Ίλαν Παπέ
Η ομιλία του καθηγητή Ίλαν Παπέ στην ετήσια Ημέρα Μνήμης
Γενοκτονίας της IHRC (Ισλαμική Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων), που
πραγματοποιήθηκε στο Λονδίνο στις 21 Ιανουαρίου 2024
.................................
Η άποψη ότι ο σιωνισμός είναι εποικιστική αποικιοκρατία δεν
είναι καινούργια. Οι Παλαιστίνιοι μελετητές του Ερευνητικού Κέντρου της PLO στη
Βηρυτό τη δεκαετία του 1960 είχαν ήδη συνειδητοποιήσει ότι αυτό που
αντιμετώπιζαν στην Παλαιστίνη δεν ήταν ένα κλασικό αποικιακό σχέδιο. Δεν
κατέτασσαν απλά το Ισραήλ ως βρετανική ή αμερικανική αποικία, αλλά ως ένα
φαινόμενο που υπήρχε και αλλού στον κόσμο, το οποίο προσδιόριζαν ως εποικιστική
αποικιοκρατία. Είναι ενδιαφέρον ότι για 20-30 χρόνια η έννοια του σιωνισμού ως
εποικιστική αποικιοκρατία είχε εξαφανιστεί από τον πολιτικό και ακαδημαϊκό
διάλογο. Επέστρεψε όταν μελετητές από άλλα μέρη του κόσμου, ιδιαίτερα από τη
Νότια Αφρική, την Αυστραλία και τη Βόρεια Αμερική, συμφώνησαν ότι ο Σιωνισμός
είναι ένα φαινόμενο παρόμοιο με το κίνημα των Ευρωπαίων που δημιούργησε τις
Ηνωμένες Πολιτείες, τον Καναδά, την Αυστραλία, τη Νέα Ζηλανδία και τη Νότια
Αφρική. Η ιδέα αυτή μας βοηθά να κατανοήσουμε πολύ καλύτερα τη φύση του
σιωνιστικού σχεδίου στην Παλαιστίνη από τα τέλη του 19ου αιώνα μέχρι σήμερα και
μας δίνει μια ιδέα για τι πρέπει να περιμένουμε στο μέλλον.
Πιστεύω ότι αυτή η συγκεκριμένη άποψη της δεκαετίας του 1990,
που συνδέει τόσο καθαρά τις πράξεις των Ευρωπαίων εποίκων, ειδικά σε μέρη όπως
η Βόρεια Αμερική και η Αυστραλία, με αυτές των εποίκων που έφτασαν στην
Παλαιστίνη στα τέλη του 19ου αιώνα, αποσαφηνίζει τις προθέσεις των Εβραίων
εποίκων που αποίκισαν την Παλαιστίνη και τη φύση της τοπικής παλαιστινιακής
αντίστασης ενάντια σε αυτόν τον εποικισμό. Οι έποικοι ακολούθησαν τη βασική
λογική που υιοθέτησαν τα αποικιοκρατικά κινήματα εποικισμού, ότι δηλαδή για να
υπάρξει μια επιτυχημένη αποικιακή κοινότητα εκτός Ευρώπης, πρέπει να εξοντωθεί
ο γηγενής πληθυσμός όπου έχουν εγκατασταθεί. Αυτό σημαίνει ότι η αντίσταση του
γηγενούς πληθυσμού σε αυτή τη λογική ήταν ένας αγώνας ενάντια στον αφανισμό
τους και όχι απλά ένας απελευθερωτικός αγώνας. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό
όταν αναφέρεται κανείς στην επιχείρηση της Χαμάς και άλλων παλαιστινιακών
αντιστασιακών επιχειρήσεων από το 1948.
