Τροφή στις πεινασμένες για κέρδη επιχειρήσεις η Ελλάδα










«Το πρόσφατο πρόγραμμα διάσωσης δεν έχει να κάνει τίποτα με το χρέος, αλλά είναι ένα πείραμα ακραίου καπιταλισμού, που καμία χώρα της Ε.Ε. δεν τόλμησε ποτέ να δοκιμάσει»


Στην εφημερίδα   Independent  σε άρθρο του ο Nick Dearden  δείχνει  το αληθινό πρόσωπο των «μεταρρυθμίσεων» που επιβλήθηκαν στην Ελλάδα: επειδή είναι προφανές και γνωστό ότι το «σχέδιο διάσωσης» δεν θα βοηθήσει, αυτό  με το οποίο βρισκόμαστε αντιμέτωποι είναι ένα εργαστήρι ακραίου καπιταλισμού, ένα μοντέλο το οποίο αν περάσει - θα επιβληθεί και σε άλλες χώρες.


 του Nick Dearden 

Η Ελλάδα οδεύει προς την τρίτη «διάσωσή» της. Αυτή τη φορά οι πιστωτές έχουν βάλει πάνω στο τραπέζι  86 δισεκατομμύρια ευρώ, με αντάλλαγμα μια δέσμη μέτρων λιτότητας, μόνο και μόνο για να ξαναγυρίσει πάλι πίσω η χώρα στους ίδιους τους πιστωτές για δανεικά, στο εγγύς μέλλον.

Όλοι γνωρίζουμε ότι το χρέος δεν μπορεί να αποπληρωθεί, και δεν θα αποπληρωθεί. Όλοι γνωρίζουμε ότι η λιτότητα θα επιδεινώσει την ύφεση στην Ελλάδα. Ωστόσο, συνεχίζεται.

Αν κοιτάξουμε βαθύτερα, ωστόσο, θα διαπιστώσουμε ότι η Ευρώπη δεν καθοδηγείται από πρόσωπα με διανοητική σύγχυση στο τελικό της στάδιο. Αν πάρουμε της μετρητής τα λεγόμενα αυτών των ηγετών, θα μας διαφύγει αυτό που πραγματικά συμβαίνει στην Ευρώπη. Εν ολίγοις, η Ελλάδα είναι προς πώληση και οι εργαζόμενοι, οι αγρότες και οι μικρές επιχειρήσεις θα καταστραφούν.

Στα πλαίσια του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων αίμα και δάκρυα, η Ελλάδα θα πρέπει να μεταφέρει περί τα 50 δισεκατομμύρια ευρώ από τα «πολύτιμα περιουσιακά στοιχεία του ελληνικού δημοσίου» σε έναν ανεξάρτητο Ταμείο ιδιωτικοποιήσεων υπό τον έλεγχο των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων, το οποίο θα προχωρήσει στην πώληση τους. Αεροδρόμια, λιμάνια, ενεργειακές υποδομές, γη και ακίνητα - όλα πρέπει να πουληθούν. Πουλήστε τα υπάρχοντά σας, υποστηρίζουν, και έτσι θα μπορέσετε να αποπληρώσετε τα χρέη σας.

Όμως, ακόμα και υπό αυτή την περιορισμένη ευρύτητα αντίληψης, πουλώντας μια χώρα κερδοφόρα ή δυνητικά κερδοφόρα κρατικά περιουσιακά στοιχεία, καθίσταται λιγότερο ικανή να αποπληρώσει τα χρέη της. Δεν αποτελεί έκπληξη, ότι πρώτα θα βγουν σε πλειστηριασμό τα πιο κερδοφόρα περιουσιακά στοιχεία. Τα κρατικά λαχεία και ο ΟΠΑΠ έχουν ήδη πουληθεί. Αεροδρόμια που εξυπηρετούν τα νησιά  είναι πολύ πιθανόν να πουληθούν έναντι μακροχρόνιας μίσθωσης σε γερμανική εταιρεία εκμετάλλευσης αερολιμένων (σ.σ. έγινε ήδη).

