Chris Hedges – ΠΩΣ ΠΡΟΔΙΔΟΥΝ ΤΟΥΣ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΙΟΥΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥΣ


Υπάρχουν δύο τύποι πολεμικών ανταποκριτών. Ο πρώτος τύπος δεν συμμετέχει σε συνεντεύξεις τύπου. Δεν ικετεύει στρατηγούς και πολιτικούς να του δώσουν συνεντεύξεις. Αναλαμβάνει κινδύνους για να κάνει ρεπορτάζ από τις ζώνες των μαχών. Μεταφέρει στους θεατές ή τους αναγνώστες του αυτό που βλέπει, το οποίο είναι σχεδόν πάντα διαμετρικά αντίθετο με τις επίσημες αφηγήσεις. Αυτός ο πρώτος τύπος, σε κάθε πόλεμο, είναι μια μικρή μειοψηφία.

Μετά, υπάρχει ο δεύτερος τύπος, η άμορφη μάζα των αυτοαποκαλούμενων πολεμικών ανταποκριτών που παίζουν  πόλεμο. Παρά τα όσα λένε στους συντάκτες και στο κοινό, δεν έχουν καμία πρόθεση να θέσουν τον εαυτό τους σε κίνδυνο. Είναι ικανοποιημένοι με την απαγόρευση της εισόδου ξένων δημοσιογράφων στη Γάζα από το Ισραήλ. Παρακαλούν τους αξιωματούχους για ενημερωτικές συνεντεύξεις και συνεντεύξεις Τύπου. Συνεργάζονται με τους κυβερνητικούς επιτηρητές τους, οι οποίοι επιβάλλουν περιορισμούς και κανόνες που τους κρατούν μακριά από τις μάχες. Διαδίδουν υποτακτικά ό,τι πληροφορίες τους δίνουν οι αξιωματούχοι, οι οποίες είναι ως επί το πλείστον ψευδείς, και προσποιούνται ότι πρόκειται για ειδήσεις. Συμμετέχουν σε μικρές εκδρομές που οργανώνονται από το στρατό – παραστάσεις με σκυλιά και πόνυ – όπου μπορούν να μεταμφιεστούν και να παίξουν τους στρατιώτες και να επισκεφθούν φυλάκια όπου όλα είναι ελεγχόμενα και χορογραφημένα.

 

 

Ο θανάσιμος εχθρός αυτών των απατεώνων είναι οι αληθινοί πολεμικοί ανταποκριτές, στην περίπτωση αυτή οι Παλαιστίνιοι δημοσιογράφοι στη Γάζα. Αυτοί οι δημοσιογράφοι τους εκθέτουν ως γλείφτες και κόλακες, δυσφημίζοντας σχεδόν όλα όσα διαδίδουν. Για το λόγο αυτό, οι απατεώνες δεν χάνουν ποτέ την ευκαιρία να αμφισβητήσουν την αλήθεια και τα κίνητρα όσων βρίσκονται στο πεδίο της μάχης. Έχω δει αυτά τα φίδια να το κάνουν επανειλημμένα στον συνάδελφό μου Robert Fisk https://chrishedges.substack.com/.../robert-fisk-and-the... .

 

Όταν ο πολεμικός ανταποκριτής Ben Anderson έφτασε στο ξενοδοχείο όπου είχαν κατασκηνώσει οι δημοσιογράφοι που κάλυπταν τον πόλεμο στη Λιβερία – σύμφωνα με τον ίδιο, «μεθώντας» στα μπαρ «με δικά τους έξοδα», έχοντας εξωσυζυγικές σχέσεις και ανταλλάσσοντας «πληροφορίες αντί να βγαίνουν έξω και να τις συλλέγουν» – η εικόνα του ως πολεμικού ανταποκριτή υπέστη σοβαρό πλήγμα.

 

«Σκέφτηκα ότι επιτέλους βρισκόμουν ανάμεσα στους ήρωές μου», θυμόταν ο Anderson. «Εκεί ήθελα να είμαι εδώ και χρόνια. Και τότε ο κάμεραμαν ο οποίος ήταν μαζί μου – ο οποίος γνώριζε πολύ καλά τους αντάρτες – μας πήρε μαζί του για περίπου τρεις εβδομάδες και μείναμε με τους αντάρτες. Μετά επιστρέψαμε στη Μονρόβια. Τα παιδιά στο μπαρ του ξενοδοχείου μας ρώτησαν: «Πού ήσασταν; Νομίζαμε ότι είχατε γυρίσει σπίτι». Εμείς απαντήσαμε: «Πήγαμε να καλύψουμε τον πόλεμο. Δεν είναι αυτή η δουλειά μας; Δεν είναι αυτό που πρέπει να κάνετε;»

 

 

«Η ρομαντική εικόνα που είχα για τους ξένους ανταποκριτές καταστράφηκε ξαφνικά στη Λιβερία», συνέχισε. «Σκέφτηκα, στην πραγματικότητα, ότι πολλοί από αυτούς τους τύπους είναι γεμάτοι σκατά. Δεν είναι καν διατεθειμένοι να  φύγουν από το ξενοδοχείο, πόσο μάλλον να αφήσουν την ασφάλεια της πρωτεύουσας και να κάνουν λίγο δημοσιογραφία».

 

Μπορείτε να δείτε τη συνέντευξη που έκανα στον Άντερσον εδώ https://chrishedges.substack.com/.../reporting-on-war-w...

Αυτή η διαχωριστική γραμμή, που υπάρχει σε κάθε πόλεμο που κάλυψα, καθορίζει τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζεται η  γενοκτονία στη Γάζα.  https://www.youtube.com/watch?v=ly6lfhOxTe0 .  Δεν είναι ένα χάσμα επαγγελματισμού ή κουλτούρας. Οι Παλαιστίνιοι δημοσιογράφοι καταγγέλλουν τις ισραηλινές φρικαλεότητες και διαψεύδουν τα ισραηλινά ψέματα. Ο υπόλοιπος Τύπος δεν το κάνει.

 

 

Οι Παλαιστίνιοι δημοσιογράφοι, που στοχοποιούνται και δολοφονούνται από το Ισραήλ, πληρώνουν – όπως και πολλοί αξιόλογοι  πολεμικοί ανταποκριτές – με τη ζωή τους, αν και σε πολύ μεγαλύτερο αριθμό. Το Ισραήλ έχει δολοφονήσει 245 δημοσιογράφους στη Γάζα σύμφωνα με κάποια στοιχεία και περισσότερους από 273 σύμφωνα με μια άλλα. Ο στόχος είναι  να συγκαλυφθεί η γενοκτονία. Κανένας πόλεμος που έχω καλύψει δεν πλησιάζει αυτόν τον αριθμό νεκρών. Από τις 7 Οκτωβρίου, το Ισραήλ έχει σκοτώσει περισσότερους δημοσιογράφους «από τον Αμερικανικό Εμφύλιο Πόλεμο, τον Πρώτο και τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, τον Πόλεμο της Κορέας, τον Πόλεμο του Βιετνάμ (συμπεριλαμβανομένων των συγκρούσεων στην Καμπότζη και το Λάος), τους πολέμους στη Γιουγκοσλαβία τη δεκαετία του '90 και του 2000 και τον πόλεμο μετά την 11η Σεπτεμβρίου στο Αφγανιστάν, όλα μαζί». 

