"Δεν θα επιστρέψουμε στην κανονικότητα γιατί η κανονικότητα είναι το πρόβλημα"

 Το σύνθημα αυτό, μαζί με το πρόταγμα "Αυτοοργάνωση-Αντίσταση-Αλληλεγγύη" βρισκόταν μέχρι χθες πλάι στο ωραίο γκραφίτι που φτιάχτηκε από φοιτητές της κατάληψης του ΕΜΠ. Η κατάληψη έληξε αλλά το σύνθημα ενόχλησε τις Πρυτανικές Αρχές, οι οποίες και διέταξαν να σβηστεί (βλ. εικόνα στα σχόλια). Δεν ξέρουμε πόσοι θα βρεθούν να πουν ότι τώρα ο συγκεκριμένος τοίχος είναι πιο ωραίος από πριν, σίγουρα όμως με την πράξη τους αυτή, οι πρυτανικές αρχές αποδεικνύουν ότι νιώθουν πιο κοντά στο Υπουργείο Παιδείας παρά στους φοιτητές, πιο κοντά στην κυβέρνηση απ' ότι στην κοινωνία.

Εμείς κρατάμε την ωραία εικόνα για να ξεκινήσουμε τη μέρα μας!



[----->]

Zehra Doğan

 

Γεννημένη στο Ντιγιαρμπακίρ το 1989, η Κούρδισσα Zehra Doğan είναι μια θαρραλέα ερευνητική δημοσιογράφος και μια αυθεντική ζωγράφος. Έντονα πολιτικοποιημένη, έχει φυλακιστεί δυο φορές.

 

Τον Μάρτιο κυκλοφόρησε το graphic novel της Prison n°5, με αφετηρία την τραυματική εμπειρία του εγκλεισμού της. Αυτή ήταν μια αφορμή για μια συνέντευξη-«ποταμό».

 

Γεννημένη στο Ντιγιαρμπακίρ το 1989, είσαι μια θαρραλέα ερευνητική δημοσιογράφος και μια αυθεντική ζωγράφος.

 

Ποιες είναι οι πιο έντονες αναμνήσεις σου από την παιδική σου ηλικία και τα πρώιμα εφηβικά χρόνια, είτε σχετίζονται με ανθρώπους, στιγμές ή τόπους;

 

Έζησα όλη μου την παιδική ηλικία στο Ντιγιαρμπακίρ, ένα πολιτικό hotspot.

 

Οι οικογένειες που ζουν εκεί και στις κουρδικές περιοχές έχουν, γενικά, εξαιρετική πολιτική επίγνωση, και είναι μέσα στον αγώνα. Η δική μου, σε σύγκριση με άλλες κουρδικές οικογένειες, φαινόταν λίγο λιγότερο πολιτικοποιημένη.

 

Όλα τα παιδιά που γεννιούνται σ’ αυτή την πόλη είναι πολιτικοποιημένα. Από μικρή ηλικία, ήμουν ένα παιδί που μαχόταν πολιτικά, όπως όλα τα παιδιά σ’ αυτόν τον τόπο.

 

Όταν ήμουν 17, συνελήφθην επειδή πετούσα πέτρες. Τέθηκα υπό κράτηση, δικάστηκα και καταδικάστηκα σε ποινή έξι μηνών με αναστολή. Έτσι είμαι φτιαγμένη.

 

Στο δημοτικό, είχαμε μια δασκάλα που καταγόταν από την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας και μιλούσε μόνο τουρκικά, τα οποία ήταν επιβεβλημένα ως η επίσημη γλώσσα.

 

Δεν καταλαβαίναμε ούτε λέξη απ’ όσα έλεγε, ούτε κι εκείνη μας καταλάβαινε. Μάς θεωρούσε ηλίθια…

 

Εξαναγκαζόμασταν να απαγγέλλουμε τον όρκο, που κάνει όλα τα παιδιά να λένε ότι αφιερώνουν τη ζωή τους στην Τουρκία, να τραγουδάμε τον εθνικό ύμνο, να προωθούμε την κουλτούρα της σημαίας…

 

Τα σχολικά μου χρόνια ξοδεύτηκαν στην εκμάθηση της τουρκικής γλώσσας και στην ανακάλυψη της αδικίας και των διακρίσεων.

 

Υπήρξα πλανόδια πωλήτρια στους δρόμους του Ντιγιαρμπακίρ. Πουλούσα νερό, γλυκά, μαϊντανό, καραμελωμένα μήλα, γρανίτες με γεύση φρούτων. Γυάλιζα παπούτσια. Πουλούσα επίσης βιβλία.

 

Όλα αυτά μ’ έκαναν ευτυχισμένη, γιατί βιοποριζόμουν.

 

Αλλά δουλεύοντας στα δυτικά, στα χωράφια, υπό τις εντολές ιδιαιτέρως ρατσιστών Τούρκων, ήταν ένα αληθινό βασανιστήριο. Εκεί, ένιωθες τον αβάσταχτο πόνο της απελπισίας μέχρι το μεδούλι.

 

Για παράδειγμα, πήγαμε με την οικογένειά μου στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας να μαζέψουμε φουντούκια.

 

Ποτέ δεν ξέχασα την πινακίδα που έγραφε «χώρος για σκύλους» στο μέσο του χωραφιού όπου βρίσκονταν οι προχειροστημένες σκηνές μας.

 

Αυτά είναι πράγματα που μ’ έχουν σημαδέψει.

 

Όταν ήμουν μικρούλα, κοιμόμασταν στη στέγη. Η μητέρα μου, όπως όλες οι Κούρδισσες μητέρες, συνήθιζε να μας λέει ιστορίες και θρύλους από τη Μεσοπoταμία, όπως για την Şahmaran, αλλά και πολλές άλλες.

 

Αυτές είναι εξαιρετικά πολύτιμες στιγμές της παιδικής μου ηλικίας. Νανουριζόμουν από αυτές τις χιλιόχρονες ιστορίες, κι αυτό ακόμα αντανακλάται στην καλλιτεχνική δουλειά μου σήμερα.

 

 


                            Ivies of captivity, Diyarbakır Prison, 2016


Πότε συνειδητοποίησες για πρώτη φορά και τις δύο κλίσεις σου, και σε ποιον βαθμό σε ενθάρρυνε το οικογενειακό περιβάλλον σου να τις αναπτύξεις πλήρως;

 

Από πολύ νεαρή ηλικία ξεκίνησα να ζωγραφίζω. Στα 11, παρακολουθούσα τάξεις καλλιτεχνικών στο Πολιτιστικό Κέντρο Dicle Fırat.