Οι ίδιοι οι έποικοι, όπως και πολλοί Ευρωπαίοι που ήρθαν στη
Βόρεια Αμερική, την Κεντρική Αμερική ή την Αυστραλία, ήταν πρόσφυγες και θύματα
διώξεων. Κάποιοι από αυτούς ήταν λιγότερο άτυχοι και απλώς αναζητούσαν μια
καλύτερη ζωή και ευκαιρίες. Οι περισσότεροι όμως ήταν περιθωριοποιημένοι στην
Ευρώπη και προσπάθησαν να δημιουργήσουν μια Ευρώπη σε άλλο μέρος, μια νέα
Ευρώπη, αντί για την Ευρώπη που δεν τους ήθελε. Στις περισσότερες περιπτώσεις,
επέλεξαν ένα μέρος όπου ζούσε ήδη κάποιος άλλος, οι γηγενείς. Έτσι, ο
σημαντικότερος πυρήνας ανάμεσά τους ήταν οι ηγέτες και οι ιδεολόγοι που
παρείχαν θρησκευτικές και πολιτιστικές δικαιολογίες για τον αποικισμό της γης
κάποιου άλλου. Σε αυτό θα πρέπει να προστεθεί και η ανάγκη να στηριχτούν σε μια
Αυτοκρατορία για την έναρξη του αποικισμού και τη συνέχειά του, αν και εκείνη
την εποχή οι άποικοι επαναστάτησαν εναντίον της Αυτοκρατορίας που τους είχε
βοηθήσει και απαίτησαν και απέκτησαν την ανεξαρτησία τους, την οποία σε πολλές
περιπτώσεις αφού την απέκτησαν στη συνέχεια ανανέωσαν τη συμμαχία τους με την
Αυτοκρατορία. Η αγγλο-σιωνιστική σχέση που μετατράπηκε σε αγγλο-ισραηλινή
συμμαχία είναι ένα τέτοιο παράδειγμα.
Η ιδέα ότι μπορείς να εξαλείψεις με τη βία τον λαό της χώρας
που θέλεις να εποικίσεις γίνεται μάλλον πιο κατανοητή - όχι δικαιολογημένη - με
φόντο τον 16ο, 17ο και 18ο αιώνα, επειδή συμβάδιζε με την πλήρη αποδοχή του
ιμπεριαλισμού και της αποικιοκρατίας και τροφοδοτήθηκε από την κοινή σε όλους
τάση της απανθρωποποίησης άλλων μη δυτικών και μη ευρωπαϊκών λαών. Οταν
αποανθρωποποιείς τους ανθρώπους, τους εξοντώνεις πιο εύκολα. Ο Σιωνισμός ως
αποικιοκρατικό κίνημα εποικισμού εμφανίστηκε στη διεθνή σκηνή σε μια εποχή που
οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο είχαν αρχίσει να επανεξετάζουν το δικαίωμα να
εξολοθρεύουν τους γηγενείς πληθυσμούς και έτσι μπορούμε να καταλάβουμε την
προσπάθεια και την ενέργεια που επένδυσαν οι Σιωνιστές και αργότερα το κράτος
του Ισραήλ στην προσπάθεια να καλυφθεί ο πραγματικός στόχος ενός
αποικιοκρατικού κινήματος εποικισμού όπως ο Σιωνισμός, που ήταν η εξόντωση του
γηγενούς πληθυσμού.
Σήμερα όμως στη Γάζα εξολοθρεύουν τον ντόπιο πληθυσμό μπροστά
στα μάτια μας, οπότε πώς και παραιτήθηκαν σχεδόν από τα 75 χρόνια προσπαθειών
να καλύψουν τις πολιτικές τους εξόντωσης; Για να το καταλάβουμε αυτό θα πρέπει
να εκτιμήσουμε τη μεταμόρφωση της φύσης του Σιωνισμού στην Παλαιστίνη με την
πάροδο των χρόνων.