 

 

Οι δημοσιογράφοι στην Παλαιστίνη αφήνουν διαθήκες και βίντεο που έχουν ηχογραφήσει για να διαβαστούν ή να προβληθούν τη στιγμή του θανάτου τους.

 

Οι συνάδελφοι αυτών των Παλαιστινίων δημοσιογράφων του δυτικού Τύπου μεταδίδουν από τα σύνορα με τη Γάζα, εξοπλισμένοι με αλεξίσφαιρα γιλέκα και κράνη, όπου έχουν τις ίδιες πιθανότητες να χτυπηθούν από θραύσμα ή σφαίρα όσο και από αστεροειδή. Σπεύδουν σαν τρωκτικά στις ενημερώσεις των ισραηλινών αξιωματούχων. Δεν είναι μόνο εχθροί της αλήθειας, αλλά και εχθροί των δημοσιογράφων που κάνουν την πραγματική δουλειά του πολεμικού ρεπορτάζ.

 

 

Όταν οι ιρακινές δυνάμεις επιτέθηκαν στην παραμεθόρια πόλη της Σαουδικής Αραβίας, Khafji, κατά τη διάρκεια του πρώτου Πολέμου του Κόλπου, οι σαουδάραβες στρατιώτες έφυγαν πανικόβλητοι. Δύο Γάλλοι φωτογράφοι και εγώ παρατηρήσαμε τους χεσμένους από το φόβο στρατιώτες να κατάσχουν πυροσβεστικά οχήματα και να τρέχουν προς τα νότια. Οι Αμερικανοί πεζοναύτες απώθησαν τους Ιρακινούς. Αλλά στο Ριάντ, ο Τύπος ενημερώθηκε για τους γενναίους Σαουδάραβες συμμάχους μας που υπερασπίζονταν την πατρίδα τους. Μόλις τελείωσαν οι μάχες, το λεωφορείο του Τύπου σταμάτησε λίγα χιλιόμετρα από το Khafji. Οι δημοσιογράφοι της ομάδας κατέβηκαν, συνοδευόμενοι από στρατιωτες φρουρούς. Τράβηξαν κάποια πλάνα με φόντο τον μακρινό θόρυβο των πυροβολισμών και τον καπνό και επανέλαβαν τα ψέματα που ήθελε να πει το Πεντάγωνο.

 

Εν τω μεταξύ, εγώ και οι δύο φωτογράφοι συλληφθήκαμε και ξυλοκοπηθήκαμε από την εξοργισμένη σαουδαραβική στρατιωτική αστυνομία, επειδή είχαμε καταγράψει την πανικόβλητη φυγή των σαουδαραβικών δυνάμεων, ενώ προσπαθούσαμε να φύγουμε από το Khafji.

 

Η άρνησή μου να συμμορφωθώ με τους περιορισμούς στον Τύπο κατά τη διάρκεια του πρώτου Πολέμου του Κόλπου ώθησε τους άλλους δημοσιογράφους των New York Times στη Σαουδική Αραβία να γράψουν μια επιστολή στον διευθυντή εξωτερικών υποθέσεων, κατηγορώντας με ότι κατέστρεψα τις σχέσεις της εφημερίδας με τον στρατό και αν δεν ήταν η παρέμβαση του RW «Johnny» Apple, ο οποίος είχε πάει στο Βιετνάμ,θα με είχαν στείλει πίσω στη Νέα Υόρκη.  

 

 

Δεν κατηγορώ κανέναν που δεν θέλει να πάει σε μια εμπόλεμη ζώνη. Είναι φυσιολογικό. Είναι λογικό. Είναι κατανοητό. Όσοι από εμάς προσφέρονται εθελοντικά να πάνε στον πόλεμο – ο συνάδελφός μου  Clyde Haberman  από τους New York Times είπε κάποτε ειρωνικά: «Ο Hedges πέφτει τον πόλεμο με ή χωρίς αλεξίπτωτο» – έχουν προφανή προβλήματα προσωπικότητας.

 

Αλλά κατηγορώ όσους προσποιούνται ότι είναι πολεμικοί ανταποκριτές. Προκαλούν τεράστια ζημιά. Διαδίδουν ψευδείς αφηγήσεις. Μεταμφιέζουν την πραγματικότητα. Λειτουργούν ως συνειδητοί – ή ασυνείδητοι – προπαγανδιστές του πολέμου. Δυσφημούν τις φωνές των θυμάτων και αθωώνουν τους δολοφόνους.

 

Όταν ασχολιόμουν με τον πόλεμο στο Ελ Σαλβαδόρ, πριν εργαστώ για τους New York Times, η ανταποκρίτρια της εφημερίδας αναπαρήγαγε επιμελώς όλα όσα της έδινε η πρεσβεία. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι συντάκτες μου – καθώς και οι συντάκτες των άλλων ανταποκριτών που κάλυπταν τον πόλεμο – να αμφισβητούν την αλήθεια και την «αμεροληψία» μας και καθιστούσε πιο δύσκολο στους αναγνώστες να καταλάβουν τι συνέβαινε. Η ψευδής αφήγηση εξουδετέρωνε και συχνά υπερισχύει της αληθινής.

 

 

Η συκοφαντία που χρησιμοποιείται για να δυσφημίσει τους Παλαιστίνιους συναδέλφους μου – υποστηρίζοντας ότι είναι μέλη της Χαμάς – είναι δυστυχώς γνωστή. Πολλοί Παλαιστίνιοι δημοσιογράφοι που γνωρίζω στη Γάζα είναι, στην πραγματικότητα, αρκετά επικριτικοί απέναντι στη Χαμάς. Αλλά ακόμα και αν είχαν δεσμούς με τη Χαμάς, τι σημασία έχει; Η προσπάθεια του Ισραήλ να δικαιολογήσει την επίθεση εναντίον των δημοσιογράφων του δικτύου al-Aqsa που διαχειρίζεται η Χαμάς παραβιάζει επίσης το άρθρο 79 της Σύμβασης της Γενεύης.

