Τεχνολογική ανεργία


Η Τράπεζα της Αγγλίας υποκλίνεται στον Μαρξ



των  Φραντσέσκο Πιτσιόνι και  Κόλιν Ντρούρι

Δεν συμβαίνει συχνά οι μαρξιστές να δέχονται επαίνους από εκπροσώπους της υψηλής αστικής τάξης. Και αυτό είναι εξαιρετικά σπάνιο, αν αναλογιστούμε ότι μιλάμε για έναν «αστό» του μεγέθους του διοικητή της Τράπεζας της Αγγλίας, της αρχαιότερης κεντρικής τράπεζας του καπιταλιστικού κόσμου.
Ακόμη πιο σπουδαίο, νομίζουμε ότι είναι το θέμα για το οποίο συμφωνεί μαζί μας ο διοικητής Μαρκ Κάρνεϊ: η  ανάπτυξη  της  τεχνολογίας,  που  έχει στόχο την υτοματοποίηση της παραγωγής, θα προκαλέσει σίγουρα μαζική ανεργία πρωτόγνωρων διαστάσεων. Με αναπόφευκτες κοινωνικές εντάσεις που –ούτε λίγο ούτε πολύ– θα μπορούσαν να επαναφέρουν την «κεντρικότητα του μαρξισμού».

Έκφραση αμφίσημη, γιατί είναι προφανές ότι ο Άγγλος διοικητής ταυτίζει τον Μαρξ με τους «κομμουνιστές», δηλαδή, μια θεωρητική επιστημονική θεώρηση που έγινε περίπου 200 χρόνια πριν από τον Μαρξ, με ένα πραγματικό πολιτικό κίνημα, σχεδόν ανύπαρκτο με μια πρώτη ματιά, αλλά δυνητικά ανατρεπτικό της σημερινής τάξης πραγμάτων.

Αλλά και σε καθαρά επιστημονικό επίπεδο, ο Κάρνεϊ εντοπίζει την, προφανή πλέον, κρίση της νεοφιλελεύθερης «ενιαίας σκέψης» και την απουσία επιστημονικών (και πολιτικών με μια ευρύτερη έννοια) εναλλακτικών στα πλαίσια της φιλελεύθερης αντίληψης,όπως υπήρξε για σχεδόν μισό αιώνα ο κεϋνσιανισμός. Μια αχτίδα φωτός για όσους συνεχίζουν να μάχονται για να αποτρέψουν τις καταστροφικές επιπτώσεις της κρίσης του καπιταλισμού –«τον όλεθρο των αντίπαλων τάξεων»– όπως θα ήταν ένας πιθανός Τρίτος Παγκόσμιος Πόλεμος ανάμεσα σε πυρηνικές δυνάμεις.

Αρκεί να αποκλείσουμε πως σε τέτοια περίπτωση θα μπορέσουμε να ξαναπιάσουμε στα χέρια μας τα «παλιά εργαλεία», ως εάν αυτές οι δομικές αλλαγές, που ανησυχούν ακόμη και έναν Κάρνεϊ, να μην επηρέαζαν την κοσμοαντίληψη μας. Γιατί, ένα ζήτημα είναι οι φακοί μέσα από τους οποίους βλέπουμε γύρω μας (π.χ. οι επιστημονικοί νόμοι που εντόπισε ο Μαρξ στη βάση της λειτουργίας του καπιταλισμού), και ένα άλλο ζήτημα είναι το πώς αντιλαμβανόμαστε την πραγματικότητα. Έτσι όπως ένα ζήτημα είναι η γνώση των νόμων της αεροδυναμικής, και ένα άλλο ζήτημα είναι η κατασκευή αεροσκαφών.
Την  αντίληψη  δηλαδή,  πρέπει  να  την  σχηματίσουμε  εμείς,  δεν  μας  είναι δεδομένη.
                                                                      ****

Ο Κάρνεϊ τονίζει ότι η αυτοματοποίηση εκατομμυρίων θέσεων εργασίας θα μπορούσε να προκαλέσει μαζική ανεργία, στασιμότητα ημερομισθίων και άνοδο του κομμουνισμού μέσα σε μια γενιά. Και προειδοποιεί ότι «ο Μαρξ και ο Έγκελς θα μπορούσαν να έχουν ξανά απήχηση».

