Εδώ δεν μιλάμε για τον Βιολιστή στη Στέγη.

 

Είναι αδύνατον να καταλάβουμε “τι συμβαίνειˮ στη Γάζα και γενικά στην Παλαιστίνη, ή και στο ίδιο το Ισραήλ ακόμα, αν δεν στοχαστούμε ψύχραιμα την πολιτική ιδεολογία που ονομάζεται Σιωνισμός. Και ο Σιωνισμός δεν γίνεται να μελετηθεί ξέχωρα από το γενικό πλαίσιο που τον είδε να έρχεται στο φως: την ευρωπαϊκή αποικιακή ιδεολογία. Δεν πρόκειται για κάτι που προέκυψε από μόνο του, ανιστορικά και αταξικά, σε επιστημολογικό κενό αέρος. Ούτε και αποτελεί αποκλειστικά μια επιβεβλημένη λύση στο ζήτημα των μακρόχρονων διώξεων που γνώρισαν οι Εβραίοι – όπως διατείνεται ότι είναι. Τουναντίον, ο Σιωνισμός επινοήθηκε και στήθηκε στα πόδια του από Ευρωπαίους διανοούμενους και πολιτικούς παράγοντες σε μια εποχή που η Αποικιοκρατία δεν ήταν μόνο κραταιά αλλά και δοξασμένη. Δεν ήταν σε καμία περίπτωση ταμπού να είσαι “υπέρ της αποικιοκρατίαςˮ εν έτει 1890, αντιθέτως ήταν ο μοναδικός τρόπος με τον οποίο ο μορφωμένος Ευρωπαίος καλούνταν να δει τους αυτόχθονες λαούς του κόσμου μέσα από ένα (διδακτέο στα σχολεία) διαλεκτικό σχήμα εξωτισμού, απανθρωποποίησης, κυριαρχίας και εκμετάλλευσης. Οι ηγέτες του Σιωνισμού, ως Ευρωπαίοι (Αυστροούγγροι, Ρώσοι, Γερμανοί, Πολωνοί...), ήταν φυσιολογικά γαλουχημένοι στην ίδια κοσμοθεώρηση που δικαιολογούσε την κατάκτηση και τον αποικισμό της Αφρικής, των Ινδιών, της Καραϊβικής, κ.λπ., μια κοσμοθεώρηση πολιτισμικής ανωτερότητας, με τον Λευκό στην κορυφή της φυλετικής πυραμίδας, και τον “έγχρωμοˮ (και εδώ φυσικά συμπεριλαμβάνεται ο αραβομουσουλμανικός κόσμος) ως κάτι-σαν-άνθρωπο, ένα πλάσμα ιστορικά στάσιμο, υπανάπτυκτο, κατάλληλο μόνο για εποικισμό και απομύζηση.

 

 

Είναι κρίσιμο να αντιληφθούμε ότι οι πρώτοι Σιωνιστές δεν είναι τίποτα κοινωνικά ανίσχυροι και απροστάτευτοι παρίες, δεν μιλάμε εδώ για τον Βιολιστή στη Στέγη. Οι άνθρωποι που διαπραγματεύτηκαν με το Foreign Office της Βρετανικής Αυτοκρατορίας και τελικά, το 1917, διασφάλισαν την υπογραφή της Συνθήκης του Μπάλφουρ, ήταν σαφέστατα μέλη της ανώτερης κοινωνικής τάξης, άτομα με μεγάλη πολιτική επιρροή σαν τον Χάιμ Βάιζμαν, που κινούνταν ανετότατα μέσα στους κύκλους της ευρωπαϊκής διπλωματικής ελίτ. Δεν μιλάμε για απόκληρους, δεν μιλάμε καν για πολιτικό περιθώριο, αλλά για τους αρχιτέκτονες ενός κολοσσιαίου γεωπολιτικού σχεδίου που προφανώς απαιτούσε να τους αντιμετωπίζουν οι Βρετανοί ως ίσους προς ίσους. Η πλήρης ευθυγράμμιση των συμφερόντων τους –επέκταση της βρετανικής κυριαρχίας στη Μέση Ανατολή απ’ τη μία, εδαφική πρόσβαση και νομιμοποιμένη παρουσία απ’ την άλλη– εξηγεί σε μεγάλο βαθμό και το κοινό πολιτικό τους λεξιλόγιο περί εποικισμού και πληθυσμιακού ανασχεδιασμού. 

