Το καψόνι με την «13η σύνταξη» και ο ESM ως επιτομή της γερμανικής Ευρωζώνης




Του Γιάννη Κιμπουρόπουλου

Μερικά ερωτήματα για το πώς ελήφθη η απόφαση για πάγωμα των μέτρων για το χρέος – Πώς η θεσμική επικυριαρχία του Βερολίνου τού επιτρέπει να κάνει κουρελόχαρτα κανονισμούς και διαδικασίες

Μπορεί η κυβέρνηση να περιορίζεται σε ασκήσεις ψυχραιμίας για την τύχη του έκτακτου επιδόματος στους συνταξιούχους και των βραχυπρόθεσμων μέτρων για το χρέος, ωστόσο η εμπλοκή που προκάλεσε η γερμανική ηγεσία είναι αποκαλυπτική για το πόσο «γερμανική» είναι η Ευρωζώνη. Όχι μόνο στο πεδίο της πολιτικο-οικονομικής ηγεμονίας, αλλά ακόμη και στο θεσμικό- διαδικαστικό. 

Ο ίδιος ο ESM, όπως μας υπενθυμίζει το τελευταίο επεισόδιο, λειτουργεί ως παράρτημα του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών. Θα αρκούσε μια διαγώνια ματιά στη Συνθήκη του ESM, που έχει ψηφιστεί από το 2012, και στους κανονισμούς λειτουργίας του που την ακολούθησαν για να το πιστοποιήσει.

 Αυτό το ελάχιστο, άλλωστε, όφειλαν να κάνουν ο υπουργός Οικονομικών Ε. Τσακαλώτος, που είναι μέλος του Συμβουλίου Διοικητών του ESM, ή ο αναπληρωτής υπουργός Γ. Χουλιαράκης, που είναι μέλος του Συμβουλίου Διευθυντών του ESM. Αυτά είναι τυπικά τα δυο αποφασιστικά όργανα του ESM. 

Και, αν και στην πράξη ταυτίζονται με το Eurogroup και το EuroWorkingGroup, έχουν τις δικές τους ιδιομορφίες λειτουργίας. Επομένως, το ελάχιστο που μπορούσε να κάνει κανείς για να αποκαλύψει το εξόφθαλμο «πραξικόπημα» Σόιμπλε- Ντάισελμπλουμ ήταν να ψάξει αν τηρήθηκε έστω το «πρωτόκολλο» λειτουργίας του ESM, όπως περιγράφεται στη Συνθήκη συγκρότησής του και στους κανονισμούς του.

Γιατί «απασφάλισε» ο Σόιμπλε
Το γερμανικό πάγωμα των μέτρων για το χρέος είναι μια παρέμβαση σαφώς πολιτική, αν και η στόχευσή της είναι ακόμη ασαφής. Στην πραγματικότητα, όπως είχαμε γράψει στα «dikaiologitika news» (11/12.2016, «Το μυστήριο της “μονομερούς” εξαγγελίας Τσίπρα για συνταξιούχους και νησιά»), η απόφαση της κυβέρνησης καλυπτόταν επαρκώς τόσο από το Μνημόνιο και την επικαιροποίηση του Ιουνίου, όσο και από το σχέδιο συμφωνίας που είχε συντάξει το κουαρτέτο για τη δεύτερη αξιολόγηση.

 Σ’ αυτά τα κείμενα προβλεπόταν σαφώς η δυνατότητα χρήσης του υπερ-πλεονάσματος για «ενίσχυση της κοινωνικής προστασίας και/ή για τη μείωση του φορολογικού βάρους… με την προϋπόθεση ότι η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων είναι εξασφαλισμένη». Προβλέπαμε, λοιπόν, συγκαταβατική αντίδραση των δανειστών στις εξαγγελίες Τσίπρα υπό την προϋπόθεση «να μην απασφαλίσει ο Σόιμπλε».

