Αυτό και τον Θούριο

Ενα απόσπασμα από το Μεγάλο μας Τσίρκο.

Η σκηνή που ο Ρωμιός και το Ρωμιάκι πιάνουν κουβέντα με το άγαλμα του Κολοκοτρώνη.

Το συγκεκριμένο κομμάτι που πολλές φορές αποπειράθηκε να λογοκρίνει η χούντα, έκλεινε με τον δακρυσμένο σε κάθε παράσταση Διονύση Παπαγιαννόπουλο να λέει:  

«Αύριο ξημερώνει πάλι 25 του Μάρτη... Θα ’ρθουνε με στεφάνια και τούμπανα... Εγώ θα ’μαι κει πάνω σαν άγαλμα... Και σαν έρθει η στιγμή να βγει μπροστά ο μαγκούφης που θα βγάλει το λόγο... «Στάσου!»... θα του πω... Κάθε χρόνο το λόγο τον εβγάνατε εσείς!... Φέτος θα τον βγάλουμε μεις... Και πρώτα πρώτα εσύ, κύριε ρήτορα, της ημέρας... Ελόγου σου δεν είσαι που ’ριξες φυλακή το Νικηταρά;... Κρύψε τα χαρτιά σου!... Για ακούτε, βρε τωρινοί Έλληνες... Άμα σας φέρνουνε για παράδειγμα εμάς τους πεθαμένους, μάθετε να ξεχωρίζετε με ποια πονηριά σάς το λένε... Κι άμα σας λένε για την ελευθερία που πολεμήσαμε, να τη βλέπετε πρώτα αν έχει τέσσερα μάτια. Δυο μάτια για να βλέπει τον Τούρκο και δυο πίσω, να βλέπει εκείνον που θέλει να φύγει ο Τούρκος για να γινεί αφέντης ατός του! Προσέχετε, Έλληνες κι αν θέτε στα αλήθεια να τιμήσετε εμάς τους παλιούς, μη μας τηράτε πλέον. Κάμετε το δικό σας δρόμο, πάτε μπροστά και λησμονήστε μας! Εμάς το έργο μας και ο καιρός μας επέρασε και δε μοιάζει με το δικό σας. Μη σας λένε πως εμείς, αγράμματοι, μ ένα ξεροκόμματο και με την πίστη στο Χριστό κάναμε θάματα!...»

Και παρακάτω : «Αφήστε το δικό μας αγώνα και κοιτάτε το δικό σας... Πού είναι η 3η του Σεπτέμβρη;... Πού είναι το Σύνταγμά σας;... Ο Σεπτέμβρης είναι παιδί του Μάρτη κι εσείς παιδιά δικά μας». 

Σκασμός οι ρήτορες, οι ειδικοί, οι μαγκούφηδες, οι επίσημοι.

Στα τσακίδια στεφάνια, παρελάσεις, σημαιοστολισμοί.

Να διαβάσουν αυτό το απόσπασμα τα πιτσιρίκια.

Είναι αρκετό. Αυτό και τον Θούριο.

Παραπάνω από αρκετό για να γίνουν επικίνδυνοι ονειροπόλοι

Η ΕΛΛΑΔΑ ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΠΕΘΑΙΝΕΙ...

 

[---->]

Τσιμέντο να γίνει

 

Έριξαν, που έριξαν μπετόν στην Ακρόπολη. Δε ρίχνουν και καμιά τσιμεντοκολώνα στον Παρθενώνα, να τον κάνουμε μεζονέτα?

(φωτο κλεμμένες από Δέσποινα Κουτσούμπα )




[---->]

Γιάννης κερνάει Γιάννης πίνει

 

Το δικαίωμα της χρηματιστηριακής ολιγαρχίας να μην πληρώνει φόρους ψηφίσθηκε, υπό την αίρεση ότι αν ακόμη και τότε, που θα έχει απολαύσει αυτό το σκανδαλώδες προνόμιο, η τράπεζα εμφανίσει ζημιά, θα είναι υποχρεωμένη να εκδώσει μετοχές υπέρ του δημοσίου. Να κρατικοποιηθεί με άλλα λόγια. Όταν ωστόσο οι τράπεζες εμφάνισαν ζημιές εφαρμόστηκε το τρικ του hive-down: Μια μορφή εταιρικού μετασχηματισμού που ακύρωσε τις προβλέψεις του νόμου, μεταφέροντας τα δικαιώματα της τράπεζας σε μια νέα εταιρία κι αφήνοντας την υποχρέωση για αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου υπέρ του δημοσίου που απέρρεε από το νόμο Χαρδούβελη στο κουφάρι της παλιάς τράπεζας.