 

 

 

Στα χρόνια της βρετανικής “Eντολήςˮ (αποικιακής κυριαρχίας) της Παλαιστίνης, το σιωνιστικό σχέδιο προχώρησε γοργά. Το καθεστώς του British Mandateˮ διευκόλυνε την εβραϊκή μετανάστευση και μετεγκατάσταση, την εξαγορά γης, τη δημιουργία σοβαρών υποδομών, ενώ παράλληλα απέκλειε συστηματικά οποιαδήποτε παλαιστινιακή εκπροσώπηση σε όργανα και θεσμούς. Όπως εξηγεί ο Ρασίντ Χαλίντι στο The Hundred Years War on Palestineˮ (Profile Books, 2020), ο Σιωνισμός δεν υπήρξε μόνο ένα απλό κίνημα εθνικής παλλιγενεσίας ήταν, πρωτίστως, μια επιχείρηση εποικισμού σχεδιασμένη απ’ την αρχή με τέτοιο τρόπο ώστε να αντικαταστήσει τον αυτόχθονα πληθυσμό με μια νέα, εξευρωπαϊσμένη κοινωνία.

Τα δημογραφικά στοιχεία δείχνουν του λόγου το αληθές. Το 1917, η εβραϊκή κοινότητα της Παλαιστίνης έφτανε μετά βίας το 10% του συνολικού πληθυσμού. Μέχρι το 1947, έπειτα από συστηματική μετεγκατάσταση και απόκτηση γης –συχνά μέσω εκτοπισμού αγράμματων Αράβων αγροτών που δεν διέθεταν τίτλους ιδιοκτησίας– το ποσοστό αυτό είχε εκτοξευθεί στο 33%. Συχνά σε αντίθεση με τη μεσανατολική κουλτούρα του αρχικού 10%, ο στόχος των νεοφερμένων δεν υπήρξε ποτέ η ειρηνική συνύπαρξη ή αφομοίωση αλλά η δημογραφική ανωτερότητα (ένας υπαρξιακός στόχος που χαρακτηρίζει με τον πλέον έκδηλο τρόπο την ιστορία του Ισραήλ από την πρώτη στιγμή μέχρι τις μέρες μας). Η διαδικασία αυτή γνώρισε δραματική επιτάχυνση με τα γεγονότα του 1948 και την καταστροφή της “Νάκμπαˮ, όταν γύρω στους 750.000 Παλαιστίνιους εκδιώχθηκαν βίαια απ’ τις εστίες τους και περισσότερα από 400 χωριά σβήστηκαν κυριολεκτικά από τον χάρτη

 

 

Το “σβήσιμοˮ αυτό γνώρισε άμεση ιδεολογική νομιμοποίηση μεταξύ άλλων μέσα από τον Οριενταλισμό έναν παραμορφωτικό φακό που ισοπεδώνει και απανθρωποποιεί συστηματικά τον μουσουλμανικό κόσμο. Όπως γράφει ο Έντουαρντ Σαΐντ στο ομώνυμο σύγγραμμά του που επανεκδόθηκε πρόσφατα στα ελληνικά (εκδ. Σάλτο, 2024), “Ο Ανατολίτης είναι ανορθολογικός, έκπτωτος (fallen), παιδιάστικος, αλλιώτικος. Και συνεπώς, ο Ευρωπαίος είναι ορθολογικός, ενάρετος, ώριμος, κανονικός.ˮ Η σιωνιστική αποικιοκρατία απορρόφησε με ενθουσιασμό αυτή τη λογική. Η Παλαιστίνη σκιαγραφήθηκε εξ αρχής όχι σαν τον τόπο πραγματικών και ριζωμένων ανθρώπων με μνήμη, έθιμα, τοπωνύμια, αλλά σαν ένα είδος βιβλικής ερημιάς που περιμένει διακαώς τον ευλογημένο ερχομό του λευκού σωτήρα για να καρποφορήσει.