 

Έπειτα, αποφοίτησα από το Πανεπιστήμιο του Munzur με τον τίτλο της σχεδιάστριας μόδας και από το  Πανεπιστήμιο του Dicle ως καθηγήτρια Καλών Τεχνών.

 

Ενώ ήμουν ακόμα φοιτήτρια, βοήθησα στην ίδρυση του φεμινιστικού ειδησεογραφικού πρακτορείου JINHA όπου όλες οι συνεργάτριες ήταν μόνο γυναίκες.

 

Η συντακτική του γραμμή, εστιασμένη στις γυναίκες, χρησιμοποιούσε μια συγκεκριμένη γλώσσα, διαφορετική από την παραδοσιακή των μίντια που ήταν ριζωμένα στα καλούπια της πατριαρχίας.

 

Το JINHA έκλεισε το 2016 με διάταγμα, όπως και περισσότερα από 100 Μέσα. Αναβιώθηκε με διαφορετικό όνομα, και έκλεισε ξανά. Συνεχίζει τακτικά να αναδύεται από τις στάχτες του. Οι δυο δουλειές μου αλληλοσυμπληρώνονται αυθόρμητα.

 

Η οικογένειά μου ανέκαθεν με υποστήριζε, ακόμα κι όταν μερικές φορές φοβόταν τις δραστηριότητές μου.

 

Όσον αφορά στην τέχνη, κάθε έργο που κατάφερνα να βγάλω από τη φυλακή όσο ήμουν μέσα, θα το άπλωναν στο πάτωμα, θα το παρατηρούσαν, θα το συζητούσαν, θα προσπαθούσαν να το καταλάβουν και να το ερμηνεύσουν, όταν γύρισα σπίτι.

 

Σε σχέση με τη δημοσιογραφία, τον πρώτο καιρό η μητέρα μου ήταν φοβισμένη. Αλλά στο τέλος, για παράδειγμα όταν φυλακίστηκα, ήταν σχεδόν «ανακουφισμένη», γιατί «δεν ήμουν πεθαμένη, μόνο φυλακισμένη».

 

Είναι, κατά τη γνώμη σου, η δημοσιογραφία και η ζωγραφική διαφορετικοί τρόποι προσέγγισης, βίωσης και έκφρασης των ίδιων ζητημάτων και αναγκών- προσωπικών όσο και συλλογικών;

 

Πώς αλληλεπιδρούν και αλληλοσυμπληρώνονται στην περίπτωσή σου;

 

Αυτό που έχω μάθει από όλες τις μέχρι τώρα εμπειρίες μου είναι ότι οι άνθρωποι δυσκολεύονται πολύ να συνδυάσουν αυτά τα δύο διαφορετικά γνωστικά πεδία.

 

Μια από τις δραστηριότητές μου είναι η τέχνη, κι η άλλη η δημοσιογραφία, που καταπιάνεται με την πραγματικότητα εξ αποστάσεως και με ακρίβεια.

 

Όταν μιλάμε για τέχνη, συνήθως σκεφτόμαστε έναν αισθητικό τρόπο έκφρασης με στρογγυλεμένες μορφές. Αλλά, για μένα, η τέχνη -τουλάχιστον η δικιά μου- δεν είναι έτσι: είναι πολύ άμεση και σκληρή.

 

Η τέχνη μου προτιμά μια αφήγηση, όχι σαν να προσφέρει κάποιο άρωμα, αλλά άμεσα. Γι’ αυτόν τον λόγο, στη δημιουργία μου υπάρχουν πάντα ίχνη της δημοσιογραφίας.

 

Όπως η δημοσιογραφία χρησιμοποιεί λέξεις, τα έργα μου εκφράζονται χωρίς παρακάμψεις. Η δημοσιογραφία μου είναι πολιτική, τροφοδοτεί την τέχνη μου.

 

Δεν είμαι καλή στο να στρογγυλεύω τις άκρες, να βουτάω τη γλώσσα μου εφτά φορές στο μυαλό μου πριν μιλήσω, ή να εκφράζω πράγματα με έμμεσο τρόπο.

 

Πάντα προτιμώ την άμεση έκφραση, όπως στη δημοσιογραφία. Για μένα, είναι λάθος να εκφράζεις πράγματα έμμεσα, ακόμα κι αν πρόκειται για τέχνη. Κάνω πολιτικά έργα.

 

Μιλώντας για πολιτικά ζητήματα με έναν έμμεσο τρόπο σημαίνει αισθητικοποίηση του θέματος, κι αυτό είναι μεγάλο λάθος και ανήθικο. Αυτού του είδους τα ζητήματα πρέπει να εκφράζονται με όλη την ψυχρότητά τους.

 

Πόσο καθοριστική είναι η κουρδική διάσταση της ταυτότητάς σου στην καθημερινή σου ζωή, τέχνη και δημοσιογραφία;

 

Ως καλλιτέχνις που έχει ζήσει στο Κουρδιστάν, όπου συντελείται ένας από τους χειρότερους πολέμους στον κόσμο, δε θα μπορούσα να θεωρήσω την καλλιτεχνική μου έρευνα πάνω στις εικαστικές φόρμες, ούτε να προσεγγίσω την αισθητική πρακτική μου χωρίς να σκέφτομαι την πραγματικότητα γύρω μου.

 

Ακόμα κι αν διώκομαι στη χώρα μου για μια ταυτότητα που δεν επέλεξα, πιστεύω πως το να μην ενδιαφέρομαι για την πολιτική θα σήμαινε να στερούμαι συνείδησης.

 

Στον τόπο μου, αυτή μνήμη έχει καταστραφεί επί αιώνες. Μέσω της κατάπνιξης του ιστορικού αρχείου μας, προσπαθούν να μας βυθίσουν στην αμνησία, στη λήθη, στη μη ύπαρξη. Λαός στερημένος από τη μνήμη του πέφτει στα γόνατα.

 

Γι’ αυτό βεβαίως, για τον λαό μου, το πιο δυνατό πράγμα είναι οι χοροί, τα τραγούδια και η προφορική κουλτούρα. Τα παραμύθια και οι θρύλοι μας μεταβιβάζονται από γενιά σε γενιά.

 

Γι’ αυτό και στα περισσότερα έργα μου είναι πολύ σημαντική η τεκμηρίωση. Μέσω της ζωγραφικής, του σχεδίου πάνω σε ή από έγγραφα, προσπαθώ να τα κάνω μόνιμα.

 

 


                                            Κemal Kurkut, 2017, Istanbul


Υπάρχει μια επανερχόμενη αίσθηση αγωνίας, σκοτεινιάς -ακόμα και τρόμου- στη ζωγραφική σου. Είναι η τέχνη επίσης ένας τρόπος εξορκισμού «δαιμόνων»; Ταυτίζεσαι με κάποιο παροντικό ή παρελθοντικό καλλιτεχνικό κίνημα ή στιλ;

 

Για μένα, είναι μια μορφή έκφρασης. Στη φυλακή, ήταν ένα μέσο αντίστασης, συλλογικό από αυτή την άποψη, με τις συγκρατούμενές μου.

