Το
μεγάλο κίνημα
που με πυρήνα δυνάμεις της ΛΑ.Ε,
της ΑΝΤΑΡΣΥΑ,
οργανώσεων της Αριστεράς,
συλλογικοτήτων
και πολύμορφων
κινημάτων
όπως το «ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΩ»
και βεβαίως ευαίσθητων
πολιτών και
νεολαίας
που αναπτύσσεται και κλιμακώνεται σε όλη την Ελλάδα κατά των πλειστηριασμών
σπιτιών και ακινήτων έχει θορυβήσει
την κυβέρνηση και ειδικότερα το Μαξίμου, αν δεν τους έχει προκαλέσει και πανικό.
Ιδιαίτερα
οι μαζικές
και αποτελεσματικές
κινητοποιήσεις στη Θεσσαλονίκη,
στο Ηράκλειο,
στο Ίλιον και
σε πολλές άλλες πόλεις της Ελλάδας και Δήμους του Λεκανοπεδίου, οι οποίες
κατάφεραν, παρά το «ξύλο»
των ΜΑΤ, να
ακυρώσουν
πλειστηριασμούς πρώτων κατοικιών, έχουν σπείρει τον φόβο και τον τρόμο στο κυβερνητικό
στρατόπεδο.
Η
κυβέρνηση βλέπει ότι όλο το αντιλαϊκό και απάνθρωπο μνημονιακό σύμπλεγμα αντιμετώπισης
των «κόκκινων» δανείων, το οποίο βασίζεται στη μαζική εξαθλίωση των λαϊκών και μικρομεσαίων
στρωμάτων και στους μαζικούς
πλειστηριασμούς
ακινήτων,
ακόμα και πρώτων κατοικιών, κινδυνεύει να καταρρεύσει, επιφέροντας σοβαρότατα, αν όχι θανάσιμα πλήγματα στην κυβέρνηση
και το μνημονιακό μπλοκ.
Έντρομη
η κυβέρνηση σπεύδει να απαντήσει στο κίνημα με παραπλανητική προπαγάνδα, με ψεύδη και με συκοφαντίες, τα οποία,
όμως, δεν αποπροσανατολίζουν και πολύ περισσότερο δεν πείθουν κανέναν.
Αντίθετα,
πεισμώνουν
τους πολίτες και τους ενθαρρύνουν
να αντιδράσουν ακόμα πιο πλατιά,
πιο ενωτικά
και αγωνιστικά
απέναντι στην κυβερνητική πολιτική.
Είναι
χαρακτηριστικό ότι οι προπαγανδιστικές απαντήσεις της κυβέρνησης δεν δόθηκαν
επωνύμως, αφού πρωθυπουργός και υπουργοί προτίμησαν να κρυφτούν, αλλά
εντάχθηκαν σε ένα πολυσέλιδο ανώνυμο non
paper υπό την υπογραφή των «κυβερνητικών πηγών», το οποίο, όμως,
φρόντισαν να το διασπείρουν σε όλα τα Μέσα Ενημέρωσης και φυσικά στο Διαδίκτυο.
(Ολόκληρο το κυβερνητικό non paper το δημοσιεύουμε προς ενημέρωση των
αναγνωστών μας παρακάτω).
Την
επόμενη Τετάρτη κάλεσμα για πλατιά αγωνιστική συμμετοχή στα Ειρηνοδικεία όλων
των πόλεων ενάντια στους πλειστηριασμούς απευθύνει η Λαϊκή Ενότητα και όλες
οι δυνάμεις
και οργανώσεις
που αντιστέκονται στην εκποίηση.
Ειδικότερα
γίνεται απόλυτα αναγκαία και απαραίτητη η πλατιά συμμετοχή στην κινητοποίηση
την Τετάρτη στο Ειρηνοδικείο
Αθηνών (Κυρίλλου
Λουκάρεως 14 – πίσω από το Εφετείο) στις 3 μμ, όπου, σύμφωνα με
πληροφορίες, θα επιχειρηθεί πλειστηριασμός από Τράπεζα πρώτης κατοικίας φτωχού
νοικοκυριού.
