Άλλη μια πολύ ενδιαφέρουσα και αναλυτική ανάρτηση για το Ιράν

 Από Διονύσιος Καλιντέρης

Το Ιράν είχα την τύχη να το επισκεφθώ πριν την πανδημία – και να έχω μία εικόνα, έστω και τουριστική, των άπειρων αντιφάσεών του.

Συμβαίνει επίσης, πέρα από τα όποια διαβάσματά μου, να έχω και φίλους που με πληροφορούν για αθέατες διεργασίες της ιρανικής κοινωνίας.

Με αφορμή το θέμα του θανάτου της Mahsa Amini, που ανακάλυψε με ζήλο το διαδικτυακό αριστεροχώρι, έχω τις εξής σκόρπιες παρατηρήσεις:

- Την πολιτική και άλλη ιδιαιτερότητα του Ιράν (που κατά τα άλλα, λ.χ. από την άποψη των υποδομών, είναι μια “πρωτοκοσμική” χώρα, η οποία άλλωστε έφτασε μέχρι του σημείου να διατηρεί πυρηνικό πρόγραμμα) την αντιλαμβάνεται ο επισκέπτης κυρίως από τρεις δείκτες: την πανταχού παρουσία πορτρέτων του Χομεϊνί και του Χαμενεϊ, την καθολική απαγόρευση του αλκοόλ και την υποχρεωτικότητα της μαντίλας. (Κάποιοι περιοριστικοί κανόνες “ευπρεπούς ενδυμασίας” υπάρχουν και για τους άνδρες: λ.χ. η απαγόρευση της γραβάτας ή των κοντομάνικων και των σορτς, αλλά αποτελούν έλασσον ζήτημα).

- Την αυστηρότερη περιβολή του τσαντόρ (που πέφτει σαν ράσο από το κεφάλι προς το σώμα) την συναντά κανείς στην Τεχεράνη μόνο στις δημόσιες υπαλλήλους. Εννοείται δε ότι οι νέες και οι αστές φορούν την μοδάτη μαντίλα τους μέχρι την κορυφή του κεφαλιού, αποκαλύπτοντας κατά το ήμισυ την πάντα φροντισμένη κόμμωση. Από τότε που πρωτοπήραν την εξουσία οι μεταρρυθμιστές τα ενδυματολογικά ήθη έχουν χαλαρώσει πολύ, αλλά η υποχρεωτικότητα ενός οποιουδήποτε καλύμματος της κεφαλής παραμένει.

- Σε αντίθεση με τα ήθη γειτονικών χωρών, στο Ιράν το πρόσωπο δεν καλύπτεται ποτέ. Αυτό συνέβη για πρώτη φορά μόνο με τις μάσκες της πανδημίας....

- Το θέμα της μαντίλας (σε αντίθεση με αυτό του αλκοόλ) έχει αποτελέσει πολλές φορές αντικείμενο συλλογικών διαμαρτυριών. Η πιο ευφάνταστη ήταν μια διαδικτυακή καμπάνια στην οποία αλληλέγγυοι Ιρανοί φωτογραφίζονταν φορώντας την μαντίλα της γυναίκας τους. Γενικά, πρόκειται για το στοιχείο “ισλαμικής ταυτότητας” του καθεστώτος με την μικρότερη αποδοχή.

- Η θέση των γυναικών στο Ιράν μετά την Ισλαμική Επανάσταση είναι σχιζοφρενικά αντιφατική. Από τη μια υπήρξε σαφής υποβάθμιση, με την επιβολή της μαντίλας και την υιοθέτηση του ισλαμικού νόμου στο οικογενειακό δίκαιο και από την άλλη (λόγω και του οκταετούς πολέμου με το Ιράκ) υπήρξε μαζική είσοδος των γυναικών στην εκπαίδευση και την παραγωγή. Στον φοιτητικό πληθυσμό των πανεπιστημίων οι γυναίκες πλειοψηφούν. Χωρίς διάθεση εξωραϊσμού της ιρανικής πραγματικότητας, η σύγκριση με τις φρικωδίες των αραβικών μοναρχιών, όπου οι γυναίκες δεν επιτρέπεται να κυκλοφορούν ασυνόδευτες, να οδηγούν κτλ. είναι συντριπτική.

- Οι στατιστικές έχουν ενδιαφέρον: Στη μεν συγκυρία αποκαλύπτουν αύξηση της ανεργίας των γυναικών (πράγμα που ίσως λέει πολλά για τις τωρινές διαδηλώσεις), στην δε δε μακρά κλίμακα αποτυπώνουν μια τυπικά νεωτερική κοινωνία με αύξηση λ.χ. των διαζυγίων και κυρίως με την μεγαλύτερη παγκοσμίως μείωση του αριθμού γεννήσεων ανά γυναίκα μέσα σε μια δύο γενιές.

- Έχω την άποψη ότι στο Ιράν η Ισλαμική Επανάσταση ήταν ο παράδοξος τρόπος για να περάσει πραγματικά η χώρα στη νεωτερικότητα (δια της επικλήσεως ενός "τρίτου δρόμου", στον οποίο αναγνωρίζονταν οι πληβείοι με τις παραδοσιακές αξίες), εκεί που είχαν αποτύχει οι προσπάθειες των Παχλεβί για εκσυγχρονισμό από τα πάνω. Και ένα επεισόδιο αυτών των αποτυχημένων προσπαθειών ήταν η απόφασή του πατρός Παχλεβί, που ακόμη βιώνεται σε τμήματα της ιρανικής κοινωνίας ως ιστορικό τραύμα, να απαγορεύσει τη μαντίλα με το ζόρι. Μήπως και την Ελλάδα δεν ήταν το "τριτοκοσμικό" ΠΑΣΟΚ που πράγματι την έβαλε, ψυχολογικά και ουσιαστικά, στην Ευρωπαϊκή Ένωση;

- Ο λόγος για τον οποίο ακούμε διεθνώς πολύ περισσότερα για τις γυναίκες του Ιράν και όχι των γειτονικών χωρών είναι διπλός. Πρώτον, οι τελευταίες είναι γεωπολιτικοί σύμμαχοι της Δύσης, ενώ το Ιράν βρίσκεται στο στόχαστρό της. Και δεύτερον, στο Ιράν υπάρχει μια ζωηρή “κοινωνία των πολιτών” που αναδεικνύει το ζήτημα.