Μιλώντας   στη   «Σύνοδο   για   την   Ανάπτυξη» που πραγματοποιήθηκε στον Καναδά, ο Κάρνεϊ διαβεβαίωσε ότι προχωρήματα στην τεχνητή νοημοσύνη, στη μεγάλη καταγραφή δεδομένων –big data (σ.μ. μαζικά δεδομένα), και στις μηχανές υψηλής  τεχνολογίας,  ενδεχομένως  να  προκαλούσαν μεγάλες ανισότητες, ανάμεσα στους εργαζόμενους υψη-λής εξειδίκευσης που επωφελούνται από την πρόοδο, και σε εκείνους που περιθωριοποιούνται εξ αιτίας της.

«Τα πλεονεκτήματα για τους εργαζόμενους, από την πρώτη βιομηχανική επανάσταση που ξεκίνησε το δεύτερο μισό του 18ου αιώνα, δεν έγιναν αντιληπτά στην παραγωγικότητα και τα ημερομίσθια πριν από το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα». «Αν αντικαταστήσουμε τις πλατφόρμες με τα υφαντουργικά εργοστάσια, την τεχνητή νοημοσύνη με τις ατμομηχανές, το Twitter με τον τηλέγραφο, θα έχουμε μπροστά μας τις ίδιες δυναμικές που υπήρχαν εδώ και 150 χρόνια, όταν ο Καρλ Μαρξ έγραφε το Μανιφέστο του Κομμουνιστικού Κόμματος».

Η βιομηχανική επανάσταση έφερε μια τεράστια ανάπτυξη της παραγωγής στα τέλη του 8ου και τις αρχές του 19ου αιώνα, αλλά τα ημερομίσθια δεν αυξήθηκαν για πολλές δεκαετίες, επειδή η χρήση των μηχανών σήμαινε ότι οι θέσεις εργασίας που είχαν δημιουργηθεί δεν ήταν εξειδικευμένες. Πολλοί πιστεύουν ότι οι ανισότητες που δημιουργήθηκαν με  αυτόν  τον  τρόπο,  προανήγγειλαν την άνοδο των εξτρεμισμών της Αριστεράς  και  της  Δεξιάς  σε  ολόκληρη την Ευρώπη. Ο Κάρνεϊ, που θα εγκαταλείψει το αξίωμα του το 2019, λέει πως τα χρόνια της χαμηλής αύξησης των ημερομισθίων μετά την χρηματοοικονομική κρίση, έδειξαν πως επαναλαμβάνεται η εμπειρία του 19ου αιώνα.

Ο διοικητής προσθέτει, επίσης, ότι υπάρχουν σημάδια «εκκένωσης» της αγοράς εργασίας, στον βαθμό που οι  εργαζόμενοι  μεσαίου  επιπέδου  έχουν  απέναντι  τους  τους  υπολογιστές που μπορούν να εκτελέσουν συγκεκριμένους υπολογισμούς –ακόμη και σε τομείς που πριν απαιτούσαν εξειδικευμένους ανθρώπους.

«Υπάρχει  μια  διαφοροποίηση  των  προσδοκιών. Στις σφυγμομετρήσεις, πάνω από το 90% των πολιτών δεν πιστεύει  πως  η  αυτοματοποίηση  μπορεί  να  επηρεάσει  την  εργασία τους, αλλά ένα αντίστοιχο ποσοστό υψηλόβαθμων στελεχών πιστεύει το ακριβώς αντίθετο, όσον αφορά στις θέσεις εργασίας που ουσιαστικά θα καταργηθούν».