 Το γιατί τελικά «απασφάλισε» ο Σόιμπλε σε μια ήσσονος σημασίας απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης είναι ιστορία που σχετίζεται με την εκλογική του στρατηγική, τις πιέσεις που δέχεται το CDU από την ακροδεξιά AfD αλλά και από τους πρώην εταίρους του στην κυβέρνηση, τους Φιλελεύθερους- και τα δυο κόμματα διατηρούν τη γραμμή του Grexit στην ατζέντα τους- και, φυσικά, με την ευρύτερη στρατηγική του για μια πιο πιο συνεκτική Ευρωζώνη «πρώτης ταχύτητας»

Οι κανονισμοί που υπάρχουν για να… παραβιάζονται
Ωστόσο, εκτός από το «γιατί» γίνεται το τελευταίο καψόνι στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ έχει σημασία και το «πώς» γίνεται. Διότι, όπως όλα τα θεσμικά όργανα της Ε.Ε., ο ESM υποτίθεται ότι έχει τους κανόνες και τους κανονισμούς του που εξηγούν με γραφειοκρατική σχολαστικότητα το πώς συνεδριάζουν και πώς ψηφίζουν τα δυο βασικά του όργανα, το Συμβούλιο Διοικητών και το Συμβούλιο Διευθυντών, ποιοι συμμετέχουν στις συνεδριάσεις αυτές ως παρατηρητές (η Κομισιόν, η ΕΚΤ, εκπρόσωπος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου) κι άλλες διασκεδαστικές λεπτομέρειες. 

Για παράδειγμα, οι κανονισμοί λειτουργίας των Συμβουλίων Διοικητών και Διευθυντών, λένε πως αυτά συνεδριάζουν κατ’ αρχήν με φυσική παρουσία των εκπροσώπων των κρατών μελών και ψηφίζουν δι’ ανατάσεως χειρός. 

Προβλέπουν, επίσης, συζήτηση και ψηφοφορία εξ αποστάσεως (με… κούριερ, φαξ ή email!), αλλά αυτό προϋποθέτει ότι τα έγγραφα που αφορούν το υπό εξέταση θέμα ή η πρόταση απόφασης θα πρέπει να τους έχουν διαβιβαστεί τουλάχιστον ένα 24ωρο πριν από την εξ αποστάσεως συνεδρίαση. Ακόμη, υποχρεώνουν τα κράτη μέλη να υπογράψουν την απόφαση το αργότερο σε 15 μέρες, ή σε 3 αν ο Διευθύνων του ESM (ο Ρένγκλινγκ, εν προκειμένω) αποφασίσει ότι το θέμα επείγει.

 Η Συνθήκη του ESM ορίζει επίσης συγκεκριμένα για ποια θέματα ο Μηχανισμός αποφασίζει με ομοφωνία, ειδική πλειοψηφία (80% ή 85%) ή απλή πλειοψηφία, με προϋπόθεση την απαρτία 2/3 τόσο επί των κρατών μελών όσο και επί των δικαιωμάτων ψήφου.

 Με δεδομένο ότι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης δήλωσαν δημόσια ότι έμαθαν την απόφαση από τις ειδήσεις, ότι η Κομισιόν αιφνιδιάστηκε και ότι η κυβέρνηση έμαθε την εξέλιξη μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος ή από την ανακοίνωση Ντάισελμπλουμ, οποιαδήποτε κυβέρνηση ήθελε να ασκήσει τα στοιχειώδη κυριαρχικά δικαιώματά της, όφειλε να θέσει μια σειρά ερωτήματα, όπως:

 - Πότε ακριβώς συνεδρίασε το Συμβούλιο Διοικητών (ή Διευθυντών) του ESM και με ποια διαδικασία; Πώς διαπιστώθηκε η απαραίτητη διπλή απαρτία των 2/3; 

- Ποιο κράτος μέλος υπέβαλε την πρόταση απόφασης; Ποια κράτη μέλη την έλαβαν πριν την ανακοίνωσή της; 

- Πότε ζητήθηκε από το κουαρτέτο η αξιολόγηση των εξαγγελιών της ελληνικής κυβέρνησης; Είναι συμβατή με τους κανονισμούς του ESM η ακολουθία «πρώτα η ανακοίνωση, μετά η απόφαση και τελευταία η αξιολόγηση του κουαρτέτου»; 

- Με τι πλειοψηφία ελήφθη η απόφαση; Σε ποια από τις περιπτώσεις που η Συνθήκη του ESM απαιτεί «ειδική πλειοψηφία» υπάγεται η αναστολή των μέτρων για το χρέος; (σ.σ. στη Συνθήκη δεν αναφέρεται η αναδιάρθρωση χρέους

Γερμανικό μονοπώλιο η παραβίαση των «κανόνων»Τα ερωτήματα είναι διαδικαστικά, αλλά αν μη τι άλλο θα έβαζαν την προσηλωμένη στα «πρωτόκολλα» γραφειοκρατία να τρέχει. 