- Οι, κάποτε άγριες, διαδηλώσεις επί παντός, οι εργατικές κινητοποιήσεις κ.ο.κ. είναι σχεδόν καθημερινό φαινόμενο στο Ιράν. Ενίοτε κλιμακώνονται σε κύματα που ταρακουνούν το καθεστώς, αλλά γρήγορα αποκλιμακώνονται. Το τελευταίο διάστημα (πριν τον θάνατο της Mahsa Amini) έμοιαζε να πληθαίνουν κατά καιρούς ταραχές, οι οποίες είχαν παραδόξως περισσότερο πληβειακό χαρακτήρα, συχνότερη εμφάνιση στην επαρχία και σαφέστερα αντικαθεστωτική φρασεολογία.

- Επίσης εκπλήσσει τον επισκέπτη η πολιτική ελευθεροστομία των απλών ανθρώπων με τους οποίους μπορεί να έρθει σε επαφή (του ταξιτζή, του ρεσεψιονίστ κτλ.). Και σε αυτό η σύγκριση με τα αραβικά καθεστώτα είναι συντριπτική.

- Η Ισλαμική Δημοκρατία είναι, όπως το δηλώνει η λέξη, ένα υβριδικό καθεστώς το οποίο συνδυάζει στοιχεία θεοκρατικά και στοιχεία δημοκρατικά. Ο Χομεϊνι εμπνεύστηκε (από τις πλατωνικές μελέτες του, παρακαλώ) ένα σύστημα “εξουσίας των νομομαθών”, το οποίο ήταν εντελώς καινοφανές για την σιιτική πολιτική παράδοση και πάντως δεν μπορούσε να εφαρμοστεί σε καθαρή μορφή σε μια κοινωνία σε επαναστατικό αναβρασμό. Έτσι, η χώρα διαθέτει μεν ένα πλήρες σώμα αντιπροσωπευτικών θεσμών, αλλά παραλλήλως και ένα σώμα κληρικών που έχουν δικαίωμα απεριόριστου βέτο επί των πρώτων, αλλά είναι και οι ίδιοι αιρετοί, σε μια ιδιόμορφη εκδοχή checks and balances. Ο πιο σκληρός πυλώνας του καθεστώτος πάντως είναι η ελεγχόμενη από τους κληρικούς δικαστική εξουσία.

- Ομοίως οι επαναστατικές συνθήκες γέννησής του προικοδότησαν το ιρανικό καθεστώς με δύο ένοπλα σώματα: τον τακτικό στρατό και τους Φρουρούς της Επανάστασης, οι οποίοι και ελέγχουν ένα τμήμα της οικονομίας. Στους Φρουρούς βεβαίως οφείλεται η στήριξη του “άξονα της αντίστασης” που εξαπλώνεται από το Ιράκ και τον Λίβανο μέχρι την Υεμένη και έχει ταπεινώσει όλους τους συμμάχους των ΗΠΑ στην περιοχή. Εννοείται επίσης ότι δίχως την ιρανική παρέμβαση (που υπήρξε καθοριστικότερη και από τη ρωσική) το τερατώδες δημιούργημα ποικίλων μυστικών υπηρεσιών που ονομάζεται Ισλαμικό Κράτος θα είχε σήμερα καταλάβει τη Δαμασκό.

- Στο επίπεδο των ηθών, το Ιράν των μεγάλων αστικών κέντρων (διότι εικάζω ότι η διαφορά με την επαρχία παραμένει μεγάλη) είναι μακράν η πιο “δυτική” κοινωνία σε όλη την περιοχή – με την Τεχεράνη να παρτάρει δίχως αύριο πίσω από κλειστές πόρτες. Η αυστηρή σε αυτές τις κοινωνίες διάκριση ιδιωτικού και δημόσιου χώρου κρύβει εν προκειμένω πολλές εκπλήξεις για τον ανυποψίαστο Δυτικό. Και πάντως, κυβερνώντες και κυβερνώμενοι παίζουν διαρκώς το παιχνίδι της έμμεσης μετατόπισης ή παράκαμψης των ορίων του επιτρεπτού.

- Μετά τις μετεπαναστατικές εκκαθαρίσεις, οι πολιτικές αντιπαραθέσεις, που είναι έντονες, λαμβάνουν χώρα αποκλειστικά εντός του μετώπου όσων αποδέχονται το καθεστώς της Ισλαμικής Δημοκρατίας. Η χονδροειδής διάκριση “συντηρητικων"" και “μεταρρυθμιστών” μάς είναι γνωστή. Πρέπει να σημειωθεί ότι μετά την εκλογική νίκη του Ραϊσί, για πρώτη φορά μετά από σαράντα χρόνια υπάρχει ευθυγράμμιση Ανώτατου Ηγέτη, εκτελεστικής, νομοθετικής και δικαστικής εξουσίας στην ίδια γραμμή. Και η ειρωνεία της ιστορίας θέλησε να είναι οι “συντηρητικοί” αυτοί που ετοιμάζονται να καρπωθούν τα αποτελέσματα της αναμενόμενης διεθνούς συμφωνίας για το ιρανικό πυρηνικό πρόγραμμα, στο φόντο της ευρύτερης αναβάθμισης του Ιράν λόγω και του ουκρανικού πολέμου. Αντίθετα, οι “μεταρρυθμιστές” ταπεινώθηκαν από την ίδια την Δύση, με την οποία ήλπιζαν να έλθουν σε μια συνδιαλλαγή.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες μου δε, η επιστροφή των “συντηρητικών” στα πράγματα δεν σημαδεύθηκε από κάποια εμφανή σκλήρυνση στην αστυνόμευση των ηθών (προφανώς για λόγους διατήρησης της αποδοχής της νέας εξουσίας).

- Θυμίζοντας κάπως τη σύγχυση που επικρατούσε στην Σοβιετική Ένωση της δεκαετίας του '80 ως προς το ποιος αποκαλούνταν "αριστερός" και "δεξιός", οι Ιρανοί "συντηρητικοί" έχουν τις πιο σκληρές τοποθετήσεις στα θέματα των ατομικών ελευθεριών και των ηθών αλλά τις συγκριτικά πιο φιλολαϊκές στα θέματα οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής, οι δε "μεταρρυθμιστές" το αντίθετο (χωρίς και πάλι να υπερβαίνουν κάποια όρια). Οι δικές μας κοινωνικές και πολιτισμικές ευαισθησίες στο ιρανικό πλαίσιο αποκλίνουν, αν δεν συγκρούονται.