Το λιμάνι του Πειραιά φαίνεται ότι θα πωληθεί σε κινεζική ναυτιλιακή εταιρεία. Εν τω μεταξύ, περί τα 490.000 τετραγωνικά μέτρα του παραλιακού μετώπου  της  Κέρκυρας τα έχει «καπαρώσει» αμερικανική εταιρεία αναπτύξης έναντι μισθώματος  διάρκειας 99 ετών στην ειδική τιμή των 23 εκ ευρώ. Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πηγές  το Ταμείο ιδιωτικοποιήσεων εξετάζει το ενδεχόμενο πώλησης 40 ακατοίκητων νησιών, καθώς και ένα σημαντικό έργο στη Ρόδο, που περιλαμβάνει ένα γήπεδο γκολφ.

Παράλληλα με τις ιδιωτικοποιήσεις, υπάρχει ένα ευρύ πρόγραμμα απορρύθμισης που έχει κηρύσσει τον πόλεμο στους εργαζόμενους, τους αγρότες και τις μικρές επιχειρήσεις. Οι  νόμοι που προστατεύουν μικρές επιχειρήσεις, όπως φαρμακεία, αρτοποιεία και βιβλιοπωλεία, από τον ανταγωνισμό με τα σούπερ μάρκετ και τις μεγάλες επιχειρήσεις, θα πρέπει να τροποποιηθούν.


Οι μεταρρυθμίσεις αυτές είναι τόσο συγκεκριμένες ώστε η ΕΕ γράφει τους νόμους σχετικά με τη ζύγιση του ψωμιού και τις ημερομηνίες λήξης του γάλακτος. Είναι απίστευτο,αλλά από την Ελλάδα ζητήθηκε να κάνει ακόμα πιο φιλελεύθερη τη νομοθεσία  για το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές από αυτή που ισχύει στη Γερμανία. 
Αυτό που πραγματικά συμβαίνει είναι ένα πραγματικό πείραμα στην ''ελεύθερη αγορά''.

Στα εργασιακά, οι συντάξεις θα πρέπει να υποστούν ταχείες περικοπές, οι κατώτατοι μισθοί πρέπει να μειωθούν και οι συλλογικές διαπραγματεύσεις θα πρέπει να περιοριστούν  σημαντικά ενώ οι απολύσεις προσωπικού θα γίνονται ευκολότερα. Τα μέτρα αυτά είναι πολύ πιο ακραία από όσα έχουν εφαρμόσει πολλές από τις "πιστώτριες" χώρες της Ελλάδα. Οι αλλαγές στη φορολογία περιλαμβάνουν μια τεράστια αύξηση του ΦΠΑ, του πιο άδικου φόρου (σ.σ. όπως κάθε έμμεσος φόρος), σε ένα ευρύ φάσμα προϊόντων.

Βέβαια, οι μεταρρυθμίσεις σε ορισμένους τομείς της ελληνικής οικονομίας θα ήταν  μια καλή ιδέα, και πράγματι ο ΣΥΡΙΖΑ ήρθε στην εξουσία υποσχόμενος να κάνει σοβαρές μεταρρυθμίσεις, για παράδειγμα, σε φορολογία και συντάξεις. Όμως αυτές που  επιβάλλουν οι πιστωτές δεν αποτελούν μια σειρά  λογικών μεταρρυθμίσεων , αλλά η δημιουργία και μικροδιαχείριση ακραίων οικονομικών πολιτικών «ελεύθερης αγοράς».

Οι ιδιωτικοποιήσεις και η απορρύθμιση ανοίγουν στο μεγάλο κεφάλαιο τον δρόμο να βάλουν πόδι σε νέους και μεγάλους τομείς της ελληνικής κοινωνίας στους οποίους δεν θα μπορούσε ποτέ να εισχωρήσει στο παρελθόν. Ελπίζεται ότι αυτό θα αποφέρει τεράστια κέρδη ώστε να αναπτυχθούν οι μεγάλες επιχειρήσεις, παράλληλα με την προώθηση ενός ακραίου μοντέλου που θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε όλη την  Ευρώπη.

