Ο Σύριζα πληρώνει την αμφισημία του

του Emiliano Brancaccio


Ο Σύριζα, το μεγαλύτερο κόμμα της αριστεράς, έχασε τις εκλογές στην Ελλάδα. Έτσι λοιπόν χάθηκε η πρώτη, πραγματική ευκαιρία να δοθεί ένα ξεκάθαρο πολιτικό μήνυμα ενάντια στη μη βιώσιμη κατάσταση της Ευρωπαϊκής Νομισματικής Ένωσης. Αυτό θα έχει ως συνέπεια, εκτός κι αν υπάρξουν εκπλήξεις, η αγωνία του ενιαίου νομίσματος να παραταθεί και, μαζί της, τα βάσανα των περιφερειακών κρατών και των κοινωνικών ομάδων που έχουν πληγεί περισσότερο από την οικονομική κρίση.  

Γιατί έχασε ο Σύριζα; Η εξήγηση που κυριαρχεί είναι ότι το κόμμα εμφανίστηκε στις εκλογές με ένα πολύ «ριζοσπαστικό» πρόγραμμα. Αυτό το πρόγραμμα, ως γνωστόν, βασιζόταν στην πρόθεση ακύρωσης του Μνημονίου που έχει επιβληθεί από την Κομισιόν,την ΕΚΤ και το ΔΝΤ, και την επαναδιαπραγματευση όλων των όρων χρηματοδότησης του ελληνικού χρέους. 
Αν το καλοσκεφτούμε, όμως, δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι ο Σύριζα πλήρωσε τη «ριζοσπαστικότητά» του.


Είναι πιθανόν ο Σύριζα να έχασε για ένα πολύ διαφορετικό λόγο, ότι δηλαδή την στιγμή που πρόβαλε το αίτημα για επαναδιαπραγμάτευση  των όρων του δανεισμού από το εξωτερικό, ταυτόχρονα ανακοίνωνε και την πρόθεσή του να παραμείνει στο ευρώ. Αυτή τη θέση, ως γνωστόν,τη διατύπωσε ο ηγέτης του Σύριζα, Αλέξης Τσίπρας, στην επιστολή του με τίτλο  I will keep Greece in the eurozone, η οποία δημοσιεύθηκε στους  Financial Times στις  12 Ιουνίου.

Το πρόβλημα με τη θέση του Τσίπρα είναι πως είναι εξαιρετικά αντιφατική και έκανε φανερή την αδυναμία της ηγετικής ομάδας του Σύριζα να αντιμετωπίσει ξεκάθαρα τις πιθανές συνέπειες από μια αποτυχία του αιτήματος για επαναδιαπραγμάτευση του χρέους. 

Αραγε πως θα αντιδρούσε ο Τσίπρας αν η Γερμανία και οι ευρωπαϊκές αρχές  πρότειναν μόνο κάποιες μικρές αλλαγές στη συμφωνία και αρνιόντουσαν να προχωρήσουν σε μια ριζική αναδιαπραγμάτευση του χρέους; 

Ο ηγέτης του Σύριζα όλες αυτές τις μέρες απέφυγε να τοποθετηθεί επί του προβλήματος. Δηλαδή  απέφυγε να παραδεχτεί ότι, τότε, θα ήταν αναγκασμένος να αντιμετωπίσει την κρίση εγκαταλείποντας το ενιαίο νόμισμα και να θέσει υπό αμφισβήτηση, αν χρειαζόταν, ακόμα και την Κοινή Αγορά κεφαλαίων και αγαθών.Πολλοί έλληνες ψηφοφόροι μπορεί να αντιλήφθηκαν αυτή την αμφισημία, αυτή την ανικανότητα του Σύριζα να σχεδιάσει ένα λογικό και πολιτικά πειστικό σχέδιο για τις επόμενες κινήσεις. 

Η μικρή ποσοστιαία διαφορά  από το αντίπαλο κόμμα, τη ΝΔ, θα μπορούσε να εξηγηθεί με αυτούς τους όρους, αντί να εμμένουμε στην υπόθεση της υπερβολικής ριζοσπαστικότητας, υπόθεση που σίγουρα θα κυριαρχήσει στα σχόλια των επόμενων ημερών.

Η αμφισημία, βέβαια, δεν είναι πρόβλημα μόνο του Σύριζα. Η ίδια η έκκληση υποστήριξής του, την οποία συνυπέγραψαν οι Ετιέν Μπαλιμπάρ και Ροσάνα Ροσάντα,  είχε στοιχεία σύγχυσης και ασάφειας. Με όρους, σε πολλά σημεία ανάλογους, ακόμα και τα κινήματα «κατά του χρέους» στις εκκλήσεις τους απέφυγαν, μέχρι σήμερα, να αποσαφηνίσουν, ότι μια υποθετική, μη κοινά αποδεκτή, απόρριψη του χρέους θα έθετε αμέσως το πρόβλημα της κάλυψης του εξωτερικού ελλείμματος και επομένως θα έκανε υποχρεωτική την έξοδο από το ευρώ και\ή τον περιορισμό της ελεύθερης διακίνησης κεφαλαίων και αγαθών.

