ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΗΔΟΝΗΣ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΔΟΛΟΦΟΝΟΥ

 

Βρήκα το ακόλουθο άρθρο γνώμης στο Al Jazeera ενδιαφέρον και το μεταφράζω. Το άρθρο ασχολείται με την διπλωματία μαζών/πολιτιστική διπλωματία  (αυτό σημαίνει ο όρος Hasbara) που ασκεί το κράτος δολοφόνος χρησιμοποιώντας την ψυχαγωγία ως μέσο για να επανεντάσσει τους θύτες/θύματα στρατιώτες στην κοινωνία. Ουσιαστιικά μιλά για το μαζικό "ξεχαρμάνιασμα" που προωθεί το καθεστώς της σιωνιστικής οντότητας για τους άρτι αποστρατευθέντες για να "τρελλαθούν εν ειρήνη" και να 'ξεχάσουν' όσα είδαν και έπραξαν στη Γάζα.

-----------

ΤΙΤΛΟΣ: Hasbara με λάμψη: Οι πολιτικές ηδονής του Ισραήλ

ΥΠΟΤΙΤΛΟΣ: Από το Sun City υπό το καθεστώς του απαρτχάιντ μέχρι το Woodstock κατά τη διάρκεια του πολέμου του Βιετνάμ, τα αποικιακά και ιμπεριαλιστικά καθεστώτα πάντα χρησιμοποιούσαν την ψυχαγωγία για να καλύψουν τη βαρβαρότητα. Σήμερα, οι παρελάσεις υπερηφάνειας, η κουλτούρα των ταξιδιών και τα φεστιβάλ trance του Ισραήλ κάνουν το ίδιο.

Του Benjamin Ashraf, συγγραφέα και εκδότη στο The New Arab.

Περίπου 6.000 χιλιόμετρα μακριά από τη Γάζα, στους κατάφυτους λόφους της Γκόα, νέοι Ισραηλινοί ποδοπατούν το έδαφος στο ρυθμό της μουσικής trance. Εδώ, δεν θα ακούσετε μητέρες να θρηνούν πάνω από λευκά σάβανα. Η γενοκτονία είναι αλλού, και αυτό είναι το ζητούμενο.

Σε όλα τα μονοπάτια των οδοιπόρων, από τις κοιλάδες των Άνδεων μέχρι τις παραλίες της Ταϊλάνδης, παίζεται μια παρόμοια σκηνή. Οι Ισραηλινοί το αποκαλούν «tarmila’ut»: ένα μεταστρατιωτικό «τελετουργικό πέρασμα» και μια ευκαιρία, όπως το θέτει ο DJ Zirkin, να «τρελαθείς ειρηνικά».

Ούτε είναι μόνο για χίπηδες. Μια ισραηλινή μελέτη του 2018 το χαρακτήρισε «πρακτικά θεσμοθετημένο», εκτιμώντας ότι περίπου 50.000 άτομα ταξιδεύουν κάθε χρόνο μετά τη στρατιωτική θητεία. Για μερικές χιλιάδες δολάρια, τα ταξιδιωτικά γραφεία διαφημίζουν μια «ολική αμνησία»: πτήσεις με έκπτωση, κουζίνες με κοσέρ φαγητά και ξενοδοχεία πέντε αστέρων όπου οι Παλαιστίνιοι δεν υπάρχουν.

Δύο χρόνια μετά τη σφαγή στο μουσικό φεστιβάλ Nova και εν μέσω της γενοκτονίας στη Γάζα, η ιδέα της «διαφυγής» έχει αποκτήσει διαφορετική σημασία. Οι Ισραηλινοί θέλουν να ταξιδέψουν στο εξωτερικό για να ξεφύγουν από το ha’matzav, που σημαίνει κυριολεκτικά «την κατάσταση» – ένας παράλογος ευφημισμός που υποβαθμίζει την κατοχή σε μια απλή ενόχληση. Για τους Παλαιστινίους, δεν υπάρχει διαφυγή: οι θάλασσες, οι ουρανοί και τα περάσματα της Γάζας είναι κλειστά. Ενώ οι Ισραηλινοί «τρελαίνονται ειρηνικά», οι Παλαιστίνιοι τρελαίνονται χωρίς ειρήνη.

Για τρία χρόνια, στέκονται σε σημεία ελέγχου στην κατεχόμενη Δυτική Όχθη, με τα αδύνατα κορμιά τους να γίνονται θανατηφόρα χάρη στα M16 που φέρουν στο στήθος τους. Στη συνέχεια, το κράτος τους δίνει ένα σακίδιο και ένα εισιτήριο χωρίς επιστροφή. Αυτό το προσκύνημα δεν είναι μόνο μια ανταμοιβή για ό,τι έχουν κάνει, αλλά κρύβει τα εγκλήματά τους σε μια τσέπη με φερμουάρ, με την ελπίδα ότι δεν θα επιστρέψουν ποτέ για να τους στοιχειώσουν.

*  *  *

Διασκέδαση για μερικούς   

Δεν είναι περίεργο που το tarmila’ut έχει γίνει σχεδόν υποχρεωτική παράδοση στο Ισραήλ. Το κράτος το ενθαρρύνει, ακριβώς όπως επενδύει και σε άλλες μορφές διαφυγής, όπως η Eurovision και το Brand Israel.  

Στο έργο του Aldous Huxley, Brave New World, το κρατικά ελεγχόμενο ναρκωτικό soma δεν προκαλούσε μόνο αισθήματα χαλάρωσης και ευτυχίας, αλλά βοηθούσε και τον χρήστη να ξεχάσει. Η ισραηλινή απόδραση από την πραγματικότητα λειτουργεί με παρόμοιο τρόπο. Αναγνωρίζει ότι η ευχαρίστηση είναι εγγενώς πολιτική.  

Οι ίδιοι οι διπλωμάτες του Ισραήλ το παραδέχονται. «Θεωρούμε τον πολιτισμό ως ένα προπαγανδιστικό εργαλείο πρώτης τάξεως και δεν κάνω διάκριση μεταξύ προπαγάνδας και πολιτισμού», δήλωσε ο Nissim Ben-Shitrit του Υπουργείου Εξωτερικών το 2005. Τρία χρόνια αργότερα, ένας άλλος Ισραηλινός διπλωμάτης, ο Ido Aharoni, το έθεσε πιο ωμά: « Είναι πιο σημαντικό για το Ισραήλ να έχει ελκυστική εικόνα παρά να έχει δίκιο».