Ωστόσο, το μεγαλύτερο όφελος από τη μη απάντησή τους έγκειται στο γεγονός πως αποκαλύπτουν ότι η γερμανική ηγεσία έχει κατασκευάσει την Ευρωζώνη τόσο πολύ στα μέτρα της, ώστε είναι η μόνη που έχει την ευχέρεια να κάνει κουρελόχαρτο τους κανόνες και εξαντλητικούς κανονισμούς που ζητεί από τους άλλους να τηρούν ευλαβικά.
 Κι αυτό για τον απλούστατο λόγο ότι στη Συνθήκη του ESM η Γερμανία έχει επιβάλει το βέτο της σε οποιαδήποτε απόφαση χάρη στην κλείδα κατανομής στα δικαιώματα ψήφου που κατέχει: 27%.
 Καμιά απόφαση δεν μπορεί να ληφθεί χωρίς της συμμετοχή της και οποιαδήποτε απόφαση μπορεί να μπλοκαριστεί με την άρνησή της. Η Γαλλία, με κλείδα κατανομής 20,9%, είναι η δεύτερη που έχει τέτοια δυνατότητα, ενώ η τρίτη Ιταλία (με 17%) δεν την έχει.

Ο ESM, ουσιαστικά μηχανισμός ελεγχόμενης χρεοκοπίας των υπερχρεωμένων κρατών ή των τραπεζών τους, είναι η επιτομή της Ευρωζώνης ως γερμανικής αποικίας χρέους.
 Η γερμανική ηγεσία, έχοντας εκθρέψει τα θηριώδη πλεονάσματά της από τα ελλείμματα των άλλων, τα έχει μετατρέψει και σε δικαιώματα ψήφου και πολιτικής επικυριαρχίας.
 Αυτή η επικυριαρχία είναι το μόνο στοιχείο συνοχής, αλλά και παράγοντας αποσύνθεσης της Ευρωζώνης.
 Μόνο που τα τωρινά ή επικείμενα θύματα αυτής της αποσύνθεσης μόλις τώρα καταλαβαίνουν σε τι συναινούσαν ψηφίζοντας το Σύμφωνο Σταθερότητας το 1998 ή τη Συνθήκη του ESM το 2012.














«Οι μέρες της Κομμούνας» του Μπέρτολτ Μπρεχτ

«Αλκυονίδα», από 15 έως 28 Δεκεμβρίου

 %ce%bc%cf%80%cf%81%ce%b5%cf%87%cf%84 

 Το αριστούργημα του Μπέρτολτ Μπρεχτ, «Οι μέρες της Κομμούνας», όπως κινηματογραφήθηκε τον Απρίλιο του 1966 στο «Berliner Enseble», το ιστορικό  θέατρο που ίδρυσε ο ίδιος, παρουσιάζουν η New Star και η Rbb media, αποκλειστικά στην «Αλκυονίδα», από 15 έως 28 Δεκεμβρίου.

Πρόκειται για ένα επικό, λαϊκό έργο, ένα θεατρικό δοκίμιο για την προλεταριακή επανάσταση, με την μουσική του Hanns Eisler και πρωταγωνίστρια την σπουδαία ηθοποιό και τραγουδίστρια Γκιζέλα Μάι, που έφυγε από την ζωή στις 4 Δεκεμβρίου.

Θα προβληθούν επίσης:
«Ο καυκασιανός κύκλος με την κιμωλία»,  σε σκηνοθεσία, Peter Kupke, που παίχτηκε το 1983 με διάρκεια160’ και θα προβληθεί από 12/1/2017 μέχρι 25/1/2017.

«Ο κύριος Πούντιλα και ο υπηρέτης του Μάττι», επίσης σε σκηνοθεσία Peter Kupke, που παίχτηκε το 1979 με διάρκεια 156’, έγχρωμο και θα προβληθεί από 09/02/2017 μέχρι 22/2/2017.