- Ένας μηχανισμός απορρόφησης των κραδασμών είναι η ανάπτυξη ενός τρίτου τομέα της οικονομίας, πέρα από τον κρατικό και τον ιδιωτικό, γύρω από τα θρησκευτικά - φιλανθρωπικά ιδρύματα, που διαχειρίζονται οι Φρουροί, ο Ανώτατος ηγέτης κτλ. και κρατούν χαμηλά τις τιμές.

- Ο Μαχμούντ Αχμαντινετζάντ, που κάποτε συμβόλιζε την εξουσία των “σκληροπυρηνικών”, ανήκει στην πραγματικότητα σε ένα ιδιόμορφο ρεύμα, ισλαμιστικό μεν (και μάλιστα με μεσσιανικά χαρακτηριστικά, συχνή επίκληση του αναμενόμενου Ιμάμη Μάχντι κ.ο.κ.), αλλά όχι θεοκρατικό, διότι διεκδικεί την άσκηση της εξουσίας εξ ολοκλήρου από τους λαϊκούς. Εξ ου και αυτή τη στιγμή βρίσκεται στη δυσμένεια του Χαμενεϊ και τουιτάρει εγκώμια για τον... Τραμπ.

- Οι ξένοι απεσταλμένοι και ανταποκριτές, ακόμη και αν είναι καλοπροαίρετοι, υποπίπτουν συχνά στην North Tehran Fallacy: δηλ. την πλάνη ότι η υποκατηγορία των Ιρανών με τους οποίους αλληλεπιδρούν πιο εύκολα, διότι μένουν στις ίδιες με αυτούς καλές συνοικίες, διότι μοιράζονται μαζί τους την ίδια γλώσσα (μεταφορικώς και κυριολεκτικώς, αφού η αγγλομάθεια δεν είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη) αντιπροσωπεύουν το σύνολο του ιρανικού πληθυσμού. Το συναντάμε αυτό και στη Ρωσία, που δεν ταυτίζεται επ' ουδενί με την κοσμοπολίτικη διανόηση και νεολαία της Μόσχας.

- Το Ιράν δεν είναι ένα τυπικό εθνικό κράτος, αλλά μία πολυεθνοτική πρώην αυτοκρατορία, όπου τα φαρσί αποτελούν μεν τον κοινό κώδικα, αλλά είναι μητρική γλώσσα μόλις του 50% του πληθυσμού. Ήδη στη χώρα δρουν και πραγματοποιούν τρομοκρατικές επιθέσεις αποσχιστικά κινήματα, πολύ ύποπτης φυσιογνωμίας και διασυνδέσεων, σε τρεις περιοχές: στον αραβόφωνο Νότο, στο Μπαλουτσιστάν και στο Κουρδιστάν (δια του PJAK, αδελφής οργάνωσης του ΡΚΚ). Και δεν έχει καν εκδηλωθεί το αζερικό στοιχείο που συνιστά το 15% του πληθυσμού. Αυτό μας εξηγεί και το γιατί το Ιράν ερεθίζεται με τη σχέση Τουρκίας-Αζερμπαϊτζάν και γιατί διαμηνύει, με αφορμή τη σύγκρουση στο Ναγκόρνο-Καραμπάχ ότι έχει λόγο για τον Νότιο Καύκασο, στον οποίο δεν θα αποδεχθεί καμία αλλαγή συνόρων.

- Το εθνοτικό ζήτημα απειλεί το ιρανικό καθεστώς, σε βάθος χρόνου, πολύ περισσότερο από το έμφυλο ή και το κοινωνικό. Ήταν δε η συνάντησή τους στην περίπτωση της (κουρδικής καταγωγής) Mahsa Amini που έδωσε στις σχετικές διαδηλώσεις μεγαλύτερη του συνήθους διάδοση. Το Ισλάμ υπήρξε αρκούντως συμπεριληπτικό, ώστε να αμβλύνει τις εθνοτικές εντάσεις – όμως η ιρανική κοινωνία είναι σήμερα λιγότερο “ισλαμική” απ' ό,τι τον καιρό του Σάχη, διότι η εκκοσμίκευσή της καλπάζει!

- Η κοινωνική συμμαχία που γέννησε την Ισλαμική Δημοκρατία (και στην καρδιά της είχε τους εμπόρους του παζαριού) δεν δείχνει διόλου να έχει διαρραγεί. Μπορούμε να πούμε ότι χοντρικά η Ισλαμική Δημοκρατία έχει την ενεργητική υποστήριξη περίπου του 40% του πληθυσμού. Αλλά και για τους υπόλοιπους, ο ισχυρός εθνικισμός του ιρανικού civilization-state θέτει σοβαρό όριο στον πολιτικό φιλοδυτικισμό.

- Χωρίς να αμφισβητώ τις καταπιεστικές όψεις του ιρανικού πολιτεύματος, στέκομαι πάντα με προσοχή και επιφύλαξη σε πληροφορίες που κυκλοφορούν στη Δύση σχετικά με το Ιράν, διότι έχουμε διάβασει κατά καιρούς πολλά ψευδή. Λ.χ. όλοι διατηρούμε κάπου στη μνήμη την εικόνα των δύο νέων που απαγχονίστηκαν "διότι είχαν γκέι σχέση". Στην πραγματικότητα όμως είχαν καταδικασθεί για βιασμό ανηλίκου. Να καταγγείλουμε ασφαλώς ως τέτοια την εφαρμογή της θανατικής ποινής παντού, αλλά να μη γινόμαστε έρμαιο της προπαγάνδας που κάνει τη Δύση να αισθάνεται καλύτερα με τον εαυτό της.

- Διατηρώ έτσι επιφυλάξεις και για τα τα πραγματικά αίτια θανάτου της Mahsa Amini (μετά και την κυκλοφορία του βίντεο που την δείχνει να καταρρέει χωρίς να την έχει πλησιάσει κανείς), αλλά και για το εύρος και κυρίως το βάθος των τωρινών διαδηλώσεων. Ίδωμεν.

- Σε κάθε περίπτωση συνιστώ να βλέπουμε περισσότερο ιρανικό κινηματογράφο, διότι και μας φωτίζει αυτήν την περίπλοκη κοινωνία και μας προσφέρει αξιόλογα έργα τέχνης. Επίσης συνιστώ να αποφεύγουμε την οριενταλιστική ματιά (λες και η πατριαρχία αποτελεί προνόμιο μιας συγκεκριμένης κουλτούρας) και να βάζουμε όσο περισσότερα συμφραζόμενα μπορούμε στην εκάστοτε τοποθέτησή μας.