Στα πρώτα στάδια του σιωνιστικού αποικιακού σχεδίου, οι ηγέτες
του ακολουθούσαν τις πολιτικές εξόντωσης με μια γνήσια προσπάθεια να
τετραγωνίσουν τον κύκλο, υποστηρίζοντας ότι ήταν δυνατό να οικοδομηθεί μια
δημοκρατία και ταυτόχρονα να εξοντωθεί ο ντόπιος πληθυσμός. Υπήρχε μια έντονη
επιθυμία να ανήκουν στην κοινότητα των πολιτισμένων εθνών και οι ηγέτες του
υπέθεσαν, ειδικά μετά το Ολοκαύτωμα, ότι οι πολιτικές εξόντωσης δεν θα
απέκλειαν το Ισραήλ από αυτή τη σύνδεση.
Θέλοντας να τετραγωνίσει τον κύκλο, η σιωνιστική ηγεσία
επέμεινε ότι οι πράξεις εξόντωσης των Παλαιστινίων ήταν "αντίποινα" ή
"απάντηση" στις παλαιστινιακές ενέργειες. Αλλά πολύ σύντομα, όταν
αυτή η ηγεσία θέλησε να προχωρήσει σε πιο ουσιαστικές ενέργειες εξόντωσης,
εγκατέλειψε το ψευδές πρόσχημα της "αντεκδίκησης" και σταμάτησε να
δικαιολογεί τις πράξεις της.
Από την άποψη αυτή, υπάρχει ένας συσχετισμός στον τρόπο με τον
οποίο εξελίχθηκε η εθνοκάθαρση το 1948 και τις επιχειρήσεις των Ισραηλινών στη
Γάζα σήμερα. Το 1948, η ηγεσία δικαιολογούσε στον εαυτό της κάθε σφαγή που
διαπράττονταν, συμπεριλαμβανομένης της διαβόητης στο Deir Yassin στις 9
Απριλίου, ως αντίδραση σε μια εχθρική πράξη των Παλαιστινίων: η οποία μπορούσε
να είναι η ρίψη μιας πέτρας σε ένα λεωφορείο ή η επίθεση σε έναν εβραϊκό
οικισμό, αλλά αυτό θα έπρεπε να παρουσιάζεται στο εσωτερικό και στο εξωτερικό
της χώρας ως κάτι που δεν ήρθε από το πουθενά ,αλλά ως αυτοάμυνα. Ο πραγματικός
λόγος για τον οποίο ο ισραηλινός στρατός ονομάζεται Ισραηλινές Δυνάμεις Άμυνας
είναι ακριβώς αυτός. Επειδή όμως πρόκειται για ένα αποικιοκρατικό σχέδιο
εποικισμού, δεν μπορεί πάντα να μιλά για "αντίποινα".
Οι σιωνιστικές δυνάμεις άρχισαν την εθνοκάθαρση κατά τη
διάρκεια της Νάκμπα τον Φεβρουάριο του 1948 και επί ένα μήνα όλες αυτές τις
επιχειρήσεις τις παρουσίαζαν ως αντίποινα στην αντίθεση των Παλαιστινίων στο
σχέδιο διαμελισμού του ΟΗΕ τον Νοέμβριο του 1947. Στις 10 Μαρτίου 1948, η
σιωνιστική ηγεσία σταμάτησε να αναφέρεται σε αντίποινα και υιοθέτησε ένα γενικό
σχέδιο εθνοκάθαρσης της Παλαιστίνης. Από τον Μάρτιο του 1948 έως το τέλος του
1948, η εθνοκάθαρση της Παλαιστίνης, η οποία οδήγησε στην εκδίωξη του μισού
παλαιστινιακού πληθυσμού, στην καταστροφή των μισών χωριών και στην
αποαραβικοποίηση των περισσότερων πόλεων, πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο ενός
συστηματικού και σκόπιμου γενικού σχεδίου εθνοκάθαρσης.