Η εξαγωγή της ισραηλινής «κουλτούρας» κάνει αυτό που δεν μπορούν να κάνουν οι στρατιωτικοί εκπρόσωποι του Ισραήλ: προωθεί την κατοχή ως lifestyle και αποδεικνύει ότι η βία μπορεί να συνυπάρξει με την κανονικότητα, ακόμη και με τη διασκέδαση. 

Στο Ισραήλ, προσφέρει κάθαρση χωρίς αντιπαράθεση, μια ευκαιρία να «χάσεις τον εαυτό σου» ενώ αρνείσαι τη γενοκτονία. Σε αυτούς τους χώρους, οι Παλαιστίνιοι δεν είναι απλώς αποκλεισμένοι· η ίδια η ύπαρξή τους θεωρείται ότι διαταράσσει την ειρήνη των άλλων.

Στο εξωτερικό, απεικονίζει τους Ισραηλινούς ως ανέμελους και φιλελεύθερους, μια φαντασίωση που το δυτικό κοινό μπορεί να απολαύσει χωρίς ενοχές. Οι Ισραηλινοί παρουσιάζονται ως «ένας από εμάς», ενώ οι Παλαιστίνιοι ως αυτοί που χαλάνε το πάρτι.

*  *  *

Hasbara με λάμψη

Το να συνεχίζεται αυτό το πάρτι αποτελεί, κυριολεκτικά, ένα εθνικό έργο. Για δεκαετίες, το Ισραήλ έχει διοχετεύσει εκατομμύρια για να προβάλλει τον εαυτό του ως έναν τόπο απολαύσεων.

Πάρτε για παράδειγμα το Brand Israel. Ξεκίνησε το 2006 και ήταν μια επωνυμία που δημιουργήθηκε από το κράτος, αντικαθιστώντας τα σημεία ελέγχου με μπικίνι και παραλίες.

Ξεκίνησε όταν ο διπλωμάτης Ido Aharoni συγκρότησε μια κορυφαία ομάδα, συμπεριλαμβανομένων εκπροσώπων από εταιρείες δημοσίων σχέσεων όπως η Burson-Marsteller, διαβόητη για την αποκατάσταση της φήμης της αργεντίνικης χούντας και της Union Carbide μετά την καταστροφή του Bhopal. Όπως παραδέχτηκε ο Aharoni, ο στόχος δεν ήταν να δικαιώσει το Ισραήλ, αλλά να το κάνει ελκυστικό. Με τους πιο αδίστακτους «ειδικούς στο ξέπλυμα φήμης» να έχουν την ευθύνη, είναι σαφές ότι δεν υπήρχε χώρος για αξιοπρέπεια.

Μία από τις πρώτες ενέργειες του Brand Israel ήταν ένα αφιέρωμα στο περιοδικό Maxim για το αμερικανικό ανδρικό μάτι με τίτλο «Γυναίκες των Ισραηλινών Αμυντικών Δυνάμεων», στο οποίο εμφανιζόταν η πρόσφατα εστεμμένη «Μις Ισραήλ» Gal Gadot με εσώρουχα. Αν είχε εμφανιστεί το 2025, ίσως να το ονομάζαμε «ο αποικιοκρατισμός των εποίκων δημιουργεί παγίδες δίψας».

Όταν αυτό εξαντλήθηκε, το Brand Israel αντάλλαξε τα εσώρουχα με παρελάσεις υπερηφάνειας. Φτάνοντας στο 2011, ο Ισραηλινός Οργανισμός Τουρισμού ξόδευε ήδη περίπου 100 εκατομμύρια δολάρια για να πλασάρει το Τελ Αβίβ ως «προορισμό διακοπών για gays».

Το pinkwashing έχει από τότε γίνει κρατική πολιτική, και η χρυσόσκονη εξακολουθεί να κολλάει στο Τελ Αβίβ. Παρουσιάζει τους Ισραηλινούς ως επιθυμητούς και τους Παλαιστινίους ως οπισθοδρομικούς, πουλώντας το όνειρο ότι το Ισραήλ προστατεύει τους ομοφυλόφιλους Παλαιστινίους. Όπως γράφει ο Elias Jahshan, είναι ένα έξυπνο αποικιακό τέχνασμα: βόμβες τυλιγμένες σε χαρτί με τα χρώματα του ουράνιου τόξου ή, σήμερα, στα χρώματα οποιασδήποτε περιφερειακής μειονότητας υποστηρίζει το Ισραήλ για να σπείρει τη διχόνοια. [ΣΗΜ. pinkwashing είναι η πρακτική χρήσης σύμβόλων, όπως η ροζ ταινία που συμβολίζει την επίγνωση για τον καρκίνο του στήθους ή της υποστήριξη των ΛΟΑΤΚ+, για το ξέπλυμα αμφιλεγόμενων πρακτικών εταιριών ή του κράτους].

*  *  *

Χορεύοντας πάνω σε κόκκαλα

Αφαιρέστε τα πάρτι, τις παρελάσεις και τα φεστιβάλ, και η αλήθεια θα αποκαλυφθεί: το Ισραήλ έχει μετατρέψει την αναζήτηση της ευτυχίας σε πολιτικό όπλο. Και δεν είναι το πρώτο – η Νότια Αφρική του απαρτχάιντ έκανε το ίδιο, με τις περιοδείες κρίκετ και το Sun City, μετατρέποντας την αναψυχή σε κάλυψη για την αποικιακή κυριαρχία.

Τώρα στη Γκόα, όπως και αλλού, οι ντόπιοι διαμαρτύρονται για τους Ισραηλινούς τουρίστες, με ολόκληρα νήματα στο Reddit αφιερωμένα στην αίσθηση προνομίου που έχουν. Λένε ότι οι Ισραηλινοί αντιμετωπίζουν την απόλαυσή τους ως κληρονομικό δικαίωμα, όπως αντιμετωπίζουν και την ίδια την Παλαιστίνη ως κάτι που τους οφείλεται.

Το είδα και εγώ με τα μάτια μου. Ζώντας κοντά στο French Hill, έναν παράνομο ισραηλινό οικισμό δίπλα στο προσφυγικό στρατόπεδο Shu’fat στην κατεχόμενη Ανατολική Ιερουσαλήμ, άκουσα Ισραηλινούς, που ενοχλούνταν από τις συνέπειες της ίδιας τους της κατοχής, να επαναλαμβάνουν συνεχώς την ίδια φράση: «Γιατί δεν μπορούμε απλά να το γλεντήσουμε;»

Αυτή η φράση – που τις περισσότερες φορές προφέρεται με γκρίνια και ψευτοαμερικανική προφορά – αποτυπώνει την στασιμότητα της ισραηλινής κοινωνίας: λαχταρά την ειρήνη ενώ διεξάγει πόλεμο, επιμένει στην απόλαυση ενώ εξαλείφει τους άλλους. Η χαρά, όπως και η ίδια η χώρα, γίνεται ένα σύστημα απαρτχάιντ. Οι απολαύσεις της ζωής προορίζονται για έναν λαό, στερούνται από έναν άλλο και προωθούνται στον υπόλοιπο κόσμο ως αβλαβής διαφυγή από την πραγματικότητα.