[----->]

Άβολες αλήθειες για τον πόλεμο στη Βοσνία

 Τα αποχαρακτηρισμένα αρχεία των μυστικών υπηρεσιών αποκαλύπτουν άβολες αλήθειες για τον πόλεμο στη Βοσνία

 

 

Στο Strategic Culture, μια εκτενής αναφορά σε πολυάριθμα αποχαρακτηρισμένα έγγραφα των Καναδών ειρηνευτικών δυνάμεων που σταθμεύουν στη Βοσνία, δείχνει πώς οι πόλεμοι δια αντιπροσώπων των ΗΠΑ χαρακτηρίζονται από ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο σκηνοθετημένων επιχειρήσεων αποπροσανατολισμού και  προπαγάνδας που αποσκοπούν στο σαμποτάρισμα κάθε πιθανής ειρηνευτικής διαπραγμάτευσης και το άνοιγμα του δρόμου στα γεράκια του ΝΑΤΟ.

  

Σε σειρά εγγράφων  με πληροφορίες από την Καναδική ειρηνευτική δύναμη στη Βοσνία αναφέρονται μυστικές επιχειρήσεις της CIA, παράνομες αποστολές όπλων, είσοδος τζιχαντιστών, πιθανές επιχειρήσεις αποπροσανατολισμού (false flag) και σκηνοθετημένες θηριωδίες.

 

Kit KLARENBERG και Tom SECKER, 30 Δεκεμβρίου 2022

 

Σύμφωνα με τον εδραιωμένο μύθο για τον πόλεμο της Βοσνίας, οι Σέρβοι αυτονομιστές, με την ενθάρρυνση και καθοδήγηση του Σλόμπονταν Μιλόσεβιτς και τους οπαδούς του στο Βελιγράδι, προσπάθησαν να καταλάβουν με τη βία κροατικά και βοσνιακά εδάφη προκειμένου να δημιουργήσουν μια αλυτρωτική "Μεγάλη Σερβία". Σε κάθε τους βήμα, εκκαθάριζαν τους μουσουλμάνους από τα εδάφη αυτά σε μια σκόπιμη και συντονισμένη γενοκτονία, αρνούμενοι κάθε εποικοδομητική ειρηνευτική συνομιλία.

 

Το αφήγημα αυτό, εκείνη την εποχή, διαδόθηκε με ένα τρόπο πολύ επιθετικό από τα κυρίαρχα μέσα ενημέρωσης και νομιμοποίησε το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο για την πρώην Γιουγκοσλαβία (ICTY), δημιούργημα των Ηνωμένων Εθνών μόλις τελείωσε ο πόλεμος. Από τότε, το αφήγημα αυτό παγιώθηκε και δεν αμφισβητήθηκε  από τις συνειδήσεις του δυτικού κόσμου, ενισχύοντας την αίσθηση ότι η διαπραγμάτευση ισοδυναμεί πάντα με παράδοση, μια νοοτροπία που επέτρεψε στα πολεμικά γεράκια του ΝΑΤΟ να δικαιολογήσουν πολλαπλές στρατιωτικές επεμβάσεις στα χρόνια που ακολούθησαν.

 

Ωστόσο, μια εκτεταμένη συλλογή τηλεγραφημάτων με πληροφορίες που έστειλαν τα καναδικά ειρηνευτικά στρατεύματα στη Βοσνία, στο Αρχηγείο Εθνικής Άμυνας στην Οτάβα, και τα οποία δημοσιεύθηκαν για πρώτη φορά από το Canada Declassified στις αρχές του 2022, ξεσκεπάζει αυτή την αφήγηση ως μια κυνική φάρσα.

Τα έγγραφα μας δίνουν μια μοναδική, από πρώτο χέρι και σε πραγματικό χρόνο, εικόνα του πολέμου όπως εκτυλίχθηκε, με την προοπτική της ειρήνης να απομακρύνεται γρήγορα, δίνοντας τη θέση της στην αιματοχυσία που τελικά οδήγησε στο οδυνηρό τέλος της πολυθρησκευτικής, πολυεθνικής Γιουγκοσλαβίας.

 

Οι Καναδοί στρατιώτες ήταν μέρος μιας ευρύτερης Δύναμης Προστασίας των Ηνωμένων Εθνών (UNPROFOR) που στάλθηκε στην πρώην Γιουγκοσλαβία το 1992, με τη μάταιη ελπίδα ότι οι εντάσεις δεν θα μετατρεπόταν σε ολοκληρωτικό πόλεμο και ότι τα μέρη θα μπορούσαν να καταλήξουν σε φιλικό διακανονισμό. Οι στρατιώτες αυτοί έμειναν μέχρι τέλους, πολύ πέρα από το σημείο όπου η αποστολή τους είχε οικτρή και επικίνδυνη αποτυχία.

 

Η ζοφερή ανάλυση της πραγματικότητας στο πεδίο από τις ειρηνευτικές δυνάμεις παρέχει μια αυθεντική και γνήσια οπτική της ιστορίας του πολέμου που έχει σε μεγάλο βαθμό αποκρυφτεί από το κοινό. Πρόκειται για μια ιστορία μυστικών επιχειρήσεων της CIA, προβοκάτσιες κυριολεκτικά εκρηκτικές, παράνομες αποστολές όπλων, εισαγωγή τζιχαντιστών μαχητών, επιχειρήσεων αποπροσανατολισμού και σκηνοθετημένων θηριωδιών πολέμου.

  

Διαβάστε το πλήρες περιεχόμενο των τηλεγραφημάτων της UNPROFOR εδώ

 

Δείτε βασικά αποσπάσματα των φακέλων που αναφέρονται σε αυτό το άρθρο εδώ

 

"Εξωτερικές παρεμβάσεις στην ειρηνευτική διαδικασία"

Ενα ελάχιστα γνωστό γεγονός αλλά απόλυτα επιβεβαιωμένο είναι ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες έβαλαν τις βάσεις του πολέμου στη Βοσνία σαμποτάροντας μια ειρηνευτική συμφωνία που διαπραγματεύτηκε η Ευρωπαϊκή Κοινότητα στις αρχές του 1992. Σύμφωνα με την συμφωνία, η χώρα θα γινόταν συνομοσπονδία, η οποία θα χωριζόταν σε τρεις ημιαυτόνομες περιοχές με βάση την εθνοτική καταγωγή. Αν και η συμφωνία επιδεχόταν ακόμη βελτιώσεις, η κάθε πλευρά πήρε σε γενικές γραμμές αυτό που ήθελε -ιδίως την αυτοδιοίκηση- και τουλάχιστον απολάμβανε ένα αποτέλεσμα που ήταν σίγουρα προτιμότερο από την ολοκληρωτική σύγκρουση.