Το
non paper του
Μαξίμου ψεύδεται ασύστολα όταν προσπαθεί
να ισχυρισθεί ότι προστατεύεται η πρώτη κύρια κατοικία των οικονομικά πιο
αδύνατων δανειοληπτών.
Πρώτα
απ' όλα δεν υπάρχει καμία
προστασία οποιουδήποτε περιουσιακού στοιχείου και φυσικά ούτε
της πρώτης κατοικίας για χρέη δανειοληπτών προς το Δημόσιο, όσο μικρή και αν είναι αυτή η
πρώτη κατοικία, όσο φτωχοί
και αν είναι οι δανειολήπτες που την κατέχουν.
Ο
δανειολήπτης στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι στο έλεος του εφόρου, στο έλεος
ειδικότερα της ΓΓ Δημοσίων
Εσόδων, η οποία λειτουργεί ως ανεξάρτητη Αρχή και ο
πλειστηριασμός του σπιτιού του επαφίεται στην καλή τους θέληση και όσο την επιδεικνύουν, μέχρις
ότου, για παράδειγμα, η τρόικα
σφίξει τα λουριά και απαιτήσει τα δέοντα.
Καμία
απόλυτη προστασία δεν υπάρχει επίσης σε χρέος απέναντι σε Τράπεζα, υπήρχε
παλιότερα, για την πρώτη και κύρια κατοικία ενός πολύ φτωχού νοικοκυριού, το
οποίο μπορεί να χάσει το
σπίτι του όσο μικρό και αν είναι, έστω και αν βρίσκεται πολύ
κάτω από το όριο το οποίο υποτίθεται ότι προστατεύει ο νόμος.
Και
αυτό μπορεί να συμβεί είτε αν ο φτωχός δανειολήπτης δεν έχει τα χρήματα για να
προσφύγει στον «αναθεωρημένο» νόμο Κατσέλη, είτε γιατί δεν θα μπορεί να
ανταποκριθεί στις δόσεις που θα του επιβληθούν με αυτόν τον νόμο, μιας και σε
κάθε περίπτωση ο δανειολήπτης πρέπει να αποπληρώνει το δάνειο μέχρι της αξίας
του εκπλειστηριασμού του ακινήτου του. Βράστα, με δυο λόγια!
ΕΥΡΕΙΑ ΣΕΙΣΑΧΘΕΙΑ (ΔΙΑΓΡΑΦΗ
ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΧΡΕΩΝ)
Σήμερα,
που τα ιδιωτικά χρέη, νοικοκυριών και επιχειρήσεων, πνίγουν την οικονομία και την κοινωνία και προκαλούν
ένα πρόβλημα που, κατά τη γνώμη μας, είναι σοβαρότερο και από εκείνο του
δημόσιου χρέους, η διέξοδος είναι η λήψη ριζοσπαστικών
μέτρων σοκ.
Κύκλοι της Αριστεράς τόνιζαν ότι εδώ που έχουμε φτάσει όχι
μόνο χρειάζεται πλήρης
και απόλυτη
προστασία
της πρώτης κατοικίας (πλην του ελαχίστου εκείνου ποσοστού των πρώτων κατοικιών
που η αξία τους φτάνει εκατομμύρια ευρώ), αλλά απαιτείται και μια γενναία στη
βάση κριτηρίων σεισάχθεια
(διαγραφή) χρεών λαϊκών νοικοκυριών, μικρομεσαίων επιχειρήσεων και μικρομεσαίων
αγροτών, πράγμα που για να επιτευχθεί επιβάλλεται το πέρασμα στο εθνικό νόμισμα και η εθνικοποίηση με αυτό των
τραπεζών δια της ανακεφαλαιοποίησής
τους από το Δημόσιο (βλέπε πιο αναλυτικά εδώ).
Αυτή
η ευρεία σεισάχθεια (διαγραφή) χρεών επιβάλλεται όχι μόνο για λόγους δικαιοσύνης αλλά κυρίως
για λόγους επανεκκίνησης
της οικονομίας.