 

Μου επέτρεψε να απωθήσω τους τοίχους, να τους κάνω να εξαφανιστούν, ακόμα κι αν μού απαγορεύονταν τα πάντα.

 

Το να πραγματοποιώ μια απόδραση μέσω ενός εικονογραφημένου βιβλίου, για παράδειγμα, παράνομα ήταν η εκδίκησή μου απέναντι στους δαίμονες.

 

Όταν κρυβόμουν στην Ιστανμπούλ, πριν τη δεύτερη φυλάκισή μου, η τέχνη μού επέτρεψε να αρχειοθετήσω όλα όσα όλος ο κόσμος έκρυβε σχετικά με τις σφαγές που είχαν διαπραχθεί από Τούρκους στρατιώτες στις κουρδικές περιοχές.

 

Ναι, ήθελα ν’ απαλλαγώ από την οσμή του αίματος που κολλούσε μέχρι την άκρη του ρουθουνιού μου,

 

Αυτό το έκανα χρησιμοποιώντας παλιές εφημερίδες και διοχετεύοντας εκεί τη βία που είχα δει και βιώσει σ’ εκείνες τις υπό πολιορκία γειτονιές.

 

Ο τρόμος ήταν στα μάτια και στις ζωές των ανθρώπων, όχι στα δικά μου και στον καμβά.

 

Αλλά ανέκαθεν λέω και σκέφτομαι ότι κάτω από το μαύρο χρώμα του καμβά, το χρώμα, τα χρώματα του Κουρδιστάν θα μπορούσαν να επιστρέψουν, με το ξύσιμο.

 

Σου είπα νωρίτερα πως πάντα προτιμώ την άμεση έκφραση, όπως στη δημοσιογραφία. Αλλά αν με ρωτάς κατά πόσο ο κόσμος υποστηρίζει αυτή την προσέγγιση, κατά τη γνώμη μου όχι ακόμα.

 

Αντιθέτως, θα έλεγα ότι το να τοποθετείς κάποια πραγματικότητα μπροστά στα μάτια των ανθρώπων, αυτή τη φορά μέσω της τέχνης, ακόμα και ενοχλεί.

 

Σήμερα, οι άνθρωποι πηγαίνουν στα μουσεία και στις εκθέσεις για να μάθουν, να χαλαρώσουν, να τους φύγει το στρες, ή για να αποζημιώσουν τον εαυτό τους μ’ ένα ευχάριστο διάλειμμα από την εργασιακή ρουτίνα τους.

 

Πολλοί από αυτούς θέλουν να δουν ήπια, χαλαρωτικά έργα. Αυτό μού φαίνεται ένα είδος στοχασμού.

 

Αλλά η τέχνη μου είναι ενοχλητική, και μιας φύσης που δεν εκτίθεται σε λευκά βάζα. Αναστατώνει την πολιτισμική πρωτοβουλία κάποιων, αναστατώνει τις πολιτισμικές διακοπές άλλων…

 

Προσκαλεί, ίσως, τον επισκέπτη -για να χρησιμοποιήσω τον όρο σου- να ξορκίσει τους δαίμονές του, κυρίως σε σχέση με την κατάσταση που επικρατεί στον κόσμο και τη δικιά του θέση.

 

Οι άνθρωποι δε θέλουν να ενοχλούνται σε χώρους πολιτισμικής δραστηριότητας, αλλά ενοχλούνται από τα έργα μου, γιατί όταν γίνονται ορατά, ξυπνάνε ένα αίσθημα ανάγκης για ανάληψη δράσης. Κι αυτό είναι σίγουρα κάτι που πολλοί αποφεύγουν.

 

Δεν ταυτίζομαι με κάτι. Όταν δικαζόμουν, κατηγορούμουν για «υπέρβαση των ορίων της τέχνης».

 

Κι όταν ο δικαστής με ρώτησε γιατί ζωγράφισα την εικόνα για την οποία κατηγορούμουν, τους είπα πως αν εγώ σχεδίασα την καταστροφή που είχαν διαπράξει, εκείνοι την υλοποίησαν.

 

Έχω ακούσει ότι ο Πικάσο το είχε πει για την Γκερνίκα. Αλλά δεν υπάρχει ταύτιση εδώ, απλώς ένας τρόπος απάντησης σ’ έναν δικαστή που δεν είναι ειδικός στην τέχνη.

 

 


                                         Το έργο (κάτω) που την οδήγησε στη φυλακή


Η ανάδυση ενός γενικευμένου ολοκληρωτισμού παγκοσμίως, που χρησιμοποιεί τη συνεχιζόμενη πανδημία ως λόγο, πρόσχημα κι ευκαιρία, απειλεί να εγκαθιδρύσει ένα «νέο» ανθρωπολογικό παράδειγμα.

 

Ποια είναι η απάντησή σου -δημιουργική ή άλλη- σ’ αυτόν τον άμεσο κίνδυνο;

 

Υπάρχει μια μακρά λίστα προκλήσεων μπροστά στην ανθρωπότητα…

 

Οικολογικά προβλήματα, η αρπαγή της φύσης και της ζωής της, ο ρατσισμός, η βία -ιδίως εναντίον των γυναικών-, τα βάσανα των μειονοτήτων και των καταπιεσμένων, οι πόλεμοι που καίνε τον πλανήτη, η εκμετάλλευση των ανθρώπων…

 

Η φιλοδοξία για εξουσία είναι μια αρρώστια. Αυτή έχει φέρει τον κόσμο σ’ αυτή την κατάσταση. Αυτή η αρρώστια είναι μια ιδεολογία: εκείνη της εξουσίας. Άρχισε να εξαπλώνεται χιλιάδες χρόνια πριν με την εξάλειψη των γυναικών.

 

Αυτός ο ιός, πολύ πριν την πανδημία του κορονοϊού, μόλυνε όλες τις περιοχές του κόσμου. Η τέχνη, η επιστήμη, κατασχεμένες από το κυρίαρχο, έχουν χάσει την πραγματική αποστολή τους.

 

Εμείς οι άνθρωποι έχουμε μετατραπεί σε μηχανές- σε μια ζωή που θυμίζει προσομοίωση δουλεύουμε, καταναλώνουμε, υπηρετούμε.

 

Η πανδημία έχει επίσης παραγάγει μια απροσδόκητη επίδραση στον έλεγχο, στην απαγόρευση – συμπεριλαμβανομένων, σε μεγάλη κλίμακα, της μετανάστευσης και της εξορίας.