Πρόκειται για ένα ακόμη σκάνδαλο, το οποίο αξιοποίησαν ως τώρα Εθνική, Alpha και Πειραιώς, που γίνεται καλύτερα εμφανές αν σκεφτούμε τι θα πάθαινε κάθε κοινός θνητός αν επιχειρούσε την ώρα που έπρεπε να ενεργοποιηθεί ένα δικαίωμα του δημοσίου επί της περιουσίας του, αποφάσιζε να φτιάξει μια νέα εταιρεία για να ξεγλιστρήσει από την υποχρέωση που με νόμο (!) είχε αναλάβει, ως αντιστάθμισμα για να αποκτήσει ένα σκανδαλώδες προνόμιο.

[------>]

Από το μαγικό lockdown στα μαγικά εμβόλια



του Αντώνη Ανδρουλιδάκη

Η πανδημία, και πολύ περισσότερο τα ανόητα μέτρα για την αντιμετώπισης της, άφησε πολλούς ανθρώπους αποπροσανατολισμένους και με την αίσθηση ότι η ζωή τους βρίσκεται εκτός ελέγχου. 

 

Συχνά στις περιπτώσεις αυτές οι άνθρωποι ανατρέχουμε, μη συνειδητά, στα “ενθύμια” της παιδικής μας ηλικίας. Σ’ εκείνο το «μαγικό σπαθί», στη «μαγική μου χτένα» ή στο «τυχερό μου μπλουζάκι», στον μαγικό τρόπο σκέψης δηλαδή, που είναι φυσιολογικός και συνηθισμένος στις ηλικίες 2 έως 8 ετών.

 

Βέβαια, έτσι κι αλλιώς, η Νew Αge εποχή που προηγήθηκε ανήγαγε τον μαγικό αυτό τρόπο σκέψης σε κυρίαρχο δόγμα της, προωθώντας αντιλήψεις όπως «έχεις την ικανότητα να αλλάξεις την πραγματικότητα με τη δύναμη της σκέψης», «προκαλείς (ή/και φταις) για ό,τι σου συμβαίνει», «όλα είναι σημάδια-μηνύματα για σένα», «η θετική σκέψη τα καταφέρνει όλα» και λοιπά. Η τόσο διάσημη κοελική μπαρούφα «αν θέλεις κάτι πάρα πολύ, όλο το σύμπαν συνωμοτεί για να στο προσφέρει», είναι δείγμα αυτής της κυριαρχίας της μαγικής θετικότητας των «good vibes only» και της «θετικής ενέργειας», δηλαδή της υποστροφής του ατόμου σ’ ένα παιδικό στάδιο γνωστικής ανάπτυξης, που όλοι καταλαβαίνουμε γιατί ήταν ζητούμενο της καταναλωτικής κοινωνίας (και) του μετανεωτερικού καπιταλισμού.

 

Η μαγική σκέψη αυτού του είδους προσφέρει στο άτομο και μια αίσθηση μοναδικότητας -επίσης βασικό αιτούμενο της σύγχρονης κουλτούρας- αλλά και κυρίως μια αίσθηση δύναμης και ελέγχου απέναντι στα πράγματα. Ψευδαίσθηση βεβαίως αλλά εντούτοις πολύ ανακουφιστική, ιδιαίτερα στις δύσκολες στιγμές που ο καπιταλισμός ξέρει καλά να «δημιουργεί».

 

Προς την ίδια κατεύθυνση, ως ανακούφιση στην ακραία και αιφνιδιαστική αβεβαιότητα που προκάλεσε η πανδημία, τα περιοριστικά μέτρα ή/και το εμβόλιο «επενδύθηκαν» με μια ανάλογη μαγική δύναμη, που «όλα τα κακά σκορπάει». Μια μαγική δύναμη επενδυμένη μάλιστα διπλά με την «μαγεία» της επιστήμης και της τεχνολογίας, που «στην τελική όλα τα μπορεί». Η «επιτροπή των ειδικών» έγινε η νέα οικουμενική σύνοδος μιας θρησκευτικής αντίληψης της επιστήμης με τα θέσφατα και αλάθητα της, με το κύρος, τα μυστήρια και την αυθεντία της.

 

Το lockdown στην αρχή, αλλά και το εμβόλιο στην συνέχεια, μοιάζει να έγιναν η νέα μαγική «θετική ενέργεια», που τόσο είχαμε συνηθίσει στο παρελθόν και τόσο είχαμε ανάγκη και τώρα. Η ατομική, μάλιστα, ευθύνη που οι μηχανισμοί του κράτους «πούλησαν», για να μην αναλάβουν τις δικές τους ευθύνες, κούμπωσε μια χαρά με αυτό τον απλοϊκό τρόπο σκέψης. Οι προκαταλήψεις, ο στερεοτυπικός τρόπος σκέψης και ο «επιστημονικός εγωκεντρισμός των ειδικών» του συστήματος, που μόνο αυτοί γνώριζαν την αλήθεια, ήταν επίσης από τα κύρια συστατικά που μπερδεύτηκαν γλυκά στην συνταγή της μαγικής σκέψης.