Για να μην αναφερθούμε στα αριστερά κόμματα στην Ευρώπη, τα οποία δείχνουν σε πάρα πολλές περιπτώσεις πρόθυμα να θυσιάσουν τους ψηφοφόρους τους στο βωμό μιας άνευ όρων πίστης στο ευρώ και στην Κοινή Αγορά και τα οποία, επομένως,δε μπορούν να κάνουν τίποτε καλύτερο από το να διατυπώνουν γενικόλογες εκκλήσεις υπέρ της ευρωπαϊκής αλληλεγγύης. Όπως φαίνεται, λοιπόν, βρισκόμαστε μπροστά σε άλλη μια παραλλαγή του φαινομένου της «αριστερής υπεράσπισης της ελεύθερης αγοράς» το οποίο μεταφέρεται εδώ και καμιά τριανταριά χρόνια από τους λιγότερο ή περισσότερο στενούς απόγονους του εργατικού κινήματος και που έχουμε προσπαθήσει να εξετάσουμε κριτικά στο βιβλίο  Η λιτότητα είναι της δεξιάς. Και καταστρέφει την Ευρώπη.

Ούτως ή άλλως, ανεξάρτητα από την απόφαση των ελλήνων ψηφοφόρων,η σημερινή Ευρωπαϊκή Νομισματική Ένωση, από τεχνική άποψη παραμένει μη βιώσιμη.
Το χάσμα μεταξύ επιτοκίων δανεισμού και ρυθμών αύξησης του εισοδήματος θα επανέλθει γλήγορα στην επικαιρότητα σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, και δεν θα μπορέσει ασφαλώς να γεφυρωθεί με μικροδιορθώσεις των συμφωνιών δανεισμού ή με ευρωπαϊκές τραπεζικές εγγυήσεις.
 
Επιπλέον χωρίς ιδιαίτερες αλλαγές στην ευρωπαϊκή οικονομική πολιτική, η τελική κερδοσκοπική επίθεση κατά της ζώνης του ευρώ μπορεί, προς το παρόν, να αναβλήθηκε, αλλά δεν αντιμετωπίζεται. Το ερώτημα που μένει αναπάντητο είναι λοιπόν ένα: με την αριστερά σε παράλυση, ποιος θα διαχειριστεί μια υποθετική κατάρρευση του ενιαίου νομίσματος; 


Το κείμενο, στα αγγλικά

Τα τέσσερα ευρω-ψέματα


Τέσσερις ιταλοί οικονομολόγοι καταρρίπτουν  τα τέσσερα  πιο σημαντικά στερεότυπα που κυριαρχούσαν  στις σελίδες των εφημερίδων τις ημέρες πριν τη σύνοδο κορυφής των Βρυξελλών στις 28 και 29 Ιουνίου. Τα οικονομικά επιχειρήματα επαναλαμβάνονται ως Μάντρας, αν και ψευδή, από θεωρητική και εμπειρική άποψη. Τέσσερις οικονομολόγοι "κριτικοί",  εξηγούν τους λόγους που οι βασικές αρχές της νεοφιλελεύθερης οικονομίας, δεν είναι η λύση αλλά το πρόβλημα.


 1.Για να σωθεί το ευρώ θα πρέπει να προχωρήσουμε στην πολιτική ένωση της Ευρώπης με βάση τη λιτότητα; ΟΧΙ

Ασφαλώς όχι, αν ως πολιτική ένωση της Ευρώπης εννοούμε αυτό που επανειλημμένα έχει τονίσει η Άνγκελα Μέρκελ. Η Ευρώπη της  Μέρκελ δημιουργεί σοβαρά προβλήματα αφού απαλλοτριώνεται οριστικά το δημοκρατικό δικαίωμα των πολιτών να αποφασίζουν σε θέματα προϋπολογισμού, που θα τα διαχειρίζονται οι Βρυξέλλες. Σε αντάλλαγμα, η Γερμανία προτείνει ένα " ταμείο σωτηρίας" στο οποίο οι χώρες θα αμοιβαιοποιήσουν το μέρος του χρέους τους που υπερβαίνει το 60 τοις εκατό του ΑΕΠ τους, με την υπόσχεση να το επιστρέψουν σε είκοσι χρόνια. 