Ο Μπρεχτ έγραψε το «Οι μέρες της Κομμούνας» το 1948 – 1949, έχοντας πρόσφατα φύγει από τις ΗΠΑ για την Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας. Η πρώτη παράγωγη του έργου έγινε από την θεατρική εταιρία του Μπρεχτ «The Berliner Ensemble» στο Chemnitz (Karl Marx Stadt) το 1956 και η μουσική γράφτηκε από τον σπουδαίο ριζοσπαστικό συνθέτη Hanns Eisler.

Το έργο παρουσιάζει ένα πανόραμα της ζωής στην Κομμούνα. Είναι ένας κόσμος με τον οποίο μπορούμε  να ταυτιστούμε  και να αναγνωρίσουμε, ένας κόσμος  εργατικών συνοικιών στην οδό Pigalle, ο  Papa και ο Coco, η Babette και η Geneviève, η Madame Cabet και ο γιός της Jean. Μαζί παλεύουν και προσπαθούν να μάθουν πώς να ξανασκεφτούν την ζωή σε μια αληθινά δημοκρατική κοινωνία. 

Είναι αυτοί οι άνθρωποι που στο τέλος θα καταλήξουν να αγωνίζονται και να πεθαίνουν στους δρόμους του Παρισιού. Ο Μπρεχτ  θέλει να καταλάβει ο θεατής τις πολιτικές και τις οικονομικές δυνάμεις στον χώρο της εργασίας  που διαμορφώνουν τις ζωές των ανθρώπων.

Προβάλει σκηνές με τους πολιτικούς αρχηγούς  της Γαλλίας και της Γερμανίας, του Διοικητή της Τράπεζας της Γαλλίας, δυνάμεις που στις μέρες μας  αποκαλούμε παγκόσμιο Καπιταλισμό και που ραδιουργούν για να καταστρέψουν τους  κατοίκους του Παρισιού. Ο Μπρεχτ προτρέπει τον θεατή να αναρωτηθεί και να βρει  τρόπους για να αλλάξει  τον κόσμο  αντιμέτωπος με αυτά που θεωρεί ως αδύνατες πιθανότητες.

«Οι μέρες της Κομμούνας» – «Die Tage der Commune», Ασπρόμαυρη, Γαλλία, 17/4/1966, Διάρκεια 107΄, σενάριο: Bertolt Brecht  (θεατρικό), σκηνοθεσία: Manfred Wekwerth,  Joachim Tenschert, μουσική: Hanns Eisler, φωτογραφία: Werner Schramm, Fritz Angermann, Habbo Lolling, Lothar Möckel, σκηνογράφοςσκηνικά: Karl von Appen, μεταφορά στην οθόνη: Kurt Veth, Hubert Kreuz, ήχος: Eberhard Leschin, Helmut Schlafke, διεύθυνση παραγωγής: Erich Biedermann, μοντάζ: Bettina Beissert, βοηθός σκηνοθέτη: Margret Wolfshohl, Alexander Stillmark

Ρόλοι/Ηθοποιοί: Madame Cabet: Gisela May, Jean Cabet: Hilmar Thate, “Papa”: Wolf Kaiser, Coeo: Peter Kalisch, Babette Cherron: Angelica Domröse, Francois Faure: Manfred Karge, Pierre Langevin: Raimund Schelcher, Rigault: Ekkehard Schall, Valrin: Günter Naumann, Thiers/Bismarck: Martin Flörchinger, Jules Fabre: Willi Schwabe.


 [--->]

Η Ισλανδία πρέπει να «ξεμεθύσει» από την οικονομική επιτυχία



Διορθωτικές κινήσεις για να αποφύγει την υπερθέρμανση της οικονομίας, η οποία κινείται εδώ και χρόνια με εκρηκτικούς ρυθμούς ανάπτυξης και μηδενική ανεργία, πραγματοποιεί η κεντρική τράπεζα της Ισλανδίας.

«Είναι όπως όταν βρίσκεσαι σε ένα πάρτι και συνειδητοποιείς ότι πρέπει να χαλαρώσεις για λίγο», δήλωσε ο κεντρικός τραπεζίτης Μαρ Γκούντμουντσον αναφερόμενος στα επίπεδα ρεκόρ στα οποία κινείται το πλεόνασμα τρεχουσών συναλλαγών της χώρας λόγω της βελτίωσης το εμπορίου και του τουρισμού.