Παρόμοια, μετά την κατάληψη της Δυτικής Όχθης και της Λωρίδας
της Γάζας τον Ιούνιο του 1967, κάθε φορά που το Ισραήλ ήθελε να αλλάξει ριζικά
την πραγματικότητα ή να εμπλακεί σε μια μεγάλης κλίμακας επιχείρηση
εθνοκάθαρσης, αρνιόταν την ανάγκη αιτιολόγησης.
Σήμερα γινόμαστε μάρτυρες ενός παρόμοιου μοτίβου. Στην αρχή οι
πράξεις αυτές παρουσιάστηκαν ως αντίποινα για την Επιχείρηση Tufun al-Aqsa,
αλλά τώρα πρόκειται για τον λεγόμενο πόλεμο "Ξίφος του πολέμου", ο
οποίος έχει στόχο να επαναφέρει τη Γάζα υπό τον άμεσο ισραηλινό έλεγχο και να
εκκαθαρίσει εθνοτικά τον πληθυσμό της μέσω μιας εκστρατείας γενοκτονίας.
Το βασικό ερώτημα είναι: γιατί οι δυτικοί πολιτικοί,
δημοσιογράφοι και ακαδημαϊκοί έπεσαν στην ίδια παγίδα που έπεσαν το 1948; Πώς
μπορούν ακόμα και σήμερα να πιστεύουν ότι το Ισραήλ υπερασπίζεται τον εαυτό του
στη Λωρίδα της Γάζας; Ότι αντιδρά στις ενέργειες της 7ης Οκτωβρίου;
Ή μήπως δεν πέφτουν στην παγίδα και γνωρίζουν ότι αυτό που
κάνει το Ισραήλ στη Γάζα είναι ότι χρησιμοποιεί την 7η Οκτωβρίου ως πρόσχημα.
Σε κάθε περίπτωση, μέχρι στιγμής, η επίκληση κάποιου
προσχήματος από το Ισραήλ κάθε φορά που επιτίθεται στους Παλαιστίνιους βοηθά το
κράτος να διατηρεί την ασπίδα της ασυλίας που του επιτρέπει να συνεχίζει τις
εγκληματικές πολιτικές του χωρίς να φοβάται οποιαδήποτε ουσιαστική αντίδραση
από τη διεθνή κοινότητα. Το πρόσχημα βοήθησε να τονιστεί η εικόνα του Ισραήλ ως
μέρος του δημοκρατικού και δυτικού κόσμου, άρα είναι πέρα από καταδίκες και
κυρώσεις. Η όλη συζήτηση περί άμυνας και αντιποίνων έχει σημασία λόγω της
ασπίδας ασυλίας που απολαμβάνει το Ισραήλ από τις κυβερνήσεις του παγκόσμιου
Βορρά.
Αλλά όπως και το 1948, η επιχείρηση του Ισραήλ σήμερα αφήνει
πίσω της τα προσχήματα και αυτή είναι η στιγμή που ακόμη και οι μεγαλύτεροι
υποστηρικτές του δυσκολεύονται να υποστηρίξουν την πολιτική του. Η κλίμακα της
καταστροφής, οι μαζικές δολοφονίες στη Γάζα, η γενοκτονία, είναι τόσο μεγάλη
που ακόμη και οι Ισραηλινοί δυσκολεύονται όλο και περισσότερο να πείσουν τους
εαυτούς τους ότι αυτό που κάνουν είναι στην πραγματικότητα αυτοάμυνα ή
αντίδραση. Οπότε, είναι πιθανό στο μέλλον όλο και περισσότεροι θα δυσκολεύονται
να αποδεχτούν αυτή την ισραηλινή δικαιολογία για τη γενοκτονία στη Γάζα.
Για τους περισσότερους ανθρώπους, είναι σαφές ότι χρειάζεται
ένα πλαίσιο και όχι ένα πρόσχημα. Ιστορικά και ιδεολογικά, είναι ξεκάθαρο ότι η
7η Οκτωβρίου χρησιμοποιείται ως πρόσχημα προκειμένου να ολοκληρωθεί αυτό που το
σιωνιστικό κίνημα δεν κατάφερε να ολοκληρώσει το 1948.