Όσον
αφορά τα «κόκκινα»
χρέη των μεγάλων
και πολύ μεγάλων
(για τα ελληνικά μέτρα) επιχειρήσεων αυτά, αφού γίνει αυστηρός λογιστικός και διαχειριστικός έλεγχος των βασικών μετόχων, της διοίκησης και της εταιρείας, θα μετοχοποιηθούν από τις
εθνικοποιημένες τράπεζες και έτσι οι επιχειρήσεις αυτές θα περάσουν στα χέρια
του Δημοσίου,
το οποίο θα περιφρουρήσει
τις θέσεις εργασίας,
θα τις ανασυγκροτήσει
για να μπορέσουν να γίνουν βιώσιμες και αποδοτικές στο πλαίσιο της ανασυγκρότησης και του παραγωγικού μετασχηματισμού της
οικονομίας.
Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟ «NON PAPER» ΤΟΥ
ΜΑΞΙΜΟΥ
Στο
μεταξύ κύκλοι της ΛΑ.Ε
απαντώντας στο non paper του Μαξίμου, έκαναν το παρακάτω σχόλιο:
«Ως
«φασαρία» χαρακτήρισε το κυβερνητικό “non paper” τη δίκαιη αγανάκτηση και
κινητοποίηση χιλιάδων συμπολιτών μας σε όλη την Ελλάδα ενάντια στην λαίλαπα των
πλειστηριασμών. Tόσο ο απαξιωτικός χαρακτηρισμός, όσο και η απάντηση σε
κινηματικές διαδικασίες με κυβερνητικά non paper και ΜΑΤ δεν είναι παρά μικρά
δείγματα της πλήρους και ξεδιάντροπης μετατροπής του ΣΥΡΙΖΑ σε κόμμα του
μνημονιακού καθεστώτος. Πολύ όμως πιο σοβαρά και επικίνδυνα για την τύχη
χιλιάδων λαϊκών οικογενειών και καταστρεφόμενων μικροβιοτεχνών είναι τα χοντρά
ψέματα που περιέχονται μέσα σ’αυτό
1. Μόνο μια ματιά στα προγράμματα πλειστηριασμών αρκεί κανείς
για να διαπιστώσει ότι οι τράπεζες –με πρωταθλήτρια σήμερα την Τράπεζα
Πειραιώς- προχωρούν σε σωρεία πλειστηριασμών και έπεται συνέχεια. Από τα ίδια
στοιχεία προκύπτει ότι τα «φιλέτα» που βγάζουν οι τράπεζες στο σφυρί
περιλαμβάνουν ενδεικτικά ακίνητα 52 τ.μ. με τιμή πρώτης προσφοράς 11.323 ευρώ.
67,84 τ.μ. τιμή 11.500 ευρώ, κατάστημα 209,9 τ.μ. τιμή 66.883 ευρώ, άλλο
κατάστημα 65,82 τ.μ. τιμή 54.273 ευρώ, διαμέρισμα 97,60 τ.μ. τιμή 122.000 ευρώ,
132 τ.μ. 140.000 ευρώ, βιοτεχνικό χώρο 255 τ.μ. τιμή 115.564 ευρώ κλπ., κλπ
2. Σήμερα, σε αντίθεση με ότι ίσχυε στο παρελθόν καμία μα καμία διάταξη δεν απαγορεύει
τον πλειστηριασμό ακόμα και της πρώτης κατοικίας. Για να εξαιρεθεί μια πρώτη
κατοικία από τον πλειστηριασμό πρέπει πλέον ο οφειλέτης να προσφύγει στον αναθεωρημένο νόμο Κατσέλη
(εφόσον και αν υπάγεται στα περιορισμένα πλέον όρια προστασίας)
αντιμετωπίζοντας αντίστοιχα και τα αυξημένα
έξοδα. Η κυβέρνηση επαίρεται ότι ο αναθεωρημένος νόμος παρέχει
προστασία στα 2/3
των δανειοληπτών. Η αλήθεια όμως είναι διαφορετική.
