...η
αλήθεια τα βουνά και η οργή, την ανηφόρα
Γράφει ο Γρηγόρης Τραγγανίδας
Η επίθεση του
υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (σσ. τι βαρύγδουπος τίτλος αλήθεια…).
Χρήστου Σπίρτζη, στην Αρχαιολογική Υπηρεσία, αποτελεί ένα χαρακτηριστικό
παράδειγμα του πολιτικού κυνισμού του αστικού πολιτικού συστήματος σε όλη την
«γκάμα» του, από την «ανανήψασα» ακροδεξιά έως την μνημονιακή «Αριστερά» του
είναι «εκσυγχρονισμός» η λειτουργία των καταστημάτων την Κυριακή.
Με αφορμή το
αρχαιολογικό έργο στο πλαίσιο της κατασκευής του μετρό στην Θεσσαλονίκη, ο
κύριος Σπίρτζης, με απαράμιλλο αυστηρό ύφος, εγκάλεσε την Αρχαιολογική Υπηρεσία
για καθυστερήσεις σε όλα τα στάδια της έρευνας, από τις σωστικές ανασκαφές
μέχρι τις γνωμοδοτήσεις του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου. «Αυτό δεν
πρέπει να γίνει ανεκτό όταν έχουμε φτάσει τα 130 εκατατομμύρια στις
αρχαιολογικές εργασίες και όταν οι καθυστερήσεις αυτές σημαίνουν πολλές δεκάδες
εκατομμύρια για αποζημιώσεις» άστραψε και βρόντηξε ο υπουργός. «Γενικά
είναι ντροπή για τη Θεσσαλονίκη, είτε ο λόγος λέγεται ΟΑΣΘ είτε
αρχαιολογία, να δαπανούνται δεκάδες εκατομμύρια και την ίδια στιγμή να μην
έχουμε πόρους να κατασκευάσουμε ένα σχολείο στον Εύοσμο, που κοστίζει 1,5
εκατ.-3 εκατ. ευρώ, και τα παιδιά να κάνουν μάθημα σε κοντέινερ», κατέληξε,
βέβαιος, πιθανόν, ότι έριξε μια θεαματικότατη «αριστερή» «τάπα» στους
αρχαιολόγους.
Μόνο που, στην
πραγματικότητα, αυτή η βεβαιότητα θυμίζει εκείνην την απολαυστική του Λεστράντ,
του μυθιστορηματικού επιθεωρητή της Σκότλαντ Γιαρντ, του Αρθουρ Κόναν Ντόιλ,
όταν πιστεύει σοβαρά ότι «στρίμωξε» τον Σέρλοκ Χολμς. Διότι, το ειδικό πρόβλημα
αυτής της «Αριστεράς» του «κόφτη» είναι, ότι σε αντίθεση με την παραδοσιακή
Δεξιά – η οποία δεν νιώθει καμία προπαγανδιστική ανάγκη να καταθέτει στεφάνια
στην Καισαριάνη – η κραυγαλέα αντίθεση ανάμεσα στα λόγια και τις πράξεις της,
καθιστά ακόμη πιο αποκαλυπτικά αποκρουστικό το πραγματικό της πρόσωπο, ως του
απόλυτου συστημικού όπλου ενάντια στον λαό και – στην προκειμένη περίπτωση –
την πολιτιστική του κληρονομιά.
Πρόκειται για
μια ιδιαίτερα κατηφορική πορεία που οδηγεί σε άθλια «τσουβαλιάσματα», όπως αυτά
που έκανε ο υπουργός βάζοντας την Αρχαιολογική Υπηρεσία και την διοίκηση του
ΟΑΣΘ στον ίδιο «τσουβάλι». Δηλαδή, τσουβαλιάζει μια εταιρεία που – με την
ανοχή, τουλάχιστον, της κυβέρνησης – αφήνει απλήρωτους τους εργαζόμενούς της,
με μια δημόσια υπηρεσία που οι άνθρωποί της, υποστελεχωμένοι, κακοπληρωμένοι,
υποχρηματοδοτούμενοι, «έκτακτοι» ή μη, δίνουν κάθε μέρα μάχες για να διασώσουν
τα σπαράγματα της συλλογικής μνήμης ενός ολόκληρου λαού. Μέσα, μάλιστα, σε ένα
ασφυκτικό, για την αρχαιολογική έρευνα, θεσμικό πλαίσιο, στο επίκεντρο του
οποίου είναι η εξυπηρέτηση του εργολάβου και όχι το αρχαιολογικό έργο.