Το 1948, το αποικιοκρατικό κίνημα εποικισμού του Σιωνισμού
χρησιμοποίησε ένα συγκεκριμένο σύνολο ιστορικών συνθηκών, για τις οποίες έχω
γράψει λεπτομερώς στο βιβλίο μου Η εθνοκάθαρση της Παλαιστίνης, προκειμένου να
εκδιώξει το μισό παλαιστινιακό πληθυσμό. Όπως αναφέρθηκε, κατά τη διαδικασία
αυτή κατέστρεψαν τα μισά παλαιστινιακά χωριά, ισοπέδωσαν τις περισσότερες
παλαιστινιακές πόλεις, ωστόσο οι μισοί Παλαιστίνιοι παρέμειναν εντός της
Παλαιστίνης. Οι Παλαιστίνιοι που έγιναν πρόσφυγες εκτός των συνόρων της
Παλαιστίνης συνέχισαν την αντίσταση των Παλαιστινίων, οπότε το αποικιοκρατικό
ιδεώδες του εποικισμού που αποσκοπούσε στην εξάλειψη της ντόπιας παρουσίας δεν
υλοποιήθηκε και, σταδιακά, το Ισραήλ χρησιμοποίησε όλη του τη δύναμη από το
1948 μέχρι σήμερα για να συνεχίσει αυτή τη διαδικασία εξόντωσης.
Η εξόντωση του γηγενούς πληθυσμού, από την αρχή μέχρι το
τέλος, δεν περιλαμβάνει μόνο μια στρατιωτική επιχείρηση, με την οποία
καταλαμβάνει κανείς έναν τόπο, σφαγιάζει ανθρώπους ή τους εκδιώκει. Η εξόντωση
πρέπει να δικαιολογείται ή να συνεχίζεται με τη δύναμη της αδράνειας, και ο
τρόπος για να γίνει αυτό είναι μέσω της συνεχούς απανθρωποποίησης αυτών που
σκοπεύει κανείς να εξοντώσει. Δεν μπορείτε να σκοτώσετε μαζικά ή να διαπράξετε
γενοκτονία σε έναν άλλο άνθρωπο αν δεν τον αποανθρωποποιήσετε. Έτσι, η απανθρωποποίηση
των Παλαιστινίων είναι ένα ρητό και σιωπηρό μήνυμα που μεταφέρεται στους
Ισραηλινούς Εβραίους μέσω του εκπαιδευτικού τους συστήματος, του συστήματος
κοινωνικοποίησής τους στο στρατό, των μέσων ενημέρωσης και του πολιτικού λόγου
και αυτό το μήνυμα πρέπει να μεταδοθεί και να διατηρηθεί αν πρόκειται να
ολοκληρωθεί η εξόντωση.
Γινόμαστε επομένως μάρτυρες μιας νέας και σκληρής προσπάθειας
να ολοκληρωθεί η εξόντωση. Ωστόσο, δεν είναι όλα μάταια. Κατά περίεργο τρόπο,
αυτή η συγκεκριμένη απάνθρωπη καταστροφή της Γάζας δείχνει την αποτυχία του
σιωνιστικού αποικιοκρατικού σχεδίου. Αυτό μπορεί να ακούγεται παράλογο, επειδή
περιγράφω μια σύγκρουση μεταξύ ενός μικρού κινήματος αντίστασης, του
παλαιστινιακού απελευθερωτικού κινήματος, και ενός ισχυρού κράτους με μια
στρατιωτική μηχανή και ιδεολογική υποδομή που επικεντρώνεται αποκλειστικά στην
καταστροφή του γηγενούς λαού της Παλαιστίνης.