 

 

Έχω συνεργαστεί με δημοσιογράφους και φωτογράφους διαφόρων πεποιθήσεων, μεταξύ των οποίων και μαρξιστές-λενινιστές από την Κεντρική Αμερική. Αυτό δεν τους εμπόδισε να είναι ειλικρινείς. Ήμουν στη Βοσνία και στο Κόσοβο με έναν Ισπανό καμεραμάν, τον Miguel Gil Moreno, ο οποίος αργότερα σκοτώθηκε μαζί με τον φίλο μου Kurt Schork. Ο Miguel ήταν μέλος της καθολικής δεξιάς οργάνωσης Opus Dei. Ήταν επίσης ένας δημοσιογράφος με τεράστιο θάρρος, μεγάλη συμπόνια και ηθική ακεραιότητα, παρά τις απόψεις του για τον φασίστα δικτάτορα της Ισπανίας Φρανσίσκο Φράνκο. Δεν έλεγε ψέματα.

 

Σε κάθε πόλεμο που κάλυψα, δέχτηκα επιθέσεις επειδή υποστήριζα ή ανήκα σε οποιαδήποτε ομάδα που η κυβέρνηση, συμπεριλαμβανομένης της κυβέρνησης των Ηνωμένων Πολιτειών, προσπαθούσε να εξοντώσει. Με κατηγόρησαν ότι ήμουν όργανο του Εθνικού Απελευθερωτικού Μετώπου Farabundo Martí στο Ελ Σαλβαδόρ, των Σαντινιστών στη Νικαράγουα, της Εθνικής Επαναστατικής Ενότητας της Γουατεμάλας, του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού του Σουδάν, της Χαμάς, της μουσουλμανικής κυβέρνησης στη Βοσνία και του Απελευθερωτικού Στρατού του Κοσσυφοπεδίου.

 

 

Ο John Simpson του BBC, όπως και πολλοί δυτικοί δημοσιογράφοι, υποστηρίζει ότι «ο κόσμος χρειάζεται ειλικρινείς και αμερόληπτες μαρτυρίες για να βοηθήσει τους ανθρώπους να διαμορφώσουν μια άποψη για τα κύρια προβλήματα της εποχής μας. Μέχρι τώρα αυτό ήταν αδύνατο στη Γάζα».

 

 

Η υπόθεση ότι αν οι δυτικοί δημοσιογράφοι ήταν στη Γάζα η κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης θα βελτιωνόταν είναι γελοία. Πιστέψτε με. Δεν θα ήταν έτσι.

Το Ισραήλ απαγορεύει τον ξένο Τύπο επειδή στην Ευρώπη και στις Ηνωμένες Πολιτείες υπάρχει μια τάση να ευνοούνται τα ρεπορτάζ των δυτικών δημοσιογράφων. Το Ισραήλ γνωρίζει ότι η έκταση της γενοκτονίας είναι πολύ μεγάλη για να την κρύψουν ή να την συγκαλύψουν οι δυτικές εφημερίδες, παρά το μελάνι και το χρόνο που αφιερώνουν στους απολογητές του Ισραήλ και των Ηνωμένων Πολιτειών. Επιπλέον, το Ισραήλ δεν μπορεί να συνεχίσει τη συστηματική εκστρατεία εξόντωσης των δημοσιογράφων στη Γάζα αν πρέπει να αντιμετωπίσει την παρουσία ξένων μέσων ενημέρωσης.

Τα ψέματα του Ισραήλ που ενισχύονται από τα δυτικά μέσα ενημέρωσης, συμπεριλαμβανομένου του πρώην εργοδότη μου, των New York Times, είναι αντάξια της Pravda.  Αποκεφαλισμένα παιδιά.  Παιδιά ψημένα σε φούρνους. Μαζικοί βιασμοί από τη Χαμάς.  Παλαιστινιακές ρουκέτες που προκαλούν εκρήξεις σε νοσοκομεία και σφαγιάζουν αμάχους.  Μυστικά τούνελ διοίκησης και κέντρα διοίκησης σε σχολεία και νοσοκομεία.  Δημοσιογράφοι που διευθύνουν τις πυραυλικές μονάδες της Χαμάς.  Διαδηλωτές της γενοκτονίας σε πανεπιστημιουπόλεις που είναι αντισημίτες και υποστηρικτές της Χαμάς.

Παρακολούθησα τον σύγκρουση μεταξύ Παλαιστινίων και Ισραηλινών, κυρίως στη Γάζα, για επτά χρόνια. Αν υπάρχει ένα αδιαμφισβήτητο γεγονός, είναι ότι το Ισραήλ  ψεύδεται  όπως αναπνέει. Η απόφαση των δυτικών δημοσιογράφων να δίνουν αξιοπιστία σε αυτά τα ψέματα, να τους αποδίδουν το ίδιο βάρος με τις τεκμηριωμένες ισραηλινές φρικαλεότητες, είναι ένα κυνικό παιχνίδι. Οι δημοσιογράφοι γνωρίζουν ότι αυτά τα ψέματα είναι ψέματα. Αλλά αυτοί, και οι εφημερίδες που τους απασχολούν, προτιμούν την πρόσβαση – σε αυτή την περίπτωση την πρόσβαση σε ισραηλινούς και αμερικανούς αξιωματούχους – περισσότερο από την αλήθεια. Οι δημοσιογράφοι, όπως και οι διευθυντές και οι εκδότες τους, φοβούνται να γίνουν στόχος του Ισραήλ και του ισχυρού ισραηλινού λόμπι. Δεν υπάρχει κανένα τίμημα για την προδοσία των Παλαιστινίων. Είναι ανίσχυροι.

 

Αποκαλύψτε αυτά τα ψέματα και θα δείτε ότι τα αιτήματά σας για ενημερώσεις και συνεντεύξεις με αξιωματούχους θα απορριφθούν αμέσως. Δεν θα σας προσκαλέσουν οι υπεύθυνοι Τύπου να συμμετάσχετε σε προσομοιώσεις επισκέψεων σε ισραηλινές στρατιωτικές μονάδες. Εσείς και η εφημερίδα σας θα γίνετε αντικείμενο σφοδρών επιθέσεων. Θα σας αποκλείσουν. Οι συντάκτες σας θα σας απολύσουν ή θα σας γυρίσουν πίσω. Αυτό δεν είναι καλό για την καριέρα σας. Και έτσι, τα ψέματα επαναλαμβάνονται επιμελώς, όσο παράλογα και αν είναι.

 

Είναι θλιβερό να βλέπεις αυτούς τους δημοσιογράφους και τα μέσα ενημέρωσης τους, όπως γράφει ο Fisk, να αγωνίζονται «σαν τίγρεις για να ενταχθούν σε αυτές τις «πισίνες» όπου θα λογοκρίνονται, θα περιορίζονται και θα στερούνται κάθε ελευθερίας κινήσεων στο πεδίο της μάχης».