 

Οι ηθικολογίες για τους ανεύθυνους «αρνητές», «ψεκασμένους», που συμπεριελάμβαναν μάλιστα και κάθε εύλογο σκεπτικιστή, η απαίτηση παραδειγματικής τιμωρίας των ενόχων-παραβατών και η ενοχοποιητική κοινωνική μηχανική που εξαπολύθηκε εναντίον των «ανεύθυνων θανατολάγνων», που δεν ντρέπονταν να θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή των άλλων παραβιάζοντας τα «ιερά μέτρα», ήταν επίσης συνεπαγωγές του άκαμπτου αυτού τρόπου σκέψης.

 

Πρόκειται για το ένα άκρο αυτού του «μαγικού» φάσματος. Στο άλλο άκρο του βρίσκονται οι δεκάδες θεωρίες συνομωσίας. Γι’ αυτό και η αμφισβήτηση -του ενός ή του άλλου άκρου- προκαλεί τόσο θυμό στο άτομο αφού απειλεί τον «εξασφαλισμένο» και «σίγουρο έλεγχο» που παρέχει. Σαν ένα παιδί που νιώθει εντελώς ανυπεράσπιστο επειδή του πήραν το μαγικό του ραβδί.

 

Με αυτή τη «λογική» το μαγικό lockdown παρείχε, για έναν ολόκληρο χρόνο, την ψευδαίσθηση ελέγχου, παρά το ολοφάνερο γεγονός της επαναλαμβανόμενης αναποτελεσματικότητας του. Καμία λογική έκκληση, καμιά ορθολογική φωνή, ακόμη κι αν είχε την μέγιστη ισχύ μιας επιστημονικής αυθεντίας, δεν ήταν ικανή να ακυρώσει την μαγική σκέψη των ακραίων περιοριστικών μέτρων.

 

Και πάλι με την ίδια «λογική» το εμβόλιο προσφέρεται τώρα ως η νέα ψευδαισθητική πανάκεια επιστροφής στην κανονικότητα, παρά το γεγονός ότι

 

α) δεν υπάρχουν σε επάρκεια, β) δεν μειώνουν τη μετάδοση, γ) ίσως δεν μειώνουν τη νόσηση και δ) μόνο ίσως μειώνουν τη θνητότητα.

 

Ύστερα από μια ματαιωμένη χρονιά, καθώς οι μαγικές σκέψεις αντιμετώπισης της πανδημίας μας εγκαταλείπουν σιγά-σιγά, αφήνοντας πίσω τους μερικές χιλιάδες ανθρώπους νεκρούς, μερικά εκατομμύρια με περισσότερο ή λιγότερο σοβαρές ψυχικές δυσλειτουργίες και μια κατεστραμμένη οικονομία, με αναμενόμενες εν τέλει δραματικές συνέπειες στην υγεία που θα εκδηλωθούν σε βάθος χρόνου, όλο και περισσότεροι άνθρωποι διαμορφώνουν πλέον την πεποίθηση ότι ούτως ή άλλως η κατάσταση δεν αλλάζει, ανεξάρτητα από την όποια δική τους συμπεριφορά.

 

Η βαθιά επίγνωση της ανθρώπινης ευαλωτότητας επανέρχεται με δραματικό τρόπο στο υπαρξιακό προσκήνιο, μαζί με την αποκάλυψη ότι τα μαγικά γιατροσόφια δεν λειτουργούν. Οι τελετουργίες του φύλαρχου πάντα σε αγαστή συνεργασία με τον μάγο της φυλής δεν έπιασαν αυτή τη φορά.

 

Και κάπως έτσι ο «κοινωνικός ψυχισμός», αιφνιδιασμένος εκ νέου, μουδιάζει για να μπορέσει να επεξεργαστεί την δυσφορία του ανεξέλεγκτου και της αναποτελεσματικότητας.

 

Πρόκειται για μια μορφή «εμπειρικής απόγνωσης», που μπορεί και να υπονομεύει την «εσωτερική θέση ελέγχου/internal locus control», την απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη ψυχικής ανθεκτικότητας.

 

Ως εκ τούτου, οι άνθρωποι οδηγούνται σε τρεις πιθανές συμπεριφορές:

 

(α) στην κατάθλιψη,

(β) στην αντίδραση/αντίσταση ή

(γ) στην αδιαφορία

 

Το ποια από τις τρείς εκδοχές θα διαμορφωθεί σε πλειοψηφικό κοινωνικό ρεύμα είναι ένα μέγιστο πολιτικό διακύβευμα/επίδικο, μάλλον ανοιχτό ακόμη, που φαίνεται όμως να μην απασχολεί τις κυρίαρχες πολιτικές δυνάμεις-και αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό.

[----->]