 

Ένας άνθρωπος που έχει επίγνωση του γεγονότος πως η πανδημία είναι μονάχα μία από τις συνέπειες των καταραμένων πολιτικών των macho κρατών, μάχεται ενάντια σε όλο αυτό.

 

Ακόμα κι αν στην Τουρκία, συγκεκριμένα, ο ολοκληρωτισμός δεν είναι κάτι καινούριο, είναι αλήθεια ότι μπορούμε να κοιτάξουμε τον κόσμο και να δούμε την άνοδο φασισμών που δε λένε τ’ όνομά τους.

 

Θα σου υπενθύμιζα πως η Τουρκία θα γίνει εκατό ετών, και η δημοκρατία της ήταν ήδη οικοδομημένη πάνω σε μια γενοκτονία, εκείνη των Αρμενίων. Και, με ή χωρίς κορονοϊό, η εθνικιστική ιστορία συνεχίζεται…

 

Αν επρόκειτο να κοιτάξουμε προσεκτικά, θα βλέπαμε ότι σε πολλές χώρες υπάρχουν μοναδικές Ιστορίες που τις έφεραν σ’ αυτό το σημείο.

 

Πιστεύω, όμως, πως η οικουμενική γενίκευση ενός συστήματος που βασίζεται στην ανισότητα, στην καταστροφή της φύσης, η πατριαρχία εναντίον των γυναικών, φτάνει στα όριά του όπου ξεσπούν κρίσεις.

 

Ο κορονοϊός ίσως τις έχει φέρει στο φως, και οι σκοτεινές δυνάμεις της εξουσίας συνασπίζονται.

 

Πραγματικά νομίζω ότι το φως προέρχεται από τις γυναίκες. Κοίτα την κατάσταση του πολέμου στη Ροζάβα, για παράδειγμα. Είναι οι γυναίκες που δίνουν ελπίδα στη ρημαγμένη Μέση Ανατολή.

 

Επομένως, η τέχνη μου αφορά στον αγώνα τους, κι είναι επίσης και δικός μου.

 

 


Χρησιμοποιώντας την τραυματική εμπειρία της φυλάκισής σου ως αφετηρία, το graphic novel σου Prison N°5, που κυκλοφόρησε στη Γαλλία στις 17 Μαρτίου, θίγει την καταπίεση των Κούρδων και την αντίσταση των έγκλειστων γυναικών.

 

Πόσο καιρό δούλευες πάνω σ’ αυτό το βιβλίο και τι επιδιώκεις να πετύχεις με την έκδοσή του;

 

Το δημιουργικό μου πεδίο είναι αρκετά ριζωμένο στην κουλτούρα του κόμικ. Έφτασα σ’ αυτό σχεδόν ενστικτωδώς.

 

Όταν ήμουν ακόμα ελεύθερη και κάλυπτα ως δημοσιογράφος τις επιθέσεις του τουρκικού κράτους σε κουρδικές πόλεις (τέλος 2015/αρχές ’16), ήδη συνδύαζα δημοσιογραφία και καλλιτεχνική πρακτική σχεδιάζοντας σε τάμπλετ κι έπειτα δημοσιεύοντας στα κοινωνικά δίκτυα ένα είδος graphic notes.

 

Ήταν ένα από εκείνα τα ψηφιακά σχέδια που με οδήγησαν στη φυλακή, όπως είπα…

 

Αυτή ήταν, ασφαλώς, μια διαφορετική τεχνική από τα σχέδια που συνθέτουν το Prison n°5.

 

Συχνά, ένα σχέδιο μπορεί να έχει ισχυρότερο αντίκτυπο από χιλιάδες λέξεις. Έτσι, από ανάγκη και αναγκαιότητα, στη φυλακή χρησιμοποίησα οτιδήποτε έπεφτε στα χέρια μου, καθώς τα καλλιτεχνικά υλικά μού ήταν απαγορευμένα.

 

Συνάντησα την 9η τέχνη χωρίς να το γνωρίζω, υπερβαίνοντας την ανάγκη να δημιουργήσω, να γίνω κατανοητή, να καταθέσω, ν’ αρχειοθετήσω μ’ έναν άλλο τρόπο.

 

Για το άλμπουμ Prison n°5, λοιπόν, ξεκίνησα να δουλεύω στη φυλακή του Ντιγιαρμπακίρ αρκετά γρήγορα, στις πρώτες μέρες του εγκλεισμού μου, και άρχισα να φτιάχνω τις εικόνες, όταν η φίλη μου η Naz Oke ξεκίνησε να μου στέλνει γράμματα.

 

Αυτό το στάδιο διήρκεσε σ’ όλον τον εγκλεισμό μου επί παραπάνω από δύο χρόνια στη φυλακή του Ντιγιαρμπακίρ, κι έπειτα στη φυλακή της Ταρσού, όπου απελάθηκα με 20 φίλες, τον Νοέμβριο του 2018.

 

Όλα τα χαρτόνια, ένα προς ένα, βγήκαν από τη φυλακή παράνομα, εκτός από την τελευταία σελίδα, η οποία παρεμπιπτόντως φέρει τη σφραγίδα της επιτροπής λογοκρισίας, που ελέγχει όλα τα γράμματα.

 

Μετά την απελευθέρωση μου στις 24 Φεβρουαρίου του 2019, οι Εκδόσεις Delcourt ενδιαφέρθηκαν για το εγχείρημά μου.

 

Επί έναν χρόνο, έγινε μια καταπληκτική δουλειά τόσο από τον Daniel και την Naz στη μετάφραση, όσο και από την επιμελήτριά μου Leslie Perreault και όλη την εκδοτική ομάδα, ώστε το βιβλίο να μπορέσει να πετύχει.

 

Αν το επιτρέψει η πανδημία, η επόμενη έκθεσή σου είναι προγραμματισμένη για τον Απρίλιο (σημ.: μετατέθηκε τον Μάιο). Θα ήθελες να μου μιλήσεις γι’ αυτή;

 

Αυτή η έκθεση θα φιλοξενηθεί στο “Kiosk”, στην ολοκαίνουρια γκαλερί του Θεάτρου Maxim Gorki στο Βερολίνο. Και γι’ αυτή υπήρξε μακρά και διεξοδική προετοιμασία με πολύ ενθουσιασμό. Θα περιλαμβάνει έργα σε ύφασμα κι εφημερίδα.

 

Κάποια από τα ημερολόγια προέρχονται από την «παράνομη περίοδο» πριν τη φυλάκισή μου, όταν κρυβόμουν στην Ιστανμπούλ. Πρόκειται για καταθέσεις από τις επιθέσεις του τουρκικού κράτους σε κουρδικές πόλεις στα τέλη του 2015, αρχές 2016.