3. Ο αναθεωρημένος νόμος που ψήφισε η κυβέρνηση κατήργησε επί της ουσίας
και τις όποιες ευεργετικές διατάξεις περιλαμβάνονταν στο νόμο Κατσέλη. Έτσι, ακόμα
και όσοι τελούν σε κατάσταση απόλυτης
ένδειας και με το προηγούμενο νομοθετικό καθεστώς κατόρθωναν να
κουρεύεται το δάνειο τους έως και 90%,
χάνουν πλέον κάθε ελπίδα προς τούτο, αφού το ύψος του ποσού που υποχρεούνται
συνολικά να καταβάλουν
δεν μπορεί να είναι μικρότερο από την αξία
που θα πετύχαινε το ακίνητο κατόπιν πλειστηριασμού.
4. Με αυτό τον τρόπο δεν προστατεύεται η πρώτη κατοικία, αλλά
αντίθετα γίνεται πιο
ελκυστικό προϊόν το δάνειο προκειμένου να το αγοράσουν τα ξένα fund. Εδώ είναι και όλη η
ουσία της κυβερνητικής πολιτικής: προκειμένου να διευκολυνθεί η μεταβίβαση των
δανείων στα funds
αφενός τους δόθηκε η δυνατότητα να αγοράσουν ακόμα και ενήμερα (πράσινα)
δάνεια, αφετέρου δεν προβλέφθηκε δυνατότητα των δανειοληπτών –ακόμα και όσων
ενημερωθούν ότι επίκειται η μεταβίβαση του δανείου τους σε ξένο fund- να
αγοράσουν αυτοί το δάνειό τους στην ίδια τιμή. Από το 2018 μάλιστα επιτρέπεται ελευθέρως η μεταβίβαση
δανείων που αφορούν πρώτες κατοικίες στα funds.
5. Ακόμα και όσοι δανειολήπτες έχουν χρήματα για να υποβάλλουν
αίτηση στον
αναθεωρημένο νόμο Κατσέλη πρέπει να αποδείξουν ότι έχουν την οικονομική δυνατότητα να εξοφλήσουν
μέχρι λήξεως του χρόνου του δανείου τους το ποσό που θα ορίσει το δικαστήριο
και που δεν μπορεί όπως είπαμε να είναι μικρότερο από την αξία που θα πετύχαινε
το ακίνητο κατόπιν πλειστηριασμού.
Αλλιώς η αίτησή τους θα
απορριφθεί.
6. Όσοι μάλιστα υπέστησαν σημαντικές μειώσεις εισοδημάτων λόγω
της κρίσης και του μνημονίου, αλλά διατηρούν εισόδημα άνω των 13.906 ευρώ ή άνω των 35.086 ευρώ (για 4μελη
οικογένεια) ή διαθέτουν ακίνητα αξίας 180.000
ευρώ ή
μέχρι 260.000
ευρώ για
4μελή οικογένεια όχι μόνο δεν
μπορούν να προστατεύσουν την κατοικία τους, αλλά χάνουν πλέον κάθε δυνατότητα
ακόμα και να μειώσουν το ποσό του δανείου τους!!
7. Η κυβέρνηση δεν λέει τίποτα για όσους κατόρθωσαν και μπήκαν
(με το προηγούμενο καθεστώς) στο νόμο Κατσέλη, αλλά δεν μπορούν σήμερα να
εξακολουθούν να πληρώνουν τις δόσεις
που ορίζουν τα δικαστήρια
διατηρώντας έτσι την προστασία της κατοικίας τους;
8. Και επίσης τίποτε δεν μας λέει η κυβέρνηση για τους εμπόρους (που δεν μπορούν
να υπαχθούν στο νόμο Κατσέλη, ούτε για να προστατεύσουν την πρώτη κατοικία
τους), καθώς και για όσους χάνουν τα πατρικά
τους, ένα μικρό εξοχικό
που χτίστηκε με θυσίες, ένα μικρό κατάστημα
ή βιοτεχνία,
πολλώ δε μάλλον για την αγροτική
γη.