 

 

Από όλες τις τάσεις του Σιωνισμού, ο δεξιόστροφος έλαβε από νωρίς ιδιαίτερα επιθετική μορφή. Ο Ζέεβ Γιαμποτίνσκι, ιδρυτής του Ρεβιζιονιστικού Σιωνισμού και ιδεολογικός πατέρας του ακροδεξιού κόμματος Λικούντ, έλεγε ήδη από το 1923 στο εκτενές άρθρο του “Το σιδερένιο τείχοςˮ ότι ο σιωνιστικός εποικισμός θα ήταν εφικτός μόνο διά της βίας. Οι Άραβες, έγραφε, δεν προκειται ποτέ να δεχτούν με το καλό την εβραϊκή επικυριαρχία. Συνεπώς, οι Εβραίοι έποικοι θα πρέπει να υψώσουν ένα “σιδερένιο τείχοςˮ στρατιωτικής ισχύος που να καθιστά ανώφελη κάθε αντίσταση. Επ’ αυτού ήταν τελείως ξεκάθαρος: “Ο σιωνιστικός εποικισμός είτε πρέπει να σταματήσει, είτε να συνεχιστεί αδιαφορώντας για τον ντόπιο πληθυσμόˮ.

 

 

Το δόγμα αυτό έβαλε τα θεμέλια μιας πολιτικής διαχωρισμού, κυριαρχίας και διαρκούς εθνοτικού ανασχεδιασμού. Οι μαθητές του Γιαμποτίνσκι (ο Μεναχέμ Μπέγκιν, ο Χιτζάκ Σαμίρ, ο Αριέλ Σαρόν και αργότερα ο Μπένγιαμιν Νετανιάχου) σχημάτισαν κυβερνήσεις βασισμένες στη δική του κεντρική αποικιακή αντίληψη: ο ντόπιος πληθυσμός πρέπει να πατάσσεται σε μόνιμη βάση.

 

Η Νάκμπα του ’48 δεν ήταν ένα “τραγικό ατύχημαˮ. Ήταν το λογικό επακόλουθο ενός προγενέστερου ιδεολογικού σχεδιασμού. Στο Ντέιρ Γιασίν, γύρω στους 100 άμαχους σφαγιάσθηκαν από τις μιλίτσιες της Ιργκούν και της Λέχι. Στην Ταντούρα, ένα ψαροχώρι που δεν υπάρχει πια, ο Ισραηλινός ιστορικός Τέντι Κατζ έχει αποδείξει τις μαζικές δολοφονίες που διέπραξε ο νεοσύστατος τότε IDF (πολύτιμο υλικό με μαρτυρίες μετανιωμένων στρατιωτών στα 90 τους, βρίσκουμε επ’ αυτού και στο ντοκιμαντέρ Tanturaˮ του Αλόν Σβαρτς). Σε μεγάλες πόλεις όπως η Λύντα και η Ράμλα, δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι αναγκάστηκαν να φύγουν για πάντα από τα σπίτια τους υπό την απειλή των όπλων. Ακόμη και ο Μπένι Μόρρις, διακεκριμένος ιστορικός φίλα προσκείμενος στον Σιωνισμό, αναγνωρίζει στο “The Birth of the Palestinian Refugee Problemˮ (Cambridge University Press, 1988) ότι η γέννηση του κράτους του Ισραήλ θα ήταν αδύνατη χωρίς τις εθνοκαθάρσεις του 1948. Ο δε Ιλάν Παπέ, στην “Εθνοκάθαρση της Παλαιστίνηςˮ (εκδ. Σάλτο, 2025) δίνει ανατριχιαστικές περιγραφές του “Σχεδίου Ντάλετˮ (βλ. Plan Dalet ή Plan D), της ρητής στρατιωτικής οδηγίας για τον ξεριζωμό των Αράβων.

 

 

 

Η αποικιακή βία συνεχίστηκε και μετά την ίδρυση του κράτους. Το 1956, κατά την Κρίση του Σουέζ, ισραηλινές δυνάμεις εισέβαλαν στο Χαν Γιουνίς και εκτέλεσαν εν ψυχρώ μεταξύ 275 και 550 άοπλους κάτοικους. Το μαζικό αυτό έγκλημα, που θάφτηκε σε μεγάλο βαθμό από την ειδησεογραφία της εποχής, ανακατασκευάζεται στο σπουδαίο κόμικς “Footnotes in Gazaˮ (Henry Holt and Co, 2009) του Τζο Σάκο, μια δουλειά βασισμένη σε μαρτυρίες επιζώντων και σε αρχεία του ΟΗΕ. Οι σφαγές αυτές δεν αποτελούν μεμονωμένα περιστατικά: είναι μέρος μιας ενιαίας λογικής. Το 1967 έλαβε χώρα η “Δεύτερη Νάκμπαˮ (με πάμπολλα στοιχεία και πηγές), και ανάλογοι διωγμοί συνέβησαν σε πολλές άλλες στιγμές της ισραηλινής ιστορίας.