Το απαρτχάιντ της Νότιας Αφρικής είχε το Sun City. Η Αμερική είχε το Woodstock, ενώ το Βιετνάμ βομβαρδιζόταν με ναπάλμ. Το Ισραήλ έχει το Goa και το Tel Aviv Pride. Ισχυρίζονται ότι η ευθυμία τους αποδεικνύει την αθωότητά τους. Αλλά η ευθυμία που χτίζεται πάνω στα οστά των άλλων δεν ήταν ποτέ ευθυμία και δεν πρόκειται να διαρκέσει.

[------>]

Chris Hedges – ΠΩΣ ΠΡΟΔΙΔΟΥΝ ΤΟΥΣ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΙΟΥΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥΣ


Υπάρχουν δύο τύποι πολεμικών ανταποκριτών. Ο πρώτος τύπος δεν συμμετέχει σε συνεντεύξεις τύπου. Δεν ικετεύει στρατηγούς και πολιτικούς να του δώσουν συνεντεύξεις. Αναλαμβάνει κινδύνους για να κάνει ρεπορτάζ από τις ζώνες των μαχών. Μεταφέρει στους θεατές ή τους αναγνώστες του αυτό που βλέπει, το οποίο είναι σχεδόν πάντα διαμετρικά αντίθετο με τις επίσημες αφηγήσεις. Αυτός ο πρώτος τύπος, σε κάθε πόλεμο, είναι μια μικρή μειοψηφία.

Μετά, υπάρχει ο δεύτερος τύπος, η άμορφη μάζα των αυτοαποκαλούμενων πολεμικών ανταποκριτών που παίζουν  πόλεμο. Παρά τα όσα λένε στους συντάκτες και στο κοινό, δεν έχουν καμία πρόθεση να θέσουν τον εαυτό τους σε κίνδυνο. Είναι ικανοποιημένοι με την απαγόρευση της εισόδου ξένων δημοσιογράφων στη Γάζα από το Ισραήλ. Παρακαλούν τους αξιωματούχους για ενημερωτικές συνεντεύξεις και συνεντεύξεις Τύπου. Συνεργάζονται με τους κυβερνητικούς επιτηρητές τους, οι οποίοι επιβάλλουν περιορισμούς και κανόνες που τους κρατούν μακριά από τις μάχες. Διαδίδουν υποτακτικά ό,τι πληροφορίες τους δίνουν οι αξιωματούχοι, οι οποίες είναι ως επί το πλείστον ψευδείς, και προσποιούνται ότι πρόκειται για ειδήσεις. Συμμετέχουν σε μικρές εκδρομές που οργανώνονται από το στρατό – παραστάσεις με σκυλιά και πόνυ – όπου μπορούν να μεταμφιεστούν και να παίξουν τους στρατιώτες και να επισκεφθούν φυλάκια όπου όλα είναι ελεγχόμενα και χορογραφημένα.

 

 

Ο θανάσιμος εχθρός αυτών των απατεώνων είναι οι αληθινοί πολεμικοί ανταποκριτές, στην περίπτωση αυτή οι Παλαιστίνιοι δημοσιογράφοι στη Γάζα. Αυτοί οι δημοσιογράφοι τους εκθέτουν ως γλείφτες και κόλακες, δυσφημίζοντας σχεδόν όλα όσα διαδίδουν. Για το λόγο αυτό, οι απατεώνες δεν χάνουν ποτέ την ευκαιρία να αμφισβητήσουν την αλήθεια και τα κίνητρα όσων βρίσκονται στο πεδίο της μάχης. Έχω δει αυτά τα φίδια να το κάνουν επανειλημμένα στον συνάδελφό μου Robert Fisk https://chrishedges.substack.com/.../robert-fisk-and-the... .

 

Όταν ο πολεμικός ανταποκριτής Ben Anderson έφτασε στο ξενοδοχείο όπου είχαν κατασκηνώσει οι δημοσιογράφοι που κάλυπταν τον πόλεμο στη Λιβερία – σύμφωνα με τον ίδιο, «μεθώντας» στα μπαρ «με δικά τους έξοδα», έχοντας εξωσυζυγικές σχέσεις και ανταλλάσσοντας «πληροφορίες αντί να βγαίνουν έξω και να τις συλλέγουν» – η εικόνα του ως πολεμικού ανταποκριτή υπέστη σοβαρό πλήγμα.

 

«Σκέφτηκα ότι επιτέλους βρισκόμουν ανάμεσα στους ήρωές μου», θυμόταν ο Anderson. «Εκεί ήθελα να είμαι εδώ και χρόνια. Και τότε ο κάμεραμαν ο οποίος ήταν μαζί μου – ο οποίος γνώριζε πολύ καλά τους αντάρτες – μας πήρε μαζί του για περίπου τρεις εβδομάδες και μείναμε με τους αντάρτες. Μετά επιστρέψαμε στη Μονρόβια. Τα παιδιά στο μπαρ του ξενοδοχείου μας ρώτησαν: «Πού ήσασταν; Νομίζαμε ότι είχατε γυρίσει σπίτι». Εμείς απαντήσαμε: «Πήγαμε να καλύψουμε τον πόλεμο. Δεν είναι αυτή η δουλειά μας; Δεν είναι αυτό που πρέπει να κάνετε;»

 

 

«Η ρομαντική εικόνα που είχα για τους ξένους ανταποκριτές καταστράφηκε ξαφνικά στη Λιβερία», συνέχισε. «Σκέφτηκα, στην πραγματικότητα, ότι πολλοί από αυτούς τους τύπους είναι γεμάτοι σκατά. Δεν είναι καν διατεθειμένοι να  φύγουν από το ξενοδοχείο, πόσο μάλλον να αφήσουν την ασφάλεια της πρωτεύουσας και να κάνουν λίγο δημοσιογραφία».

 

Μπορείτε να δείτε τη συνέντευξη που έκανα στον Άντερσον εδώ https://chrishedges.substack.com/.../reporting-on-war-w...

