Ο οργανωμένος εμπρησμός του κτηρίου των
συνδικάτων στην Οδησσό καταδεικνύει με τραγικό τρόπο ότι η σχηματική
και σε πολλές περιπτώσεις ενορχηστρωμένα μεροληπτική προσέγγιση για την
αλλαγή διακυβέρνησης στο Κίεβο αποκρύπτει το ουσιώδες: την ακροδεξιά
ηγεμονία, μέσα από την οποία εδραιώθηκε η αποκαλούμενη «φιλοδυτική»
μερίδα των ολιγαρχών στην Ουκρανία, καταπνίγοντας
τις αντίρροπες τάσεις στην ωμή βία των παραστρατιωτικών. Οι
νεοφιλελεύθερες πολιτικές δυνάμεις της Δύσης και ο επικοινωνιακός τους
περίγυρος υπεραμύνθηκαν αυτού του συνασπισμού από ολιγάρχες
και ακροδεξιούς όλου του φάσματος, που είχαν μετατρέψει το Κίεβο σε
εκθετήριο φασιστικών και εθνικιστικών εμβλημάτων από τη «Μεσευρώπη» του
1930-1945. Μετά τη «Μαύρη Παρασκευή», επιχειρούν να κρατήσουν τη δημόσια
προσοχή μακριά από τη συνάφεια της κυβερνητικής συμμαχίας στο Κίεβο με
τον εμπρησμό που προκάλεσε τουλάχιστον σαράντα νεκρούς και πολλούς
τραυματίες στην Οδησσό.
Σήμερα, 9 Μαίου 2014, επιδόθηκαν (ή είναι καθ’ οδόν προς επίδοση)στους υποψήφιους δημάρχουςοι παρακάτω 11+1 ερωτήσεις μελών και φίλων της Πρωτοβουλίας Πολιτών για την Διάσωση του Πράμνειου Όρους (Save Pramnos). Οι απαντήσεις των υποψηφίων δημάρχων θα δημοσιευτούνστον ιστότοπό μαςμε τη σειρά που θα τις λάβουμε. Και μια υπενθύμιση προς τους αποδέκτες των ερωτήσεων. Δεν υπάρχουν χαζές (ή φαιδρές) ερωτήσεις. Μόνο χαζές (ή φαιδρές) απαντήσεις.
11+1 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ προς τους ΥΠΟΨΗΦΙΟΥΣ ΔΗΜΑΡΧΟΥΣ*
Εν όψει των αυτοδιοικητικών εκλογών, εμείς ως πολίτες του Δήμου Ικαρίας, θα θέλαμε να θέσουμε τα εξής ερωτήματα προς εσάς, τους υποψήφιους Δημάρχους, στα οποία θα επιθυμούσαμεγραπτές απαντήσειςπριν την διεξαγωγή των εκλογών της 18ης Μαϊου.
1) Τι είδους ανάπτυξη πιστεύετε ότι μπορεί να επιφέρει η εγκατάσταση βιομηχανικών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (βΑΠΕ) στο νησί μας (π.χ. βιομηχανικός αιολικός σταθμός, φωτοβολταϊκά πάρκα, εργοστάσιο βιοαερίου και γεωθερμίας) στην συγκεκριμένη οικονομική συγκυρία, με δεδομένες τις μνημονιακές υποχρεώσεις της χώρας μας στους δανειστές της και τις πολιτικές των ιδιωτικοποίησεων των δημοσίων αγαθών και υπηρεσίων;
Ένα Ντοκιμαντέρ του Μιχαήλ Ρομ (1965).Μια καυστική καταδίκη του φασισμού όχι μέσα από μια «ψυχρή»,
κοινωνιολογική προσέγγιση αλλά μέσα από την ανάδειξη παρείσφρησης της
φασιστικής νοοτροπίας στην καθημερινότητα του μικροαστού, μέσα από τον
εύκολο συναισθηματισμό.
Βασίλης Ραφαϊλίδης, «Δημοκρατική Αλλαγή», 1966
«Έχουν γραφεί και έχουν λεχθεί πάρα πολλά σχετικά με τις
κοινωνικοοικονομικές ρίζες του φασισμού. Άλλωστε, η τρομακτική μας
εμπειρία απ' αυτή τη μάστιγα δεν έχει ανάγκη από θεωρητική επιβεβαίωση.
Παραμένει, όμως, πάντα ανοιχτά το ερώτημα της αποδοχής του φασισμού από
μια τεράστια παραπλανημένη (;) μικροαστική μάζα, η οποία δέχθηκε να
παίξει το μακάβριο παιχνίδι τού μεγάλου κεφαλαίου, το οποίο καταφεύγει
στο φασισμό κάθε φορά που τα αφεντικά θα αισθανθούν ανίσχυρα να
υπερασπίσουν τις ανομίες τους με «νόμιμα» μέσα o φασισμός δεν είναι
κοινωνικό σύστημα αλλά κεφαλαιοκρατική παραφυάδα.