 

 

Η λογική αυτή συνεχίζεται στις μέρες μας. Η Δυτική Όχθη είναι ένας τόπος τεμαχισμένος από αποικίες, τείχη, φυλάκια και οδικά δίκτυα μόνο-για-έποικους. Η Γάζα είναι στην κατάσταση που ξέρουμε, ένα καθεστώς μόνιμου αποκλεισμού, βομβαρδισμού και λιμοκτονίας. Οι εκπεφρασμένοι στόχοι “άμυναςˮ και “ασφάλειαςˮ κρύβουν έναν βαθύτερο και σταθερό σκοπό: τον διαμελισμό και τη μόνιμη διάλυση της παλαιστινιακής κοινωνίας.

 

 

Λαμβάνοντας υπόψη τα ιδεολογικά και στρατηγικά αυτά θεμέλια, δεν θα έπρεπε να εκπλήσσει κανέναν πως ένας απ’ τους πιο στενούς συμμάχους του Ισραήλ (ειδικά από το 1967 και μετά) υπήρξε το Απαρτχάιντ της Νότιου Αφρικής. Εκτός από αμοιβαία διπλωματική αναγνώριση που εξυπηρετούσε αμφότερους σε δύσκολα χρόνια διεθνούς απομόνωσης, τα δύο κράτη αντάλασσαν συστηματικά στρατιωτική και πυρηνική τεχνογνωσία. Αποχαρακτηρισμένα έγγραφα (βλ. ISSA – Israel South Africa Agreement, 1975) αφήνουν να εννοηθεί μέχρι και ότι το Ισραήλ προσφέρθηκε να πουλήσει πυρηνικές κεφαλές στο καθεστώς της Πρετόρια. Εκτός αυτού, βοήθησε την Ν. Αφρική να εκσυχρονίσει την πολεμική της βιομηχανία με αντάλλαγμα το ουράνιο που εξασφάλισε στο Ισραήλ τη δική του πρώτη ατομική βόμβα. Η συνεργασία αυτή, επίσης, δεν ήταν ένα ιστορικό ατύχημα αλλά μια φυσιολογική προσέγγιση ανάμεσα σε δύο ευρωκεντρικά-αποικιακά κράτη με κοινή φιλοσοφία φυλετικού διαχωρισμού.

 

 

Η συνέχιση, σήμερα, του αποικιακού αυτού σχεδίου, υποστηρίζεται από στιβαρούς ιστορικούς πυλώνες, που εφόσον δούμε το πράγμα από συγκεκριμένη οπτική γωνία, οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι πρόκειται βασικά για τις πρώην αποικιακές και νεο-αποικιακές χώρες του δυτικού κόσμου.

 

 

Αποτελεί αφάνταστο στίγμα και αποκαρδιωτική παρακαταθήκη, εν έτει 2025, με όλη τη λεπτομερή γνώση της αποικιακής ιστορίας και την εμπεδωμένη υποτίθεται απόρριψη της ιδεολογίας της, να βλέπουμε σε κοινή θέα μια αποικιακή διαδικασία σε απόλυτο υποτροπιασμό. Και το λιγότερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να στοχαστούμε σωστά και μεθοδικά πάνω σε όρους και έννοιες που μας έχουν φορεθεί ώστε, αν μη τι άλλο, να απο-αποικιοποιήσουμε τη δική μας θεώρηση του κόσμου. 