Υπογραμμίζει πως τα δικηγορικά γραφεία χρησιμοποιούν ήδη την τεχνητή νοημοσύνη για  τον  έλεγχο  των  εγγράφων  και  την  ανάγνωση  των  καταθέσεων,  κάτι που παραδοσιακά γινόταν από ασκούμενους δικηγόρους. Και προσθέτει πως   οι   τράπεζες   χρησιμοποιούν  έναν  συνδυασμό  τεχνητής  νοημοσύνης και big data προκειμένου να μηχανοργανώσουν πολλά τμήματα εξυπηρέτησης πελατών, με αποτέλεσμα την απόλυση μεγάλου αριθμού υπαλλήλων. Και άλλες ειδικότητες, όπως οι οδηγοί ταξί ή νταλικών θα μπορούσαν, όπως προβλέπει, να καταργηθούν, καθόσον η τεχνολογία της αυτόματης οδήγησης προχωρά.

Ο  Κάρνεϊ  τονίζει  ότι  η  τάση  είναι  αντίθετη με όσα πίστευαν μέχρι τώρα,ότι, δηλαδή, μόνο οι χειρωνακτικές εργασίες θα μπορούσαν να εκτελούνται από τις μηχανές. Όπως εξηγεί, οι εξελίξεις μπορεί να σημαίνουν πως περισσότεροι εργαζόμενοι χρειάζεται να προετοιμαστούν για εργασίες που απαιτούν μεγαλύτερη συναισθηματική νοημοσύνη, σε τομείς όπως η υγεία και ο ελεύθερος χρόνος.

Πηγές: contropiano.org και The Indipendent
Μετάφραση: Άβα Μπουλούμπαση


[---->]

Βόλος :Λαοθάλασσα στο συλλαλητήριο κατά της καύσης σκουπιδιών

Μια λαοθάλασσα 5000 ανθρώπων είπε σήμερα ένα μεγάλο «ΟΧΙ» στην καύση σκουπιδιών από την ΑΓΕΤ και στη δημιουργία εργοστασίου παραγωγής σκουπιδιών για καύση από τον Δήμο Βόλου. Με συνθήματα κατά της ΑΓΕΤ και του Δήμου Βόλου, άνθρωποι κάθε ηλικίας, παιδιά, μαθητές, φοιτητές, φορείς, φώναξαν με όλη τη δύναμή τους πως η πόλη δεν θα γίνει «Χιροσίμα».

Φωτογραφία του χρήστη Επιτροπή ΑΓΩΝΑ Πολιτών Βόλου.
Φωτογραφία του χρήστη Επιτροπή ΑΓΩΝΑ Πολιτών Βόλου.
Φωτογραφία του χρήστη Επιτροπή ΑΓΩΝΑ Πολιτών Βόλου.
Φωτογραφία του χρήστη Επιτροπή ΑΓΩΝΑ Πολιτών Βόλου.

https://www.facebook.com/epitropiAgonaVolou/

Σαν σήμερα

·
Δε μπορώ να κάνω ένα έργο, για να πάρω ένα βραβείο.
Κι όταν κάνω το μοντάζ είμαι καταστρεπτικά δωρικός.
Πετάω γοητευτικά πράγματα,
για να μείνει το έργο να μιλήσει μόνο του.
Και δεν με ενδιαφέρουν οι διανοούμενοι.
Με ενδιαφέρουν οι απλοί συνάνθρωποί μου.

Όταν πρωτοβγήκε η ''Ευδοκία''
συνάντησε τη σιωπή και την εχθρότητα.
Το διάβασα λοιπόν και γέλασα, ότι σήμερα
έχει αναγνωριστεί ως μία από τις καλύτερες ελληνικές ταινίες.
..............................................................................................................
Τα επιτεύγματά μας δεν έχουν τόση σημασία.
Σημασία έχει η μάχη του καθενός μας.
Πήραμε την ξένη συνταγή
και προσπαθήσαμε να την εφαρμόσουμε εδώ.
Και γίναμε γελοίοι.
Και τη γελοιότητα αυτή, την κάναμε αποδεκτή.
Από έναν λαό που τραγουδούσε τα δημοτικά τραγούδια,
ένα λαό τόσο ερωτικό που πάλλεται,
που τρέχει σαν το νεράκι.
Η λήθη που υπάρχει δεν μπορεί να πάει παραπέρα.
Πρέπει να φτάσουμε στην Αλήθεια που σημαίνει μη Λήθη.
Και να αγαπάμε.
Όποιος δεν αγαπά, εκείνος χάνει.