Αυτή η διαχωριστική γραμμή, που υπάρχει σε κάθε πόλεμο που κάλυψα, καθορίζει τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζεται η  γενοκτονία στη Γάζα.  https://www.youtube.com/watch?v=ly6lfhOxTe0 .  Δεν είναι ένα χάσμα επαγγελματισμού ή κουλτούρας. Οι Παλαιστίνιοι δημοσιογράφοι καταγγέλλουν τις ισραηλινές φρικαλεότητες και διαψεύδουν τα ισραηλινά ψέματα. Ο υπόλοιπος Τύπος δεν το κάνει.

 

 

Οι Παλαιστίνιοι δημοσιογράφοι, που στοχοποιούνται και δολοφονούνται από το Ισραήλ, πληρώνουν – όπως και πολλοί αξιόλογοι  πολεμικοί ανταποκριτές – με τη ζωή τους, αν και σε πολύ μεγαλύτερο αριθμό. Το Ισραήλ έχει δολοφονήσει 245 δημοσιογράφους στη Γάζα σύμφωνα με κάποια στοιχεία και περισσότερους από 273 σύμφωνα με μια άλλα. Ο στόχος είναι  να συγκαλυφθεί η γενοκτονία. Κανένας πόλεμος που έχω καλύψει δεν πλησιάζει αυτόν τον αριθμό νεκρών. Από τις 7 Οκτωβρίου, το Ισραήλ έχει σκοτώσει περισσότερους δημοσιογράφους «από τον Αμερικανικό Εμφύλιο Πόλεμο, τον Πρώτο και τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, τον Πόλεμο της Κορέας, τον Πόλεμο του Βιετνάμ (συμπεριλαμβανομένων των συγκρούσεων στην Καμπότζη και το Λάος), τους πολέμους στη Γιουγκοσλαβία τη δεκαετία του '90 και του 2000 και τον πόλεμο μετά την 11η Σεπτεμβρίου στο Αφγανιστάν, όλα μαζί». 

 

 

Οι δημοσιογράφοι στην Παλαιστίνη αφήνουν διαθήκες και βίντεο που έχουν ηχογραφήσει για να διαβαστούν ή να προβληθούν τη στιγμή του θανάτου τους.

 

Οι συνάδελφοι αυτών των Παλαιστινίων δημοσιογράφων του δυτικού Τύπου μεταδίδουν από τα σύνορα με τη Γάζα, εξοπλισμένοι με αλεξίσφαιρα γιλέκα και κράνη, όπου έχουν τις ίδιες πιθανότητες να χτυπηθούν από θραύσμα ή σφαίρα όσο και από αστεροειδή. Σπεύδουν σαν τρωκτικά στις ενημερώσεις των ισραηλινών αξιωματούχων. Δεν είναι μόνο εχθροί της αλήθειας, αλλά και εχθροί των δημοσιογράφων που κάνουν την πραγματική δουλειά του πολεμικού ρεπορτάζ.

 

 

Όταν οι ιρακινές δυνάμεις επιτέθηκαν στην παραμεθόρια πόλη της Σαουδικής Αραβίας, Khafji, κατά τη διάρκεια του πρώτου Πολέμου του Κόλπου, οι σαουδάραβες στρατιώτες έφυγαν πανικόβλητοι. Δύο Γάλλοι φωτογράφοι και εγώ παρατηρήσαμε τους χεσμένους από το φόβο στρατιώτες να κατάσχουν πυροσβεστικά οχήματα και να τρέχουν προς τα νότια. Οι Αμερικανοί πεζοναύτες απώθησαν τους Ιρακινούς. Αλλά στο Ριάντ, ο Τύπος ενημερώθηκε για τους γενναίους Σαουδάραβες συμμάχους μας που υπερασπίζονταν την πατρίδα τους. Μόλις τελείωσαν οι μάχες, το λεωφορείο του Τύπου σταμάτησε λίγα χιλιόμετρα από το Khafji. Οι δημοσιογράφοι της ομάδας κατέβηκαν, συνοδευόμενοι από στρατιωτες φρουρούς. Τράβηξαν κάποια πλάνα με φόντο τον μακρινό θόρυβο των πυροβολισμών και τον καπνό και επανέλαβαν τα ψέματα που ήθελε να πει το Πεντάγωνο.

 

Εν τω μεταξύ, εγώ και οι δύο φωτογράφοι συλληφθήκαμε και ξυλοκοπηθήκαμε από την εξοργισμένη σαουδαραβική στρατιωτική αστυνομία, επειδή είχαμε καταγράψει την πανικόβλητη φυγή των σαουδαραβικών δυνάμεων, ενώ προσπαθούσαμε να φύγουμε από το Khafji.

 

Η άρνησή μου να συμμορφωθώ με τους περιορισμούς στον Τύπο κατά τη διάρκεια του πρώτου Πολέμου του Κόλπου ώθησε τους άλλους δημοσιογράφους των New York Times στη Σαουδική Αραβία να γράψουν μια επιστολή στον διευθυντή εξωτερικών υποθέσεων, κατηγορώντας με ότι κατέστρεψα τις σχέσεις της εφημερίδας με τον στρατό και αν δεν ήταν η παρέμβαση του RW «Johnny» Apple, ο οποίος είχε πάει στο Βιετνάμ,θα με είχαν στείλει πίσω στη Νέα Υόρκη.  

 

 

Δεν κατηγορώ κανέναν που δεν θέλει να πάει σε μια εμπόλεμη ζώνη. Είναι φυσιολογικό. Είναι λογικό. Είναι κατανοητό. Όσοι από εμάς προσφέρονται εθελοντικά να πάνε στον πόλεμο – ο συνάδελφός μου  Clyde Haberman  από τους New York Times είπε κάποτε ειρωνικά: «Ο Hedges πέφτει τον πόλεμο με ή χωρίς αλεξίπτωτο» – έχουν προφανή προβλήματα προσωπικότητας.

 

Αλλά κατηγορώ όσους προσποιούνται ότι είναι πολεμικοί ανταποκριτές. Προκαλούν τεράστια ζημιά. Διαδίδουν ψευδείς αφηγήσεις. Μεταμφιέζουν την πραγματικότητα. Λειτουργούν ως συνειδητοί – ή ασυνείδητοι – προπαγανδιστές του πολέμου. Δυσφημούν τις φωνές των θυμάτων και αθωώνουν τους δολοφόνους.