9. Η κυβέρνηση επίσης ξεχνάει ότι υπερψήφισε τον νέο Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας
και τα σχετικά π.δ. που διευκολύνουν
τους πλειστηριασμούς (και εισάγουν συστήματα ηλεκτρονικής ειδοποίησης),
μειώνουν τα μέσα άμυνας του ιδιοκτήτη και κατατάσσουν προνομιακά τις απαιτήσεις
των τραπεζών
έναντι των εργαζομένων,
ακόμα και έναντι των απαιτήσεων του Δημοσίου.
10. Η κυβέρνηση με την πολιτική της διογκώνει διαρκώς το
πρόβλημα αυξάνοντας τον ιδιωτικό χρέος σε δυσθεώρητα ύψη: το συνολικό ύψος των
ιδιωτικών χρεών, το α’ εξάμηνο 2016, ξεπέρασε τα 230 δισ. Το δημόσιο χρέος
που διογκώθηκε για να σωθούν οι τράπεζες με τις 3 ανακεφαλαιοποιήσεις (τράπεζες που σκανδαλωδώς πωλήθηκαν σε
εξευτελιστικές τιμές σε ξένα κεφάλαια) εξακολουθεί και φορτώνεται στην πλάτη
των λαϊκών στρωμάτων με τη φοροεπιδρομή
μέσω άμεσων και έμμεσων φόρων,τη μετατροπή των ασφαλιστικών εισφορών σε χαράτσια χωρίς
αντίκρυσμα, την διόγκωση του κόστους παροχής υπηρεσιών από τις ΔΕΚΟ, τη λιτότητα και την ανεργία.
11. Είναι λοιπόν πράγματι «ταξικά μονομερής» η
πολιτική της κυβέρνησης. Ταξικά μονομερής υπέρ των ιδιωτικών τραπεζών, των distress funds, των ξένων δανειστών. Το μόνο
επιχείρημα που της απομένει είναι η επίκληση του μπαμπούλα Μητσοτάκη, του καλύτερου
συμμάχου της στην προσπάθεια επιβολής ενός ενδομνημονιακού διπολισμού άνευ νοήματος
για τα λαϊκά συμφέροντα».
ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ NON PAPER ΤΟΥ ΜΑΞΙΜΟΥ
ΔΙΑΒΕΒΑΙΩΣΕΙΣ ΜΑΞΙΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ Α' ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ
«Διαβεβαιώσεις
για την προστασία της πρώτης κατοικίας παρέχουν κύκλοι της κυβέρνησης
σχολιάζοντας ότι η προσπάθεια των γνωστών κέντρων, αφού δεν ευοδώθηκαν οι
«ευσεβείς πόθοι» τους να ενεργοποιηθεί ο δημοσιονομικός «κόφτης», είναι να
εκμεταλλευθούν το πολύ ευαίσθητο θέμα της κατοικίας.
Λεπτομέρειες
δίνονται και σε ό,τι αφορά τις δύο περιπτώσεις που είδαν το φως της
δημοσιότητας με αυτή της Θεσσαλονίκης
να χαρακτηρίζεται «ιδιόμορφη»,
ενώ για τα όσα συνέβησαν στην Αθήνα
με πλειστηριασμό που αφορούσε χρέη
στον δήμο, οι ίδιοι κύκλοι τονίζουν ότι έγινε από τον δήμο, δεν υπάρχει
νομική απαγόρευση, αλλά λόγω του ποσού της οφειλής εγείρεται ηθικό θέμα, στο
οποίο οφείλει να τοποθετηθεί ο δήμαρχος Αθηναίων, κ. Καμίνης.
Οι
ίδιοι κύκλοι σημειώνουν ότι η προσπάθεια εκμετάλλευσης του ευαίσθητου ζητήματος των πλειστηριασμών δεν θα
έχει καμία τύχη γιατί οι
πολίτες έχουν γνώση και κρίση.