Αλέξης Δαμιανός Σαν σήμερα (3/5), το 2006, έφυγε από τη ζωή.
...........................................................................................................
(α) Απόσπασμα από συνέντευξη
στον δημοσιογράφο Γιάννη Κιμπουρόπουλο.
(β) Απόσπασμα από την εκπομπή ''Παρασκήνιο''


Φωτογραφία του χρήστη Πρόσωπα.

Μακρόνησος 1949 ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΝΔΟΥΡΟΣ για τον ΘΑΝΑΣΗ ΒΕΓΓΟ ΜΙΑ ΑΠΙΣΤΕΥΤΗ ΙΣΤΟΡΙΑ (Μακρόνησος 1949)
Πηγή: fb George Papangelis

Διαβάστε περισσότερα: https://www.kar.org.gr/2015/11/22/%CE%BD%CE%AF%CE%BA%CE%BF%CF%82-%CE%BA%CE%BF%CF%8D%CE%BD%CE%B4%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%BF%CF%82-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CE%BD-%CE%B8%CE%B1%CE%BD%CE%AC%CF%83%CE%B7-%CE%B2%CE%AD%CE%B3%CE%B3%CE%BF/

«Ως γόνος μεγάλης οικογένειας που ήμουν, οι βασανιστές θέλησαν να αλαφρύνουν το δικό μου βασανιστήριο στο Μακρονήσι.

"Ζήτα μια χάρη και θα σου την κάνουμε" μου είπαν και το μόνο που ζήτησα ήταν, να με αφήσουν να πάω να μείνω στο βουνό χωρίς φαΐ και χωρίς νερό, ενδεχομένως, αρκεί να μην τους βλέπω και να μη με βλέπουν.

Το δέχτηκαν!

Την πρώτη μέρα τράβηξα για το βουνό, βρήκα ένα μέρος να κάτσω και βάλθηκα να ατενίζω την απέραντη μοναξιά του τοπίου.

Ξάφνου, ένας γρήγορος, αεράτος τύπος εμφανίζεται κρατώντας κάτι πασσάλους στα χέρια του και δυο τρία κομμάτια ύφασμα.

Δεν μου μιλάει, δεν του μιλάω και σε ελάχιστα λεπτά με ταχυδακτυλουργικές κινήσεις στήνει ένα αντίσκηνο!

Το δικό μου αντίσκηνο!

«Τι κάνεις;» τον ρωτάω.

«Θα πεθάνεις εδώ πάνω» απάντησε σοβαρός και συνέχισε τη δουλειά.


Για όλες τις επόμενες μέρες, για όσο καιρό έζησα σαν αγρίμι, εξόριστος μεσ’ στην εξορία, ο ίδιος τύπος πηγαινοερχόταν κάθε μέρα διανύοντας μια τεράστια απόσταση από το στρατόπεδο ίσαμε το βουνό, μόνο και μόνο για να μου φέρνει φαγητό να τρώω να μην πεθάνω.

Ήταν ο Θανάσης Βέγγος, η απαρχή μιας μεγάλης φιλίας πάνω απ’ όλα.»

Τρία υπαίθρια θέατρα χτίστηκαν στη Μακρόνησο από το 1947 μέχρι το 1950.

Τα έχτισαν οι ίδιοι οι εξόριστοι για την «ιδεολογική αναμόρφωσή τους» με πέτρες που έσπαγαν μόνοι τους από το βραχώδες έδαφος.