 

 

Όταν οι δημοσιογράφοι του Middle East Eye  Mohamed Salama  και  Ahmed Abu Aziz , μαζί με τον φωτορεπόρτερ του Reuters  Hussam al-Masri και τους ελεύθερους επαγγελματίες  Moaz Abu Taha και Mariam Dagga , που είχαν συνεργαστεί με διάφορα μέσα ενημέρωσης, μεταξύ των οποίων και το Associated Press, σκοτώθηκαν σε μια «διπλή επίθεση» (σχεδιασμένη για να σκοτώσει τους πρώτους διασώστες που έφταναν για να περιθάλψουν τα θύματα των πρώτων επιθέσεων) στο Nasser Medical Complex, πώς αντέδρασαν τα δυτικά πρακτορεία ειδήσεων ;

 

«Ο ισραηλινός στρατός ισχυρίζεται ότι οι επιθέσεις στο νοσοκομείο της Γάζας είχαν ως στόχο αυτό που, σύμφωνα με τον ίδιο, ήταν μια κάμερα της Χαμάς»,  ανέφερε το Associated Press .

«Ο IDF υποστηρίζει ότι η επίθεση στο νοσοκομείο είχε ως στόχο την κάμερα της Χαμάς»,  έγραψε η CNN.

«Ο ισραηλινός στρατός ισχυρίζεται ότι έξι «τρομοκράτες» σκοτώθηκαν στις επιθέσεις της Δευτέρας στο νοσοκομείο της Γάζας», ήταν ο τίτλος του AFP .

«Σύμφωνα με τις πρώτες έρευνες, η κάμερα της Χαμάς ήταν ο στόχος της ισραηλινής επίθεσης στην οποία σκοτώθηκαν οι δημοσιογράφοι»,  ανέφερε το Reuters.

«Το Ισραήλ υποστηρίζει ότι οι στρατιώτες είδαν την κάμερα της Χαμάς πριν από τη θανατηφόρα επίθεση στο νοσοκομείο»,  εξήγησε το Sky News.

Για την ιστορία, η κάμερα ανήκε στο Reuters, επιβεβαιώνοντας ότι το Ισραήλ ήταν «πλήρως ενήμερο» ότι το πρακτορείο ειδήσεων πραγματοποιούσε λήψεις από το νοσοκομείο.

Όταν ο ανταποκριτής του Al Jazeera Anas Al Sharif και άλλοι τρεις δημοσιογράφοι σκοτώθηκαν στις 10 Αυγούστου στη σκηνή τους για τα ΜΜΕ κοντά στο νοσοκομείο Al Shifa, πώς το ανέφερε ο δυτικός Τύπος ;

«Το Ισραήλ σκοτώνει έναν δημοσιογράφο του Al Jazeera που, σύμφωνα με τις δηλώσεις του, ήταν ηγέτης της Χαμάς», έγραψε η Reuters  στο άρθρο της, παρά το γεγονός ότι ο al-Sharif ήταν μέλος της ομάδας της Reuters που  κέρδισε το βραβείο Pulitzer το 2024.

Η γερμανική εφημερίδα Bild δημοσίευσε στην πρώτη σελίδα της  άρθρο με τίτλο: «Τρομοκράτης μεταμφιεσμένος σε δημοσιογράφο σκοτώθηκε στη Γάζα».

Η πληθώρα των ισραηλινών ψεμάτων, που ενισχύεται και γίνεται πιστευτή από τον δυτικό Τύπο, παραβιάζει μια θεμελιώδη αρχή του δημοσιογραφικού επαγγέλματος: το καθήκον να μεταδίδει την αλήθεια στον θεατή ή τον αναγνώστη. Νομιμοποιεί τις μαζικές σφαγές. Αρνείται να καλέσει το Ισραήλ να λογοδοτήσει για τις πράξεις του. Προδίδει τους Παλαιστίνιους δημοσιογράφους, εκείνους που γράφουν και σκοτώνονται στη Γάζα. Και καταγγέλλει την χρεοκοπία των δυτικών δημοσιογράφων, των οποίων τα κύρια χαρακτηριστικά είναι ο καριερισμός και η δειλία.

========================

*Δημοσιογράφος,  βραβείο Πούλιτζερ, επί δεκαπέντε χρόνια ήταν ανταποκριτής στο εξωτερικό για την εφημερίδα New York Times, όπου κατείχε τη θέση του αρχισυντάκτη για τη Μέση Ανατολή και τα Βαλκάνια. Προηγουμένως, εργάστηκε στο εξωτερικό για τις εφημερίδες The Dallas Morning News, The Christian Science Monitor και NPR. Είναι ο παρουσιαστής της εκπομπής The Chris Hedges Report.

 

[----->] 

Παλαιστίνη 1938. Κάποια πράγματα δεν ήταν και τόσο διαφορετικά

 

Είδα να κυκλοφορεί το παρακάτω άρθρο στο διαδίκτυο χθες (από 22/6/1936) και κάνοντας μια πρόχειρη έρευνα σε παλιά φύλλα του Ριζοσπάστη (και του Εμπρός) για το θέμα της Παλαιστίνης βρήκα τα εξής ενδιαφέροντα από την περίοδο του Μεσοπολέμου, τότε που ακόμα δεν υπήρχε ούτε κράτος του Ισραήλ, ούτε το Ολοκαύτωμα των Εβραίων από τους ναζί, ούτε οι ΗΠΑ, ούτε η Χαμάς ενώ υπήρχε η Σοβιετική Ένωση. Κάποια πράγματα ωστόσο δεν ήταν και τόσο διαφορετικά...

🔴Στις 15/2/1936, στο άρθρο του "Ρ" με τίτλο "Παλαιστίνη: το κλειδί της βρετανικής αυτοκρατορίας εξηγείται η ανάγκη για σταθερές αεροπορικές βάσεις που θα συνεπικουρούν τον στόλο των Βρετανών στη Μεσόγειο. Αυτή η σταθερή βάση, σύμφωνα με το άρθρο, μπορεί να βρεθεί μόνο στην Παλαιστίνη όπου "ο εβραϊκός πληθυσμός [...] είναι η ευρωπαϊκή εμπροσθοφυλακή στην Ανατολή". Σε αντίθεση με τον αραβικό πληθυσμό που έχει αρχίσει να έχει προσδοκίες αυτοτελούς διακυβέρνησης και οργάνωσης, μακριά από Λονδίνο και Παρίσι, οι Εβραίοι της Παλαιστίνης που, όπως γράφεται, έχουν συγκροτήσει πολιτοφυλακή 5.000 ανδρών μπορούν να προσφέρουν στη Βρετανία "ασφάλεια". Στο άρθρο επισημαίνεται ότι Κύπρος και Παλαιστίνη "θα είναι η σίγουρη βάση για το δρόμο των Ινδιών και τις κτήσεις του Ειρηνικού"