 

Θα υπάρχουν, όμως, έργα  κι από τη φυλακή, όπου το ημερολόγιο έγινε ένα αυτοσχέδιο μέσο.

 

Η έκθεση θα περιέχει πολλά έργα σε ύφασμα: φορέματα, εσώρουχα, σεντόνια. Πολλά τα έφερε η μητέρα μου ως «λευκά είδη» και από τη στιγμή που βάφτηκαν, επιστράφηκαν στην οικογένειά μου ως «άπλυτα».

 

Μια στρατηγική της μητέρας μου, που δούλεψε. Αυτά τα υφάσματα, ανάμεσα στα εκατοντάδες έργα που μπόρεσα να βγάλω λαθραία από τη φυλακή, πήραν αυτόν τον δρόμο.

 

Στην έκθεση θα υπάρχουν επίσης τα αυθεντικά χαρτόνια του Prison n°5, που ήδη έχουν εκτεθεί στην Μπιενάλε του Βερολίνου, τα δύο φύλλα της χειροποίητης εφημερίδας Özgür Gündem, ημερολόγια φυλακής και άλλα έργα…

 

 


                                           Özgür Gündem, Mardin Prison, 2016


Aς ελπίσουμε πως αυτή -ή κάποια άλλη- έκθεσή σου θα φτάσει και στην Ελλάδα αργά ή γρήγορα. Έχεις ταξιδέψει στην χώρα στο παρελθόν ή θα σε ενδιέφερε να το κάνεις στο μέλλον;

 

Κι εγώ το ελπίζω.

 

Πήγα στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2020 για να περάσω μερικές μέρες στη Ρόδο.

 

Επέστρεψα και με κάποιες κακές αναμνήσεις. Ο έλεγχος αποσκευών εξελίχτηκε σε αστυνομική ανάκριση, πρώτα από έναν υπάλληλο της εταιρείας, έπειτα από άντρες με πολιτικά που συστήθηκαν ως αστυνομικοί.

 

Η τουρκική «εθνικότητά» μου παρά αυτό που είμαι, η ανεπιθύμητη παρουσία μου στην Ελλάδα, η «αλαζονεία» στις απαντήσεις μου, είχε ως αποτέλεσμα ένα «Μπορούμε να σε στείλουμε πίσω στην Τουρκία», «έχουμε την εξουσία».

 

Μιλούσαμε νωρίτερα για τον αυξανόμενο ολοκληρωτισμό. Βρέθηκα σε μια κατάσταση όπου ήμουν σχεδόν υπό αστυνομική κράτηση. Μπορούσα να νιώσω τη βία, στη χειρονομία και στις συμπεριφορές.

 

Αυτοί οι δύο άντρες, περήφανοι που φοράνε παντελόνια, δεν μπορούσαν να παραδεχτούν ότι μια γυναίκα δε χαμήλωσε το βλέμμα της μπροστά τους.

 

Αλλά αυτό είναι ρουτίνα για μια γυναίκα, έτσι δεν είναι; Και πάνω απ’ όλα, είναι η ρουτίνα της Frontex εναντίον των μεταναστών, που τους οδηγεί να παίρνουν όλα αυτά τα ρίσκα στη θάλασσα.

 

Αν μιλώ γι’ αυτή την ιστορία, δεν το κάνω για το δικό μου καλό.

 

Πόσοι άνθρωποι έχουν υποφέρει και συνεχίζουν να υπομένουν αυτή τη μεταχείριση; Σ’ αυτές τις ξενοφοβικές μεταναστευτικές πολιτικές, υπάρχει απανθρωποποίηση του ίδιου τύπου με τον ρατσισμό.

 

Υπάρχει μια ιδεολογία εθνικιστικής απόσυρσης που μπολιάζεται σ’ αυτόν τον καθημερινό ρατσισμό και που διαχέεται στον μικροεξουσιαστή, στον μικρό αντιπρόσωπο της εξουσίας, με ατιμωρησία, για να την μπλοκάρει. 

 

Όταν αυτό έρχεται στο φως, θα χαρακτηριστεί «γκάφα». Αλλά στην παλιά Ευρώπη τρέχουν τα σάλια διαρκώς, επί δεκαετίες, πίσω από μια κενή ρητορική.

 

Οπότε ναι, ελπίζω να ξανάρθω στην Ελλάδα για να συλλέξω και να χτίσω άλλες ευχάριστες αναμνήσεις, ανάμεσα στον κόσμο.

 

Αυτό θα λειάνει τις παρατηρήσεις που κάνω για την Ελλάδα, και τον ζήλο της να εφαρμόσει τις ευρωπαϊκές συμφωνίες για το μεταναστευτικό με την Τουρκία.

 

Ευχαριστώ θερμά την Naz Oke, δημοσιογράφο, γραφίστρια, επιμελήτρια πολιτιστικών πρότζεκτ, ιδρύτρια του site http://www.kedistan.net/, συνεργάτρια και φίλη της Zehra Doğan για τη μετάφραση των ερωτήσεών μου στα τουρκικά και των απαντήσεών της στα αγγλικά.

 

Την ευχαριστώ επίσης για την ευγενική παραχώρηση των φωτογραφιών που συνοδεύουν την ανάρτηση.

 

Μπορείτε να εντρυφήσετε στην πολύπλευρη δουλειά της Zehra Doğan στο προσωπικό της site.

[------>]

Για όσους νομίζουν ότι η κατάσταση έχει ξεφύγει στην Ελλάδα, ας ρίξoυν μια ματιά κι αλλού στην Ευρώπη.

 

https://www.msn.com/.../covid-testing-times.../ar-BB1fG6cZ

Βερολίνο: το κάθε κατάστημα είναι υποχρεωμένο να ελέγχει αν ένας πελάτης έχει πρόσφατο (πόσων ημερών?) διαγνωστικό τεστ από πιστοποιημένο κέντρο διαγνωστικού ελέγχου. Αν δεν έχει πραγματοποιήσει τεστ, τότε δεν μπαίνει στο κατάστημα.

Εδώ λοιπόν δεν μιλάμε για ιατρικοποίηση της υγείας (medicalization of health), δεν μιλάμε για ιατρικοποίηση κάθε πτυχής της ζωής (κοινωνικής, επαγγελματικής, προσωπικής), μιλάμε για επαίσχυντο και αποκρουστικό ιατρικό φασισμό.

Ενώ είναι λογικό να υπάρχουν κάποιοι κανόνες και μέτρα, που θα μπορούσαν να περιλάβουν και τη λογική και στοχευμένη χρήση των τεστ, η χωρίς μέτρο υστερία προκαλεί πλέον τρόμο.