Η ερμηνεία του,
λοιπόν, ως φαινομένου, κοινωνικού και πολιτικού, δεν είναι δυνατόν να
απομονωθεί από εκείνη του ιμπεριαλισμού. Μέχρι εδώ τα πράγματα είναι
μάλλον απλά. Αρχίζουν να μπερδεύονται από τη στιγμή που θα επιχειρήσει
κάποιος να ερμηνεύσει το περίεργο φαινόμενο της υποστήριξης του
φασισμού από τους μικροαστούς, οι οποίοι θα αποτελέσουν -και αποτελούν-
τις στρατεύσιμες εφεδρείες κρούσεως της κεφαλαιοκρατίας.
Ο Μιχαήλ Ρομ,
επιχειρεί στην τελευταία του ταινία μια ερμηνεία του φασισμού όχι ως
κοινωνικοπολιτικής τάσης, αλλά ως νοοτροπίας, ως τρόπος σκέψης, ως
φαινόμενο καθημερινό. Άλλωστε, ο πραγματικός τίτλος της ταινίας είναι Ο
καθημερινός φασισμός, πράγμα που σημαίνει πως ο Ρομ θα απογοητεύσει
ίσως τους «ψυχρούς ανατόμους της ιστορίας», που συνήθισαν να ερμηνεύουν
τα κοινωνικά φαινόμενα εντελώς ξεκομμένα και ανεξάρτητα από τον
ψυχολογικό-υποκειμενικό παράγοντα.
Ο Ρομ ήταν ο πρώτος Σοβιετικός κινηματογραφιστής που προσπάθησε να
δώσει στην ιστορία μια ερμηνεία μαρξιστική οπωσδήποτε, αλλά όχι με
ψυχρά επιστημονική άποψη και δημιούργησε μια κάποια δυσφορία στην αρχή,
που υιοθετήθηκε, όμως, αργότερα και έγινε «μότο» ολόκληρης της νέας
γενιάς των Σοβιετικών σκηνοθετών.
Η κοινωνιολογία είναι ανεπαρκής,
δηλώνει ο Ρομ, για την ερμηνεία πολύπλοκων κοινωνικών φαινομένων που
έχουν ανάγκη από την επικουρική βοήθεια
και της ψυχολογίας για να γίνουν απόλυτα κατανοητά. Μόνο έτσι μπορούμε
να ερμηνεύσουμε την τυφλή υποταγή στα κελεύσματα ενός παράφρονα —που
έφτανε στα όρια της ομαδικής υστερίας— ενός λαού του οποίου η
συνεισφορά στην ιστορία του πολιτισμού υπήρξε κολοσσιαία.
Ο Χίτλερ ήξερε καλά την ψυχολογία των μικροαστών από τους οποίους,
άλλωστε, προερχόταν. Ήξερε πως ο εφησυχασμένος μικροαστός μόνο με
συναισθηματικομαγικά γαργαλιστικά εφέ θα μπορούσε να ενεργοποιηθεί. Η
στολή του ναζιστή αξιωματικού, «ένα θαύμα επιβλητικού μεγαλείου», για
την κατασκευή του οποίου επιστρατεύθηκαν δεκάδες ενδυματολόγοι, οι
τέλεια οργανωμένες από διάσημους σκηνοθέτες παρελάσεις που ξεπερνούσαν
σε σύλληψη και εκτέλεση και τις καλύτερες ερμηνείες της βαγκνερικής
όπερας, οι προβαρισμένες δημόσιες εμφανίσεις του Φίρερ που θα τις
ζήλευαν και οι καλύτεροι ηθοποιοί της εποχής, εν ολίγοις η πεποιημένη
«ατμόσφαιρα μεγαλείου και δύναμης» μάγεψαν τους εκστασιασμένους αφελείς
που εξακολουθούν πάντα να μην μπορούν να ξεχωρίσουν το θέατρο από τη
ζωή.
Ο φασισμός παρέσυρε τις μάζες γιατί κατόρθωσε να μπει στην καθημερινή
ζωή τού ανθρώπου από την πλάγια πόρτα του συναισθηματισμού,
παραλύοντας προηγουμένως τέλεια τη λογική. Ολόκληρη η ταινία του Ρομ
στρέφεται γύρω από αυτόν τον άξονα.