🔴Σε άλλο άρθρο όπου περιγράφεται η στρατιωτική καταστολή της αραβικής εξέγερσης στην Παλαιστίνη, γράφεται ρητά πως: "Ο βρετανικός ιμπεριαλισμός επιδιώκει με τη σιωνιστική μετανάστευση να δημιουργήσει ένα στήριγμα για την πολιτική του, της εξασφάλισης του δρόμου προς τας Ινδίας". Παρακάτω διευκρινίζεται ότι το πρόβλημα της Παλαιστίνης πολύ απέχει απ' το να έχει τοπικό χαρακτήρα και ακόμα περισσότερο θρησκευτικό. Πρωταρχική αιτία θεωρείται η απαλλοτρίωση των φτωχών Αράβων αγροτών από τους Σιωνιστές. Το σύνθημα του ΚΚ Παλαιστίνης σε εκείνες τις συνθήκες ήταν: "Αρπάξατε δια της βίας την γη που ανήκει στους μεγάλους Άραβες τσιφλικάδες και τους Σιωνιστές πλουσίους, αρνηθείτε την πληρωμή φόρων, συσπειρωθείτε για την πάλι μέχρι των άκρων κατά του ιμπεριαλισμού"

🔴Σε άρθρο της 31ης Μάη 1936 περιγράφονται τα γεγονότα άλλης μιας παλαιστινιακής εξέγερσης. Εκεί υπογραμμίζεται πως είναι σφάλμα να εξηγηθεί η κατάσταση εκεί ως αποτέλεσμα της χιτλερικής και της μουσολινικής προπαγάνδας καθώς δεν είναι η πρώτη φορά που εξεγείρεται ο ντόπιος πληθυσμός. Γράφεται ρητά πως η εξέγερση είναι "δικαιολογημένη" και πως "δεν πρέπει να τη θεωρούμε σαν αντισημιτικό κίνημα" καθώς "Οι Άραβες δεν ξεσηκώνονται απέναντι στους Εβραίους επειδή είναι Εβραίοι. Ξεσηκώνονται απέναντι σε μια μορφή καταπίεσης που εφευρέθηκε και εφαρμόστηκε από τον βρετανικό ιμπεριαλισμό" αφού "οργανώθηκε στην Παλαιστίνη μια πραγματική απαλλοτρίωση των Αράβων". Πώς;

"Η μεγάλη σιωνιστική εταιρεία "Κέρεν Καίηνεβ" επωφελείται της έλλειψης τίτλων κατοχής εκ μέρους των Φελλάχων και των Βεδουίνων, συνεννοείται με τον Άραβα φεουδάρχη Σεϊχη και αγοράζει απ' αυτόν γη. Ύστερα ειδοποιεί τους φελλάχους να εγκαταλείψουν τη γη [...] Αν οι Φελλάχοι δυστροπήσουν, η Εταιρεία καλεί σε βοήθεια την αγγλική στρατιωτική δύναμη". Παρακάτω αναφέρεται στα οργανωμένα πογκρόμ κατά των Αράβων εργατών στις πορτοκαλοκαλλιέργειες από την σιωνιστική οργάνωση "Χιστραντούθ". Πώς περιγράφεται;

"Ο σιωνισμός οργανώνει πογκρόμ. Ακριβώς με τις ίδιες μέθοδες που ο Χίτλερ χρησιμοποιεί στη Γερμανία κατά των Εβραίων"

Παρακάτω περιγράφονται τα αιτήματα των εξεγερμένων Αράβων. Να σταματήσει να πωλείται η γη τους. Να φτιαχτεί αραβική εθνική κυβέρνηση. Να σταματήσει η αθρόα εγκατάσταση Εβραίων εποίκων. Και το άρθρο κλείνει: "Η υπόθεση των Εβραίων εργαζομένων που καταδιώκονται από τους φασίστες δικτάτορες δεν είναι ίδια με την υπόθεση των μεγάλων σιωνιστικών εταιρειών και των ομάδων εφόδου. Είναι υπόθεση εντελώς διαφορετική. Υπόθεση όλων των καταπιεζόμενων φυλών, ανεξάρτητα από χρώμα που δεν θέλουν να βρίσκονται κάτω από ξένο ζυγό"

🔴Πάμε πιο παλιά. Στις 18 Μαρτίου 1925 φιλοξενείται ανακοίνωση της Κομμουνιστικής Διεθνούς με τίτλο "Όχι στα εγκλήματα του εθνικισμού στην Παλαιστίνη". Η ανακοίνωση ξεκινά ως εξής: "Οι Άγγλοι ιμπεριαλιστές και οι σιωνιστές εθνικιστές χτυπούν εκ νέου την επαναστατική εμπροσθοφυλακή των εργατών και αγροτών στην Παλαιστίνη. Στη συνέχεια υποστηρίζεται ότι προκειμένου να κρατήσει "το διαμέρισμα του Σουέζ" ο αγγλικός ιμπεριαλισμός καταδυναστεύει τον λαό της Παλαιστίνης με "ευτελή του όργανα" την τοπική μπουρζουαζία και τους αποικιστές.

"Στη σιωνιστική ισραηλίτικη μπουρζουαζία ανεγνωρίσθη, ως ανταμοιβή των καλών και τίμιων υπηρεσιών της, το προνόμιου του "κυρίαρχου έθνους", αν και ο πληθυσμός της Παλαιστίνης δεν περιλαμβάνει παρά μονάχα 13% Εβραίους!"

Επιπλέον, αφού γίνεται αναφορά στην καθημερινή εκδίωξη Αράβων καλλιεργητών από τη γη τους από τους εποίκους, σημειώνεται πως ο αγγλικός ιμπεριαλισμός στρέφει τους μεν εναντίον των δε για να εμφανίζεται αργότερα ως προστάτης των ειρηνικών πληθυσμών δικαιολογώντας την κυριαρχία του. Σε αυτό το σημείο υπογραμμίζεται ο φιλοσιωνιστικός ρόλος του εβραϊκού σοσιαλιστικού κόμματος της περιοχής, μέλους της Β' Διεθνούς.