‘Ομως δεν
σταματά εδώ. Επιχειρεί να εμφανίσει αυτόν τον όμορφο, ανιδιοτελή αγώνα των
ανθρώπων της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας… ως «υπεύθυνο» για το ότι τα παιδιά στον
Εύοσμο κάνουν μάθημα σε κοντέινερ!
Οχι. Δεν
πρόκειται απλώς για λογικό άλμα. Δεν πρόκειται μόνο για την απόλυτη ύβρη. Δεν
πρόκειται μόνο για μια ακόμη επίδειξη της ποιότητας του πολιτικού προσωπικού
των αστών. Πρόκειται, επίσης, για μια σπάνια, επειδή γίνεται δημόσια, επίδειξη
ειλικρίνειας, για το πώς ακριβώς αντιμετωπίζει το κράτος των αφεντικών αυτούς
τους «περίεργους» «τύπους», τους αρχαιολόγους, που δεν αφήνουν κράτος και
εργολάβους να αποτελειώσουν με την ησυχία τους ό,τι βλέπουν και να θάψουν – εις
τον αιώνα των αιώνων ει δυνατόν – ό,τι αρχαίο «σκάει μύτη» κάτω από τις μπουλντόζες.
Οι άνθρωποι της
Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, οι έκτακτοι αρχαιολόγοι που δουλεύουν στα δημόσια και
ιδιωτικά έργα, δεν έχουν ανάγκη υπεράσπισης, ούτε, πολύ περισσότερο, οφείλουν
να «απολογηθούν». Το κράτος και οι κυβερνήσεις – εκείνης που συμμετέχει ο κ.
Σπίρτζης συμπεριλαμβανομένης – οφείλουν να απολογηθούν για την απαξίωση και
εξαθλίωση στην οποία οδηγούν την Αρχαιολογική Υπηρεσία, με στόχο να την βγάλουν
εντελώς από την μέση, ώστε να αλωνίσει απρόσκοπτα η «επανεκκίνηση» της
καπιταλιστικής οικονομίας.
Οσο για το
μετρό της Θεσσαλονίκης να θυμίσουμε μόνο – όχι για τον υπουργό, δεν έχει νόημα
– ότι η Αρχαιολογική Υπηρεσία προειδοποιούσε από το 1999, πως η χάραξή του θα
«πέσει» πάνω σε πολλές και σημαντικές αρχαιότητες. Φυσικά, ουδείς την άκουσε.
Κι ενώ, παρόλ’ αυτά, αρχαιολόγοι και εξειδικευμένο εργατοτεχνικό προσωπικό
εξακολουθούν να δίνουν μάχες για τη σωτηρία των αρχαιοτήτων στα εργοτάξια του
Μετρό… εγκαλούνται από διάφορες πλευρές ως «υπεύθυνοι» για την καθυστέρηση του
έργου!
Τον Ιούλιο του
2006, ο αείμνηστος ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ και βουλευτής, τότε, του ΚΚΕ,
Γιώργος Χουρμουζιάδης, κατέθεσε μια Επίκαιρη Ερώτηση προς τους υπουργούς ΠΕΧΩΔΕ
και Πολιτισμού: «Σε λίγο καιρό που θα αρχίσουν οι σκαπτικές εργασίες για την
κατασκευή του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης είναι πλέον βέβαιο ότι πολύ γρήγορα τα
σκαπτικά μηχανήματα θα αποκαλύψουν αρχαιότητες σημαντικές για τη μελέτη της
ιστορίας όχι μόνο της πόλης, αλλά και της περιοχής ολόκληρης. Είναι, επίσης,
βέβαιο πως αν η αποκάλυψη αυτή δεν αντιμετωπιστεί άμεσα, με τα ειδικευμένα
συνεργεία της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, οι αρχαιότητες θα καταστραφούν και
φυσικά και το έργο θα καθυστερήσει από τις σχετικές διαδικασίες που ακολουθούν
τέτοιες καταστροφές».
Κατέληγε
ρωτώντας τους υπουργούς «αν έχουν ληφθεί τα κατάλληλα μέτρα, ώστε ούτε οι
αρχαιότητες να καταστραφούν, ούτε το έργο να καθυστερήσει».
Φυσικά ουδείς
ασχολήθηκε.
Αλλωστε υπήρχαν
πάντα οι «συνήθεις ύποπτοι» για να ενοχοποιηθούν:
Οι αρχαιολόγοι.
Εκτοτε, εκτός
από τα σημαντικά ευρήματα στον σταθμό «Βενιζέλος», αρχαιολογικές εργασίες
«τρέχουν» στη νότια πρόσβαση του σταθμού «Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός», στη
βόρεια και νότια πρόσβαση του σταθμού «Δημοκρατίας», στη βόρεια και νότια
πρόσβαση του σταθμού «Αγίας Σοφίας», στη νότια πρόσβαση του σταθμού
«Σιντριβάνι» και στο κτίριο ΙΙΙ και τον περιβάλλοντα χώρο του Αμαξοστάσιου.