Αν και αυτό που είναι ακόμη πιο δυσάρεστο από την υποκρισία των ευρωπαίων ηγετών που υποχρεώνουν την Ελλάδα να υιοθετεί πολιτικές που οι ίδιοι δεν τόλμησαν ποτέ να δοκιμάσουν στη χώρα τους , είναι ο κυνισμός με τον οποίο οι ίδιοι οι αυτοί ηγέτες επιβάλουν πολιτικές οι οποίες θα ωφελήσουν τις  μεγάλες επιχειρήσεις των χωρών τους.

Η ένταση του προγράμματος αναδιαρθρώσεων που συμφωνήθηκε με την Ελλάδα θα πρέπει να διαλύσει  τις εναπομείνασες αμφιβολίες ότι έχουμε να κάνουμε με μια καλοπροαίρετη αλλά άστοχη προσπάθεια, αντιμετώπισης μιας κρίσης χρέους.
Πρόκειται για μια κυνική προσπάθεια  δημιουργίας ενός επιχειρηματικού παραδείσου στη Μεσόγειο , κάτι που θα πρέπει να αποφευχθεί με κάθε κόστος

Η δεύτερη σειρά μέτρων του ''αναπτυξιακού'' Μνημόνιου Τσίπρα

Οι μεταρρυθμίσεις που θα εφαρμοσθούν από τον Σεπτέμβριο και μετά

Πυρετός στο υπουργείο Οικονομικών για την εφαρμογή του πρώτου πακέτου μέτρων και την προετοιμασία του δεύτερου από τον Σεπτέμβριο.
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Ακόμα πιο δύσκολο δείχνει το πακέτο των μέτρων που πρέπει να εφαρμοστεί από τον Σεπτέμβριο και τους επόμενους μήνες.
Ασφαλιστικό - Εργασιακά
– Νέα ασφαλιστική μεταρρύθμιση εντός του Οκτωβρίου 2015, με:

1. Καθιέρωση στενότερης σύνδεσης μεταξύ εισφορών και παροχών.
2. Υπολογισμός των εισφορών των αυτοαπασχολούμενων, βάσει του πραγματικού εισοδήματος.
3. Καθορισμός της διαδικασίας για καθολική ενοποίηση όλων των ταμείων κοινωνικών ασφαλίσεων.
4. Κατάργηση εντός τριών ετών των εξαιρέσεων που χρηματοδοτούνται με κρατικούς πόρους και εναρμόνιση των κανόνων σχετικά με τις εισφορές σε όλα τα ταμεία, με βάση το ΙΚΑ.
5. Κατάργηση όλων των φόρων υπέρ τρίτων (Οκτώβριος 2015).
6. Σταδιακή εναρμόνιση των κανόνων για τις συντάξεις του ΟΓΑ με αυτά που ισχύουν στα άλλα ταμεία.
7. Σταδιακή κατάργηση ΕΚΑΣ έως τα τέλη Δεκεμβρίου 2019, αρχίζοντας με το 20% των δικαιούχων το 2016.
8. Εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος ή ισοδύναμα μέτρα.
9. Θεσμοθέτηση ισοδύναμων μέτρων για την εφαρμογή της δικαστικής απόφασης του ΣτΕ για τις συντάξεις (Οκτώβριος 2015).
10. Ενοποίηση όλων των ταμείων (Δεκέμβριος 2015).
11. Ενοποίηση αποθεματικών των ταμείων (Δεκέμβριος 2016).
– Διαβούλευση και επανεξέταση υφιστάμενου πλαισίου στην αγορά εργασίας (Οκτώβριος 2015).

– Ευθυγράμμιση νομοθεσίας για ομαδικές απολύσεις, συλλογική δράση και συλλογικές διαπραγματεύσεις με τις βέλτιστες πρακτικές στην Ε.Ε. (τέλη 2015).

– Σχέδιο δράσης για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας (Δεκέμβριος 2015).

– Αξιολόγηση των επιδόσεων του συστήματος Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος, με στόχο την πλήρη εθνική εφαρμογή του (τέλη του 2016).

– Ενσωμάτωση της είσπραξης εισφορών κοινωνικής ασφάλισης στη φορολογική διοίκηση (Δεκέμβριος 2017).