🔴Στις 12 Σεπτέμβρη 1929. Σε εκείνο το φύλλο υπάρχει άρθρο με τίτλο: "Οι Άραβες εξεγείρονται κατά του βρετανικού ιμπεριαλισμού". Το άρθρο κάνει μια αναδρομή στο πως στήθηκε η βρετανική κυριαρχία στην Παλαιστίνη, πως υποστηρίχθηκε από τη σοσιαλδημοκρατία της Β' Διεθνούς και πως οργανώθηκε η έλευση 150.000 Εβραίων από τη Βρετανία, οι οποίοι σε συνεννόηση με ντόπιους γαιοκτήμονες αγόρασαν τη γη των Φελλάχων και τους εκτόπισαν. Εδώ σημειώνεται για άλλη μια φορά πως "Οι Άραβες δεν εξεγείρονται κατά των Εβραίων αλλά κατά του ιμπεριαλισμού του οποίου δημιούργημα είναι η "Εθνική Εστία" των Εβραίων. Γίνεται επίσης αναφορά στη σιωπή των Σιωνιστικών κύκλων για τα πογκρόμ κατά των Εβραίων εργαζομένων στην Ουγγαρία και άλλες χώρες της Ευρώπης.

Παρακάτων γίνεται μια ενδιαφέρουσα διάκριση εντός του αραβικού κινήματος καθώς "Μερικοί αρχηγοί του αραβικού εθνικισμού αντιμετωπίζουν χωρίς δυσαρέσκεια την ιδέα μιας συμφωνίας με τους Άγγλους και τους σιωνιστές" ενώ γίνεται αναφορά στις έξυπνες παραχωρήσεις των Άγγλων προς τους "Άραβες μπουρζουάδες" οι οποίοι ίδρυσαν ένα φιλελεύθερο κόμμα. Τέλος, υπογραμμίζεται το σύνθημα του Κομμουνιστικού Κόμματος Παλαιστίνης για "ένωση των Εβραίων εργατών και των καταπιεζόμενων Αράβων".

🔴Στις 6/2/1930 υπάρχει ανταπόκριση από Εργατικό Συνέδριο Παλαιστίνιων στη Χάιφα (Γιάφφα). Εκεί αναφέρεται ότι πήραν μέρος 60 αντιπρόσωποι από πολλές πόλεις. Οι εργασίες ξεκίνησαν τιμώντας τους νεκρούς κατά του βρετανικού ιμπεριαλισμού. Στο Συνέδριο παρενέβησαν και εκπρόσωποι των εθνικιστικών, αστικών ρευμάτων που προώθησαν την ιδέα της "εθνικής ενότητας" ωστόσο, όπως γράφεται, δεν κατάφεραν να επικρατήσουν. Ανάμεσα στα εργατικά αιτήματα φιγουράρουν και ευρύτερα όπως η πλήρης ανεξαρτησία της Παλαιστίνης, τηλεγράφημα αλληλεγγύης προς τους Ινδούς εργάτες, διαμαρτυρία κατά της εβραϊκής μετανάστευσης, πρόσληψη των Αράβων εργατών στα δημόσια έργα σε ποσοστό ανάλογο με τον αραβικό πληθυσμό κ.α.

🔴Σε ανταπόκριση από το 7ο Συνέδριο της Κομμουνιστικής Διεθνούς, τον Αύγουστο του 1935, ο εκπρόσωπος του ΚΚ Παλαιστίνης φέρεται να υποστηρίζει πως ο βρετανικός ιμπεριαλισμός στηρίζεται "εκτός από τον δικό του αποικιακό μηχανισμό, βασικά πάνω στη Σιωνιστική μπουρζουαζία" ενώ σε μια κίνηση αυτοκριτικής λέει πως το κόμμα του υποτίμησε τις αραβικές μάζες ως κινητήρια δύναμη της εθνικής απελευθερωτικής πάλης και της αγροτικής επανάστασης στην Παλαιστίνη. Ωστόσο, όπως επισημαίνει, "ο εξαραβισμός του κόμματος δεν σημαίνει καθόλου ούτε την παραμικρή εγκατάλειψη της δουλειάς μέσα στις εργαζομένες λαϊκές εβραϊκές μάζες, των οποίων η απόσπαση από τη Σιωνιστική επιρροή είναι όπως και πριν το βασικό καθήκον του ΚΚ".

Υ.Γ.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα φύλλα του Ριζοσπάστη από το 1947, τότε που η σοβιετική πολιτική υποστήριζε τη δημιουργία δύο κρατών, ενός εβραϊκού κι ενός παλαιστινιακού. Στα σχόλια θα αφήσω διάφορα print screens από τα φύλλα του Ριζοσπάστη αλλά και του (Δεξιού) Εμπρός.

Via https://www.facebook.com/anastasia.andreola 

 

 Μπορεί να είναι εικόνα κείμενο 

 

 

 

 

Εργασία μήτηρ πάσης κακίας

 

Nick Daskalopoulos

·

H φίλη μου η Π. με πήρε μετά από κρίση πανικού να μου πει για το νέο εργασιακό νομοσχέδιο της κυβέρνησης. Που θα περάσει, που κανείς δε θα το σταματήσει, που τι θα κάνουμε. Δεν έχει ασχοληθεί ποτέ ξανά με στενά εργασιακά θέματα. Είναι ένας προοδευτικός άνθρωπος, αλλά κάπως πάντα σκόνταφτε στις διατυπώσεις αυτού του τύπου των νομοσχεδίων και δεν είχε κάποια βοήθεια, της προέκυψε και κάπως "φυσικά" να μη συνδικαλιστεί, καθώς και ουδέποτε την πλησίασαν στον χώρο εργασίας της, και κανένας συνάδελφός της δε συνδικαλίζεται. Κανείς με κανέναν τρόπο. Εντούτοις εδώ και δύο χρόνια έχει μάθε πολύ καλά νέες ορολογίες από έναν αναδυόμενο κόσμο εργασιακής αντίστασης.

Η παρέα μας, δε, βίωσε φέτος το καλοκαίρι, τα πρώτα (τον λες πλέον και προνομιούχο) 12ωρα ενός φίλου μας. Ο άνθρωπος έβγαλε μήνα με 12ωρα, προφανώς πριν το νομοσχέδιο και προφανώς πέραν και των ορίων του νέου νομοσχεδίου που η κυβέρνηση εντούτοις υπόσχεται κάποια όρια on paper. Και έβγαλε Αύγουστο με 12ωρα. Εργάστηκε και 14 Αυγούστου και 16 Αυγούστου. Τις μέρες που έκλειναν ακόμη και καταστήματα εστίασης γειτονιάς. Η πιο δύσκολη ψυχική δοκιμασία. Η τελετουργία έχει ενδιαφέρον: "Θα σας πρήξω, να το ξέρετε. Να είναι κάποιος διαθέσιμος στο τσατ" κτλ. Κάπως να βγει αυτό το challenge. Σαν πίστα σε παιχνίδι. Κάθε μέρα 5μιση το πρωί ξύπνιος από στρες. Ασφαλώς όλο αυτό βρήκε ένα ταβάνι όταν ξέρασε εν ώρα εργασίας — ρουκέτα, ούτε καν πρόλαβε να πάει τουαλέτα.