 

Ωστόσο, στις 28 Μαρτίου 1992, ο πρεσβευτής των ΗΠΑ στη Γιουγκοσλαβία Warren Zimmerman συναντήθηκε με τον πρόεδρο της Βοσνίας Αλίγια Ιζετμπέγκοβιτς ,Βόσνιο μουσουλμάνο, για να του προσφέρει σύμφωνα με πληροφορίες την αναγνώριση της χώρας από την Ουάσιγκτον ως ανεξάρτητο κράτος. Επιπλέον,υποσχέθηκε  την άνευ όρων υποστήριξη στον αναπόφευκτο πόλεμο που θα ακολουθούσε, αν η πρόταση της ΕΕ απορρίπτονταν. Λίγες ώρες αργότερα, ο Ιζετμπέγκοβιτς πήρε το μονοπάτι του πολέμου και σχεδόν αμέσως ξέσπασαν μάχες.

 

Κοινή πεποίθηση ήταν, ότι οι Αμερικανοί ανησυχούσαν μήπως ο ηγετικός ρόλος των Βρυξελλών στις διαπραγματεύσεις θα αποδυνάμωνε το διεθνές κύρος της Ουάσινγκτον και θα βοηθούσε μελλοντικά την ΕΕ να αναδειχθεί σε ανεξάρτητο μπλοκ ισχύος μετά την κατάρρευση του κομμουνισμού.

 

Αν και αυτές οι ανησυχίες αναμφίβολα υποστηρίζονταν από Αμερικανούς αξιωματούχους, τα τηλεγραφήματα της UNPROFOR αποκαλύπτουν πώς υπήρχε μια πολύ πιο σκοτεινή ατζέντα. Η Ουάσινγκτον ήθελε να μετατρέψει σε ερείπια τη Γιουγκοσλαβία και σχεδίαζε να γονατίσει τους Σέρβους με τη βία, παρατείνοντας τον πόλεμο όσο το δυνατόν περισσότερο. Για τις ΗΠΑ, οι Σέρβοι ήταν η εθνοτική ομάδα που ήταν η πιο αποφασισμένη να διατηρήσει την ύπαρξη της ενοχλητικής ανεξάρτητης Δημοκρατίας.

 

 Οι στόχοι αυτοί επιτεύχθηκαν πολύ αποτελεσματικά μέσω της απόλυτης υποστήριξης της Ουάσιγκτον προς τους Βόσνιους. Η γενικότερη αντίληψη εκείνη την εποχή αλλά ακόμα και σήμερα,ήταν, ότι αυτό που έβαζε εμπόδια στις διαπραγματεύσεις για την επίτευξη της ειρήνης στη Βοσνία ήταν η σερβική αδιαλλαξία. Ωστόσο, τα τηλεγραφήματα της UNPROFOR έκαναν επανειλημμένα σαφές ότι κάτι τέτοιο δεν ίσχυε.

Σε τηλεγραφήματα που στάλθηκαν τον Ιούλιο-Σεπτέμβριο του 1993, την περίοδο της κατάπαυσης του πυρός και της νέας προσπάθειας φιλικού διαμελισμού της χώρας, οι Καναδοί ειρηνευτές αποδίδουν επανειλημμένα μια πεισματική στάση στους Βόσνιους και όχι στους Σέρβους. Όπως αναφέρει ένα αντιπροσωπευτικό απόσπασμα, ο "ανέφικτος" στόχος της "ικανοποίησης των μουσουλμανικών αιτημάτων θα αποτελέσει ανυπέρβλητο εμπόδιο σε οποιεσδήποτε ειρηνευτικές συνομιλίες".

 

Σε διάφορα σημεία των τηλεγραφημάτων αναφέρονται επίσης ότι η "εξωτερική ανάμειξη στην ειρηνευτική διαδικασία" "δεν βοήθησε την κατάσταση" και  ότι "δεν μπορεί να επιτευχθεί ειρήνη" "αν ο εξωτερικός παράγοντας συνεχίσει να παροτρύνει τους μουσουλμάνους να είναι απαιτητικοί και άκαμπτοι στις διαπραγματεύσεις".

 

Σαν "εξωτερική" βοήθεια, η UNPROFOR εννοούσε προφανώς την Ουάσιγκτον. Η άνευ όρων υποστήριξή της προς τους Βόσνιους τους παρακίνησε να "[διαπραγματευτούν] σαν να είχαν κερδίσει τον πόλεμο", τον οποίο μέχρι τότε είχαν "χάσει".

 

Η "ενθάρρυνση του Ιζετμπέγκοβιτς να επιμείνει σε περαιτέρω παραχωρήσεις" και "η σαφής επιθυμία των Ηνωμένων Πολιτειών να άρουν το εμπάργκο όπλων στους μουσουλμάνους και να βομβαρδίσουν τους Σέρβους αποτελούν σοβαρά εμπόδια για τον τερματισμό των μαχών στην πρώην Γιουγκοσλαβία". Αυτό κατέγραψαν οι ειρηνευτές στις 7 Σεπτεμβρίου1993.

 

Την επομένη, ανέφεραν στο αρχηγείο ότι "οι Σέρβοι τηρούσαν περισσότερο από τους άλλους τη συμφωνία κατάπαυσης του πυρός". Εν τω μεταξύ, ο Ιζετμπέγκοβιτς στήριζε τη διαπραγματευτική του θέση "στην εικόνα που περνούσαν για τους Σέρβους ως τους κακούς της υπόθεσης". Η επιβεβαίωση αυτής της ψευδαίσθησης είχε σαν αποτέλεσμα ένα πλεονέκτημα, την επίσπευση των αεροπορικών επιδρομών του ΝΑΤΟ σε σερβικές περιοχές. Αυτό το αντελήφθησαν οι ειρηνευτές:

 

 "Δεν θα υπάρξουν σοβαρές συνομιλίες στη Γενεύη όσο ο Ιζετμπέγκοβιτς πιστεύει ότι θα εξαπολυθούν αεροπορικές επιδρομές εναντίον των Σέρβων. Αυτές οι αεροπορικές επιδρομές θα ενισχύσουν σημαντικά τη θέση του και πιθανότατα θα τον κάνουν ακόμη λιγότερο συνεργάσιμο στις διαπραγματεύσεις".