«Αρκετή φασαρία γίνεται, τις τελευταίες
μέρες, στον Τύπο και τα social media, αλλά και με σχετικές κινητοποιήσεις, για τους πλειστηριασμούς ακινήτων. Ασφαλώς, η ανησυχία για την
κατοικία είναι παραπάνω από ευεξήγητη – είναι από τις πιο τραυματικές εμπειρίες να χάνεις το σπίτι σου και να βρίσκεσαι
στον δρόμο, όπως έχουμε δει να γίνεται στην Ισπανία» αναφέρουν
κυβερνητικές πηγές.
Θέτουν
ωστόσο, το ερώτημα κατά
πόσο πρόκειται περί αυτού.
«Γιατί ασφαλώς είναι εντελώς διαφορετικές περιπτώσεις το πρώτο σπίτι ενός άνεργου ή εργαζόμενου, που δεν μπορεί να αντεπεξέλθει στις
υποχρεώσεις του, με ένα ακίνητο αξίας άνω των 300.000 ή 400.000 ευρώ ή το ακίνητο ενός μεγαλοεπιχειρηματία που χρωστάει και είναι ένα από τα πολλά
που διαθέτει προς εκμετάλλευση»,
σημειώνουν.
Στη
συνέχεια αναφέρουν τα εξής:
«1. Η κυβέρνηση
προστατεύει την πρώτη κατοικία -και μάλιστα με σημαντικά μέτρα ενίσχυσης των
πιο αδύναμων.
Η περίπτωση της Θεσσαλονίκης
(που τόση δημοσιότητα γνώρισε, και για την οποία θα μιλήσουμε στη συνέχεια) ή
κάποιες άλλες περιπτώσεις δεν αναιρούν τον γενικό κανόνα προστασίας της πρώτης
κατοικίας. Σε καμία περίπτωση, όμως, δεν θα προστατεύσει τις περιουσίες μεγαλοεπιχειρηματιών που
χρωστούν τεράστια ποσά – ανεξάρτητα με το αν το κίνημα ενάντια στους
πλειστηριασμούς και κάποιοι πολίτες έχουν (την ισοπεδωτική και λανθασμένη
πολιτικά) θέση ότι πρέπει να μη γίνει κανένας
πλειστηριασμός.
Γιατί είναι διαφορετικό πράγμα οι πανάκριβες βίλες στην Εκάλη και αλλού, και
εντελώς διαφορετικό το τριάρι στο Παγκράτι
ή το Περιστέρι,
κ.λπ.
Η
προσπάθεια δημιουργίας πανικού, που ενορχηστρώνεται από τα γνωστά κέντρα εξουσίας,
δεν πιάνει, παρότι τα θέμα είναι τόσο ευαίσθητο,
γιατί οι πολίτες που χρωστούν και έχουν στεγαστικά
δάνεια, παρά την ανησυχία τους, γνωρίζουν ότι δεν απειλούνται.
Εκτός
αν κάποιοι – και σε καμία περίπτωση, βέβαια, αυτοί δεν είναι όσοι συμμετέχουν σε κινήματα στήριξης των
φτωχών συνανθρώπων μας – εκτιμούν ότι με τον Μητσοτάκη θα προστατευθούν καλύτερα τα συμφέροντα της μεγαλοαστικής
τάξης. Γιατί πώς
αλλιώς να εξηγήσουμε τη στήριξη, για παράδειγμα, μεγαλοεπιχειρηματία, με πολλά
ακίνητα και καταστήματα στον εμπορικότερο δρόμο της Αθήνας, να μη βγει σε
πλειστηριασμό οικόπεδό του στην Εκάλη;
2. Μέχρι το τέλος του 2016 οι τράπεζες έχουν εντάξει στον
προγραμματισμό 2.000 πλειστηριασμούς. Από τα μέχρι στιγμής στοιχεία προκύπτει
ότι στοχεύουν σε μεγάλα ακίνητα, που βαρύνονται με δάνεια τα οποία έχουν βρεθεί
στο "κόκκινο", πάνω από δύο χρόνια. Με βάση τα Δελτία Πλειστηριασμών που διατίθενται, μόνο ένα
μικρό ποσοστό αφορά πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας και πρόκειται για ακίνητα μεγάλης
αξίας. Συνεπώς, τα δημοσιεύματα που αναφέρονται στο ζήτημα δεν
ευσταθούν -και ιδίως ως προς την έκταση της δημοσιότητας που παίρνουν. Οι
τράπεζες, μάλιστα, με βάση τους στόχους που τέθηκαν, σε συνεργασία με την ΤτΕ
και τον ESM, προχωρούν σε γενναίες ρυθμίσεις δανείων για τα 29 από τα 41 δισ.