 

Στην εικόνα, το χωριό-φάντασμα της Λίφτα με τα καταπληκτικά λιθόχτιστα σπίτια. Κατά τη διάρκεια του πολέμου του 1948, μια σφαγή συνέβη εκεί, αρκετά νωρίς, στις 28 Δεκεμβρίου 1947, όταν μια εβραϊκή πολιτοφυλακή εξαπέλυσε επίθεση με πολυβόλα και χειροβομβίδες σε ένα καφενείο του χωριού. Το συγκεκριμένο κτίσμα αποτεφρώθηκε, και είκοσι άλλα κτίρια ανατινάχθηκαν καθώς όλο το χωριό τέθηκε υπό πολιορκία. Οι Παλαιστίνιοι Άραβες κάτοικοι εκδιώχθηκαν, και ο εγκαταλελειμμένος οικισμός αργότερα κατοικήθηκε ξανά από Εβραίους έποικους μέχρι και τη δεκαετία του 1970, προτού εγκαταλειφθεί ξανά για να γίνει κάτι σαν δημόσιο πάρκο – αναφέρεται σήμερα ως η “Παλαιστινιακή Πομπηίαˮ.

 

 

Σύμφωνα με έρευνα του 2021, υπήρχαν περίπου 40.000 απόγονοι του αρχικού πληθυσμού των προσφύγων, διασκορπισμένοι στην Ανατολική Ιερουσαλήμ, τη Δυτική Όχθη, την Ιορδανία και την παλαιστινιακή διασπορά. Αρκετές οικογένειες διατηρούν ακόμη τα σκουριασμένα κλειδιά των σπιτιών τους και τους τίτλους ιδιοκτησίας της οθωμανικής περιόδου, που πιστοποιούν την κυριότητά τους σε μεγάλα τμήματα του χωριού.

 

 

 [------>]

 

 Μπορεί να είναι εικόνα Στάρι Μοστ και κάστρο

ΨΑΧΝΩ ΤΗ ΛΕΞΗ

 

Το πρώτο ποίημα  της σπουδαίας  Πολωνής ποιήτριας Wislawa Szimborszka ( Βισουάβα Σιμπόρσκα) έχει τον τίτλο ΨΑΧΝΩ ΤΗ ΛΕΞΗ. Μήπως δεν είναι αυτός ο καλύτερος τρόπος να ορίσουμε την ίδια την ποίηση; Μια αναζήτηση ικανή να κάνει το ακατόρθωτο: να βρει, ή μάλλον να δημιουργήσει λέξεις που αποτυπώνουν το νόημα.

Γραμμένο το 1945, μπορούμε να το διαβάσουμε σαν να γράφτηκε σήμερα. Ας το διαβάσουμε :

 

 

ΨΑΧΝΩ ΤΗ ΛΕΞΗ

Θέλω να τους ορίσω με μία μόνο λέξη: πώς είναι;

Παίρνω κοινές λέξεις, από τα λεξικά κλέβω μερικές,

Τις μετράω, τις ζυγίζω τις δοκιμάζω:

Καμία δεν ταιριάζει.

Οι πιο γενναίες, δειλές,

Οι πιο προσβλητικές, αθώες.

Οι πιο σκληρές, πάρα πολύ φιλεύσπλαχνες,

Οι πιο μισητές, ελάχιστα αξιόπιστες.

Η λέξη αυτή πρέπει να είναι σαν ηφαίστειο, που χτυπά, παρασύρει και γκρεμίζει, σαν την οργή του φοβερού Θεού, σαν το μίσος που καίει.

Θέλω μια λέξη ωμή

ποτισμένη με αίμα,

που σαν τα τείχη μιας φυλακής

να κλείνει μέσα της όλους τους ομαδικούς τάφους.

Που να περιγράφει καθαρά και με ακρίβεια

Ποιοι ήταν αυτοί, όλα όσα έγιναν

Γιατί αυτό που ακούω,

Αυτό που γράφεται -

Δεν είναι αρκετό.

Δεν είναι ποτέ αρκετό.

Η γλώσσα μας ανίσχυρη,

Οι ήχοι της, ξαφνικά φτωχοί.

Ψάχνω, πιέζω το μυαλό μου

Ψάχνω αυτή τη λέξη

Και  δεν μπορώ να τη βρω.

 

 

-------------------

 

 

Η ΛΕΞΗ ΤΕΡΑΤΩΔΕΣ

Η Szimborska είχε γνωρίσει τους Ναζί και λέει ότι δεν μπορεί να βρει τη λέξη που θα τους ορίσει. Σήμερα γνωρίζουμε τους Τραμπιστές, τους Σιωνιστές, τους σαδιστές που στο όνομα της λευκής ανωτερότητας της Δύσης εξαπολύουν μια αποκρουστική βία και δεν έχουμε τη λέξη για να ορίσουμε την ιχνογραφία του κακού που οργιάζει.