Θυμίζουμε, ότι
τον Γενάρη του 2012, κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Επιτροπής Οικονομικών
Υποθέσεων της Βουλής, όπου συζητήθηκε το θέμα συμπληρωματικής σύμβασης για το
αρχαιολογικό κομμάτι της κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης, προέκυψε ότι η
αρχαιολογική έρευνα στο έργο φέρνει στην επιφάνεια έναν από τους μεγαλύτερους
αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας… και έπεται συνέχεια!
Ο αρχαιολογικός
πλούτος, όπως παρουσιάστηκε στην επιτροπή, ήταν ήδη τεράστιος. Με τα τότε
στοιχεία, το συνολικό εμβαδό των ανασκαφών στο μετρό ανερχόταν σε 28.000 τ.μ.
Τα κινητά ευρήματα, που πρέπει να συντηρηθούν και να καταγραφούν, ανέρχονταν
στα 28.225. Ανάμεσά τους: 5.000 αγγεία, πάνω από 5.000 γυάλινα ευρήματα,
περισσότερα από 1.500 κοσμήματα, περισσότερες από 130 επιγραφές, περισσότερα
από 400 ειδώλια.
Να μην
ξεχάσουμε και τα ασύλληπτης ομορφιάς και αξίας χρυσά στεφάνια.
Τώρα έχουμε
2017. Πόσο, ακόμη, πλούτο έχει προσφέρει και συνεχίζει να προσφέρει η
Αρχαιολογική Υπηρεσία;
Αραγε, κύριε
υπουργέ, ποιος αποκάλυψε, τεκμηρίωσε, διέσωσε, απέδωσε αυτόν τον πλούτο στον
ελληνικό λαό, μέσα στις πλέον αντίξοες εργασιακές συνθήκες οι οποίες ανθούν και
επί της κυβέρνησής σας;
Οι εργολάβοι;
‘Η η διοίκηση
του ΟΑΣΘ;
Αυτό το
αρχαιολογικό έπος φταίει κύριε υπουργέ για το ότι στην Ελλάδα του 21ου αιώνα τα
παιδιά κάνουν μάθημα σε κοντέινερ;
‘Η το ότι
γονατίζετε έναν ολόκληρο λαό για τα συμφέροντα μιας χούφτας κεφαλαιοκρατικών
παρασίτων, πολυεθνικών και μονοπωλίων;
Οντως, από μια
κυβέρνηση που τσακίζει μισθούς και συντάξεις, έχει φτάσει την τιμή πώλησης της
εργατικής δύναμης σε επίπεδο «ανοίξαμε και σας περιμένουμε» και φορολογεί το
γεγονός ότι γεννηθήκαμε, λέγοντας, ταυτόχρονα, πως τίποτα από αυτά δεν
συμβαίνει και πως μια ολόκληρη χώρα «ακούει φωνές», δεν μπορείς να περιμένεις
πολιτική αξιοπρέπεια.
Γι’ αυτό η
αντίσταση, για να θυμηθούμε και το ΕΑΜικό σύνθημα, είναι εδώ και καιρό καθήκον.
ΥΓ: Επειδή
μπορεί να γραφτεί βιβλίο για τις εργασιακές συνθήκες στην κατασκευή του μετρό,
για τις μαζικές απολύσεις – ενίοτε και χωρίς αποζημίωση – εργαζομένων στο
αρχαιολογικό έργο τα τελευταία χρόνια, στοιχεία εξόχως ενημερωτικά για τον
κύριο υπουργό για το ποιος και πώς ευθύνεται για την καθυστέρηση του έργου, δεν
θα κουράσουμε. Θα αναφέρουμε μόνο ένα απόσπασμα από την ανακοίνωση του Συλλόγου
Εκτάκτων Αρχαιολόγων με αφορμή τον θάνατο του εργάτη στις 13 Μάρτη, στο
εργοτάξιο του μετρό στην «Πόντου», όταν ανατράπηκε ο τηλεσκοπικός γερανός:
«Καταγγέλουμε την εντατικοποίηση των εργασιών, την έλλειψη μέτρων ασφαλείας,
τις μεγάλες μειώσεις στους μισθούς όλων των ειδικοτήτων τη στιγμή που οι
κατασκευαστικές εταιρείες που εκτελούν το έργο υπογράφουν συμβάσεις
εκατομμυρίων ευρώ. Η δική τους ανάπτυξη είναι οι δικές μας μειώσεις μισθών, οι
δικοί μας θάνατοι.»…