Το μεγαλείο της Ευρωπαϊκής ανικανότητας, αυτοχειρίας και ηθικής χρεωκοπίας εκτυλίσσεται μπροστά μας. Ας το "θαυμάσουμε".....

Εν τω μεταξύ, τα τελευταία στοιχεία από την Νότια Κορέα αναφέρουν ότι στη χώρα έχουν πραγματοποιηθεί 2,63 εμβολιασμοί ανά 100 κατοίκους και έχουν 12,6 κρούσματα ανά εκατομμύριο πληθυσμού (κυλιόμενος μέσος όρος).

Συγκριτικά:

Ισραήλ--> 118,98  εμβόλια ανά 100 κατ., 22,68 κρούσματα ανά εκατ.

Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα--> 93.98 εμβόλια ανά 100 κατ., 195,88 κρούσματα ανά εκατ.

Χιλή--> 65,37 59,28 εμβόλια ανά 100 κατ., 382,96 κρούσματα ανά εκατ.

Αγγλία--> 59,65 εμβόλια ανά 100 κατ., 24,76 κρούσματα ανά εκατ.

Μπαχρέιν--> 59,28 εμβόλια ανά 100 κατ., 674,41 κρούσματα ανά εκατ.

Σερβία--> 43,83  εμβόλια ανά 100 κατ., 472,60 κρούσματα ανά εκατ.

Τί έχουν τα γονίδια των Νοτιοκορεατών και "απέκτησαν ανοσία" χωρίς να έχουν εμβολιαστεί?


 



Οι «μυστικές» συμβάσεις Ε.Ε. για την αγορά των εμβολίων κατά του κορονοϊού

 


Η Ευρωπαϊκή Ένωση τις κρατούσε κρυμμένες επί μήνες, αρνούμενη αρχικά να τις δημοσιεύσει και στη συνέχεια κάλυψε τα ευαίσθητα δεδομένα με σειρά παραλείψεων. Σήμερα, δημοσιεύουμε και τις συμβάσεις για την αγορά εμβολίων κατά του Covid που υπογράψαν στα τέλη του 2020 οι Βρυξέλλες με την Pfizer και τη Moderna. Αυτές είναι οι συμφωνίες με τις οποίες η Ευρώπη κατέβαλε προκαταβολικά  700 εκατομμυρίων ευρώ στην Pfizer και 318 εκατομμύρια στη Moderna, για την αγορά 200 και 80 εκατομμυρίων δόσεων αντίστοιχα.

 

Οι συμβάσεις σε PDF: Pfizer Biontech  και Moderna

 

Οι συμβάσεις αποκαλύπτουν ενδιαφέρουσες νέες λεπτομέρειες. Για παράδειγμα, η τιμή του εμβολίου Pfizer. Το ποσό των 15,50 ανά δόση για το εμβόλιο Pfizer-Biontech για το οποίο γίνεται συζήτηση εδώ και μήνες δεν είναι ακριβές: πρόκειται μόνο για το μέσο όρο μεταξύ δύο διαφορετικών τιμών που συμφωνήθηκαν με τη φαρμακευτική εταιρεία. Στην πραγματικότητα, η εταιρεία πούλησε το εμβόλιό  της για 17,50 € για τις πρώτες 100 εκατομμύρια δόσεις και 13,50 € για 100 έως 200 εκατομμύρια δόσεις. Αλλά τότε η τιμή αυξάνεται: για όλες τις περαιτέρω παραγγελίες που πραγματοποιούνται εντός 3 μηνών από την άδεια που χορήγησε ο Ema (επομένως έως τις 21 Μαρτίου), η τιμή ανέρχεται στα 15,50 € ανά δόση. Μετά, πάλι στα 17,50 ευρώ. Και η τιμή φαίνεται ότι θα αυξηθεί ξανά στο μέλλον. Προς το παρόν, ωστόσο, η Moderna είναι το πιο ακριβό εμβόλιο στην αγορά: 18,80 ανά δόση.

 

Οι συμβάσεις επιβεβαιώνουν επίσης ότι, σε περίπτωση βλάβης από παρενέργειες, τα ίδια τα κράτη θα είναι αυτά που θα αποζημιώσουν σχεδόν αποκλειστικά τους παθόντες. Η συζήτηση για τις παραχωρήσεις που έχουν γίνει στις φαρμακευτικές εταιρείες αναφορικά με τον τομέα της αστικής ευθύνης, κρατούν εδώ και μήνες σε ολόκληρη την Ευρώπη. Ωστόσο, στο κείμενο επαναλαμβάνεται ότι η χρήση των εμβολίων «λαμβάνει χώρα σε συνθήκες επιδημίας και η διαχείριση των προϊόντων θα γίνεται υπό την αποκλειστική ευθύνη των κρατών μελών». Οι φαρμακευτικές εταιρείες ευθύνονται μόνο για περιπτώσεις σκόπιμης συμπεριφοράς ή αποδεδειγμένης παραβίασης των ορθών πρακτικών παρασκευής (Good manifacturing practice, καλές πρακτικές παρασκευής με τις οποίες οφείλουν να συμμορφώνονται όλες οι εταιρείες). Από την άλλη,όμως,τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας,  παραμένουν σε ιδιωτικά χέρια, αν και το δημόσιο ήταν αυτό που τα χρηματοδότησε.

 

Όπως είδαμε και στην περίπτωση της Astrazeneca, οι συμφωνίες φαίνεται να προστατεύουν τις μεγάλες πολυεθνικές του φαρμάκου από τυχόν καθυστερήσεις στις παραδόσεις, γεγονός που συνέβη τις τελευταίες εβδομάδες. Συγκεκριμένα, στη σύμβαση της Pfizer έχει συμπεριληφθεί ρήτρα, σύμφωνα με την οποία, εάν η άδεια από τον Ema φτάσει έως τις 15 Αυγούστου 2021 (όπως και συνέβη), αλλά η παραγωγή της εταιρείας δεν επαρκεί για να ικανοποιήσει τις αναμενόμενες παραγγελίες, τότε, η τελευταία δεσμεύεται απλώς να επανεξετάσει το πρόγραμμα παράδοσης επί τη βάση κάποιων απροσδιόριστων «ορθών και δίκαιων αρχών» Για τη Moderna, ωστόσο, οι όροι φαίνονται ελαφρώς πιο αυστηροί. Στη σύμβαση αναφέρεται, ότι αν η παράδοση καθυστερήσει περισσότερο από 90 ημέρες, τότε τα κράτη μπορούν να ακυρώσουν την παραγγελία.