 

Όταν ασχολιόμουν με τον πόλεμο στο Ελ Σαλβαδόρ, πριν εργαστώ για τους New York Times, η ανταποκρίτρια της εφημερίδας αναπαρήγαγε επιμελώς όλα όσα της έδινε η πρεσβεία. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι συντάκτες μου – καθώς και οι συντάκτες των άλλων ανταποκριτών που κάλυπταν τον πόλεμο – να αμφισβητούν την αλήθεια και την «αμεροληψία» μας και καθιστούσε πιο δύσκολο στους αναγνώστες να καταλάβουν τι συνέβαινε. Η ψευδής αφήγηση εξουδετέρωνε και συχνά υπερισχύει της αληθινής.

 

 

Η συκοφαντία που χρησιμοποιείται για να δυσφημίσει τους Παλαιστίνιους συναδέλφους μου – υποστηρίζοντας ότι είναι μέλη της Χαμάς – είναι δυστυχώς γνωστή. Πολλοί Παλαιστίνιοι δημοσιογράφοι που γνωρίζω στη Γάζα είναι, στην πραγματικότητα, αρκετά επικριτικοί απέναντι στη Χαμάς. Αλλά ακόμα και αν είχαν δεσμούς με τη Χαμάς, τι σημασία έχει; Η προσπάθεια του Ισραήλ να δικαιολογήσει την επίθεση εναντίον των δημοσιογράφων του δικτύου al-Aqsa που διαχειρίζεται η Χαμάς παραβιάζει επίσης το άρθρο 79 της Σύμβασης της Γενεύης.

 

 

Έχω συνεργαστεί με δημοσιογράφους και φωτογράφους διαφόρων πεποιθήσεων, μεταξύ των οποίων και μαρξιστές-λενινιστές από την Κεντρική Αμερική. Αυτό δεν τους εμπόδισε να είναι ειλικρινείς. Ήμουν στη Βοσνία και στο Κόσοβο με έναν Ισπανό καμεραμάν, τον Miguel Gil Moreno, ο οποίος αργότερα σκοτώθηκε μαζί με τον φίλο μου Kurt Schork. Ο Miguel ήταν μέλος της καθολικής δεξιάς οργάνωσης Opus Dei. Ήταν επίσης ένας δημοσιογράφος με τεράστιο θάρρος, μεγάλη συμπόνια και ηθική ακεραιότητα, παρά τις απόψεις του για τον φασίστα δικτάτορα της Ισπανίας Φρανσίσκο Φράνκο. Δεν έλεγε ψέματα.

 

Σε κάθε πόλεμο που κάλυψα, δέχτηκα επιθέσεις επειδή υποστήριζα ή ανήκα σε οποιαδήποτε ομάδα που η κυβέρνηση, συμπεριλαμβανομένης της κυβέρνησης των Ηνωμένων Πολιτειών, προσπαθούσε να εξοντώσει. Με κατηγόρησαν ότι ήμουν όργανο του Εθνικού Απελευθερωτικού Μετώπου Farabundo Martí στο Ελ Σαλβαδόρ, των Σαντινιστών στη Νικαράγουα, της Εθνικής Επαναστατικής Ενότητας της Γουατεμάλας, του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού του Σουδάν, της Χαμάς, της μουσουλμανικής κυβέρνησης στη Βοσνία και του Απελευθερωτικού Στρατού του Κοσσυφοπεδίου.

 

 

Ο John Simpson του BBC, όπως και πολλοί δυτικοί δημοσιογράφοι, υποστηρίζει ότι «ο κόσμος χρειάζεται ειλικρινείς και αμερόληπτες μαρτυρίες για να βοηθήσει τους ανθρώπους να διαμορφώσουν μια άποψη για τα κύρια προβλήματα της εποχής μας. Μέχρι τώρα αυτό ήταν αδύνατο στη Γάζα».

 

 

Η υπόθεση ότι αν οι δυτικοί δημοσιογράφοι ήταν στη Γάζα η κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης θα βελτιωνόταν είναι γελοία. Πιστέψτε με. Δεν θα ήταν έτσι.

Το Ισραήλ απαγορεύει τον ξένο Τύπο επειδή στην Ευρώπη και στις Ηνωμένες Πολιτείες υπάρχει μια τάση να ευνοούνται τα ρεπορτάζ των δυτικών δημοσιογράφων. Το Ισραήλ γνωρίζει ότι η έκταση της γενοκτονίας είναι πολύ μεγάλη για να την κρύψουν ή να την συγκαλύψουν οι δυτικές εφημερίδες, παρά το μελάνι και το χρόνο που αφιερώνουν στους απολογητές του Ισραήλ και των Ηνωμένων Πολιτειών. Επιπλέον, το Ισραήλ δεν μπορεί να συνεχίσει τη συστηματική εκστρατεία εξόντωσης των δημοσιογράφων στη Γάζα αν πρέπει να αντιμετωπίσει την παρουσία ξένων μέσων ενημέρωσης.

Τα ψέματα του Ισραήλ που ενισχύονται από τα δυτικά μέσα ενημέρωσης, συμπεριλαμβανομένου του πρώην εργοδότη μου, των New York Times, είναι αντάξια της Pravda.  Αποκεφαλισμένα παιδιά.  Παιδιά ψημένα σε φούρνους. Μαζικοί βιασμοί από τη Χαμάς.  Παλαιστινιακές ρουκέτες που προκαλούν εκρήξεις σε νοσοκομεία και σφαγιάζουν αμάχους.  Μυστικά τούνελ διοίκησης και κέντρα διοίκησης σε σχολεία και νοσοκομεία.  Δημοσιογράφοι που διευθύνουν τις πυραυλικές μονάδες της Χαμάς.  Διαδηλωτές της γενοκτονίας σε πανεπιστημιουπόλεις που είναι αντισημίτες και υποστηρικτές της Χαμάς.

Παρακολούθησα τον σύγκρουση μεταξύ Παλαιστινίων και Ισραηλινών, κυρίως στη Γάζα, για επτά χρόνια. Αν υπάρχει ένα αδιαμφισβήτητο γεγονός, είναι ότι το Ισραήλ  ψεύδεται  όπως αναπνέει. Η απόφαση των δυτικών δημοσιογράφων να δίνουν αξιοπιστία σε αυτά τα ψέματα, να τους αποδίδουν το ίδιο βάρος με τις τεκμηριωμένες ισραηλινές φρικαλεότητες, είναι ένα κυνικό παιχνίδι. Οι δημοσιογράφοι γνωρίζουν ότι αυτά τα ψέματα είναι ψέματα. Αλλά αυτοί, και οι εφημερίδες που τους απασχολούν, προτιμούν την πρόσβαση – σε αυτή την περίπτωση την πρόσβαση σε ισραηλινούς και αμερικανούς αξιωματούχους – περισσότερο από την αλήθεια. Οι δημοσιογράφοι, όπως και οι διευθυντές και οι εκδότες τους, φοβούνται να γίνουν στόχος του Ισραήλ και του ισχυρού ισραηλινού λόμπι. Δεν υπάρχει κανένα τίμημα για την προδοσία των Παλαιστινίων. Είναι ανίσχυροι.