 

Παράλληλα, οι μουσουλμάνοι μαχητές "δεν έδιναν καμία ευκαιρία στις ειρηνευτικές συνομιλίες, απλά κινιόντουσαν με απερίσκεπτη αποφασιστικότητα" και ήταν πολύ πρόθυμοι και έτοιμοι να βοηθήσουν τον Ιζετμπέγκοβιτς στο στόχο του. Τους τελευταίους μήνες του 1993, εξαπέλυσαν αμέτρητες επιδρομές στο σερβικό έδαφος σε όλη τη Βοσνία παραβιάζοντας την εκεχειρία.

 

Τον Δεκέμβριο, όταν οι σερβικές δυνάμεις εξαπέλυσαν τη δική τους "μεγάλη επίθεση", τηλεγράφημα τον ίδιο μήνα ανέφερε ότι από τις αρχές του καλοκαιριού, "οι περισσότερες σερβικές δραστηριότητες ήταν αμυντικές ή ως απάντηση σε μουσουλμανικές προκλήσεις".

 

Τηλεγράφημα της UNPROFOR της 13ης Σεπτεμβρίου ανέφερε ότι στο Σεράγεβο "οι μουσουλμανικές δυνάμεις συνεχίζουν να διεισδύουν στην περιοχή του όρους Ίγκμαν και να βομβαρδίζουν τις θέσεις του BSA [Σερβοβοσνιακός Στρατός της Βοσνίας] γύρω από την πόλη σε καθημερινή βάση ", με "επιδιωκόμενο στόχο" την "αύξηση της συμπάθειας της Δύσης μέσω της πρόκλησης ενός επεισοδίου και την επίρριψη της ευθύνης στους Σέρβους".

 

 Δύο ημέρες αργότερα, οι "προκλήσεις" σε βάρος του σερβοβοσνιακού στρατού (BSA) συνεχίζονταν, αν και "ο BSA αναφέρεται ότι κινείται με αυτοσυγκράτηση". Η περιοχή αυτή παρέμεινε βασικός βοσνιακός στόχος για αρκετό καιρό. Ο φάκελος με τα τηλεγραφήματα Ιουλίου-Σεπτεμβρίου ολοκληρώνεται με ένα δυσοίωνο τηλεγράφημα:

 

"Η κατάληψη του όρους Ίγκμαν από τον BSA δεν επηρεάζει αρνητικά την κατάσταση στο Σεράγεβο. Είναι απλώς μια δικαιολογία για τον Ιζετμπέγκοβιτς να καθυστερήσει τις διαπραγματεύσεις. Ήταν τα στρατεύματα του, αυτά που διέπραξαν τις χειρότερες παραβιάσεις [με έμφαση] της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός [της 30ής Ιουλίου]".

  

"Οι μουσουλμάνοι δεν περιφρονούν τα πυρά εναντίον των δικών τους ανθρώπων ή εναντίον περιοχών που ελέγχονται από τον ΟΗΕ".

 

Κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης, οι Βόσνιοι Μουτζαχεντίν εργάστηκαν ακούραστα για την κλιμάκωση της βίας. Μουσουλμάνοι από όλο τον κόσμο κατέφθασαν στη χώρα από το δεύτερο μισό του 1992, διεξάγοντας ιερό πόλεμο (τζιχάντ) εναντίον Κροατών και Σέρβων. Πολλοί είχαν ήδη εμπειρία από τα πεδία των μαχών στο Αφγανιστάν τη δεκαετία του 1980 και στις αρχές της δεκαετίας του 1990, μετά την άφιξη φονταμενταλιστικών ομάδων που είχε διαβρωθεί από τη CIA και τη Βρετανική MI6. Για αυτούς, η Γιουγκοσλαβία ήταν το επόμενο πεδίο στρατολόγησης.

 

Οι μουτζαχεντίν έφταναν συχνά με "ανεπίσημες πτήσεις", με μια ατελείωτη ροή όπλων κατά παράβαση του εμπάργκο του ΟΗΕ. Αυτό ξεκίνησε ως κοινή επιχείρηση Ιράν-Τουρκίας, με την οικονομική υποστήριξη της Σαουδικής Αραβίας, αν και όταν αυξήθηκε ο όγκος των όπλων, τη μεταφορά του θανατηφόρου φορτίου στο αεροδρόμιο της Τούζλα το ανέλαβαν οι ΗΠΑ με ένα στόλο αεροσκαφών C-130 Hercules.

 

Οι εκτιμήσεις για τον αριθμό των Βόσνιων Μουτζαχεντίν διαφέρουν, αλλά η ουσιαστική συμβολή τους στον εμφύλιο πόλεμο είναι σαφής. Ο διαπραγματευτής των ΗΠΑ για τα Βαλκάνια Richard Holbrooke δήλωνε το 2001 ότι οι Βόσνιοι "δεν θα είχαν επιβιώσει" χωρίς τη βοήθειά τους και αποκάλεσε το ρόλο τους στη σύγκρουση "συμφωνία με το διάβολο" από την οποία το Σαράγεβο δεν θα συνέλθει.

 

Οι μαχητές Μουτζαχεντίν δεν αναφέρονται ποτέ ρητά στα τηλεγραφήματα της UNPROFOR, ούτε και οι Βόσνιοι - ο όρος "οι μουσουλμάνοι" χρησιμοποιείται ελεύθερα. Ωστόσο, υπάρχουν πολλές έμμεσες αναφορές.

Σε έκθεση των μυστικών υπηρεσιών το χειμώνα του 1993 σημειώνεται ότι τα "αδύναμα και αποκεντρωμένα συστήματα διοίκησης και ελέγχου" των τριών αντιμαχόμενων πλευρών ευνοούσαν "μια ευρεία διάδοση των όπλων και την ύπαρξη διαφόρων επίσημων και ανεπίσημων παραστρατιωτικών ομάδων, οι οποίες συχνά έχουν ατομικές και τοπικές ατζέντες". Μεταξύ αυτών των "ανεπίσημων" ομάδων ήταν φυσικά και οι Μουτζαχεντίν.