 

Να σημειωθεί ,ότι στα παραρτήματα της σύμβασης της Moderna υπάρχει και μια δήλωση σχετικά με το κόστος έναρξης της παραγωγής: από 85 εκατομμύρια δολάρια για πρώτες ύλες έως 173 εκατομμύρια δολάρια σε επενδύσεις σε έργα, κυρίως στο εργοστάσιο της Lonza στην Ελβετία. Η εκτίμηση κόστους ήταν μία από τις προϋποθέσεις για να δικαιολογηθούν οι μεγάλες προκαταβολές που αναγνώρισε η Επιτροπή. Ωστόσο, το ίδιο δεν συμβαίνει στη συμφωνία με την Pfizer.

 

................................


Για την σύμβαση Ε.Ε.- Astrazeneca γράφαμε στις 18/2/2021

 

Η σύμβαση με την Astrazeneca σε PDF


Μέχρι τον Ιανουάριο, ίσχυε ακόμα ένα αδιαπέραστο απόρρητο στη σύμβαση Ε.Ε.- Astrazeneca  , η πρώτη που υπέγραψε η ΕΕ, παρά τα αιτήματα για διαφάνεια από πολλούς ευρωπαίους βουλευτές, τα μμε και τις ενώσεις της κοινωνίας των πολιτών. Μόνο μετά τη σύγκρουση μεταξύ της Επιτροπής και της φαρμακευτικής εταιρείας, λόγω της μείωσης των συμφωνηθέντων δόσεων, η ΕΕ δημοσίευσε τη σύμβαση, με πολλές παραλείψεις. Χάρη σε αυτό το έγγραφο, επομένως, είναι επιτέλους δυνατό να αποσαφηνιστεί ένα πολύ ακριβό συμβόλαιο (870 εκατομμύρια ευρώ για 300 εκατομμύρια δόσεις) που βρίσκεται στο επίκεντρο της ευρωπαϊκής στρατηγικής για τον εμβολιασμό κατά του κορονοϊού. Το συμβόλαιο βασίζεται στη στρατηγική ελαχιστοποίησης του κινδύνου για τις φαρμακευτικές εταιρείες. 


Ποιος πληρώνει; 

Η κατανομή του κόστους μεταξύ της ΕΕ και των κρατών μελών προκύπτει από την αποκάλυψη των παραλείψεων. Οι Βρυξέλλες πληρώνουν 336 εκατομμύρια ευρώ για τα βασικά έξοδα, τα οποία - σύμφωνα με τη σύμβαση - εξοφλήθηκαν σε δύο δόσεις, ακόμη και πριν από την παράδοση των πρώτων δόσεων. Αντίθετα, τα κράτη συνεισφέρουν περίπου 534 εκατομμύρια, τα οποία καταβάλλονται κατά την παράδοση. Το ποσόν πρέπει να καλύπτει, όπως προκύπτει από τις παραλείψεις, όλα τα έξοδα ανάπτυξης, από την εργασία και τις πρώτες ύλες έως το κόστος της έρευνας, την υποβολή του φακέλου στον EMA και εκείνα της φαρμακοεπαγρύπνησης, μέχρι να καλυφθούν τα έξοδα ανάπτυξης και διαχείρισης. 

Σε περίπτωση αύξησης του αναμενόμενου κόστους μέχρι 20%, η τιμή αυξάνεται αυτόματα. Σε περίπτωση χαμηλότερου από το αναμενόμενο κόστος, μια ad hoc επιτροπή, αποτελούμενη από εκπροσώπους της ΕΕ και της φαρμακευτικής εταιρείας, θα αξιολογήσει την αποζημίωση. Η τιμή ανά δόση, λοιπόν, επιβαρύνει την ΕΕ 1,12 ευρώ, και τα κράτη μέλη 1,78. Πρόκειται για τιμή "χωρίς κέρδος", αλλά ισχύει μόνο μέχρι τον Ιούλιο του 2021. Από τον Ιούλιο του 2021 και μετά, η φαρμακευτική εταιρεία θα μπορεί να αλλάξει από μόνη της τις τιμές, εκτός «κατά τη γνώμη της»  θεωρήσει ότι η πανδημία δεν έχει τελειώσει.              

Παραδόσεις

Το συμβόλαιο, που υπεγράφη τον περασμένο Αύγουστο, προέβλεπε την παράδοση των πρώτων δόσεων (μεταξύ 30 και 80 εκατομμυρίων) ήδη από το τέλος του 2020. Προθεσμία που δεν τήρησε λόγω της παράτασης της έγκρισης από τον EMA. Το αρχικό πρόγραμμα περιλάμβανε την παράδοση 40 εκατομμύρια δόσεις τον Ιανουάριο, 30 τον Φεβρουάριο, 20 τον Μάρτιο, 80 τον Απρίλιο, 40 τον Μάιο και τέλος 60 εκατομμύρια δόσεις τον Ιούνιο. Η συνολική παράδοση 300 εκατομμυρίων δόσεων θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί εντός των πρώτων 6 μηνών του έτους. Μετά την ανακοίνωση για μείωση των παραδόσεων, ο στόχος αυτός θα είναι αδύνατο να επιτευχθεί εντός του καθορισμένου χρονικού πλαισίου. Η σύμβαση δεν προβλέπει αυτόματες κυρώσεις για καθυστερήσεις παραδόσεις. Σε περίπτωση μη παράδοσης, η ΕΕ μπορεί να καταγγείλει τη σύμβαση.  


Αποζημιώσεις 

Ολο το βάρος αποζημίωσης σε περίπτωση παρενεργειών μεταφέρεται στα κράτη μέλη, εκτός κι αν  η βλάβη οφείλεται σε ελαττωματικό εμβόλιο  λόγω μη συμμόρφωσης της Astrazeneca με τις τρέχουσες ορθές πρακτικές παρασκευής ή τους κανονισμούς φαρμακοεπαγρύπνησης. 

[---->] 


Εντωμεταξύ  παραιτήθηκε ο Francesco Zambon, επικεφαλής των ερευνητών του ΠΟΥ , συντάκτης , με δέκα ακόμα συνάδελφους του από όλη την Ευρώπη, επικριτικής έκθεσης σχετικά με τη διαχείριση του πρώτου κύματος Covid-19 από την ιταλική κυβέρνηση. Η έκθεση είχε τίτλο «Μια πρωτοφανής πρόκληση: Η πρώτη ανταπόκριση της Ιταλίας στην COVID-19» και δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα του ΠΟΥ στις 13 Μαΐου 2020, όμως ακριβώς την επόμενη ημέρα διεγράφη.

