIO - The Union Boys
Mr. Hitler - Leadbelly
No More Blues - Tom Glazer & Josh White
Plow Under - Almanac Singers
Told My Cap'n - Josh White & His Carolinians

Δίσκος τρίτος- WE SHALL BE FREE

Strange Fruit - Josh White
The Bourgeois Blues - Leadbelly
C For Conscription - Almanac Singers
Citizen C.I.O. - Tom Glazer & Josh White
Ship in the Sky - Woody Guthrie
Jerry - Josh White & His Carolinians
The Rich Man & The Poor Man - Bob Miller
In Washington - Priority Ramblers
A Dollar Ain't a Dollar Anymore - Seeger, Glazer, Hays & Wood
Atomic Energy - Sir Lancelot
Black, Brown & White - Brownie McGhee
Uncle Sam Says - Josh White
Ragged Hungry Blues (Pt. 1) - Aunt Molly Jackson
Ragged Hungry Blues (Pt. 2) - Aunt Molly Jackson
We're Keeping Score In '44 - Earl Robinson
Goin' Home Boys - Josh White & His Carolinians
I've Got a Right - Laura Duncan
The Hammer Song - The Weavers
I'm On My Way - Ernie Lieberman
We Shall Be Free - Woody Guthrie