 

 Πιο καθαρά, τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους, η ειρηνευτική δύναμη ανέφερε ότι ο David Owen, ο πρώην Βρετανός πολιτικός που διετέλεσε επικεφαλής διαπραγματευτής της Ευρωπαϊκής Κοινότητας στην πρώην Γιουγκοσλαβία, "είχε καταδικαστεί σε θάνατο επειδή ευθυνόταν για τον θάνατο 130.000 μουσουλμάνων στη Βοσνία", και η ποινή είχε "εκδοθεί από το "μουσουλμανικό δικαστήριο τιμής" και "για την εκτέλεση της ποινής είχαν προσληφθεί 45 άτομα σε όλη την Ευρώπη ".

 

 

Ο Όουεν βέβαια δεν έφερε καμία ευθύνη για το θάνατο 130.000 μουσουλμάνων, καθώς ούτε κατά διάνοια δεν σκοτώθηκαν τόσοι Βόσνιοι, Κροάτες και Σέρβοι συνολικά κατά τη διάρκεια του πολέμου. Αλλά,ούτε οι Βόσνιοι θρησκευτικοί εξτρεμιστές με ένα δίκτυο πρακτόρων σε όλη την ήπειρο, ήταν έτοιμοι να εκτελέσουν φετφάδες που είχαν εκδοθεί από ένα "Δικαστήριο Τιμής".

 

Μετά από αυτό το περιστατικό, το οποίο δεν έχει αποκαλυφθεί ποτέ δημόσια στο παρελθόν, υπάρχουν αναφορές για "μουσουλμάνους" που προετοιμάζουν προβοκάτσιες. Τον Ιανουάριο του 1994, ένα τηλεγράφημα ανέφερε:

 

"Οι μουσουλμάνοι δεν διστάζουν να πυροβολούν τους δικούς τους ανθρώπους ή περιοχές του ΟΗΕ και στη συνέχεια να ισχυρίζονται ότι ευθύνονται οι Σέρβοι για να κερδίσουν τη συμπάθεια των δυτικών. Οι μουσουλμάνοι συχνά τοποθετούν το πυροβολικό τους πολύ κοντά σε κτίρια του ΟΗΕ και σε ευαίσθητες περιοχές όπως νοσοκομεία, με την ελπίδα ότι τα πυρά του σερβικού πυροβολικού θα πλήξουν αυτές τις περιοχές υπό το βλέμμα των διεθνών μέσων ενημέρωσης".

 

Σε ένα άλλο τηλεγράφημα αναφέρεται ότι "μουσουλμανικά στρατεύματα που μεταμφιέζονται σε δυνάμεις του ΟΗΕ" είχαν εντοπιστεί να φορούν μπλε κράνη της UNPROFOR και "ένα συνδιασμό νορβηγικο/βρετανικών στρατιωτικών στολών", οδηγούσαν οχήματα βαμμένα λευκά και με την ένδειξη ΟΗΕ. Ο γενικός διευθυντής της ειρηνευτικής δύναμης φοβόταν ότι αν αυτή η ανοχή γινόταν "ευρέως διαδεδομένη" ή "χρησιμοποιούνταν για διείσδυση στις κροατικές γραμμές", αυτό θα "αύξανε σημαντικά τις πιθανότητες οι νόμιμες δυνάμεις του ΟΗΕ να γίνουν στόχος των Κροατών".

 

"Αυτό θα ήθελαν οι Μουσουλμάνοι, ενδεχομένως για να ασκήσουν περαιτέρω πίεση για αεροπορικές επιδρομές κατά των Κροατών", προσθέτει το τηλεγράφημα.

 

Τον ίδιο μήνα, τα τηλεγραφήματα της UNPROFOR εικάζουν ότι οι "μουσουλμάνοι" θα μπορούσαν να πλήξουν το αεροδρόμιο του Σεράγεβο, την ανθρωπιστική βοήθεια στους Βόσνιους, με μια επίθεση παραπλάνησης. Δεδομένου ότι σε ένα τέτοιο σενάριο "οι Σέρβοι θα θεωρούνταν σίγουρα ένοχοι, οι Μουσουλμάνοι θα κέρδιζαν πολλά προπαγανδιστικά ", και ήταν "επομένως πολύ δελεαστικό για τους Μουσουλμάνους να χτυπήσουν το αεροδρόμιο και να το φορτώσουν στους Σέρβους".

 

 

 Πόλεμοι δια αντιπροσώπων των ΗΠΑ, τότε και τώρα

 Σε αυτό το πλαίσιο, τα τηλεγραφήματα που αφορούν τη σφαγή στο Μαρκάλε είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακά. Στις 5 Φεβρουαρίου 1994, μια έκρηξη κατέστρεψε μια  αγορά, αφήνοντας πίσω της 68 νεκρούς και 144 τραυματίες.

 

Η ευθύνη για την επίθεση - και τα μέσα με τα οποία πραγματοποιήθηκε - αμφισβητείται έντονα από τότε, με τις ξεχωριστές επίσημες έρευνες να μην έχουν δώσει αδιαμφισβήτητα αποτελέσματα. Τα Ηνωμένα Έθνη εκείνη την εποχή δεν ήταν σε θέση να αποδώσουν την ευθύνη της επίθεσης σε κάποιον εκείνη την εποχή, αν και τα στρατεύματα της UNPROFOR κατέθεσαν τότε ότι υποψιάζονταν ως υπεύθυνη τη βοσνιακή πλευρά.

 

 Ετσι, τα τηλεγραφήματα από εκείνη την περίοδο αναφέρονται σε "ενοχλητικές πτυχές" του γεγονότος, συμπεριλαμβανομένων των δημοσιογράφων που "κατευθύνθηκαν προς το σημείο πολύ γρήγορα" και της "έντονης παρουσίας του μουσουλμανικού στρατού στην περιοχή".

"Γνωρίζουμε ότι κατά το παρελθόν, οι μουσουλμάνοι έχουν πυροβολήσει εναντίον δικών τους πολιτών και του αεροδρομίου προκειμένου να προσελκύσουν την προσοχή των μέσων ενημέρωσης", κατέληξε ένας. Σε μεταγενέστερο σημείωμα σημειώνεται: "Μουσουλμανικές δυνάμεις έξω από το Σεράγεβο έχουν κατά το παρελθόν τοποθετήσει εκρηκτικά σε δικές τους θέσεις και στη συνέχεια τα πυροδότησαν υπό το βλέμμα των μέσων ενημέρωσης, ισχυριζόμενες ότι πρόκειται για σερβική βομβιστική επίθεση. Αυτό χρησιμοποιήθηκε στη συνέχεια ως πρόσχημα της μουσουλμανικής "αντεπίθεσης" και στις επιθέσεις εναντίον των Σέρβων".