 

Αποκαλύψτε αυτά τα ψέματα και θα δείτε ότι τα αιτήματά σας για ενημερώσεις και συνεντεύξεις με αξιωματούχους θα απορριφθούν αμέσως. Δεν θα σας προσκαλέσουν οι υπεύθυνοι Τύπου να συμμετάσχετε σε προσομοιώσεις επισκέψεων σε ισραηλινές στρατιωτικές μονάδες. Εσείς και η εφημερίδα σας θα γίνετε αντικείμενο σφοδρών επιθέσεων. Θα σας αποκλείσουν. Οι συντάκτες σας θα σας απολύσουν ή θα σας γυρίσουν πίσω. Αυτό δεν είναι καλό για την καριέρα σας. Και έτσι, τα ψέματα επαναλαμβάνονται επιμελώς, όσο παράλογα και αν είναι.

 

Είναι θλιβερό να βλέπεις αυτούς τους δημοσιογράφους και τα μέσα ενημέρωσης τους, όπως γράφει ο Fisk, να αγωνίζονται «σαν τίγρεις για να ενταχθούν σε αυτές τις «πισίνες» όπου θα λογοκρίνονται, θα περιορίζονται και θα στερούνται κάθε ελευθερίας κινήσεων στο πεδίο της μάχης».

 

 

Όταν οι δημοσιογράφοι του Middle East Eye  Mohamed Salama  και  Ahmed Abu Aziz , μαζί με τον φωτορεπόρτερ του Reuters  Hussam al-Masri και τους ελεύθερους επαγγελματίες  Moaz Abu Taha και Mariam Dagga , που είχαν συνεργαστεί με διάφορα μέσα ενημέρωσης, μεταξύ των οποίων και το Associated Press, σκοτώθηκαν σε μια «διπλή επίθεση» (σχεδιασμένη για να σκοτώσει τους πρώτους διασώστες που έφταναν για να περιθάλψουν τα θύματα των πρώτων επιθέσεων) στο Nasser Medical Complex, πώς αντέδρασαν τα δυτικά πρακτορεία ειδήσεων ;

 

«Ο ισραηλινός στρατός ισχυρίζεται ότι οι επιθέσεις στο νοσοκομείο της Γάζας είχαν ως στόχο αυτό που, σύμφωνα με τον ίδιο, ήταν μια κάμερα της Χαμάς»,  ανέφερε το Associated Press .

«Ο IDF υποστηρίζει ότι η επίθεση στο νοσοκομείο είχε ως στόχο την κάμερα της Χαμάς»,  έγραψε η CNN.

«Ο ισραηλινός στρατός ισχυρίζεται ότι έξι «τρομοκράτες» σκοτώθηκαν στις επιθέσεις της Δευτέρας στο νοσοκομείο της Γάζας», ήταν ο τίτλος του AFP .

«Σύμφωνα με τις πρώτες έρευνες, η κάμερα της Χαμάς ήταν ο στόχος της ισραηλινής επίθεσης στην οποία σκοτώθηκαν οι δημοσιογράφοι»,  ανέφερε το Reuters.

«Το Ισραήλ υποστηρίζει ότι οι στρατιώτες είδαν την κάμερα της Χαμάς πριν από τη θανατηφόρα επίθεση στο νοσοκομείο»,  εξήγησε το Sky News.

Για την ιστορία, η κάμερα ανήκε στο Reuters, επιβεβαιώνοντας ότι το Ισραήλ ήταν «πλήρως ενήμερο» ότι το πρακτορείο ειδήσεων πραγματοποιούσε λήψεις από το νοσοκομείο.

Όταν ο ανταποκριτής του Al Jazeera Anas Al Sharif και άλλοι τρεις δημοσιογράφοι σκοτώθηκαν στις 10 Αυγούστου στη σκηνή τους για τα ΜΜΕ κοντά στο νοσοκομείο Al Shifa, πώς το ανέφερε ο δυτικός Τύπος ;

«Το Ισραήλ σκοτώνει έναν δημοσιογράφο του Al Jazeera που, σύμφωνα με τις δηλώσεις του, ήταν ηγέτης της Χαμάς», έγραψε η Reuters  στο άρθρο της, παρά το γεγονός ότι ο al-Sharif ήταν μέλος της ομάδας της Reuters που  κέρδισε το βραβείο Pulitzer το 2024.

Η γερμανική εφημερίδα Bild δημοσίευσε στην πρώτη σελίδα της  άρθρο με τίτλο: «Τρομοκράτης μεταμφιεσμένος σε δημοσιογράφο σκοτώθηκε στη Γάζα».

Η πληθώρα των ισραηλινών ψεμάτων, που ενισχύεται και γίνεται πιστευτή από τον δυτικό Τύπο, παραβιάζει μια θεμελιώδη αρχή του δημοσιογραφικού επαγγέλματος: το καθήκον να μεταδίδει την αλήθεια στον θεατή ή τον αναγνώστη. Νομιμοποιεί τις μαζικές σφαγές. Αρνείται να καλέσει το Ισραήλ να λογοδοτήσει για τις πράξεις του. Προδίδει τους Παλαιστίνιους δημοσιογράφους, εκείνους που γράφουν και σκοτώνονται στη Γάζα. Και καταγγέλλει την χρεοκοπία των δυτικών δημοσιογράφων, των οποίων τα κύρια χαρακτηριστικά είναι ο καριερισμός και η δειλία.

========================

*Δημοσιογράφος,  βραβείο Πούλιτζερ, επί δεκαπέντε χρόνια ήταν ανταποκριτής στο εξωτερικό για την εφημερίδα New York Times, όπου κατείχε τη θέση του αρχισυντάκτη για τη Μέση Ανατολή και τα Βαλκάνια. Προηγουμένως, εργάστηκε στο εξωτερικό για τις εφημερίδες The Dallas Morning News, The Christian Science Monitor και NPR. Είναι ο παρουσιαστής της εκπομπής The Chris Hedges Report.