Η Ισλανδική οικονομία γνωρίζει σταθερούς ρυθμούς ανάπτυξης 5% όταν σχεδόν στο σύνολο της Ευρώπης το ΑΕΠ παραμένει σταθερό όταν δεν συρρικνώνεται.
Όπως είχε αναγκαστεί να αναγνωρίσει και το ΔΝΤ η επιτυχία της εθνικής οικονομίας οφείλεται στο ότι δεν ακολούθησε καμία από τις συμβουλές που επιβλήθηκαν σε άλλες χώρες της ευρωπαϊκής περιφέρειας με τα μνημόνια.

Συγκεκριμένα η χώρα προχώρησε σε ένα είδος στάσης πληρωμών προς τους δανειστές της αρνούμενη να πληρώσει τα χρέη που είχαν δημιουργήσει στους πολίτες της ξένες τράπεζες ενώ υποτίμησε το νόμισμά της (δεδομένου ότι δεν είναι μέλος της ευρωζώνης) δίνοντας νέα ώθηση στην εθνική οικονομία. Οι τράπεζες που ευθύνονταν για την κρίση αφέθησαν να καταρρεύσουν και πέρασαν σε κρατικό έλεγχο ενώ ορισμένοι από τους τραπεζίτες κατέληξαν στη φυλακή.

Ούτε το ελάχιστο μέγεθός της (με μόλις 325.000 κατοίκους) ούτε η έλλειψη βαριάς βιομηχανίας δεν εμπόδισαν τη χώρα των Βίκινγκς να τα βάλει με τα τραπεζικά μεγαθήρια της Βρετανίας και της Ολλανδίας και να αμφισβητήσει τις εντολές του ΔΝΤ.

Όλα αυτά βέβαια γιατί οι κυβερνώντες αποδέχθηκαν, ως όφειλαν, το αποτέλεσμα των δημοψηφισμάτων με τα οποία οι Ισλανδοί ξεκαθάρισαν ότι δεν ήταν διατεθειμένοι να πληρώσουν ένα παράνομο χρέος και φυσικά γιατί δεν είναι μέλος της ΟΝΕ.

Αξίζει να θυμίσει κανείς πως κινήθηκε το επίπεδο ανεργίας στην Ισλανδία σε σχέση με την Ελλάδα, η οποία ακολούθησε κατά γράμμα τις εντολές της Τρόικας.
Το επόμενο βήμα ήταν να ακυρώσουν την αίτηση ένταξης που είχαν υποβάλλει στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

 http://info-war.gr/wp-content/uploads/2013/04/Iceland-vs-Greece_0.jpg?x71060
Ποιος θέλει να επιβιβαστεί σε ένα καράβι που βυθίζεται; Πολύ περισσότερο όταν το καράβι έχει γεμίσει από αυτοαποκαλούμενους «αριστερούς» που για ίδιον συμφέρον φωνάζουν στους επιβάτες ότι πρέπει να παραμείνουν εγκλωβισμένοι σε αυτό και να ψηφίζουν πάντα υπέρ της ΕΕ.
Α.Χ 

Μεγάλη εκδήλωση με ενωτικές προεκτάσεις

Μήνυμα ριζοσπαστικής, αντιμνημονιακής συσπείρωσης. Πολιτικό γεγονός η εκδήλωση για το νέο βιβλίο της Νάντιας Βαλαβάνη. Σε σημαντικό πολιτικό γεγονός εξελίχθηκε η χθεσινοβραδυνή εκδήλωση για την παρουσίαση του νέου βιβλίου της Νάντιας Βαλαβάνη “Τρίτο Μνημόνιο: η ανατροπή μιας ανατροπής”, που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Λιβάνη.

 

Το βιβλίο παρουσίασαν, στην κατάμεστη αίθουσα της Αρχαιολογικής Εταιρείας, οι Αλέκος Αλαβάνος, Μανώλης Γλέζος, Ζωή Κωνσταντοπούλου, Κώστας Λαπαβίτας, Παναγιώτης Λαφαζάνης και Ελένη Πορτάλιου.