Τίποτα περισσότερο δηλαδή,από μια ενισχυμένη εκδοχή του λεγόμενου Συμφώνου Δημοσιονομικής Σταθερότητας (fiscal compact) που ήδη έχει επιβάλει το Βερολίνο: δύο δεκαετίες εξασφαλισμένης λιτότητας σε μια Ευρώπη διαιρεμένη σε πλούσιους και φτωχούς. Πρόκειται για μια προοπτική απαράδεκτη και καταστροφική. Περισσότερη Ευρώπη, ωστόσο, θα βοηθούσε αν ο στόχος ήταν να εξασφαλιστεί η ανάπτυξη των πλέον υποβαθμισμένων  περιοχών της. 


Οποιαδήποτε λύση θα πρέπει να αντιμετωπίσει το πρόβλημα που βρίσκεται πίσω από την κρίση : το ενιαίο νόμισμα έχει βαθύνει το χάσμα ανταγωνιστικότητας μεταξύ ασθενέστερων και ισχυρών ευρωπαϊκών οικονομιών. Αυτό έχει προκαλέσει  μια δεκαετία στασιμότητας και στη συνέχεια κρίση στην Ιταλία, ενώ η Ισπανία έκρυβε το πρόβλημα πίσω από μία χάρτινη ανάπτυξη, ή ακόμα καλύτερα από τούβλα, η οποία χρηματοδοτήθηκε  με  τις εισροές γερμανικών κεφαλαίων και τώρα είναι βουτηγμένη μέχρι το λαιμό στο χρέος.


Για τους πρόσφατους τραμπουκισμούς εναντίον πολιτών από τους παλληκαράδες της ΕΛΛ. ΧΡΥΣΟΣ/ ELDORADO

Διαβάστε εδώ την ανακοίνωση της ΓΣΕΕ που καταφέρεται ευθέως κατά του Ανωτάτου Δικαστηρίου που τόλμησε να διατάξει προσωρινή αναστολή των εργασιών!!!

Δεν έπεσε από την κακοκαιρία αλλά από των μεταλλωρύχων τη μανία
Ο ξυλοδαρμός από δεκάδες παλικαράδες μεταλλωρύχους σε βάρος τριών ατόμων,εκ των οποίων οι δύο γυναίκες, που συμμετέχουν στην κινητοποίηση κατά των μεταλλίων χρυσού στον Κάκαβο (σκουριές) έρχεται να συμπληρώσει το έργο και τις μεθόδους της Ελληνικός Χρυσός Α.Ε. και της El Dorado Gold. Είναι μέθοδοι τρόμου προκειμένου απροσπέλαστα να καταστρέψουν την γύρω περιοχή και τον φυσικό της πλούτο.

Είναι γεγονός πως ένα μεγάλο μέρος των εργαζομένων των μεταλλείων έχει ταυτίσει την ύπαρξη του με τα στυγνά συμφέροντα της εταιρίας χάνοντας κάθείχνος αξιοπρέπειας. Ετοιμοπόλεμοι εδώ και καιρό, αναβαθμίζουν κάθε φορά τον ρόλο τους στην βία, πότε καταστρέφοντας πανό, πότε ξυλοκοπώντας κατοίκους στο φυλάκιο περιφρούρησης, πότε προστατεύοντας τον χώρο εξόρυξης και αποψίλωσης του δάσους, πότε επιτιθέμενοι σε γυναίκες κατά μόνας, πότε απειλώντας κάθε αντιστεκόμενο συγχωριανό τους.H εταιρεία κάνει τη δουλειά της και έχει κάθε λόγο για να το κάνει.



Κρίση χρέους της ευρωζώνης-"Πρέπει να μιλήσουμε για τη Γερμανία"


Από το Eurointelligence ,άρθρο του οικονομολόγου και τραπεζίτη Satyajit Das, συγγραφέα του Extreme Money,που υποστηρίζει ότι η  Γερμανία αυτοπαγιδεύθηκε. Είτε  συνεχίσει να  διασώζει άλλους, είτε διαλύσει την ευρωζώνη,αυτή θα είναι η πιο εκτεθειμένη χώρα.


Μέχρι σήμερα, η Γερμανία έχει ξεπεράσει δίχως απώλειες την ευρωπαϊκή κρίση χρέους.
Η γερμανική οικονομία είναι μία από τις λίγες οικονομίες που αναπτύχτηκαν από το 2008. Εμφανίζει χαμηλή ανεργία και οι εργαζόμενοι της πήραν μισθολογικές αυξήσεις.