Το απελευθερωτικό αυτό κίνημα δεν έχει μια ισχυρή συμμαχία
πίσω του, ενώ το κράτος που αντιμετωπίζει απολαμβάνει μια ισχυρή συμμαχία πίσω
του - από τις Ηνωμένες Πολιτείες μέχρι τις πολυεθνικές εταιρείες, τις εταιρείες
ασφαλείας της στρατιωτικής βιομηχανίας, τα κυρίαρχα μέσα ενημέρωσης και την
κυρίαρχη ακαδημαϊκή κοινότητα - μιλάμε για κάτι που μοιάζει σχεδόν απελπιστικό
και καταθλιπτικό, επειδή υπάρχει αυτή η διεθνής ασυλία για τις πολιτικές
εξόντωσης που ξεκινούν από τα πρώτα στάδια του σιωνισμού μέχρι σήμερα.
Πιθανότατα αυτό θα μοιάζει με το χειρότερο κεφάλαιο της ισραηλινής προσπάθειας
να ανεβάσουν τις πολιτικές εξόντωσης σε ένα νέο επίπεδο, σε μια πολύ πιο
συγκεντρωμένη προσπάθεια να σκοτώσουν χιλιάδες ανθρώπους σε σύντομο χρονικό
διάστημα, όπως δεν έχουν τολμήσει να κάνουν ποτέ στο παρελθόν.
Πώς λοιπόν μπορεί να είναι και μια στιγμή ελπίδας; Πρώτα απ'
όλα, αυτού του είδους η πολιτική οντότητα, ένα κράτος, το οποίο πρέπει να
διατηρεί την απανθρωποποίηση των Παλαιστινίων για να δικαιολογήσει την εξόντωσή
τους, είναι ένα πολύ αδύναμο θεμέλιο, αν κοιτάξουμε στο απώτερο μέλλον.
Αυτή η δομική αδυναμία ήταν ήδη εμφανής πριν από την 7η
Οκτωβρίου, και μέρος αυτής της αδυναμίας είναι το γεγονός ότι αν εξαιρέσει
κανείς το σχέδιο της εξόντωσης, υπάρχουν πολύ λίγα πράγματα που ενώνουν την
ομάδα των ανθρώπων που αυτοπροσδιορίζονται ως εβραϊκό έθνος στο Ισραήλ.
Αν εξαιρεθεί η ανάγκη να πολεμήσουν και να εξοντώσουν τους
Παλαιστίνιους, παραμένουν δύο αντιμαχόμενα εβραϊκά στρατόπεδα, τα οποία τα είδαμε
να συγκρούονται στους
δρόμους του Τελ Αβίβ και της Ιερουσαλήμ μέχρι τις 6
Οκτωβρίου 2023. Τεράστιες διαδηλώσεις των κοσμικών Εβραίων, αυτών που αυτοαποκαλούνται
έτσι - κυρίως ευρωπαϊκής καταγωγής - που πιστεύουν ότι είναι δυνατόν να
δημιουργηθεί ένα πλουραλιστικό δημοκρατικό κράτος διατηρώντας την κατοχή και το
απαρτχάιντ κατά των Παλαιστινίων μέσα στο Ισραήλ, έχουν έρθει αντιμέτωπες με
ένα νέο είδος μεσσιανικού σιωνισμού που έχει αναπτυχθεί στους εβραϊκούς
οικισμούς στη Δυτική Όχθη, αυτό που έχω αποκαλέσει Κράτος της Ιουδαίας, το
οποίο εμφανίστηκε ξαφνικά ανάμεσά μας, πιστεύοντας ότι έχει τον τρόπο να
δημιουργήσει ένα είδος σιωνιστικής θεοκρατίας χωρίς να έχει καμία σχέση με τη
δημοκρατία, και θεωρεί ότι αυτό είναι το μοναδικό όραμα για ένα μελλοντικό
εβραϊκό κράτος.