 

 

Βλέπουμε την Κρίστι Νόεμ, την dominatrix να τρέχει με τακούνια στιλέτο και στενά παντελόνια μπροστά στα κλουβιά που  είναι κλειδωμένες ομάδες ανδρών με τατουάζ.

 

Βλέπουμε οπλισμένους εποίκους του Smotrich να επιτίθενται σε αγόρια στους δρόμους της Δυτικής Όχθης, να επιτίθενται σαν αγέλη γουρουνιών στους ιερούς τόπους του παλαιστινιακού πληθυσμού. Γινόμαστε μάρτυρες του θεάματος, αλλά μας λείπει η λέξη για να ορίσουμε την επίδειξη της φρίκης.

 

Η λέξη «αποκρουστική» δεν είναι αρκετή για να ορίσει τη γεύση της ταπείνωσης κάποιου υποταγμένου, που δεν μπορεί να επαναστατήσει, όπως ο καημένος ο Ζελένσκι που σπρώχνεται από τους Αμερικανούς να θυσιάσει τον ουκρανικό λαό, και στη συνέχεια σταυρώνεται από άλλους Αμερικανούς προς τέρψη των Αμερικανών θεατών.

 

Για να ορίσουμε όλη αυτή τη φρίκη που εισβάλλει στον πλανήτη σαν να έχουν σκάσει όλοι οι υπόνομοι μαζί, μας λείπει η λέξη, αλλά δεν είναι θέμα γλώσσας. Το λεξικό αναμασά λέξεις όπως αποτρόπαιος, ειδεχθής, φρικτός, κατάπτυστος, κακός, εξευτελιστικός, αηδιαστικός, σπαρακτικός, βασανιστικός, αποκρουστικός, τρομακτικός,  κακός, σκληρός, άθλιος, αποτρόπαιος.

 

Καθεμιά τους συνδέεται με τη συμπεριφορά εκείνων που έχουν καταλάβει την πολιτική και οικονομική εξουσία και την ασκούν με απειλές, εκβιασμούς και βία.

Αυτό που δεν μας εξηγούν όμως αυτές οι λέξεις είναι πώς είναι δυνατόν η πλειοψηφία των λαών να επιλέγει με ενθουσιασμό αυτά τα τέρατα.

 

Ίσως δεν καταλαβαίνουμε γιατί συνεχίζουμε να πιστεύουμε ότι ο ανθρώπινος νους ανταποκρίνεται στην ανθρώπινη λογική και διαθέτει ανθρώπινα συναισθήματα. Το ανθρώπινο μυαλό έχει τροποποιηθεί και δεν έχει σχεδόν τίποτα το ανθρώπινο, επειδή το ανθρώπινο έχει διαγραφεί, περιμένοντας το αυτόματο να αναλάβει τελικά την εξουσία.

Το κλειδί της επιτυχίας βρίσκεται στο τερατούργημα : η επίδειξη της απανθρωπιάς έχει γίνει το νέο όριο της ψυχαγωγίας. Το τερατώδες είναι αυτό που συναρπάζει.

Η λέξη «τερατώδες» είναι η λέξη κλειδί για να κατανοήσουμε τα πράγματα.

 

 

......Σήμερα, 26 Μαΐου, ένας λαός ζόμπι παρελαύνει στους δρόμους της πόλης της αιώνιας εκδίκησης φωνάζοντας: Η Ιερουσαλήμ είναι δική μας, Θάνατος στους Άραβες, Αυτή η πόλη είναι δική μας, ο Θεός μας την έδωσε.

Λίγο πιο πέρα, η γενοκτονία συνεχίζεται.

 

 Μπορεί να είναι απεικόνιση ‎κείμενο που λέει "‎69991 0 016 6 01 0200円 በዚበወ2 rOCeC aC பா BEG UBENE AA B BLQ L Q 0EO VY6522 24MAY ه 185694‎"‎ 

[---->] 

ΑΝΑΤΟΜΙΑ ΜΙΑΣ ΕΞΟΝΤΩΣΗΣ

Lavinia Marchetti


«Η κόρη μου ξυπνάει και μου λέει: «Πεινάω, θέλω να φάω». Αλλά εγώ δεν ξέρω τι να της δώσω».