Τα επιτόκια των ομολόγων της ομοσπονδιακής κυβέρνησης, βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα ρεκόρ. Στις 23 Μαΐου 2012, τα ομόλογα διετίας εκδόθηκαν με τοκομερίδιο ίσο με το μηδέν και έδωσαν στους επενδυτές μια απόδοση 0,07% ανά έτος, κάνωντας τους Financial Times να δημοσιεύουν το άρθρο: Ω Schatz: Όχι κουπόνι (το ομόλογο  διετίας του γερμανικού δημοσίου,γνωστό ως Schatz). Λίγες ημέρες αργότερα η απόδοση των ομόλογων ήταν μηδέν τοις εκατό. Αμέσως μετά, η απόδοση των ομολόγων διετίας έγινε αρνητική. Τα χαμηλότερα ποσοστά οφείλονται στο ότι τα γερμανικά ομόλογα θεωρούνται ασφαλή καταφύγια, καθώς οι επενδυτές εγκαταλείπουν τις άλλες ευρωπαϊκές αγορές.



από τον ζωγραφικό χώρο στον λαϊκό χορό


                                    


Το εγχείρημα να προσδιορίσουμε χαρακτηριστικά του λαϊκού 
τραγουδιού μάς οδηγεί συμπτωματικά αλλά όχι τυχαία στο πεδίο της
βυζαντινής αγιογραφίας. Απόσπασμα από το βιβλίο "Η χρωματική 
δομή στις Μορφές του Θεοφάνη του Κρητός" του Γεωργίου Κόρδη: 
"...στα πλαίσια της βυζαντινής ζωγραφικής δεν κυριαρχεί η 
αυτονόμηση και η αντικειμενικότητα των μορφών, αλλά η
σχετικότητά τους ως προς τον θεατή. Η επιδίωξη του βυζαντινού
τεχνίτη δεν είναι να δημιουργήσει μορφές ζωγραφικές που να 
υπάρχουν ανεξάρτητα από την αίσθηση του θεατή και να 
διακρίνονται για την αντικειμενικότητά τους και την αυθυπαρξία
 τους. Στόχος του είναι να πλάσει μορφές που να υπάρχουν ως προς
το θεατή, να φαίνονται σ' αυτόν. Μορφές που μέτρο της ορθοτητάς 
τους να μην έχουν άλλο από την αίσθηση του θεατή". Και εξηγεί ο
συγγραφέας πως στη δυτική τέχνη ο χώρος του πίνακα, εξαιτίας της
γραμμικής προοπτικής, είναι αποκομμένος από εκείνον του θεατή.
Αντίθετα στη βυζαντινή αγιογραφία δεν υπάρχει αυτόνομος
 ζωγραφικός χώρος, καθώς όλες οι μορφές, λόγω της "σχετικής
 προοπτικής" κινούνται προς την πλευρά του θεατή.

Αυτό που καταλύει την αυτονομία των ήχων στο λαϊκό τραγούδι,εν
αντιθέσει προς άλλα είδη μουσικής, είναι ο χορός του κοινού και
μάλιστα το αίτημα ενός χορού που οφείλει να είναι σημαίνων-με όλα
όσα ανακαλεί η λέξη- και όχι μια αυτιστική εκδήλωση εκτόνωσης.Το
λαϊκό τραγούδι μοιράζεται το κέφι και τη λύπη του με τον χορό των
θεατών. Δεν υπάρχει λαϊκός καλλιτέχνης που να απολαμβάνει να 
παίζει σε πελάτες που αρνούνται να χορέψουν. Και όταν το τραγούδι 
είναι σοβαρό, ο χορός επίσης οφείλει να είναι. Αλλά αν ο χορευτής
δεν είναι σοβαρός, και είναι λίγο καραγκιοζάκος, μπαλαρίνα,
ψεύτικος ή ξέκωλον, τότε και το τραγούδι ακολουθεί τα βήματά του:
άλλοτε συμβαδίζοντας με την ανεπάρκεια του χορευτή, άλλοτε
αποκαλύπτοντάς τη ώσπου να τον "ξαποστείλει". Πριν από κάμποσα
χρόνια σε ένα μαγαζί με δημοτικά, γύρω στις έξι το πρωί, ανέβηκε
μια παρέα, δυο γυναίκες και ένας άντρας, να χορέψουν. Προκλητικοί 
όλοι, ο καθένας με τον τρόπο του. Και οι μουσικοί, που μέχρι τότε
ήταν άψογοι, άρχισαν να "κοροϊδεύουν". Κάνανε σόλα εκεί που θα
έπρεπε να τραγουδάνε, τραγουδάγανε εκεί που έπρεπε να σολάρουν,
και ό,τι άλλο μπορούσαν, χωρίς να προδώσουν εμφανώς το κομμάτι 
αλλά και μέχρι να υποχρεώσουν τους ανεπιθύμητους να κατέβουν 
από το πάλκο. Είναι κάτι που δε θα ζήσουμε ποτέ στο Μέγαρο 
Μουσικής...Κάτι από αυτά εννοούσα στο παρακάτω κείμενο...