Στην εκδήλωση, που συντόνισε ο δημοσιογράφος Πέτρος Παπακωνσταντίνου, έδωσαν το παρόν ο Ευτύχης Μπιτσάκης, ο Γιάννης Βαρουφάκης, ο Τάκης Στρατούλης, ο Αλέξης Μητρόπουλος, ο Θανάσης Σκαμνάκης, ο Στάθης Σταυρόπουλος, ο επιτετραμένος της ρωσικής πρεσβείας Βλαντίμιρ Μαϊστρένγκο και πλήθος αγωνιστών από ευρύ φάσμα προοδευτικών πολιτικών ρευμάτων και κοινωνικών κινημάτων.

 

Δίνοντας το στίγμα της ζεστής βραδυάς που είχε προηγηθεί, η Νάντια Βαλαβάνη τόνισε ότι η επιλογή του πάνελ δεν ήταν, από την πλευρά της, τυχαία. “Είμαστε αυτοί που συμπορεύτηκαν στη Λαϊκή Ενότητα. Αν μπορέσαμε να συμπράξουμε τότε, διασώζωντας την τιμή της Αριστεράς, τότε υπάρχει ελπίδα”, σημείωσε η συγγραφέας. Κοινός παρονομαστής στις τοποθετήσεις όλων των ομιλητών ήταν η επιτακτική ανάγκη διαμόρφωσης ενός μεγάλου κοινωνικού και πολιτικού μετώπου για την έξοδο της χώρας από τη μνημονιακή “μαύρη τρύπα” που τη συνθλίβει.

 

Το πολυπληθές κοινό έφυγε από την εκδήλωση με ενισχυμένη την ελπίδα ότι η χθεσινή βραδυά θα έχει συνέχεια και ότι οι ριζοσπαστικές δυνάμεις που έσωσαν την τιμή της Αριστεράς από την ταπείνωση του περσινού καλοκαιρού μπορούν, παρά τις όποιες διαφορές τους, να βρουν το κοινό βάδισμα που θα τους επιτρέψει να πρωτοστατήσουν στην αναγέννηση της λαϊκής ελπίδας και δύναμης.

 

“Καμία κυβέρνηση από την Ανεξαρτησία και μετά, περιλαμβανομένων και αυτών του Μεταξά και της χούντας, δεν προχώρησε σε τέτοιας έκτασης παράδοση της δημόσιας περιουσίας στην ξενοκρατία”, δήλωσε στην ομιλία του ο Αλέκος Αλαβάνος. Αφού επέμεινε στην ανάγκη ρήξης με την ευρωζώνη προκειμένου να απεμπλακεί η χώρα από τα ασφυκτικά προγράμματα των δανειστών, πρότεινε τη συγκρότηση ομάδας ριζοσπαστών οικονομολόγων και άλλων επιστημόνων για την καλύτερη επεξεργασία μιας θετικής, εναλλακτικής πολιτικής.

 

Τη σκυτάλη πήρε ο Μανώλης Γλέζος ο οποίος, αφού τόνισε την ανάγκη συνεργασίας των δυνάμεων της Αριστεράς για την “ανατροπή του καθεστώτος της ανατροπής”, επέμεινε ότι το βασικό ζητούμενο είναι να δείξουν καθαρά αυτές οι δυνάμεις στο λαό ότι δεν επιδιώκουν απλά να πάρουν τη θέση των προηγούμενων στη νομή της σημερινής εξουσίας, αλλά να συμβάλουν στην οικοδόμηση μιας ριζικά διαφορετικής τάξης πραγμάτων. “Εμείς θα είμαστε μόνο οι εγγυητές για να πάρει ο ίδιος ο λαός την εξουσία στα χέρια του”, δήλωσε χαρακτηριστικά, επιμένοντας στη ανάγκη στάσης πληρωμών και διεκδίκησης των γερμανικών πολεμικών επανορθώσεων και του κατοχικού δανείου.