 

Ωστόσο, το ICTY (Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο για την πρώην Γιουγκοσλαβία), στην ετυμηγορία του 2003, με την οποία καταδικάστηκε ο Σέρβος στρατηγός Στάνισλαβ Γκάλιτς για το ρόλο του στην πολιορκία του Σεράγεβο, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η σφαγή διαπράχθηκε σκόπιμα από τις σερβικές δυνάμεις, μια απόφαση που διατηρήθηκε και στην έφεση.

 

 Οι συντάκτες του παρόντος άρθρου δεν μπορούν να πουν τι έγινε ή τι δεν έγινε στο Μαρκάλε εκείνη τη μοιραία ημέρα. Ωστόσο, το σκοτάδι που καλύπτει το γεγονός προαναγγέλλοντας κρίσιμα γεγονότα που χρησίμευσαν ως δικαιολογία κλιμάκωσης σε κάθε μεταγενέστερο πόλεμο δια αντιπροσώπων της Δύσης, από το Ιράκ μέχρι τη Λιβύη, τη Συρία και την Ουκρανία.

 

Από την έναρξη του πολέμου δι' αντιπροσώπων στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου του τρέχοντος έτους, τα εσκεμμένα εγκλήματα πολέμου, τα πραγματικά περιστατικά που παρερμηνεύονται ως εγκλήματα πολέμου και τα δυνητικά σκηνοθετημένα γεγονότα είναι πρακτικά καθημερινό φαινόμενο, μαζί με ομοβροντίες αξιώσεων και αλληλοκατηγορίες  ενοχής. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι αξιωματούχοι της μιας πλευράς από το να πανηγυρίζουν και να διεκδικούν τα εύσημα για μια επίθεση έφτασαν στο σημείο να κατηγορούν την άλλη μέσα σε λίγες ημέρες ή απλά ώρες. Ουσία και αντιστροφή ρόλων έχουν γίνει αδιαχώριστα, αν όχι συμβιωτικά.

 

Στα επόμενα χρόνια, το ποιος έκανε τι σε ποιον και πότε, θα μπορούσε κάλλιστα να αποτελέσει αντικείμενο απόφασης διεθνών δικαστηρίων, κατά το πρότυπο του ICTY. Υπάρχουν ήδη πρωτοβουλίες για τη δημιουργία ενός τέτοιου οργάνου μόλις τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία.

 

 Βουλευτές στην Ολλανδία ζήτησαν να δικαστεί ο Βλαντιμίρ Πούτιν στη Χάγη. Το γαλλικό υπουργείο Εξωτερικών ζήτησε τη δημιουργία ενός ειδικού δικαστηρίου. Η ΜΚΟ Truth Hounds με έδρα το Κίεβο συλλέγει καθημερινά στοιχεία για τις φερόμενες ρωσικές θηριωδίες σε όλη τη χώρα στην υπηρεσία ενός διεθνούς δικαστηρίου.

 

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι τόσο οι δυνάμεις του Κιέβου όσο και της Μόσχας διέπραξαν φρικαλεότητες και σκότωσαν αμάχους σε αυτή τη σύγκρουση, όπως είναι αναμφισβήτητο ότι και οι τρεις πλευρές στον πόλεμο της Βοσνίας ήταν ένοχες για φρικτές πράξεις και σφαγές αθώων ή/και ανυπεράσπιστων ανθρώπων. Είναι λογικό να υποθέσουμε ότι η αγριότητα θα γίνεται όλο και πιο ανελέητη καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία θα συνεχίζεται, όπως ακριβώς συνέβη και κατά τη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας.

 

 Δεν είναι βέβαιο πόσο θα κρατήσει ο πόλεμος, αν και αξιωματούχοι της ΕΕ και του ΝΑΤΟ έχουν προβλέψει ότι θα μπορούσε να κρατήσει αρκετά χρόνια, και οι δυτικές δυνάμεις σκοπεύουν σαφώς να συντηρήσουν τον πόλεμο δι' αντιπροσώπων όσο το δυνατόν περισσότερο. Στις 11 Οκτωβρίου, η Washington Post ανέφερε ότι οι ΗΠΑ παραδέχτηκαν ότι το Κίεβο δεν ήταν σε θέση να "κερδίσει τον πόλεμο άμεσα", αλλά παράλληλλα "απέκλεισαν την ιδέα να πιέσουν ή τουλάχιστον να ενθαρρύνουν την Ουκρανία να καθίσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων".

 

Αυτό αναδεικνύει και έναν άλλο μύθο που προέκυψε μετά τους γιουγκοσλαβικούς πολέμους και εξακολουθεί να υφίσταται μέχρι σήμερα. Πιστεύεται ευρέως ότι οι διαπραγματεύσεις και οι προσπάθειες για την εξασφάλιση μιας ειρηνικής λύσης το μόνο που έκαναν ήταν να ενθαρρύνουν τους Σέρβους "επιτιθέμενους".

 

Ο επικίνδυνος αυτός μύθος χρησίμευσε σαν δικαιολογία για κάθε είδους καταστροφικές επεμβάσεις της Δύσης. Οι πολίτες αυτών των χωρών εξακολουθούν να ζουν με τις συνέπειες αυτών των ενεργειών, πολλές φορές ως μετανάστες που εγκατέλειψαν τις κατεστραμμένες από τον πόλεμο πόλεις και κωμοπόλεις λόγω της αλλαγής του καθεστώτος.

 

Μια άλλη τοξική κληρονομιά των βαλκανικών πολέμων εξακολουθεί και αυτή να υφίσταται: το ενδιαφέρον των Δυτικών για την ανθρώπινη ζωή εξαρτάται από το ποιο στρατόπεδο παίρνουν οι κυβερνήσεις τους σε μια δεδομένη σύγκρουση. Όπως δείχνουν τα καναδικά τηλεγραφήματα της UNPROFOR, οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους καλλιέργησαν την υποστήριξη στους πολέμους τους αποκρύπτοντας μια πραγματικότητα που τεκμηριώνεται λεπτομερώς ακόμη και από τον ίδιο τους τον στρατό.

 thegrayzone.com