Έμεινε μαζί μου όλα τα χρόνια της Μακρονήσου.

Είχα χρεωθεί την κατασκευή ενός θεάτρου -ήμουν τριτοετής της αρχιτεκτονικής τότε.

Πήγα στη διοίκηση και λέω: «Αυτόν το μισότρελο φαντάρο να μου τον δώσετε».

Κι έτσι βρέθηκα να φτιάχνω το θέατρο με το Θανάση βοηθό.

Στήσαμε τη σκηνή, ανεβάσαμε το πρώτο έργο και να ο Βέγγος ηθοποιός και να ο Βέγγος πρωταγωνιστής και να ο Βέγγος αγαπημένος ολόκληρου του τάγματος, και να ο Βέγγος η ανακούφισή μας, η λύτρωση μας και το χαμόγελό μας».


Θανάσης Βέγγος. Σαν σήμερα (3/5), το 2011, έφυγε από τη ζωή.

ΠΗΓΕΣ :

 https://www.facebook.com/SintomiSinantisi/?hc_ref=ARQjeVeAXb-Zc-num_jZmgtFbLvy5WdZkux-Ouuv36uJqdOS1pO1dYEjkmi81WQ9pZY&fref=nf

http://www.enallaktikos.gr 

Απαλλαγή των διωκόμενων αγωνιστών



Συμβολική κατάληψη μιάμισης ώρας, πραγματοποίησαν το μεσημέρι στα γραφεία του ΣΥΡΙΖΑ, επί της οδού Εγνατία 76, κάτοικοι της Χαλκιδικής, αλλά και μέλη κινημάτων, που αντιτίθενται στην εξόρυξη χρυσού στις Σκουριές.
Όπως οι ίδιοι υποστήριξαν σε δηλώσεις τους, διαμαρτύρονται για τις δικαστικές διώξεις εναντίον τους που - όπως αναφέρουν - υπερβαίνουν ήδη τις 50, ενώ στο άμεσο μέλλον αναμένονται άλλες 20, με τουλάχιστον δύο εξ αυτών να αφορούν σε αδικήματα κακουργηματικού τύπου.

Πριν αποχωρήσουν απηύθυναν κάλεσμα για συμμετοχή στην αυριανή προγραμματισμένη πορεία στην Καμάρα, ενάντια στην εξόρυξη χρυσού, που θα ξεκινήσει στις 12 το μεσημέρι, καθώς και στη συγκέντρωση διαμαρτυρίας, που θα γίνει έξω από το δικαστικό Μέγαρο Θεσσαλονίκης, στις 10 Μαϊου, στις 9 το πρωί.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

«Αυτοί που κάηκαν δεν ήταν άνθρωποι»


 

Γράφει ο Γρηγόρης Τραγγανίδας

Σε κατεχόμενη πόλη παραπέμπει η Οδησσός σήμερα και για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά, μετά την τραγωδία της 2ας Μάη του 2014, όταν ναζί και λοιποί φασίστες, υπό την «μάσκα» των «οπαδών» «χουλιγκάνων», έκαψαν ζωντανούς δεκάδες αντιφασίστες στο Σπίτι των Συνδικάτων της πόλης, σε μια σφαγή που αποτελεί μέχρι σήμερα την πολιτική «επιτομή» αυτού που συνέβη τον Φλεβάρη της ίδιας χρονιάς στην Ουκρανία, με το πραξικόπημα του Μαϊντάν.

 Χιλιάδες αστυνομικοί και τεθωρακισμένα των ειδικών δυνάμεων της αστυνομίας έχουν αναπτυχθεί από το πρωί στην πόλη, με στόχο να αποτρέψουν τον κόσμο να πάει να αφήσει ένα λουλούδι στον τόπο της σφαγής, έχοντας τοποθετήσει διαδοχικά σημεία «ελέγχου» μέχρι το Σπίτι των Συνδικάτων. 