ευρώ των "κόκκινων δανείων", που θα απομειωθούν ως το τέλος του 2019.
3. Στον αναθεωρημένο νόμο Κατσέλη, για τα υπερχρεωμένα
νοικοκυριά, μπορούν να ενταχθούν σε προστατευτικές ρυθμίσεις για την πρώτη
κατοικία δύο στους τρεις δανειολήπτες. Μάλιστα, για το 25% που αντιστοιχεί
στους πιο αδύναμους, προβλέπεται η ενίσχυσή τους από το κράτος, ώστε να μπορούν
να ανταποκριθούν στις δόσεις. Η προστασία παραμένει η ίδια, και δεν επηρεάζεται
καθόλου από ενδεχόμενη μεταβίβαση του δανείου σε μη τραπεζική εταιρεία. Σε κάθε
περίπτωση, μέχρι και σήμερα απαγορεύονται οι πλειστηριασμοί όσων έχουν
καταθέσει αιτήσεις υπαγωγής στις διατάξεις του νόμου Κατσέλη.
4. Σύμφωνα με τον νόμο προστατεύονται οι δανειολήπτες -αλλά
πρέπει βέβαια να κάνουν αίτηση- που διαθέτουν ακίνητο αντικειμενικής αξίας έως
180.000 ευρώ εάν είναι άγαμοι, 220.000 ευρώ εάν είναι έγγαμοι, προσαυξημένο
κατά 20.000 ευρώ ανά παιδί και μέχρι τρία παιδιά. Αντίστοιχα, θα πρέπει να
έχουν ετήσιο εισόδημα (με βάση τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης), 13.906 ευρώ αν
πρόκειται για ένα άτομο, 23.659 ευρώ αν πρόκειται για δύο άτομα και για κάθε
παιδί 5.714 ευρώ, έως τρία παιδιά.
5. Με τον Αναθεωρημένο Κώδικα Δεοντολογίας, που εφαρμόζεται
ήδη από 1.10.2016, οι υπόχρεοι για την τήρησή του (Τράπεζες, χρηματοδοτικά
ιδρύματα, Εταιρίες Διαχείρισης) οφείλουν να παίρνουν υπόψη τους την οικονομική
κατάσταση του δανειολήπτη (τεκμηριωμένα) και αναλόγως να προτείνουν λύσεις
(ενδεχόμενη ευνοϊκή επιμήκυνση, απομείωση οφειλής, κ.ά.). Tα πιστωτικά ιδρύματα,
τηρώντας τις διατάξεις του Κώδικα Δεοντολογίας και την άτυπη δέσμευσή τους, δεν
έχουν προχωρήσει σε διενέργεια πλειστηριασμών κύριας κατοικίας, ακόμη και στις
περιπτώσεις που δεν πληρούνται όλες οι προϋποθέσεις προστασίας, προκειμένου να
αποφύγουν εμπλοκή σε αβέβαιες και μακροχρόνιες δικαστικές διενέξεις.
6. Σε περίπτωση που οι δανειολήπτες είναι συνεργάσιμοι με τις
τράπεζες, ακόμα και αν αδυνατούν να πληρώσουν, είναι πρακτικά αδύνατον οι
τράπεζες να ξεκινήσουν δικαστικές διαδικασίες εναντίον της περιουσίας τους
χωρίς το χρέος τους να έχει ρυθμιστεί σε επίπεδα τέτοια που να μπορούν να
αποπληρώνουν τη δόση.