– Μαρτυρία της Umm Ahmed, μητέρας τριών παιδιών στη Ράφα

Υπάρχει μια μορφή θανάτου που δεν εκρήγνυται, δεν κάνει κανένα θόρυβο. Είναι ένας αργός, προοδευτικός, συστηματικός θάνατος. Και συμβαίνει μπροστά στα μάτια μας: στη Γάζα, 14.000 νεογέννητα κινδυνεύουν να πεθάνουν από την πείνα τις επόμενες 48 ώρες (το δήλωσε σήμερα στο BBC ο Βρετανός διπλωμάτης Tom Fletcher, αναπληρωτής γενικός γραμματέας του ΟΗΕ και συντονιστής των αποστολών έκτακτης ανάγκης σε όλο τον κόσμο).

Αλλά τι σημαίνει να πεθαίνεις από την πείνα; Όχι ως σύνθημα ή μεταφορά. Βιολογικά, φυσιολογικά, πολιτικά. Γιατί κατοικούμε σε σώματα και αυτά είναι που βρίσκονται υπό πολιορκία. Μικρά σώματα.

Αυτή δεν είναι ηθική ανάλυση. Είναι μια πρόωρη αυτοψία.

Φάση πρώτη: το σώμα που διαμαρτύρεται

Στις πρώτες ημέρες της αναγκαστικής νηστείας, ο ανθρώπινος οργανισμός αντλεί από τα πιο εύκολα προσβάσιμα αποθέματά του: το ηπατικό και το μυϊκό γλυκογόνο. Είναι η φάση της οξείας πείνας. Η γλυκόζη εξαντλείται μέσα σε 24 ώρες. Το σώμα, απελπισμένο, αρχίζει να διασπά τα λίπη για να παράγει χητόνες, εναλλακτικές πηγές ενέργειας που είναι τοξικές αν παραταθεί. Εμφανίζεται κέτωση, αφυδάτωση, ζάλη, αδυναμία. Σε αυτή τη φάση, πολλά παιδιά στη Γάζα σταματούν να κλαίνε από την πείνα και αρχίζουν να παραπατούν.

Η μητέρα τους το περιγράφει: «Τα μάτια τους γίνονται υγρά. Η αναπνοή τους επιβραδύνεται. Η σιωπή είναι χειρότερη από το κλάμα».

Η σιωπή είναι η αρχή του θανάτου.

Φάση δύο: εσωτερικός κανιβαλισμός

Μετά από λίγες ημέρες χωρίς βασικά θρεπτικά συστατικά, το σώμα εισέρχεται σε φάση ακραία καταβολική: αρχίζει να καταναλώνει τον εαυτό του. Αυτό ονομάζεται πρωτεϊνική αυτοπόλυση και μυϊκή ατροφία: πρώτα οι σκελετικοί μύες, μετά το μυοκάρδιο, και τέλος οι πρωτεΐνες του πλάσματος. Η καρδιά συρρικνώνεται. Το αίμα πυκνώνει. Το ανοσοποιητικό σύστημα καταρρέει. Τα παιδιά πεθαίνουν από κρυολόγημα, διάρροια, οποιοδήποτε βακτήριο.

«Κουβάλησα τον γιο μου δύο ώρες για να βρω γιατρό. Μου είπαν ότι χρειαζόταν μόνο να φάει. Πέθανε εκείνο το βράδυ».

– Σαμίρ αλ-Κατίμπ, επιζών από το Ντεϊρ αλ-Μπαλάχ

Σε αυτό το στάδιο, το πρόσωπο γίνεται σκοτεινό, χαραγμένο. Το δέρμα ξεφλουδίζει. Τα μάτια βαθουλώνουν. Τα μαλλιά μεγαλώνουν υπερβολικά: μια ακραία προσπάθεια του σώματος να διατηρήσει τη θερμότητα. Η απουσία υποδόριου λίπους κάνει κάθε χάδι να μοιάζει με τρίψιμο των οστών. Κανένα μέρος του σώματος δεν μένει άθικτο. Ούτε καν η αξιοπρέπεια.