 

Από την πλευρά της, η Ζωή Κωνσταντοπούλου, αφού αναφέρθηκε εκτενώς στο βιβλίο της Νάντιας Βαλαβάνη και στην “παλικαρίσια στάση της”, που της κόστισε μια αισχρή εκστρατεία λάσπης από συστημικά μίντια, ανακοίνωσε ότι η επιτροπή αλήθειας για το χρέος θα έχει συνέχεια στη δράση της, εγκαινιάζοντας μια διαδικασία ακροάσεων. Εμφανίστηκε αισιόδοξη για τις διεργασίες στους κόλπους της λαϊκής πλειοψηφίας, εκτιμώντας ότι “δεν παραδόθηκε, δεν εξιλεώθηκε, όπως ήθελαν κάποιοι” με την ταπεινωτική συνθηκολόγηση της κυβέρνησης Τσίπρα. “Η λαϊκή πλειοψηφία είναι εδώ, είμαστε κομμάτι της και έχουμε χρέος να την εκπροσωπήσουμε”, δήλωσε χαρακτηριστικά.

 

“‘Η θα νικήσουμε όλοι μαζί, ή θα πεθάνουμε χωριστά. Είναι φανερό ότι χρειαζόμαστε Μέτωπο”, τόνισε στη δική του παρέμβαση ο Κώστας Λαπαβίτσας, ο οποίος σκιαγράφησε τη μεγάλη εικόνα των ανατροπών του 2016, με αναφορές στο σοκ του Brexit, στη νίκη του Τραμπ, αλλά και το ρεύμα του Σάντερς στις ΗΠΑ, στο ιταλικό δημοψήφισμα και στο αδιέξοδο των μνημονιακών πολιτικών στην Ελλάδα. Αφού περιέγραψε τους βασικούς άξονες ενός εναλλακτικού οικονομικού προγράμματος, ρήξης με τα μνημόνια και την ευρωζώνη, τόνισε ότι η Αριστερά πρέπει να αναβαπτιστεί στη ριζοσπαστική, ανατρεπτική της παράδοση, που ξεκινάει από τους Γιακωβίνους και φτάνει στις επαναστάσεις της νεώτερης εποχής, αν δεν θέλει να περιθωριοποιηθεί.

 

“Αυτό εδώ το πάνελ, το διαπερνά ένα κοινό νήμα, που δεν αφορά μόνο το κοινό παρεθλόν μας, αλλά, θέλω να ελπίζω, και το κοινό μας μέλλον”, τόνισε στην ομιλία του ο Παναγιώτης Λαφαζάνης. Στάθηκε στην ανάγκη ουσιαστικής αυτοκριτικής όλων των στελεχών της Αριστεράς που ανέλαβαν πρωταγωνιστικό ρόλο την προηγούμενη περίοδο, δηλώνοντας μάλιστα ότι αισθάνεται την ανάγκη να ζητήσει “ένα μεγάλο συγγνώμη” για τις ευθύνες του ίδιου, όπως και όλων όσοι συμμετείχαν στο “πείραμα του ΣΥΡΙΖΑ”, ευθύνες που παραμένουν, παρά το γεγονός ότι διαχώρισαν τη θέση τους το καλοκαίρι του 2015. Στη συνέχεια, υποστήριξε ότι η ριζοσπαστική Αριστερά χρειάζεται “μια μεγάλη πολιτιστική επανάσταση”, ένα “νέο ΕΑΜ, χωρίς νέο Λίβανο και νέα Βάρκιζα” προκειμένου να υπερβεί ακατανόητες, από τον λαό, διαιρέσεις και να ανταποκριθεί στις ιστορικές προκλήσεις.

 

Από την πλευρά της, η Ελένη Πορτάλιου αναφέρθηκε εκτενώς στον αγώνα για την προάσπιση της δημόσιας περιουσίας από το μεγάλο πλιάτσικο που έχει δρομολογήσει η μνημονιακή πολιτική και σημείωσε τις προσπάθειες της Νάντιας Βαλαβάνη, ως αναπληρώτριας υπουργού Οικονομικών προς αυτή την κατεύθυνση. Η Ελένη Πορτάλιου τόνισε ότι το νέο δεν μπορεί να συγκροτηθεί με κληρονομημένα πρότυπα και μεθόδους του παρελθόντος και ότι το αναγκαίο μετωπικό εγχείρημα της ριζοσπαστικής Αριστεράς πρέπει να χτιστεί από τα κάτω, με πρωτοβουλίες πολιτών και κινημάτων που θα βρίσκουν κεντρική έκφραση, χωρίς να χειραγωγούνται.