7. Θυμίζουμε ότι μέχρι το 2018 δεν επιτρέπεται η μεταβίβαση
δανείων που συνδέονται με πρώτη κατοικία:
Ανεξαρτήτως
κατηγορίας, δηλαδή όχι μόνο τα στεγαστικά δάνεια αλλά και τα καταναλωτικά, τα
επισκευαστικά, τα δάνεια των ελεύθερων επαγγελματιών, των εμπόρων και αγροτών,
καθώς και τα δάνεια μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που έχουν διασφάλιση
σε πρώτη κατοικία.
Με
αντικειμενική αξία μέχρι 140.000 ευρώ, δηλαδή παραπάνω του 90% του συνόλου των
στεγαστικών δανείων πρώτης κατοικίας.
8. Η περίπτωση της Θεσσαλονίκης είναι ιδιόμορφη. Πρέπει,
ασφαλώς, να αντιμετωπιστεί με σεβασμό προς το πρόσωπο του δανειολήπτη που,
όμως, οφείλει και αυτός να σεβαστεί και να κάνει χρήση των νόμων σχετικά με την
προστασία της περιουσίας του. Όσο για τα οφειλόμενα από την ΕΡΤ προς το πρόσωπό
του ισχύουν τα εξής:
Η
ΕΡΤ δεν του χρωστά ούτε ένα ευρώ καθώς δεν είχε καμιά σύμβαση εργασίας με την
ΕΡΤ. Η ΕΡΤ, λοιπόν, «δεν αρνείται να τον πληρώσει», ούτε άλλωστε παραδέχεται
και ο ίδιος.
Η
εταιρεία που είχε αναλάβει το έργο, και η οποία πληρώθηκε κανονικά από την ΕΡΤ,
του οφείλει δεδουλευμένα, καθώς εργαζόταν σ' αυτήν. Η ΕΡΤ δεν μπορεί να κάνει
απολύτως τίποτα γι' αυτό.
9. Στην περίπτωση των όσων συνέβησαν στο Ειρηνοδικείο Αθηνών
καθώς και στα κατά τόπους ειρηνοδικεία κάθε Τετάρτη, ημέρα διενέργειας
πλειστηριασμών, οι αρχές κινούνται με γνώμονα την προστασία της έννομης τάξης
καθώς και της αποφυγής εντάσεων. Δεν μπορεί, όμως, να μείνει αναπάντητη η
προσπάθεια διόγκωσης και παρερμηνείας ενός και μόνο πλειστηριασμού στην Αθήνα,
ο οποίος έγινε από τον Δήμο Αθηναίων, για τον οποίο μεν δεν υπάρχει νομική
απαγόρευση, αλλά λόγω του ποσού της οφειλής εγείρεται ηθικό θέμα, στο οποίο
οφείλει να τοποθετηθεί ο δήμαρχος Αθηναίων, κ. Καμίνης».
Στη
συνέχεια οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι το ζήτημα για τους πολίτες που ανησυχούν
και κινητοποιούνται τίθεται εντελώς αλλιώς.
Το
ερώτημα είναι: Ενδιαφέρονται για την ουσιαστική προστασία της πρώτης κατοικίας
των εργαζόμενων και ανέργων ή ψάχνουν να βρουν (άλλη) μια αφορμή για να κάνουν
μικροπολιτική αντιπολίτευση στην κυβέρνηση, εκμεταλλευόμενοι ένα τόσο ευαίσθητο
θέμα;.
Καταλήγοντας
προσθέτουν ότι όσοι αγωνιούν ειλικρινά, δεν παρασύρονται από τις κραυγές ούτε
πείθονται από μια ισοπεδωτική λογική που λέει «κανένας πλειστηριασμός».
«Καταλαβαίνουν ότι με Σαμαρά ή Μητσοτάκη πρωθυπουργό τα πράγματα θα ήταν πολύ
χειρότερα. Και βγάζουν τα συμπεράσματά τους» σχολιάζουν.