Μεταξύ αυτών των δύο οραμάτων δεν υπάρχει τίποτα κοινό, εκτός
από ένα πράγμα: και τα δύο στρατόπεδα δεν νοιάζονται για τους Παλαιστίνιους,
και τα δύο στρατόπεδα πιστεύουν ότι η επιβίωση του Ισραήλ εξαρτάται από τη
συνέχιση των πολιτικών εξόντωσης των Παλαιστινίων. Αυτό δεν θα ισχύσει. Θα
διαλυθεί και θα καταρρεύσει εκ των έσω, γιατί στον 21ο αιώνα δεν μπορείς να
κρατήσεις ένα κράτος και μια κοινωνία ενωμένη στη βάση ότι η κοινή τους αίσθηση
είναι ότι αποτελούν μέρος ενός γενοκτονικού σχεδίου εξόντωσης. Μπορεί σίγουρα
να λειτουργήσει για κάποιους, αλλά δεν μπορεί να λειτουργήσει για όλους.
Είχαμε ήδη μια ένδειξη γι' αυτό πριν από τις 7 Οκτωβρίου:
Ισραηλινοί που έχουν ευκαιρίες σε άλλα μέρη του κόσμου λόγω της διπλής τους
υπηκοότητας, των επαγγελμάτων τους και των οικονομικών τους δυνατοτήτων,
σκέφτονται σοβαρά να μεταφέρουν τα χρήματά τους και οι ίδιοι εκτός Ισραήλ. Αυτό
λοιπόν που θα απομείνει θα είναι μια οικονομικά αδύναμη κοινωνία, η οποία θα
καθοδηγείται από αυτό το είδος συγχώνευσης του μεσσιανικού σιωνισμού, του
ρατσισμού και των πολιτικών εξόντωσης απέναντι στους Παλαιστίνιους.
Ναι, στην αρχή ο συσχετισμός δυνάμεων θα είναι υπέρ των
εξολοθρευτών και όχι υπέρ των θυμάτων της εξόντωσης, αλλά αυτές οι σχέσεις δεν
είναι μόνο τοπικές, αλλά περιφερειακές και διεθνείς, και όσο πιο καταπιεστικές
είναι οι πολιτικές εξόντωσης (και είναι τρομερό να το λέω αυτό, αλλά είναι αλήθεια),
τόσο λιγότερο μπορούν να δικαιολογηθούν ως "απάντηση" ή ως
"αντίποινα" και τόσο περισσότερο θα θεωρούνται ως μια βίαιη πολιτική
γενοκτονίας. Ως εκ τούτου, η ασυλία που απολαμβάνει σήμερα το Ισραήλ είναι
λιγότερο πιθανό να συνεχιστεί στο μέλλον.
Έτσι, πιστεύω
πραγματικά ότι σε αυτή τη σκοτεινή στιγμή, αυτό που βιώνουμε - και είναι μια
σκοτεινή στιγμή επειδή η εξόντωση των Παλαιστινίων έχει περάσει σε νέο επίπεδο
- είναι κάτι πρωτοφανές. Όσον αφορά τον λόγο που χρησιμοποιεί το Ισραήλ και την
ένταση και το εύρος των πολιτικών εξόντωσης, δεν έχει υπάρξει παρόμοια περίοδος
στην ιστορία, αυτή είναι μια νέα φάση βιαιότητας κατά των Παλαιστινίων. Ακόμη
και η Νάκμπα, που ήταν μια αδιανόητη καταστροφή, δεν μπορεί να συγκριθεί με
αυτό που βλέπουμε τώρα και με αυτό που θα δούμε τους επόμενους μήνες. Κατά τη
γνώμη μου, διανύουμε τους πρώτους τρεις μήνες μιας διετούς περιόδου που θα
δούμε το χειρότερο είδος φρίκης που μπορεί να προκαλέσει το Ισραήλ στους
Παλαιστίνιους.