 

[----->] 

Παλαιστίνη 1938. Κάποια πράγματα δεν ήταν και τόσο διαφορετικά

 

Είδα να κυκλοφορεί το παρακάτω άρθρο στο διαδίκτυο χθες (από 22/6/1936) και κάνοντας μια πρόχειρη έρευνα σε παλιά φύλλα του Ριζοσπάστη (και του Εμπρός) για το θέμα της Παλαιστίνης βρήκα τα εξής ενδιαφέροντα από την περίοδο του Μεσοπολέμου, τότε που ακόμα δεν υπήρχε ούτε κράτος του Ισραήλ, ούτε το Ολοκαύτωμα των Εβραίων από τους ναζί, ούτε οι ΗΠΑ, ούτε η Χαμάς ενώ υπήρχε η Σοβιετική Ένωση. Κάποια πράγματα ωστόσο δεν ήταν και τόσο διαφορετικά...

🔴Στις 15/2/1936, στο άρθρο του "Ρ" με τίτλο "Παλαιστίνη: το κλειδί της βρετανικής αυτοκρατορίας εξηγείται η ανάγκη για σταθερές αεροπορικές βάσεις που θα συνεπικουρούν τον στόλο των Βρετανών στη Μεσόγειο. Αυτή η σταθερή βάση, σύμφωνα με το άρθρο, μπορεί να βρεθεί μόνο στην Παλαιστίνη όπου "ο εβραϊκός πληθυσμός [...] είναι η ευρωπαϊκή εμπροσθοφυλακή στην Ανατολή". Σε αντίθεση με τον αραβικό πληθυσμό που έχει αρχίσει να έχει προσδοκίες αυτοτελούς διακυβέρνησης και οργάνωσης, μακριά από Λονδίνο και Παρίσι, οι Εβραίοι της Παλαιστίνης που, όπως γράφεται, έχουν συγκροτήσει πολιτοφυλακή 5.000 ανδρών μπορούν να προσφέρουν στη Βρετανία "ασφάλεια". Στο άρθρο επισημαίνεται ότι Κύπρος και Παλαιστίνη "θα είναι η σίγουρη βάση για το δρόμο των Ινδιών και τις κτήσεις του Ειρηνικού"

🔴Σε άλλο άρθρο όπου περιγράφεται η στρατιωτική καταστολή της αραβικής εξέγερσης στην Παλαιστίνη, γράφεται ρητά πως: "Ο βρετανικός ιμπεριαλισμός επιδιώκει με τη σιωνιστική μετανάστευση να δημιουργήσει ένα στήριγμα για την πολιτική του, της εξασφάλισης του δρόμου προς τας Ινδίας". Παρακάτω διευκρινίζεται ότι το πρόβλημα της Παλαιστίνης πολύ απέχει απ' το να έχει τοπικό χαρακτήρα και ακόμα περισσότερο θρησκευτικό. Πρωταρχική αιτία θεωρείται η απαλλοτρίωση των φτωχών Αράβων αγροτών από τους Σιωνιστές. Το σύνθημα του ΚΚ Παλαιστίνης σε εκείνες τις συνθήκες ήταν: "Αρπάξατε δια της βίας την γη που ανήκει στους μεγάλους Άραβες τσιφλικάδες και τους Σιωνιστές πλουσίους, αρνηθείτε την πληρωμή φόρων, συσπειρωθείτε για την πάλι μέχρι των άκρων κατά του ιμπεριαλισμού"

🔴Σε άρθρο της 31ης Μάη 1936 περιγράφονται τα γεγονότα άλλης μιας παλαιστινιακής εξέγερσης. Εκεί υπογραμμίζεται πως είναι σφάλμα να εξηγηθεί η κατάσταση εκεί ως αποτέλεσμα της χιτλερικής και της μουσολινικής προπαγάνδας καθώς δεν είναι η πρώτη φορά που εξεγείρεται ο ντόπιος πληθυσμός. Γράφεται ρητά πως η εξέγερση είναι "δικαιολογημένη" και πως "δεν πρέπει να τη θεωρούμε σαν αντισημιτικό κίνημα" καθώς "Οι Άραβες δεν ξεσηκώνονται απέναντι στους Εβραίους επειδή είναι Εβραίοι. Ξεσηκώνονται απέναντι σε μια μορφή καταπίεσης που εφευρέθηκε και εφαρμόστηκε από τον βρετανικό ιμπεριαλισμό" αφού "οργανώθηκε στην Παλαιστίνη μια πραγματική απαλλοτρίωση των Αράβων". Πώς;

"Η μεγάλη σιωνιστική εταιρεία "Κέρεν Καίηνεβ" επωφελείται της έλλειψης τίτλων κατοχής εκ μέρους των Φελλάχων και των Βεδουίνων, συνεννοείται με τον Άραβα φεουδάρχη Σεϊχη και αγοράζει απ' αυτόν γη. Ύστερα ειδοποιεί τους φελλάχους να εγκαταλείψουν τη γη [...] Αν οι Φελλάχοι δυστροπήσουν, η Εταιρεία καλεί σε βοήθεια την αγγλική στρατιωτική δύναμη". Παρακάτω αναφέρεται στα οργανωμένα πογκρόμ κατά των Αράβων εργατών στις πορτοκαλοκαλλιέργειες από την σιωνιστική οργάνωση "Χιστραντούθ". Πώς περιγράφεται;

"Ο σιωνισμός οργανώνει πογκρόμ. Ακριβώς με τις ίδιες μέθοδες που ο Χίτλερ χρησιμοποιεί στη Γερμανία κατά των Εβραίων"

Παρακάτω περιγράφονται τα αιτήματα των εξεγερμένων Αράβων. Να σταματήσει να πωλείται η γη τους. Να φτιαχτεί αραβική εθνική κυβέρνηση. Να σταματήσει η αθρόα εγκατάσταση Εβραίων εποίκων. Και το άρθρο κλείνει: "Η υπόθεση των Εβραίων εργαζομένων που καταδιώκονται από τους φασίστες δικτάτορες δεν είναι ίδια με την υπόθεση των μεγάλων σιωνιστικών εταιρειών και των ομάδων εφόδου. Είναι υπόθεση εντελώς διαφορετική. Υπόθεση όλων των καταπιεζόμενων φυλών, ανεξάρτητα από χρώμα που δεν θέλουν να βρίσκονται κάτω από ξένο ζυγό"

🔴Πάμε πιο παλιά. Στις 18 Μαρτίου 1925 φιλοξενείται ανακοίνωση της Κομμουνιστικής Διεθνούς με τίτλο "Όχι στα εγκλήματα του εθνικισμού στην Παλαιστίνη". Η ανακοίνωση ξεκινά ως εξής: "Οι Άγγλοι ιμπεριαλιστές και οι σιωνιστές εθνικιστές χτυπούν εκ νέου την επαναστατική εμπροσθοφυλακή των εργατών και αγροτών στην Παλαιστίνη. Στη συνέχεια υποστηρίζεται ότι προκειμένου να κρατήσει "το διαμέρισμα του Σουέζ" ο αγγλικός ιμπεριαλισμός καταδυναστεύει τον λαό της Παλαιστίνης με "ευτελή του όργανα" την τοπική μπουρζουαζία και τους αποικιστές.