Αντιθέτως, οι αρχές θα αφήσουν ελεύθερους τους ναζί του «Δεξιού Τομέα» και άλλων φασιστικών και εθνικιστικών συμμοριών να κάνουν την «παρέλασή» τους. Ουσιαστικά, να επιδείξουν τα φασιστοτάγματα εφόδου με στόχο να τρομοκρατήσουν τον λαό της πόλης και να δείξουν ποιος είναι το «αφεντικό».
Ατιμώρητο παραμένει από την «Δικαιοσύνη»(;) του καθεστώτος αυτό το έγκλημα και ουδείς οδηγήθηκε σε δίκη.

‘Ολα αυτά τα χρόνια η αστυνομία και η εισαγγελία αφήνει «διαρροές», από τις οποίες «προκύπτει», ούτε λίγο – ούτε πολύ, ότι… οι άνθρωποι στο Σπίτι των Συνδικάτων κάηκαν μόνοι τους! Είναι χαρακτηριστικό, ότι οι μισοί από τους συλληφθέντες για την τραγωδία ήταν μέλη του κινήματος του «αντι-Μαϊντάν», δηλαδή οι στόχοι των φασιστών. Επιπλέον, η αστυνομία «δεν» βρήκε αποδείξεις εσκεμμένου εμπρησμού του Σπιτιού των Συνδικάτων, παρά και ενάντια σε ό,τι είδε όλος ο πλανήτης. Για την ιστορία να αναφέρουμε, ότι η εισαγγελία της Οδησσού αποκλείστηκε εξαρχής από την συμμετοχή στις «έρευνες» οι οποίες «διεξάγονται» κεντρικά, από την εισαγγελία του Κιέβου.

 Πρόκειται για μια συνειδητή πολιτική επιλογή, αφού αυτές οι ναζιστικές, φασιστικές, εθνικιστικές συμμορίες, αποτελούμενες κατά βάση από ποινικούς και καθοδηγούμενες από τις μυστικές υπηρεσίες με «βιτρίνα» «ιδεολόγους» «φυρερίσκους», αποτέλεσαν την αιχμή του δόρατος της αποκαλούμενης από την Δύση «εξέγερσης» του Μαϊντάν στο Κίεβο, η οποία οδήγησε στην ανατροπή της προηγούμενης αστικής κυβέρνησης και στην έλευση στην εξουσία εκείνου του τμήματος του ουκρανικού κεφαλαίου που τα συμφέροντά του εξυπηρετούνται από την πρόσδεση της χώρας στην ΕΕ και το ΝΑΤΟ.

‘Ηταν ένα αιματηρό πραξικόπημα που οδήγησε στον εμφύλιο στο Ντονμπάς, στα ανατολικά της Ουκρανίας, όπου ο τακτικός στρατός, μαζί με τα φασιστοτάγματα, σπέρχουν εδώ και τέσσερα χρόνια τον όλεθρο στον λαό των Λαϊκών Δημοκρατιών του Ντονιέτσκ και του Λουγκάνσκ, ο οποίος έχει πάρει τα όπλα για να αντισταθεί.

 
Αν υπάρχουν ακόμη αμφιβολίες για το τι συνέβη στην Οδησσό αλλά και σε όλη την χώρα το 2014, φροντίζει να τις διαλύσει ο Ντεμιάν Γκανούλ, επικεφαλής μιας ναζιστο-οργάνωσης, που αυτοαποκαλείται «Μέτωπο του Δρόμου», εκ των συνδιοργανωτών, μαζί με τον «Δεξιό Τομέα» της σημερινής παρέλασης: «Δεν θεωρώ τους καμένους εκεί (σσ. στο Σπίτι των Συνδικάτων) “ανθρώπους” και δεν βλέπω σε αυτό κάποιο έγκλημα». Κατά τον εν λόγω φασίστα, η σφαγή εκείνη «έβαλε τέλος σε μια πραγματική τρομοκρατική επιχείρηση φιλορωσικών βλέψεων».