Η συνεχής παρεμβολή πολύ απλών και
φαινομενικά ασήμαντων στοιχείων από την καθημερινή ζωή τόσο στη
ναζιστική Γερμανία όσο και στο σημερινό μας κόσμο, έχει ως σκοπό να
αποδείξει πως ο φασισμός μπορεί να βρει στήριγμα στην ελλιπή ψυχολογία
των μικροαστών που νιώθουν την ανάγκη να συμψηφίσουν αυτή τους την
έλλειψη με στοιχεία δανεισμένα από το κατασκευασμένο «μεγαλείο» ενός
άλλου.
Στη φόρμα, ο Ρομ αρνείται εντελώς τη «λογική», ξερή ιστορική παράθεση
των γεγονότων. Τα σοφά διαλεγμένα πλάνα του υπακούουν μόνο στους
τέλεια καθορισμένους συνειρμούς για την ερμηνεία και όχι στη -γνωστή,
άλλωστε- εξιστόρηση ενός γεγονότος. Ο Ρομ δεν εικονογραφεί την ιστορία.
Την ερμηνεύει με τον τρόπο που προαναφέραμε. Φυσικά, τα στοιχεία του
είναι δανεισμένα από την «κινηματογραφημένη ιστορία», την οποία όμως
ξεπερνούν κατά πολύ και φτάνουν στο επίπεδο εκείνο της τέλειας
«δευτερογενούς καλλιτεχνικής μετάπλασης» του πρωτογενούς ιστορικού
γεγονότος.»
Επίσης : Χάννα Άρεντ ,Ο Άιχμαν στην Ιερουσαλήμ
Ο Άντολφ Άιχμαν ήταν ο αξιωματούχος του Γ΄ Ράιχ ο "ειδικός στο εβραϊκό
πρόβλημα". Ισραηλινοί πράκτορες τον συνέλαβαν στην Αργεντινή, τον
μετέφεραν στο Ισραήλ, εκεί δικάστηκε, καταδικάστηκε σε θάνατο και
εκτελέστηκε το 1961.
Το πρόβλημα με τον Άιχμαν ήταν ότι υπήρχαν
πολλοί σαν κι αυτόν και ότι οι περισσότεροί τους δεν ήταν διεστραμμένοι
ούτε σαδιστές, αλλά ήταν, και εξακολουθούν να είναι, φοβερά και τρομερά
φυσιολογικοί.
Ρωσικό τραγούδι του 1969, που αναφέρεται στους νεκρούς
στρατιώτες του Μεγάλου Πατριωτικού Πολέμου, όπως ονομάζουν οι Ρώσοι την
απόκρουση της γερμανικής εισβολής του 1941 και την αντεπίθεση του
σοβιετικού στρατού μέχρι την κατάληψη του Βερολίνου το 1945
Πρωτότυπος τίτλος: Zhuravli = γερανοί (Журавли)
Αρχικοί στίχοι με έρεισμα το μνημείο της Sadako Sasaki : Ρασούλ
Μετάφραση στα ρωσικά: Ναούμ Γκρέμπνεφ (Наум Гребнев)
Διασκευή στίχων: Μαρκ Μπερνές (Ма́рк Берне́с)
Μουσική: Ιάν Φρένκελ (Ян Френкель)
Πρώτη εκτέλεση (1969): Μαρκ Μπερνές (Ма́рк Берне́с)
Απόδοση στα Ελληνικά: Γιάννης Ρίτσος.
Πρώτη ερμηνεία στα Ελληνικά (1977): Μαργαρίτα Ζορμπαλά
Οι σκηνές από την ρώσικη ταινία του 1957 Οταν πετούν οι γερανοί ,σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Καλατόζοφ με τους:Τατιάνα Σαμοίλοβα, Αλεξέι Μπατάλοφ.
Οι γερανοί
Στιγμές στιγμές θαρρώ πως οι στρατιώτες
που πέσανε στη ματωμένη γη
δεν κείτονται, θαρρώ, κάτω απ’ το χώμα
αλλά έχουν γίνει άσπροι γερανοί.
Πετούν και μας καλούν
με τις κραυγές τους
απ’ τους καιρούς αυτούς τους μακρινούς
κι ίσως γι’ αυτό πολλές φορές σιωπώντας
κοιτάμε τους θλιμμένους ουρανούς.
Πετάει ψηλά το κουρασμένο σμάρι
στης δύσης τη θαμπή φεγγοβολή
και βλέπω ένα κενό στη φάλαγγά του
και είναι ίσως η δική μου η θέση αυτή.
Θα ’ρθεί μια μέρα που μ’ αυτό το σμάρι
στο μέγα θάμπος θα πετώ κι εγώ
σαν γερανός καλώντας απ’ τα ουράνια
όλους εσάς που έχω αφήσει εδώ.