"Στη σιωνιστική ισραηλίτικη μπουρζουαζία ανεγνωρίσθη, ως ανταμοιβή των καλών και τίμιων υπηρεσιών της, το προνόμιου του "κυρίαρχου έθνους", αν και ο πληθυσμός της Παλαιστίνης δεν περιλαμβάνει παρά μονάχα 13% Εβραίους!"

Επιπλέον, αφού γίνεται αναφορά στην καθημερινή εκδίωξη Αράβων καλλιεργητών από τη γη τους από τους εποίκους, σημειώνεται πως ο αγγλικός ιμπεριαλισμός στρέφει τους μεν εναντίον των δε για να εμφανίζεται αργότερα ως προστάτης των ειρηνικών πληθυσμών δικαιολογώντας την κυριαρχία του. Σε αυτό το σημείο υπογραμμίζεται ο φιλοσιωνιστικός ρόλος του εβραϊκού σοσιαλιστικού κόμματος της περιοχής, μέλους της Β' Διεθνούς.

🔴Στις 12 Σεπτέμβρη 1929. Σε εκείνο το φύλλο υπάρχει άρθρο με τίτλο: "Οι Άραβες εξεγείρονται κατά του βρετανικού ιμπεριαλισμού". Το άρθρο κάνει μια αναδρομή στο πως στήθηκε η βρετανική κυριαρχία στην Παλαιστίνη, πως υποστηρίχθηκε από τη σοσιαλδημοκρατία της Β' Διεθνούς και πως οργανώθηκε η έλευση 150.000 Εβραίων από τη Βρετανία, οι οποίοι σε συνεννόηση με ντόπιους γαιοκτήμονες αγόρασαν τη γη των Φελλάχων και τους εκτόπισαν. Εδώ σημειώνεται για άλλη μια φορά πως "Οι Άραβες δεν εξεγείρονται κατά των Εβραίων αλλά κατά του ιμπεριαλισμού του οποίου δημιούργημα είναι η "Εθνική Εστία" των Εβραίων. Γίνεται επίσης αναφορά στη σιωπή των Σιωνιστικών κύκλων για τα πογκρόμ κατά των Εβραίων εργαζομένων στην Ουγγαρία και άλλες χώρες της Ευρώπης.

Παρακάτων γίνεται μια ενδιαφέρουσα διάκριση εντός του αραβικού κινήματος καθώς "Μερικοί αρχηγοί του αραβικού εθνικισμού αντιμετωπίζουν χωρίς δυσαρέσκεια την ιδέα μιας συμφωνίας με τους Άγγλους και τους σιωνιστές" ενώ γίνεται αναφορά στις έξυπνες παραχωρήσεις των Άγγλων προς τους "Άραβες μπουρζουάδες" οι οποίοι ίδρυσαν ένα φιλελεύθερο κόμμα. Τέλος, υπογραμμίζεται το σύνθημα του Κομμουνιστικού Κόμματος Παλαιστίνης για "ένωση των Εβραίων εργατών και των καταπιεζόμενων Αράβων".

🔴Στις 6/2/1930 υπάρχει ανταπόκριση από Εργατικό Συνέδριο Παλαιστίνιων στη Χάιφα (Γιάφφα). Εκεί αναφέρεται ότι πήραν μέρος 60 αντιπρόσωποι από πολλές πόλεις. Οι εργασίες ξεκίνησαν τιμώντας τους νεκρούς κατά του βρετανικού ιμπεριαλισμού. Στο Συνέδριο παρενέβησαν και εκπρόσωποι των εθνικιστικών, αστικών ρευμάτων που προώθησαν την ιδέα της "εθνικής ενότητας" ωστόσο, όπως γράφεται, δεν κατάφεραν να επικρατήσουν. Ανάμεσα στα εργατικά αιτήματα φιγουράρουν και ευρύτερα όπως η πλήρης ανεξαρτησία της Παλαιστίνης, τηλεγράφημα αλληλεγγύης προς τους Ινδούς εργάτες, διαμαρτυρία κατά της εβραϊκής μετανάστευσης, πρόσληψη των Αράβων εργατών στα δημόσια έργα σε ποσοστό ανάλογο με τον αραβικό πληθυσμό κ.α.

🔴Σε ανταπόκριση από το 7ο Συνέδριο της Κομμουνιστικής Διεθνούς, τον Αύγουστο του 1935, ο εκπρόσωπος του ΚΚ Παλαιστίνης φέρεται να υποστηρίζει πως ο βρετανικός ιμπεριαλισμός στηρίζεται "εκτός από τον δικό του αποικιακό μηχανισμό, βασικά πάνω στη Σιωνιστική μπουρζουαζία" ενώ σε μια κίνηση αυτοκριτικής λέει πως το κόμμα του υποτίμησε τις αραβικές μάζες ως κινητήρια δύναμη της εθνικής απελευθερωτικής πάλης και της αγροτικής επανάστασης στην Παλαιστίνη. Ωστόσο, όπως επισημαίνει, "ο εξαραβισμός του κόμματος δεν σημαίνει καθόλου ούτε την παραμικρή εγκατάλειψη της δουλειάς μέσα στις εργαζομένες λαϊκές εβραϊκές μάζες, των οποίων η απόσπαση από τη Σιωνιστική επιρροή είναι όπως και πριν το βασικό καθήκον του ΚΚ".

Υ.Γ.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα φύλλα του Ριζοσπάστη από το 1947, τότε που η σοβιετική πολιτική υποστήριζε τη δημιουργία δύο κρατών, ενός εβραϊκού κι ενός παλαιστινιακού. Στα σχόλια θα αφήσω διάφορα print screens από τα φύλλα του Ριζοσπάστη αλλά και του (Δεξιού) Εμπρός.

Via https://www.facebook.com/anastasia.andreola 

 

 Μπορεί να είναι εικόνα κείμενο