Φάση τρίτη: η κατάρρευση των οργάνων

Στην τελική κατάρρευση, τα σπλάχνα σπάνε. Το ήπαρ σταματά να μεταβολίζει. Τα νεφρά δεν φιλτράρουν πια. Το έντερο νεκρώνεται. Η πείνα σκοτώνει από πολυοργανική ανεπάρκεια, κατάρρευση ηλεκτρολυτών, μεταβολική οξέωση. Η καρδιά σταματά να χτυπά όχι από κάποιο τραύμα, αλλά από χρόνια υποσιτισμό. Ο νους βρίσκεται σε παραλήρημα ή σε γλυκοπενικό κώμα.

«Τον βρήκαμε κουλουριασμένο κάτω από μια κουβέρτα, με τα μάτια ανοιχτά. Είχε ακόμα τα χέρια του στα πλευρά του. Σαν να ήθελε να σφίξει τον εαυτό του».

– Ανώνυμος εθελοντής γιατρός, μαρτυρία που συλλέχθηκε από τους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα

Ένα σύστημα για να πεθάνεις

Αυτός ο θάνατος δεν είναι παρενέργεια. Είναι τεχνολογία. Το Ισραήλ έχει αντικαταστήσει τα Ηνωμένα Έθνη και τις ΜΚΟ με ιδιωτικούς εργολάβους. Ένα δίκτυο διανομής που ελέγχεται στρατιωτικά, όπου η είσοδος της βοήθειας αντιμετωπίζεται ως παραχώρηση και όχι ως δικαίωμα. Οι εικόνες από τις «κοιτώνες» στη Γάζα δείχνουν άδεια κατσαρόλια, παιδιά που τρώνε φύλλα, μητέρες που μασάνε χαρτόνι πριν το δώσουν στα παιδιά τους. Η πείνα δεν είναι λιμός. Είναι επιλογή.

Οι Βρυξέλλες το λένε: «Η βοήθεια είναι μια σταγόνα στον ωκεανό». Ο Ερυθρός Σταυρός μιλά για «προκαλούμενη λιμοκτονία». Η επιστημονική κοινότητα καταγγέλλει μια φαρμακευτική πείνα, δηλαδή μια πείνα που έχει μετατραπεί σε χειρουργικό μέσο ελέγχου.

Στη σιωπή των πρωτευουσών, έχουμε μια μεταβολική γενοκτονία.

Η πείνα ως μοριακή εξόντωση

Το να πεθαίνεις από την πείνα δεν είναι απλώς να σταματάς να τρως. Είναι η προοδευτική εξάλειψη της βιολογικής ταυτότητας. Τα παιδιά στη Γάζα δεν πεθαίνουν απλά. Μαραίνονται μέχρι να γίνουν αόρατα. Η ύπαρξή τους διαλύεται όργανο με όργανο, σαν σε ένα αντίστροφο πείραμα δημιουργίας.

Το σώμα σβήνει αργά. Αλλά η συνείδησή μας σβήνει πιο γρήγορα.

Ωστόσο, υπάρχει κάτι που αντιστέκεται, που είναι πιο ανθεκτικό από την πείνα: η φωνή των μανάδων.

«Με κοιτάζει και χαμογελά. Δεν ξέρει ότι πεθαίνει. Εγώ το ξέρω».

– Umm Nura, πρόσφυγας από τη Jabalia

-------

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

Σύμφωνα με το The Lancet (2024), ένα παιδί ηλικίας 0-5 ετών μπορεί να επιβιώσει 10-15 ημέρες χωρίς τροφή, αλλά με πρόσβαση σε νερό. Εάν δεν έχει πρόσβαση σε κανένα από τα δύο, η μέση επιβίωση είναι 72 ώρες.

Το  κβασιόρκορ και ο μαρασμός (marasma ) είναι δύο κλασικές συνέπειες σοβαρού υποσιτισμού στα παιδιά: το πρώτο προκαλεί οίδημα και λιπώδη ήπαρ, ο δεύτερος καταναλώνει κάθε ιστό.

Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Nature Metabolism κατέγραψε ότι σε καταστάσεις πλήρους αποκλεισμού, τα ποσοστά παιδικής θνησιμότητας υπερβαίνουν κατά 600% τον μέσο όρο, σε λιγότερο από δύο εβδομάδες.