Οι αντιθέσεις, δε, με αγαπημένα πρόσωπα σε διακοπές κι ακόμη ο βομβαρδισμός από θάλασσες αλλά και η αδυνατότητα να προσέχει κάποιος τα κατοικίδιά του, έφερε ας πούμε κομψά δυστροπίες όχι πέραν κατανόησης αλλά που δοκίμασαν σχέσεις.

Νεότερος φίλος από τη Gen Z που του το συζήτησα μου λέει ότι το χειρότερο είναι ότι και αυτό πάει στον φάκελο "θα το κρατήσουν". Αυτοί οι φάκελοι που έχει φτιάξει νοητικά έχουν ενδιαφέρον για μένα γιατί νομίζω προσφέρουν ιδεακά στη φοβία και αδυνατότητα να σκεφτείς πέραν αυτής της κυβέρνησης. Προσφέρει στο "δε θα φύγει ποτέ". Και νομίζω ότι έτσι συμβαίνει γιατί αυτή του η ιδέα, καταργεί την ανάγκη πολιτικής αλλαγής αφού ενδέχεται να υφίσταται συνέχεια κυβερνολογικής μεθόδου. Τι εννοεί δηλαδή ο φίλος; Ότι και το κέντρο να ανέβει, θα διατηρήσει τα μέτρα της κυβέρνησης. Εγώ αυτό θα το βάλω στον φάκελο "Συναινέσεις πανδημικής - μετα-πανδημικής περιόδου". Που ήταν κι ένα μεγάλο σημείο καταστροφής του πολιτικού που ευρύτατα στρώματα της κοινωνίας και παρατήρησαν και άρθρωσαν.

Η νέα γενιά, άνθρωποι 18 και 19 θα εισέλθουν στις πρώτες δουλειές, από summer jobs μέχρι φοιτητικές, και θα βρουν ένα απόλυτο χάος. Που έχει όμως ένα ακλόνητο μαθηματικό κέντρο που στην πραγματικότητα, και είναι ενδιαφέρον, μιμείται τον διεθνή αυταρχισμό στο πολιτικό. Θα βρει δηλαδή αυταρχισμό στον χώρο εργασίας και απειράριθμα micro-aggressions από την πλευρά ουχί μόνων των αφεντικών, αλλά και των micro-managers που αφενός κι εκείνοι δέχονται όλη αυτή την τεράστια βία, αφετέρου φιλοδοξούν ότι μετά από 14 χρόνια στην ίδια εταιρεία, θα σβήσει, με το να μετατραπούν σε regional managers.

Η νέα γενιά συνδικαλίζεται το λιγότερο, αλλά εκφράζεται το περισσότερο μέσω της ψηφιακής meme culture. Φτιάχνει ένα ολόκληρο νέο λεξικό εργασιακής πραγματικότητας.

Δεν έχω ιδέα τι θα κάνουν τα κράτη, αλλά τα κράτη δε ζορίζονται όσο οι δείκτες παραγωγικότητας μένουν εκεί που είναι. Και οι δείκτες της Ελλάδας, είναι πολύ ψηλά. Που σημαίνει ότι -καθαρά- μέχρι στιγμής κερδίζει ο νέος κομφορμισμός και όχι το νέο λεξικό. Όμως αυτά είναι δυναμικά πράγματα.

Το νέο λεξικό περιλαμβάνει:

Το Bare Minimum Phenomenon. Οι εργαζόμενοι κατανοούν ότι είναι όπως λέγεται undervalued και overworked. Οπότε προσέρχονται, σκαρφιζόμενοι κάθε πιθανό τρόπο να "κόψουν" εργασιακή δραστηριότητα. Η μαρξιστική γραμματεία μένει στον πυρήνα της αποξένωσης, και η αποξένωση ακόμα τω όντι αποτελεί πυρήνα της εργασιακής δραστηριότητας, πολύ απλά κανείς δεν είναι ευτυχισμένος, δημιουργικός και δε νιώθει "σαν στο σπίτι του", αντίθετα ξαναγίνεται άνθρωπος όταν πάει σπίτι του. Όμως παίρνει νέες ρευστές μορφές. Η τηλεοπτική σειρά Severance το έδειξε αυτό, όπως και το White Lotus, και το εκφράζουν μαζικά οι εργάτες σε reels. Στη σύγχρονη πραγματικότητα απαιτείται "engagement" από τον εργάτη. Εδώ εμφανίζεται αυτό που έχει εντοπίσει και ο Zizek και μέσα από το υποκείμενο-απόδοσης ο Han. Η παράλληλη επιθυμία για αποξένωση. Η αποξένωση γίνεται τώρα ΕΠΙΘΥΜΙΑ ως ελάχιστη ανάκτηση ελέγχου.

Gen Z stare. Στα ίδια πλαίσια, οι νέοι εργαζόμενοι αρνούνται να είναι "εκεί", φιλικοί και εξυπηρετικοί. "Κατεβάζουν ρολά" και απλώς "είναι". Προφανώς αν έχεις 200 παραγγελίες υπερσύνθετων κατασκευών macha και όλα τα -chino σε -μία- ώρα, δεν μπορείς να δώσεις "αναγνώριση στη μοναδικότητα" του κάθε πελάτη όπως το ήθελαν τα Starbucks το '90 με το εύρημα της αναγραφής του ονόματός σου πάνω στη μοναδικά curated επιλογή ροφήματος συνήθως και με ένα σμαϊλάκι

Αct your wage. Μια ευφυής λογοπαιγνιακά απάντηση στο boomer mantra "Act your age". Να συμπεριφέρεσαι ως ενήλικας, δηλαδή υπεύθυνος δηλαδή ανέλαβε όσα σου αναθέτει το αφεντικό σου. Το να συμπεριφέρεσαι με βάση τον μισθό σου είναι η κορωνίδα όλων αυτών των μικρο-αντιστάσεων. Που τι είναι στ' αλήθεια; Απόπειρες -κοινωνικής- νομιμοποίησης κατ' αρχάς, δηλαδή απόπειρες συγκρότησης μιας νέας κουλτούρας, που θα λειτουργεί ως αντι-κουλτούρα, ως ανταγωνιστική κουλτούρα στη νέα εργασιακή κανονικότητα αλλά και στην Insta ευτυχία. Οι νέοι εργάτες ψάχνουν να φτιάξουν τρόπους για να δείχνουν τους όρους ζωής τους πέρα από τη συνθήκη της "Ντροπής" όπως έχει επισημάνει μοναδικά ο Εντουάρ Λουί. Αν όλοι στην ηλικιακή μου κατηγορία είναι ευτυχισμένοι στο Insta και παίρνουν μεγάλα τζιπ, πού χωράω εγώ σε όλο αυτό; Είμαι η μόνη που δεν τη βγάζω; Να γίνω influencer; Βγαίνει τίποτα;