Η έκθεση αποτελούταν από 102 σελίδες και έλεγε ότι το σχέδιο αντιμετώπισης πανδημιών της Ιταλίας είχε να ενημερωθεί από το 2006 καθώς και ότι, λόγω έλλειψης προετοιμασίας, η αρχική ανταπόκριση από τα νοσοκομεία ήταν «χαοτική» και χαρακτηριζόταν από «προχειρότητα».

Ανέφερε μάλιστα ότι χρειάστηκε χρόνος προκειμένου να υπάρξουν επίσημες οδηγίες. Η έκθεση λογοκρίθηκε από τον ΠΟΥ και εξαφανίστηκε βιαστικά από τον ιστότοπο του οργανισμού, παρά το γεγονός ότι έφερε τη σφραγίδα έγκρισης του Soumya Swaminathan, του επικεφαλής επιστήμονα του ιδρύματος. Από εσωτερικά έγγραφα που  είδαν στο φως της δημοσιότητας, πρόκυπτε η μεγάλη πίεση που του ασκούσε ο Ranieri Guerra, νούμερο δύο του οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών, πριν την κυκλοφορία της έκθεσης. Το έγγραφο φέρεται να διαγράφηκε κατόπιν αιτήματος του Ranieri Guerra, ο οποίος είναι βοηθός γενικός διευθυντής του ΠΟΥ για στρατηγικές πρωτοβουλίες.

Επιπλέον, υπήρξε και γενικός διευθυντής στον τομέα της πρόληψης στο ιταλικό υπουργείο Υγείας από το 2014 μέχρι τα τέλη του 2017, και ήταν συνεπώς υπεύθυνος για την ενημέρωση του σχεδίου για της πανδημίες, σύμφωνα με τις νέες κατευθυντήριες γραμμές του ΠΟΥ και του Ευρωπαϊκού Κέντρου Πρόληψης και Ελέγχου Ασθενειών.

Ο Guerra ανήκει στην ειδική ομάδα επιστημόνων της ιταλικής κυβέρνησης για την COVID-19.  

Ήδη τον περασμένο Μάιο, ο Zambon είχε αναφέρει στον Tedros Adhanom Ghebreyesus, το γενικό διευθυντή του ΠΟΥ, τις παρεμβάσεις που είχε υποστεί και τους κινδύνους να δυσφημιστεί η επιστημονική αξιοπιστία του Οργανισμού. Μέχρι σήμερα, όχι μόνο δεν έχουν εκδοθεί πειθαρχικά μέτρα εναντίον των υπευθύνων, αλλά και ο ίδιος ο Zambon δεν έχει προστατευθεί, σε σημείο που ο ΠΟΥ να μην τον έχει αναγνωρίσει ούτε καν ως καταγγέλλοντα.

Από [---->] και Guardian

Για ποιον λόγο δεν είναι δυνατόν να δουλέψουν τα οριζόντια λοκντάουν.

 

Επιτέλους, βγήκαν τα αναλυτικά στοιχεία της υπερβάλλουσας θνησιμότητας και οι άλλες στατιστικές αναλύσεις της πανδημίας, από την ΕΛΣΤΑΤ. Τα δεδομένα είναι πολλά, όμως απλά γραμμένα, ενώ όποιος κάνει τον κόπο να διαβάσει το παρακάτω άρθρο θα δει τα χαΐρια της πολιτικής των λοκντάουν και των υπόλοιπων επιλογών της κυβέρνησης των αρίστων. Εγώ θα σημειώσω μόνο ορισμένα από αυτά...

1. Η υπερβάλλουσα θνησιμότητα στο τέλος του έτους έκλεισε στο +7% (στη Σουηδία έκλεισε κοντά στο 0%, για παράδειγμα).

2. Την εξαιρετική... επιτυχία του χειμερινού λοκντάουν δείχνει το εξής εύρημα: Το διάστημα 23 Νοεμβρίου έως 6 Δεκεμβρίου 2020 εκτιμάται ότι καταγράφηκαν 41% περισσότεροι θάνατοι από τους στατιστικά αναμενόμενους.

3. Από τους περίπου 8.300 στατιστικά μη αναμενόμενους θανάτους, εκτιμάται ότι το 61% αφορούν επιβεβαιωμένους θανάτους ασθενών με COVID. Οι υπόλοιποι εικάζεται ότι σχετίζονται έμμεσα με την πανδημία.

Τι θα πει "σχετίζονται έμμεσα"; Για παράδειγμα, ασθενείς από άλλες νόσους ενδεχομένως αμελούν τις θεραπείες τους κατά τη διάρκεια ενός lockdown, εμφραγματίες δεν καταφεύγουν έγκαιρα στα τμήματα επειγόντων περιστατικών των νοσοκομείων από φόβο μήπως κολλήσουν τον ιό, ενώ ταυτόχρονα τα υπό πίεση συστήματα υγείας ακυρώνουν χειρουργεία ή δίνουν προτεραιότητα σε περιστατικά COVID-19, με αποτέλεσμα ασθενείς άλλων παθήσεων να μη λαμβάνουν έγκαιρη θεραπεία.

Επομένως, φαίνεται ότι πάνω από 2300 θάνατοι μέσα στο 2020 αποδίδονται στο λοκντάουν και όχι στην Covid-19.

4. Επτά στους δέκα θανάτους στο δεύτερο «κύμα» της πανδημίας καταγράφηκαν εκτός ΜΕΘ. Κι όμως, κάποιος άριστος είχε το θράσος να δηλώσει ότι κανένας που χρειαζόταν φροντίδα στη ΜΕΘ δεν έμεινε απέξω. Αν η πραγματικότητα διαφωνεί με τις απόψεις μας, τόσο το χειρότερο για την πραγματικότητα.

5. Τέλος, ως προς αυτά που ήθελα να αναδείξω, διότι η καταστροφή μας δεν έχει τέλος, η μεγάλη πλειονότητα της μετάδοσης προήλθε από τους εργασιακούς χώρους και τις κλειστές δομές, όπως τα γηροκομεία. Φυσικά, δεν υπάρχει καταγραφή για τα ΜΜΜ. Αυτό το στοιχείο δείχνει και στους πλέον δύσπιστους για ποιον λόγο δεν είναι δυνατόν να δουλέψουν τα οριζόντια λοκντάουν.

6. Ξέρω, βαρεθήκαμε να τα λέμε στου κουφού την πόρτα. Βαρέθηκα και να τα γράφω και να τα διαβάζω πια. Είναι όμως χρήσιμο να μην αφήσουμε τους ολετήρες της χώρας και τους χουντικούς οπαδούς τους να μας πουλάνε παραμύθι με γελοία αντιεπιστημονικά επιχειρήματα.

https://lab.imedd.org/thanatoi-ektos-icu-excess.../... 

[----->]