Αλλά ακόμη και σε αυτή
τη σκοτεινή περίοδο θα πρέπει να καταλάβουμε ότι τα χειρότερα μέσα
χρησιμοποιούνται πάντα για να προσπαθήσουν να σώσουν τα καταρρέοντα σχέδια
εποικισμού. Αυτό συνέβη στη Νότια Αφρική και στο Νότιο Βιετνάμ. Δεν το λέω αυτό
ως ευσεβή πόθο ή ως πολιτικός ακτιβιστής: το λέω ως μελετητής του Ισραήλ και
της Παλαιστίνης, με όλη την αυτοπεποίθηση των προσόντων μου ως μελετητής. Με
βάση μια νηφάλια επαγγελματική ανάλυση της κατάστασης, δηλώνω ότι είμαστε
μάρτυρες του τέλους του σιωνιστικού σχεδίου, χωρίς καμία αμφιβολία.
Αυτό το ιστορικό σχέδιο έχει φτάσει στο τέλος του και είναι
ένα τέλος βίαιο - τέτοια σχέδια συνήθως καταρρέουν βίαια, οπότε είναι μια πολύ
επικίνδυνη στιγμή για τα θύματα αυτού του σχεδίου, και τα θύματα είναι πάντα οι
Παλαιστίνιοι μαζί με τους Εβραίους, επειδή οι Εβραίοι είναι επίσης θύματα του
Σιωνισμού. Ως εκ τούτου, η διαδικασία της κατάρρευσης δεν είναι μόνο μια στιγμή
ελπίδας, αλλά και η αυγή που θα ανατείλει μετά το σκοτάδι, το φως στην άκρη του
τούνελ.
Μια τέτοια κατάρρευση, ωστόσο, δημιουργεί ένα κενό. Το κενό
εμφανίζεται ξαφνικά- είναι σαν ένας τοίχος που διαβρώνεται αργά από ρωγμές,
αλλά στη συνέχεια καταρρέει ακαριαία. Και πρέπει να είναι κανείς
προετοιμασμένος για αυτές τις καταρρεύσεις, για την εξαφάνιση ενός κράτους ή
την αποσύνθεση ενός αποικιακού σχεδίου εγκατάστασης. Είδαμε τι συνέβη στον
αραβικό κόσμο, όταν το χάος του κενού δεν καλύφθηκε από κανένα εποικοδομητικό,
εναλλακτικό σχέδιο και εδώ το χάος συνεχίζεται.
Ένα πράγμα είναι ξεκάθαρο: όσοι σκέφτονται την εναλλακτική
λύση στο σιωνιστικό κράτος δεν πρέπει να αναζητούν στην Ευρώπη ή στη Δύση
μοντέλα για να αντικαταστήσουν το καταρρέον κράτος. Υπάρχουν πολύ καλύτερα
μοντέλα που είναι τοπικά και αποτελούν κληρονομιά του πρόσφατου και πιο
μακρινού παρελθόντος του Μασράκ (της ανατολικής Μεσογείου) και του αραβικού
κόσμου στο σύνολό του. Η μακρά οθωμανική περίοδος έχει τέτοια μοντέλα και
παρακαταθήκες που μπορούν να μας βοηθήσουν να πάρουμε ιδέες από το παρελθόν για
να κοιτάξουμε στο μέλλον.
Τα μοντέλα αυτά μπορούν να μας βοηθήσουν να οικοδομήσουμε ένα
πολύ διαφορετικό είδος κοινωνίας που θα σέβεται τις συλλογικές ταυτότητες και
τα ατομικά δικαιώματα και οικοδομείται από την αρχή ως ένα νέο είδος μοντέλου
που επωφελείται από τη γνώση των λαθών της αποαποικιοποίησης σε πολλά μέρη του
κόσμου, συμπεριλαμβανομένου του αραβικού κόσμου και της Αφρικής. Με αυτόν τον
τρόπο, ελπίζω να δημιουργηθεί ένα διαφορετικό είδος πολιτικής οντότητας που θα
έχει τεράστιο και θετικό αντίκτυπο στον αραβικό κόσμο στο σύνολό του.
[---->]