Η κόλαση είναι εδώ και είναι μέσα σας


Δουλεύω στο καμπ προσφύγων στα Διαβατά. Όταν πηγαίνω με το λεωφορείο κολλάμε ο ένας στον άλλο. Οι Ελληνίδες κυρίες κλείνουν με τα φουλάρια τις μύτες τους και μουρμουρίζουν μίσος. Το λεωφορείο σταματάει στα Διαβατά και μετά οι άνθρωποι το κόβουν με τα πόδια. Στο δρόμο που καταλήγει στο καμπ δεν υπάρχουν φώτα. Δεν υπάρχει πεζοδρόμιο. Τρία χρόνια τώρα, 1000 άνθρωποι επιπλέον που μένουν στα Διαβατά δεν δικαιούνται ένα παραπάνω λεωφορείο να τους εξυπηρετεί, ένα φως να βλέπουν το δρόμο που πατάνε.

Καθημερινά βλέπω ανθρώπους να παλεύουν να ταίσουν τα παιδιά τους, να δουν ένα γιατρό, να στήνουν και να ξεστήνουν νάυλον με πέτρες γύρω γύρω αντί για σκηνές μήπως και μπορέσουν να κοιμηθούν το βράδυ χωρίς να τους φάει η βροχή. Τους βλέπω τα βράδια να ανάβουν φωτιές και να έρχονται κοντά για να ζεσταθούν. Άνθρωποι με πληγές στα πόδια και στην καρδιά, άνθρωποι με αμκα και χωρίς, λες και αυτό είναι ταυτότητα τους πια. 
Τα παιδιά παίζουν με οτιδήποτε μπορεί να πάρει σχήμα. Έφηβοι μόνοι κολλημένοι στις οθόνες των κινητών τους να παίζουν παιχνίδια, να βλέπουν σειρές, να κοιτάνε τριγύρω ένα οικόπεδο γεμάτο τσαλαπατημένους ανθρώπους και να κατεβάζουν τα μάτια να χαθούν στην οθόνη. Μόλις περάσει ένα αεροπλάνο από πάνω μας εκατοντάδες ζευγάρια μάτια κοιτάζουν ψηλά και βλέπουν τη ζωή που θα παλέψουν να ζήσουν.

Προχθές ο Η., 17 χρονών έβαλε σιδεράκια και η χαρά του γέμισε το δωμάτιο. Ο W. σταμάτησε το σχολείο μέχρι να βγει η απόφαση για το άσυλό του. Δεν θέλει να κάνει τίποτα, λέει, γιατί δεν ξέρει που θα πρέπει να βρεθεί σε δυο μήνες. Χθες ο R. 17 χρονών από το Μπαγκλαντες, με ρώτησε αν ξέρω κάποια καλή λοσιόν καθαρισμού για να γίνει πιο άσπρο το δέρμα του. Τον ρώτησα γιατί και μου είπε πως ένας συμμαθητής του, του είπε πως δεν μπορούν να κάνουν παρέα γιατί είναι μαύρος. Πως να εξηγήσω στον R. τη σκατοψυχιά αυτού του κόσμου; Πως να του πω πόσο σάπια είναι η κοινωνία μας που θα τον διώχνει από παντού επειδή είναι φτωχός και μαύρος; Πως να του πω ότι η ζωή του δε μετράει το ίδιο με του συμμαθητή του χωρίς να γκρεμίσω τα όνειρα και την ελπίδα του;

Στις 10 Νοεμβρίου στα Διαβατά κάποιοι πολύ Έλληνες, πολύ Μακεδόνες και γενικώς πολύ μαλάκες, διοργανώνουν φασιστομπάρμπεκιου στα Διαβατά με άφθονο χοιρινό και αλκοόλ για να γιορτάσουν το πόσο μικρά ανθρωπάρια είναι. 

Η κόλαση είναι εδώ και είναι μέσα σας και όσο θα σιγοβράζετε στα καζάνια του μίσους, ανίκανοι να νιώσετε την αγάπη και τον πόνο, όσο θα σκάτε από την χοληστερίνη και την πίεση που αυτός ο κόσμος δεν είναι ασπρόμαυρος εμείς θα τρώμε πακορέ, θα βάζουμε χρωματιστά λαστιχάκια στα σιδεράκια, θα κοιτάμε τα αεροπλάνα, θα σας φτύνουμε και θα παλεύουμε το τέρας σας.

Χιλή, η εξέγερση συνεχίζεται



Για σήμερα μια μεγάλη μέρα κινητοποιήσεων στις μεγάλες πόλεις. Μετά από τρεις εβδομάδες διαδηλώσεων, η καταστολή και οι αυθαίρετες συλλήψεις δεν σταματούν. Ο Σεμπαστιάν Πινιέρα προσπαθεί να ξεφύγει από το αίτημα παραίτησης και την σύγκληση Συντακτικής Συνέλευσης. Εκατοντάδες συνελεύσεις διοργανώνονται στις γειτονιές.