 

Φορολογία

– Εγκριση τον Οκτώβριο του 2015 συμπληρωματικού προϋπολογισμού, προσχεδίου προϋπολογισμού 2016 και Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος 2016-2019 με τα εξής μέτρα:

• Σταδιακή αύξηση του φόρου εισοδήματος για τους αγρότες από το 13% σε 20% για το 2016 και 26% για το 2017.

• Αύξηση του φορολογικού συντελεστή για τα εισοδήματα από ενοίκια στο 15% από 11% για εισόδημα έως 12.000 ευρώ, σε 35% από 33% για εισόδημα άνω των 12.000 ευρώ.

• Καλύτερη στόχευση του επιδόματος πετρελαίου θέρμανσης, με στόχο να μειωθεί στο μισό το κονδύλι.

• Αναμόρφωση και ενσωμάτωση στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος της εισφοράς αλληλεγγύης από το 2016 (Οκτώβριος 2015).

– Εναρμόνιση όλων των αντικειμενικών αξιών με τις τιμές της αγοράς, με ισχύ από τον Ιανουάριο του 2017 (Σεπτέμβριος 2016).

– Μέτρα για αδήλωτες καταθέσεις (Νοέμβριος 2015).

– Ιδρυση αυτόνομου φορέα εσόδων, με αυτόνομο προϋπολογισμό. Το ΣΔΟΕ μεταφέρεται στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων (Οκτώβριος 2015).

– Υιοθέτηση νέων μέτρων τον Οκτώβριο του 2016 (σε αμυντικές δαπάνες, φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων και «πάγωμα» υποχρεωτικών δαπανών), αν κριθούν αναγκαία για να διασφαλιστούν οι στόχοι του 2017-2018.

 
Αγορές προϊόντων και υπηρεσιών
– Εφαρμογή νέας νομοθεσίας για τις δημόσιες συμβάσεις (Ιανουάριος 2016).

• Υλοποίηση εναπομεινουσών συστάσεων εργαλειοθήκης Ι και ΙΙ του ΟΟΣΑ (έως Οκτώβριο 2015).

• Δρομολόγηση εργαλειοθήκης ΙΙΙ για τους κλάδους χονδρικού εμπορίου, των κατασκευών, του ηλεκτρονικού εμπορίου και των μέσων ενημέρωσης, καθώς και στο υπόλοιπο της μεταποίησης (έως Οκτώβριο 2015).

• Νομοθεσία για απελευθέρωση πώλησης ΜΥΣΥΦΑ (έως Δεκέμβριο 2015).

• Νομοθεσία για τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές, μετά την έκδοση απόφασης από το Συμβούλιο της Επικρατείας.

• Οδικός χάρτης για απλοποίηση αδειοδότησης επενδύσεων (έως Σεπτέμβριο 2015).

• Σύστημα εισροών-εκροών στις αποθήκες καυσίμων (έως Ιούνιο 2016).

• Λογιστικός διαχωρισμός των δραστηριοτήτων της ΔΕΠΑ και των ΕΠΑ Αττικής, Θεσσαλίας και Θεσσαλονίκης (Μάιος 2016), με στόχο την πλήρη απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου το 2018.

• Απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρισμού (Ιανουάριος 2020).

 
Τράπεζες
– Ολοκλήρωση ανακεφαλαιοποίησης (Δεκέμβριος 2015).

• Αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις (Αύγουστος 2015).
• Αλλαγή του νόμου για το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (Οκτώβριος 2015).

• Δημιουργία Υπηρεσίας Πίστωσης και Πλούτου, που θα προσδιορίζει τις δυνατότητες πληρωμής των οφειλετών (Νοέμβριος 2015).

• Δημιουργία συντονιστικών μηχανισμών για αντιμετώπιση οφειλετών με μεγάλα δημόσια και ιδιωτικά χρέη (Δεκέμβριος 2015).

• Οριστικοποίηση από την ΤτΕ στρατηγικής για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, αλλαγή του Κώδικα Δεοντολογίας και σύσταση κοινών επιχειρήσεων με τις τράπεζες για τη διαχείριση των οφειλών (Φεβρουάριος 2016).


[--->]