Και μετά περνάμε στον πρωταγωνιστή των millennial ονείρων. Την Ιαπωνία. Συνηθίζω να λέω ότι οι millennials αντάλλαξαν το όραμα ενός βίου για ένα ταξίδι στην Ιαπωνία. Παρατηρημένα, διεθνώς, η Ιαπωνία έλκει φυσικά και Gen X και Gen Z, ως επιτομή όλων των δυστροπιών της Δύσης, νομιμοποιημένα. Ταυτοχρόνως ένας εσωτερικισμός συνδυαστικά με μητροπολιτική εμπειρία, και η νομιμοποίηση της εξαφάνισης κοινωνικής διάδρασης. Αναζητούμε να μη μιλούμε πια με τους άλλους. Και αυτό δεν είναι ένα από το πουθενά φαινόμενο μιας προβληματικής γενιάς ή δύο προβληματικών γενεών. Είναι αποτέλεσμα της υπερ-απόδοσης στην εργασία που μετά δε θες να συνυπάρξεις κοινωνικά ΜΕ ΚΑΝΕΝΑΝ. Εξ ου και περνούμε σε μέτρα για αυτόματα ταμεία στα σουπερμάρκετ, driverless taxi, αύξηση ανέπαφων συναλλαγών, online shopping των πάντων. Στην Ιαπωνία δεν είσαι αντικοινωνικός είσαι κανονικός. Αλλά είναι αλλιώς με το φίλτρο του επισκέπτη που επιτρέπει εστίαση στα minutiae ομορφιάς, όπως συμβαίνει με κάθε περιηγητή.

Στην πραγματικότητα η Ιαπωνία είναι το μέλλον: Φθίνουσα δημογραφική εξέλιξη, αδυνατότητα συγκρότησης νοικοκυριού, απόλυτη κανονικοποίηση στέγασης με τους γονείς ώς τα 40 και έπειτα

Hikikomori

Johatsu

και το τελευταίο στάδιο Karoshi

Οι Hikikomori αποσύρονται πλήρως από την κοινωνία, ζουν με φτηνές τροφές, χαρτζιλίκια, πολύ πέραν της παλιάς slacker attitude κατάστασης της δύσης. Το πάνε στο τέρμα, και βέβαια, συχνά οι άνθρωποι, νέοι άνθρωποι υποφέρουν από διάφορες ψυχικές διαταραχές. Επιστημονικά έχει παρατηρηθεί η υψηλή ευαισθησία στο αίσθημα ντροπής. Γιατί είναι άνθρωποι που ντροπιάστηκαν. Από ποιον; Το λέμε "social expectations" αλλά στην πραγματικότητα είναι συνδυασμός ακαδημαϊκών θεσμών, κρατικών θεσμών, εργασιακών χώρων και οικογένειας. Είναι κι αναμενόμενο. Όποιοι δεν μπορούν να ανταποκριθούν γίνονται τα ευάλωτα παιδιά που ήδη ο Φρόυντ παρατηρούσε ότι θα μετατραπούν στο κυρίαρχο focus της οικογένειας με συνέπεια να δημιουργηθούν οι οικογένειες - βραχυκύκλωμα που λέμε σήμερα. Όλο αυτό είναι δυσλειτουργικό. Οι γονείς θέλουν τα παιδιά τους να ζήσουν, αυτά αδυνατούν, οπότε δύο κανονιστικά πλαίσια ένα από την κοινωνία, ένα από τους γονείς, ενώνουν δυνάμεις και φτάνουμε στην εκμηδένιση. Αφορά πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου.

Οι Johatsu εξαφανίζονται κιόλας. Δεν αποσύρονται απλά. Συχνά διαγράφουν και κάθε ψηφιακό ίχνος, και γίνονται απρόσιτοι σε οικογένεια και φίλους. Σημαίνει οι "Εξατμισμένοι". Εδώ, το "What is solid, melts into air" βρίσκει τη συστηματοποίηση και εκ νέου εμπορευματοποίησή του, καθώς έχουν δημιουργηθεί ακόμη κι εταιρείες που αναλαμβάνουν τη διαδικασία Johatsu. Από το να σε φυγαδεύσουν νυχτερινές ώρες, μέχρι να σε βοηθήσουν να απαλλαγείς από το ψηφιακό σου ίχνος.

Τέλος το Karoshi. Έχει τη σημασία του ότι ο όρος προέρχεται από την κοινωνιοϊατρική γραμματεία. Είναι όσοι πεθαίνουν στη δουλειά.

Αλλά και στην Κίνα που διεκδικεί να πάψει να είναι απλά regional hegemon, αντιμετωπίζουν το 摆烂 δηλαδή το "άστο να σαπίσει" ή ορθότερα "ας σαπίσουμε". Μια αντίσταση στο καθεστώς 996. Το 996 είναι το -επίσημα παράνομο- 9-με-9, 6 μέρες την εβδομάδα.

Ό,τι έκανε φέτος ο φίλος μου. Αύγουστο. Και 14 και 16 Αυγούστου.

Και όσο και να φαίνεται αλλόκοτο ή υπερβολή ή ξεκάθαρα λογοτεχνικό ψεύδος για τελείωμα με ένταση, καυγαδίσαμε όταν πάτησα άθελά μου σε αδιόρατα σημεία πίεσης γιατί οι εργαζόμενοι κατασκευάζουν κόσμους που να μπορούν να βιωθούν κι ενίοτε η πραγματικότητα το καταργεί αυτό χωρίς χειροπιαστή πρακτική αντιμετώπιση, όμως ανησυχούσα. Και έτσι, η τελική ομολογία του ότι ήταν "το χειρότερο καλοκαίρι της ζωής του" πήγαινε παράλληλα με την απολύτως αντίθετη κατάθεση ότι "δεν ήταν και τόσο βαρύ το 12ωρο, έκατσα κάποιες έξτρα ώρες που δεν έκανα και τίποτα, δεν κουράστηκα και τόσο σωματικά αν και θα βόλευε μια άλλη καρέκλα που θα το κοιτάξω, μέχρι Netflix είδα. Μπορώ να σου πω ήταν υπέρ μου και τους κορόιδεψα".

Αυτή η ανάγκη να "βγει από πάνω" συνδυάζεται όμως και με την πλήρη απουσία διευθέτησης πληρωμής των ωρών. Είναι στον αέρα. Ως μια υπενθύμιση τουλάχιστον στους φίλους του που τα ακούμε αυτά, ότι δεν έχει καν σημασία τι θα πληρωθεί. Αποδέχτηκε το πλαίσιο και βγήκε διπλά ο αποδοτικότερος, τόσο στην εργασία του, όσο και στη νοητική μάχη να τους "νικήσει". Τους "κορόιδεψε".

 

[---->]