  

Αυτοματοποίηση και εργασία: Τυχαία απαισιόδοξοι;






Christian Marazzi

Πριν λίγους μήνες, ο Economist πήρε συνέντευξη από τον Σουηδό οικονομολόγο Carl Benedict Frey, συν-συγγραφέα με τον Michael Osborne, μιας από τις πιο γνωστές επιστημονικές μελέτες των τελευταίων χρόνων (The AccidentalDoom-Monger, The Economist, 29 Ιουνίου 2019).

Δημοσιευμένη το 2013, η μελέτη των ακαδημαϊκών του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης περιλάμβανε κάποια στατιστικά στοιχεία που δείχνουν ότι μέχρι το 2035 το 47% των θέσεων εργασίας στις ΗΠΑ θα κινδυνεύσουν ιδιαίτερα λόγω της αυτοματοποίησης και της ψηφιοποίησης. Από τότε, αυτό το 47% έχει αναφερθεί άπειρες φορές και μπορούμε να πούμε ότι καλώς ή κακώς, αυτά τα στατιστικά στοιχεία περί επικείμενης κόλασης στον τομέα της απασχόλησης , τόσο στα χειρωνακτικά όσο και στα πνευματικά / γνωσιακά επαγγέλματα, συνέβαλε τα μέγιστα ώστε να φορτωθεί με άγχος το συλλογικό φαντασιακό για το μέλλον της εργασίας.


Ωστόσο, έξι χρόνια μετά τη δημοσίευση της Έκθεσης της Οξφόρδης, ο Carl Frey ομολογεί με ειλικρίνεια στο Economist ότι η μελέτη παρερμηνεύθηκε ευρέως, ότι πρόθεση των συγγραφέων της μελέτης δεν ήταν να προβλέψουν ότι οι μισές σημερινές θέσεις εργασίας θα εξαφανιστούν, ότι η έρευνά τους στην πραγματικότητα αφορούσε τα ευάλωτα επαγγέλματα που δεν κινδυνεύουν από τις διαδικασίες αυτοματοποίησης και πληροφορικοποίησης, ότι η αντικατάσταση της ζωντανής εργασίας από αυτόματες μηχανές εξαρτάται από μια σειρά παράγοντες, όπως το κόστος της επένδυσης, την ισχύουσα νομοθεσία, τις πολιτικές πιέσεις και την κοινωνική αντίσταση.

Όλα αυτά είναι αλήθεια, αλλά γιατι περίμεναν όλα αυτά τα χρόνια και δεν έβγαιναν να επιβεβαιώσουν τα αντίθετα από όσα γίνονταν αντιληπτά διαβάζοντας την Έκθεσή τους;  Ο Carl Frey, μάλιστα, έγραψε και ένα βιβλίο, το The Trap Technology, όπου, συμφωνώντας με τους κλασσικούς οικονομολόγους, υποστηρίζει ότι οι νέες τεχνολογίες, σήμερα όπως και χθες, δημιουργούν πάντα περισσότερη απασχόληση.

Φυσικά, θα πρέπει να αναμένουμε μια αύξηση της ανεργίας και της φτώχειας πριν εμφανιστεί μια αύξηση των θέσεων εργασίας, της παραγωγικότητας και των μισθών. Εάν, στη μεταβατική φάση, οι κοινωνικές αντιστάσεις στις νέες τεχνολογίες υπερισχύσουν των υποσχέσεων ευτυχίας , εγγενείς σε ένα  πληροφορικοποιημένο  κόσμο, τότε, ο κ. Frey μας λέει, ότι θα πρέπει ,μάλλον, να φοβόμαστε ένα μέλλον με όχι πάρα πολλά ρομπότ, αλλά με πολύ λίγα!

Ίσως, όμως, θα πρέπει να θυμηθούμε ότι, από τότε που οι διαδικασίες ψηφιοποίησης και αυτοματοποίησης έγιναν αντικείμενο μελέτης και εφαρμογής, δηλαδή εδώ και αρκετά χρόνια (όχι μόνο από σήμερα!), η απασχόληση δεν έχει μειωθεί καθόλου, αλλά έχει αυξηθεί.
  
Έχουν αυξηθεί οι άτυπες, επισφαλείς, προσωρινές θέσεις εργασίας και οι θέσεις εργασίας με ποσοστώσεις, αλλά κυρίως έχουν αυξηθεί οι κακοπληρωμένες θέσεις εργασίας. Αλλά και η παραγωγικότητα έχει αυξηθεί, παρά τα όσα λέγονται, μόνο που αυτή η αύξηση δεν φαίνεται για τον απλούστατο λόγο ότι πολλές ψηφιοποιημένες δραστηριότητες παροχής υπηρεσιών (από τις πληρωμές σε τράπεζα έως τις κρατήσεις εισιτηρίων online, απλά και μόνο για να δώσουμε τα συνηθισμένα παραδείγματα) σήμερα πραγματοποιούνται από εμάς, αλλά δεν αφήνουν χρηματικά ίχνη, και δεν εμφανίζονται σαν στατιστικό στοιχείο στο ΑΕΠ.

Αυτό, και κανένα άλλο, είναι το «μέλλον» της εργασίας. Ένα μέλλον που είναι παρόν εδώ και τώρα.